Koripallo.com

2014 NBA Draft

Vuoden 2014 ykkösvaraus?


  • Äänestäjiä
    34
Viestejä
278
Varmaan ihan hyvä aloittaa jo tämä topic, kun näköjään jo aiheuttanut sen verran keskustelua tuolla Celticsin topicissa tämä Wiggins vs. kaikki muut.

Eli kyseessä kuulemani mukaan yksi kovimmista varaus vuodesta lähiaikoihiin. En tiedä sen enempää, että kuinka paljon tuo pitää paikkansa, mutta ainakin highlightsien ja huhujen mukaan monta erittäin mielenkiintoista ja potentiaalista kaveria tulossa.

Tuolla Celticsin topicissa ollaan siis keskusteltu, että kuka on draftin ykkösvaraus ja niin pois päin. Yleisesti ottaen Kansasin Andrew Wiggins, sekä Duken Jabari Parker on ollut kaikkien listojen ykkösenä, mutta esimerkiksi Julius Randlella on mahdollisuus (mieletäni vain pieni sellainen) syrjäyttää molemmat näistä. Itse kuulun joukkoon, joka pitää Wigginsiä TÄLLÄ HETKELLÄ ykkösvarauksena ällistyttävän fysiikkan, korintekotaidon, sekä potentiaalin takia. Mutta pitää tietenkin katsella miten yliopistopallo lähtee kenelläkin kulkemaan, ja sen jälkeen tehdä uudet arviot.

Tänään siis Duke ja Kansas ilmeisesti kohtaavat toisensa, mikä tarkoittaa myös match-uppia Parker vs. Wiggins. Mielenkiintoinen kamppailu luvassa.
 
Viestejä
943
Vs: 2014 NBA Draft

Mun ekat fiilikset tosta triosta on et kaikilla saumat NBA tähdiksi.

Parker on jo nyt täysin valmis NCAA pelaaja, olisi ainakin tuossa Kansas pelissä mennyt läpi seniorista, sen verran kypsää pelaamista ja hiotut skillsit. Harvinaisen hyvä koripalloilija freshmaniksi. Ei oikeastaam mitään puutteita, ja heittäminen oli vielä parempaa kun odotin. Parkerilla tosin apunaan tämän kolmikon kokenein, ja parhaiten joukkueena pelaava supporting cast, joka tekee jotkut jutut helpommiksi.

...toisin kun Randlella, jonka suurimmaksi miinukseksi Michigan State pelissä voi mainita päätöksenteon. Sanoisin kuitenkin, että tuo johtui paljon siitä, että Kentuckyn nuorten takamiesten (Harrisonit) pelissä oli paljon parannettavaa. Kun dumppasivat pallon sisään Randlelle, ei liikuttu kovin hyvin eikä Randlella monesti ollut muuta mahdollisuutta kun koittaa ratkaista itse. Yleensä se toimi, mutta muutamassa paikassa näytti väkinäiseltä. Huomioitavaa oli myös, että vaikka miten pysäyttämätön Randle oli, hän teki suurimman osan tuhoistaan 6'5 pitkää Dawsonia tai ei-niin-urheilullisa Gaunaa ja Costelloa vastaan. Aivan pelin alussa kookas ja urheilullinen Payne piti itse asiassa Randlen mukavasti pihdeissään ennen kun joutui virhevaikeuksiin. Toisaalta Randlen ensi minuuttien epäonnistumiset saattavat mennä alkujännityksen piikkiin (eka iso peli, 70 nba scouttia katsomossa, vastassa huipputason veteraanijengi). Joka tapaukessa, suurimmalla osalla NCAA jengeistä ei ole edes Dawson/Gauna/Costello veroista sisäpuolustusta, ja Randle tulee olemaan lähestulkoon pysäyttämätön.

