Finaalissa ollaan kurinpitotoimenpiteiden kanssa. Jokainen voi itse tulkita asian tavallaan, joko faktoihin perustuen (kuvat ja video) tai Bisonsien tiedotus.
Koripalloliitto on antanut päätöksensä: Rasististen kylttien heiluttelu pelissä kahden erän ajan vastustajajoukkueen tummaihoisille pelaajille tarkoituksena häiritä vapaaheittoja, ei ole rangaistava teko kurinpitosääntöjen mukaisesti.
Riittää kun pelin jälkeen väittää poistaneensa kyltit ja selvittää kylttientekijän tekemällä valtavasti työtä (saa meilin tekijältä ja ei paljasta kuka se on, vaikka kylttien heiluttajat on jo julkisesti tiedossa) ja rankaisee häntä, muttei kylttien käyttäjiä.
http://www.basket.fi/@Bin/26584/Kurinpitos%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t+2011-12.pdf4 §:n 1 momentin 7 kohta:
joka syyllistyy liiton, alueen tai seurojen järjestämässä toiminnassa rasistiseen käytökseen tai
laiminlyö liiton velvoitteisiin, sääntöihin tai määräyksiin perustuvan velvollisuuden puuttua tällaiseen käytökseen;
(5, 7, 8 ja 9 kohdissa mainitut rikkomukset on pääsääntöisesti katsottava vakaviksi.)
Itse olen eri mieltä koripalloliiton kanssa perustuen faktoihin.
Toivon kuitenkin, että tätä sallittua toimintaa ei olisi ensikaudella missään koripallopelissä, kiitos.