On helppo tajuta mitä asiantuntijat näkevät Wigginsissä. Eka askel, hyppy, liikkuminen ylipäätään ja koko olemus, huokuvat jotain erityistä. Ei tollasia jannuja nähdä joka päivä. Kaveri oli kuitenkin aika "hiljainen" 22 pinnaansa nähden, eikä missään nimessä dominoinut. Toisaalta, erittäin hyvä merkki oli se, ettei Wiggins tehnyt mitään tyhmää siitä huolimatta että istui suurimman osan 1. jaksosta vaihdossa, katselemassa kun Parker takoi taululla yli 20 pinnaa jo ennen taukoa. Kun Wiggins haastoi puolustajan, tapahtui aina jotain hyvää, ja hän saa luotua tekopaikan itselleen ihan mistä tahansa, koska vaan. Vaikkei ollut kokonaisuutena Wigginsin peli samanlainen onnistuminen kun Parkerilla, oli ottelun naulaava jumpperi aika kylmä. Ja vaikka fast break donkkeja voi sanoa helpoiksi koreiksi, jotkut niitä vaan tuppaavat tekemään enemmän kun toiset - ei se pelkkää sattumaa ole.

Mun silmissä kaverit on NBA prospekteina järjestyksessä: 1) Wiggins, 2) Parker, 3) Randle, mutta erot pienet ja mielipide voi muuttua kun näkee jannujen pelejä enemmän.
 
Viestejä
941
Vs: 2014 NBA Draft

NCAA-jukkka sanoi:
Mun ekat fiilikset tosta triosta on et kaikilla saumat NBA tähdiksi.

Parker on jo nyt täysin valmis NCAA pelaaja, olisi ainakin tuossa Kansas pelissä mennyt läpi seniorista, sen verran kypsää pelaamista ja hiotut skillsit. Harvinaisen hyvä koripalloilija freshmaniksi. Ei oikeastaam mitään puutteita, ja heittäminen oli vielä parempaa kun odotin. Parkerilla tosin apunaan tämän kolmikon kokenein, ja parhaiten joukkueena pelaava supporting cast, joka tekee jotkut jutut helpommiksi.

...toisin kun Randlella, jonka suurimmaksi miinukseksi Michigan State pelissä voi mainita päätöksenteon. Sanoisin kuitenkin, että tuo johtui paljon siitä, että Kentuckyn nuorten takamiesten (Harrisonit) pelissä oli paljon parannettavaa. Kun dumppasivat pallon sisään Randlelle, ei liikuttu kovin hyvin eikä Randlella monesti ollut muuta mahdollisuutta kun koittaa ratkaista itse. Yleensä se toimi, mutta muutamassa paikassa näytti väkinäiseltä. Huomioitavaa oli myös, että vaikka miten pysäyttämätön Randle oli, hän teki suurimman osan tuhoistaan 6'5 pitkää Dawsonia tai ei-niin-urheilullisa Gaunaa ja Costelloa vastaan. Aivan pelin alussa kookas ja urheilullinen Payne piti itse asiassa Randlen mukavasti pihdeissään ennen kun joutui virhevaikeuksiin. Toisaalta Randlen ensi minuuttien epäonnistumiset saattavat mennä alkujännityksen piikkiin (eka iso peli, 70 nba scouttia katsomossa, vastassa huipputason veteraanijengi). Joka tapaukessa, suurimmalla osalla NCAA jengeistä ei ole edes Dawson/Gauna/Costello veroista sisäpuolustusta, ja Randle tulee olemaan lähestulkoon pysäyttämätön.

On helppo tajuta mitä asiantuntijat näkevät Wigginsissä. Eka askel, hyppy, liikkuminen ylipäätään ja koko olemus, huokuvat jotain erityistä. Ei tollasia jannuja nähdä joka päivä. Kaveri oli kuitenkin aika "hiljainen" 22 pinnaansa nähden, eikä missään nimessä dominoinut. Toisaalta, erittäin hyvä merkki oli se, ettei Wiggins tehnyt mitään tyhmää siitä huolimatta että istui suurimman osan 1. jaksosta vaihdossa, katselemassa kun Parker takoi taululla yli 20 pinnaa jo ennen taukoa. Kun Wiggins haastoi puolustajan, tapahtui aina jotain hyvää, ja hän saa luotua tekopaikan itselleen ihan mistä tahansa, koska vaan. Vaikkei ollut kokonaisuutena Wigginsin peli samanlainen onnistuminen kun Parkerilla, oli ottelun naulaava jumpperi aika kylmä. Ja vaikka fast break donkkeja voi sanoa helpoiksi koreiksi, jotkut niitä vaan tuppaavat tekemään enemmän kun toiset - ei se pelkkää sattumaa ole.

Mun silmissä kaverit on NBA prospekteina järjestyksessä: 1) Wiggins, 2) Parker, 3) Randle, mutta erot pienet ja mielipide voi muuttua kun näkee jannujen pelejä enemmän.

Järkevää pohdintaa, ihan samaa mieltä. Randlen ongelmaksi tulee muodostumaan myös koko. Uskaltaa heittää välistä kauempaakin, mutta jotenkin niistä heitoista tulee sellainen "kattokaa kyllä mä osaan nakata" fiilis kun ihan hyvin voisi haastaa korillekin ja NCAA:ssa Juliuksen luonnollisempi pelipaikka onkin korin alla. NBA:ssa pelipaikka olisi inbetweener PF-SF ja se voi koitua Randlen ongelmaksi.

Wigginsin ottaisin ykkösenä ehdottomasti potentiaalinsa takia, Parker on tällä hetkellä valmiimpi pelaaja ja Randle on vähän vielä arpa varsinkin tuon kokonsa takia.
 
Viestejä
941
Vs: 2014 NBA Draft

Sanoisin myös että Marcus Smart tulee olemaan top5-pelaaja. Fysiikaltaan sopisi jo liigaan, järkeviä ratkaisuja, on todistanut osaavansa kehittää ongelmakotiaan heittämällä tällä hetkellä ihan hyvin kaukaakin ja muutenkin on varsin viisaan oloinen tyyppi (See what I did there?)
 
Viestejä
402
Vs: 2014 NBA Draft

Jos kausi loppuisi nyt, niin lännestä mm. LA Lakers, Minnesota Timberwolves, New Orleans Pelicans, Phoenix Suns ja Memphis Grizzlies saisivat itselleen lottery-varauksen, jolla parantaa joukkueitaan jotka tällä hetkellä operoivat yhteensä 44-43 -voittosuhteella. Pelicansin varaus on tosin menossa Philadelphiaan (jos ei top-5), mutta vastapainoisesti New York joutuu lähettämään varauksensa Denveriin joka tapauksessa. Knicksin rekordi on tällä hetkellä muuten liigan heikoin..

Idästä taasen pleijareihin (ja pois lotterystä) olisivat menossa tällä hetkellä mm. Toronto Raptors, Atlanta Hawks, Charlotte Bobcats, Chicago Bulls ja Detroit Pistons saldolla 37-48, ja näiden porukoiden voitoista melkoinen osa tulee jatkossakin koostumaan idän rupuporukoista eli about kaikista Miamia ja Indianaa lukuunottamatta.

Jos esim. Minnesota, Memphis tai Denver tästä draftista onnistuisivat nappaamaan top-3 -varauksen, tekisi se niistä käytännössä välittömästi mestaruuskandidaatteja.

Jotain kannattaisi ehkä tehrä tälle systeemille viimeistään tämän kauden jälkeen.
 
Viestejä
7 416
Vs: 2014 NBA Draft

Saint sanoi:
[ erittäin hyviä pointteja ]

Jotain kannattaisi ehkä tehrä tälle systeemille viimeistään tämän kauden jälkeen.
Voisiko tuossa muuten olla piilovaikuttaja siihen, että Lännen tasoa on perinteisesti pidetty (joitain trollaajia lukuunottamatta) hieman Itää kovempana?
 
Viestejä
402
Vs: 2014 NBA Draft

hamahakkimies sanoi:
Voisiko tuossa muuten olla piilovaikuttaja siihen, että Lännen tasoa on perinteisesti pidetty (joitain trollaajia lukuunottamatta) hieman Itää kovempana?

No vaikea sanoa, mitä kaikkia mekanismeja siellä on taustalla, mutta onhan se todennäköistä, että jos toiseen konferenssiin virtaa jatkuvasti parempia varausvuoroja, kuin mitä sinne "kuuluisi", niin siellä keskikastissa ns. "rikkaat" pikkuhiljaa rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.

Tankkaaminenkin voi olla idässä tällä kaudella lopulta aika vaikeaa, kun kuitenkin kaikki ovat ammattilaisia ja penkkiäijätkin hyvänä päivänä pystyvät pitämään pelejä tasaisena. Sen sijaan lännessä 1-2 avainpelaajaa kun on poissa pidempään, niin ei ole voittoputkista vaaraa. Esim. Anthony Davisin loukkaannuttua Pelicans on voittanut Ryan Andersonin ilmiömäisen heittopelin johdolla pari kehnoa idän joukkuetta (Knicks, Bulls), mutta kun katsoo seuraavan parin kuukauden otteluohjelmaa, voipi olla ettei Davisin kannata tällä kaudella paljon pelata jos ei ihan parissa viikossa kuntoudu.

http://espn.go.com/nba/team/schedule/_/name/no/new-orleans-pelicans :eek:

Ei ole mielestäni kovin kaukaa haettua, että ollaan New Orleansissa tammikuun lopulla sellaisessa tilanteessa, että päätetään lyödä hanskat tiskiin ja yritetään ottaa se top-5 varaus sen sijaan että lähetettäisiin varaus Phillyyn. Se, että ollaan NBA:n kovimmassa divisioonassa ei tietenkään auta asiaa vaikka joka tapauksessa kaikille lännen joukkueille otteluohjelma on tällä kaudella sangen brutaali.
 
Viestejä
402
Vs: 2014 NBA Draft

Saint sanoi:
Esim. Anthony Davisin loukkaannuttua Pelicans on voittanut Ryan Andersonin ilmiömäisen heittopelin johdolla pari kehnoa idän joukkuetta (Knicks, Bulls), mutta kun katsoo seuraavan parin kuukauden otteluohjelmaa, voipi olla ettei Davisin kannata tällä kaudella paljon pelata jos ei ihan parissa viikossa kuntoudu.

Ei ole mielestäni kovin kaukaa haettua, että ollaan New Orleansissa tammikuun lopulla sellaisessa tilanteessa, että päätetään lyödä hanskat tiskiin ja yritetään ottaa se top-5 varaus sen sijaan että lähetettäisiin varaus Phillyyn.
http://espn.go.com/nba/story/_/id/10075686/anthony-davis-new-orleans-pelicans-expected-miss-4-6-weeks

Neljästä kuuteen viikkoon näillä näkymin Davis poissa. Vaikeita päätöksiä luvassa New Orleansissa.
 
Viestejä
943
Vs: 2014 NBA Draft

Mokeski sanoi:
Bold prediction:

Joel Embiid kiilaa draftissa johonkin Wiggins-Parker-Randle -kolmikon väliin.

Ei tietysti mahdotonta, eikä varsinkaan Randlen paikka draftissa ole ainakaan minun mielestäni kirkossa kuulutettu, mutta Embiid on niin pirun raaka. Ellei ihmeitä tapahdu, en jaksa uskoa että kahden-kolmen kärkeen kiilaa kun draftin taso tulee olemaan kova. Smart taas voi musta ihan hyvin tunkeutua kolmen joukkoon.

Senttereistä puheen ollen, Embiid on tietysti tosi nuori ja siitä pinnat kotiin, mutta ton kokoluokan projekteista Florida Staten Michael Ojo näyttää älyttomän lupaavalta. On tosin täyttänyt jo 20.
 
Viestejä
402
Vs: 2014 NBA Draft

https://twitter.com/WojYahooNBA/statuses/410123078723575808 sanoi:
Memphis forward Quincy Pondexter is expected to miss the rest of the season with the stress fracture in his foot, league sources tell Yahoo.
Kaveri oli yksi harvoista Memphisin pelaajista, jotka osaavat heittää ja tehdä koreja edes vähäsen.

Marc Gasol vielä 1-2kk sivussa? Zach Randolphilla, Tony Allenilla ja Ed Davisilla myös pikkuloukkaantumisia jne. . Pena voi siellä toimistossaan alkaa pikku hiljaa miettiä, että mitäs jos vaikka tankattaisiin loppukausi? Memphisin joukkue terveenä + top5-varaus? Suhteellisen pelottava nippu.
 
Viestejä
402
Vs: 2014 NBA Draft

King James sanoi:
Lopeta jo nyt hyvä mies tuo riehuminen noiden tankkausfantasioidesi kanssa.

Hehe. :D

Olet kyllä varmaankin oikeassa, etteivät ne nyt ainakaan ensisijaisesti tähän ketjuun kuulu.

Jos palataan ketjun aiheeseen ja vaikka tuohon Mokeskin(kin) hehkuttamaan Joel Embiidiin, niin en itse kyllä oikein näe hänessä pienen otantani perusteella tähtisentteriä, mikä ehkä tässä draftissa estäisi top-3:een tunkeutumisen. Tietysti näyttää hyvältä pelatessaan kääpiöitä vastaan, kuten tuossa Iona-koosteessa.
 
Viestejä
943
Vs: 2014 NBA Draft

Mokeski sanoi:
Bold prediction:
Joel Embiid kiilaa draftissa johonkin Wiggins-Parker-Randle -kolmikon väliin.

NCAA-jukkka sanoi:
Ei tietysti mahdotonta, eikä varsinkaan Randlen paikka draftissa ole ainakaan minun mielestäni kirkossa kuulutettu, mutta Embiid on niin pirun raaka. Ellei ihmeitä tapahdu, en jaksa uskoa että kahden-kolmen kärkeen kiilaa kun draftin taso tulee olemaan kova.

Otan sanani takaisin katsottuani Colorado-Kansasin. Vaikka Embiid oli aika hiljainen, antoi enemmän näyttöjä kun Duke pelissä. Ei ollenkaan niin raaka kun minun ensivaikutelmani, ongelmana vaan on, että mies jää liikaa pelin ulkopuolelle. Parempaa duunia takamiehiltä ja tervettä itsekkyyttä Embiiltä, ja kaveri voi tehdä mitä vaan ja tulla varatuksi Top 3:ssa, 2:ssa...tai 1:ssä(?)
 
Viestejä
1 729
Vs: 2014 NBA Draft

NCAA-jukkka sanoi:
Otan sanani takaisin katsottuani Colorado-Kansasin. Vaikka Embiid oli aika hiljainen, antoi enemmän näyttöjä kun Duke pelissä. Ei ollenkaan niin raaka kun minun ensivaikutelmani, ongelmana vaan on, että mies jää liikaa pelin ulkopuolelle. Parempaa duunia takamiehiltä ja tervettä itsekkyyttä Embiiltä, ja kaveri voi tehdä mitä vaan ja tulla varatuksi Top 3:ssa, 2:ssa...tai 1:ssä(?)
Minua Embiidissä hämmästyttää lähinnä se, kuinka hyvä "feel for the game" jannulla on, vaikka legendan mukaan pelaa vasta kolmatta kauttaan korista. Luultavasti tuolla kuitenkin tarkoitetaan organisoitua korista, sillä hankala nähdä Kamerunilaisen nuorukaisen tulevan jenkkeihin pelaamaan koripalloa, jos ei muka yhtään ole pelannut ennen. Joka tapauksessa, Embiid näyttää tekevän kentällä fiksuja suorituksia pelkällä "pallopelisilmällä" ilman oikeastaan edes käsitystä siitä, miten tilanteessa "kuuluisi toimia". Olen nähnyt Kansasilta vain yhden kokonaisen ottelun (Colorado), mutta ainakin siinä pelissä näytti siltä, että Embiid on joukkuepelaamisen tasolla enemmän ulalla pakissa - näkyi varsinkin muutamassa hölmössä feelussa - kuin hyökkäyksessä, mikä on kai melko epätavallista näille nk. raakileille. Tekee toki järkeä, mikäli uskotaan huhuihin, että organisoitua korista on takana vasta pari kautta.

"Feel for the game" hämmästyttää ja se, mies olisi nytkin atleettisin seitsenjalkainen pelaaja NBA:ssa. Ja jonkinlainen hyppyheittokin on.

Esimerkkinä pelikäsityksestä vaikka nämä Towsonia vastaan nähdyt avaussyötöt, jotka Embiid viskaa vaan joukkuekaverilleen kiinnijuostavaksi vähän niin kuin futiksessa kukkupallon puolustuslinjan taakse. Enpä muista, milloin tuollaisia syöttöjä olisi NBA-sentteri heitellyt omilleen, puhumattakaan seitsenjalkaisesta, jota väitetään vieläpä raakileeksi.

(0:30 eteenpäin. Kohdasta 0:10 alkaa myös aika vaikuttava puolustussuorite, vaikka kerran hyppääkin turhaan.)

Joel Embiid Defense- Towson

Tässä Colorado-matsin highlightsit:
Joel Embiid Full Highlights 2013.12.07 at Colorado - 10 Pts, 2 Assists

Jos koko videon katsominen tuntuu ylivoimaiselta, kannattaa katsoa oppikirjamainen oikean käden hookki kohdasta 0:28, dropstep ja vasurin hookki kohdasta 1:17 ja kroppafeikki päätyyn, kääntyminen keskelle ja up-and-under kohdasta 1:10. Jos tällainen liikevalikoima saataisiin pelittämään myös NBA-puolustuksia vastaan, niin saattaisi kenties kelvata jopa nimim. shaqtin a fool:ille.
 
Viestejä
2 435
Vs: 2014 NBA Draft

Mokeski sanoi:
Jos koko videon katsominen tuntuu ylivoimaiselta, kannattaa katsoa oppikirjamainen oikean käden hookki kohdasta 0:28, dropstep ja vasurin hookki kohdasta 1:17 ja kroppafeikki päätyyn, kääntyminen keskelle ja up-and-under kohdasta 1:10. Jos tällainen liikevalikoima saataisiin pelittämään myös NBA-puolustuksia vastaan, niin saattaisi kenties kelvata jopa nimim. shaqtin a fool:ille.

Joo.. Ihan kivan näköistä työskentelyä ja hyvä pehmeä kosketus palloon, vaikka onkin vielä aika raakile pelaajana. Vähän voimaa vielä kroppaan, niin toimii varmasti NBA-tasollakin kun miettii millaisia säkkejä nykyään on senttereinä.
 
Viestejä
7 416
Vs: 2014 NBA Draft

Siis nyt joku oikeasti kertokoon mulle, että Embiidillä ei ole mitään terveysongelmia.

Jooko?

Mä olen aivan liekeissäni tuosta kaverista...
 
Viestejä
2 435
Vs: 2014 NBA Draft

hamahakkimies sanoi:
Siis nyt joku oikeasti kertokoon mulle, että Embiidillä ei ole mitään terveysongelmia.

Jooko?

Mä olen aivan liekeissäni tuosta kaverista...

Can´t do that..

"Hampered by back spasms throughout the week, Joel Embiid (#28 ESPN, #61 Scout, #25 Rivals, #31 24/7) still managed to put together a nice showing in Portland. Invited to the Hoop Summit after a strong showing at the Jordan Brand Classic, the 7-foot center has only been playing the game for a few years, and while he remains raw, his upside is obvious."
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös