Koripallo.com

Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Miten muutos vaikuttaa sinun innostukseesi?

  • Aion seurata Korisliigaa entistä tiiviimmin

    Ääniä: 15 11,4%
  • Aion seurata Korisliigaa saman verran kuin tällä hetkellä

    Ääniä: 68 51,5%
  • Aion seurata Korisliigaa vähemmän kuin tällä hetkellä

    Ääniä: 37 28,0%
  • Kiinnostus Korisliigaa kohtaan loppui kokonaan

    Ääniä: 12 9,1%

  • Äänestäjiä
    132
  • Poll closed .
Viestejä
42
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Olen lukenut tämän topiikin ja muutamia tekstejä tuolta toisesta, oliko nyt korisliigan tulevaisuus tms..
Ja haluaisin tuoda muutaman asian esille. Itse olen siis juniorivalmentaja ja olen ollut muutaman korisliigassa parhaillaankin pelaavan pelaajan valmennuksessa mukana. Tällä hetkellä valmennan minipoikia, eikä sekään joukkue ihan heikommasta päästä Suomessa ole.
Silti väitän että:
-Tämän hetken joukkueestani kukaan ei mieti nyt, että "hitto nyt en pääse korisliigaan pelaamaan, kun siellä saa olla 4 jenkkiä" ja/tai lopettaisi koripallon tämän säännön takia.
- En myöskään usko, että kukaan nyt korisliigassa pelaavista entisistä valmennettavistani lopettaisi tämän säännön takia.
- Tämän hetken joukkueestani ehkä puolet edes tietävät, montako siellä nyt saa pelata tai tietävät kaikki oman seuran korisliigajoukkueen suomalaiset nimeltä.
- Joku valmentaja kirjoitti, että nyt loppui valmentaminen, sillä pelaajilla on vaikeampi päästä korisliigaan. Itse en ainakaan todellakaan ole tässä touhussa mukana siksi, että junnupelaajat pääsisivät lopulta korisliigaan tai kovempiin sarjoihin. Syitä on mm "rakkaus lajiin" ja valmentaminen minulle on myös melkeinpä puoliksi kasvattamista muutenkin eli, että nuoret olisivat mm. mahdollisimman pitkään palloilijoita eikä kaupungilla pulloilijoita. Tästä hyötyvät kaikki.
- Olen myös ensi kaudella katsomossa niin kuin tälläkin kaudella, eikä siihen vaikuta jenkkien määrä, sen sijaan uskon, että jos joukkue pärjää tuo se yleisöä (jota muuten ei siellä näy) katsomoihin enemmän.
 
Viestejä
144
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

PikkuMikko sanoi:
Onko jollain tarkempaa tietoa tuosta lexDamonista, mistä siinä on kysymys. Jos se johtaa esimerkiksi HL Colemanin ja Justin Grahamin ja vastaavien "en-nyt-tiedä-ketä-kaikkia-siellä-on" alasarjajenkkien siirtymisen liigaan suomalaisstatuksella niin kyseessä on yhtä suuri munaus kuin joskus kela-Foremanin tapauksessa.

En pidä lexBojanista ja pelottaa mitä tuo lexDamon tuo tullessaan. Pelottaa, että se tuo taas kikkailua mukanaan.

En tiedä mitä pitää sisällään, mutta Tomi Tiilikaisen Kymen Sanomien nettisivuille kirjoittaman kolumnin (en osaa linkittää) mukaan raja menee PYSYVÄSSÄ OLESKELULUVASSA. Keillä Suomessa pelaavilla ulkomaisilla tuollainen on ja monenko vuoden oleskelun jälkeen tuollaisen saa? Niin sitä en tiedä.
 
Viestejä
941
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Lautsa sanoi:
Olen lukenut tämän topiikin ja muutamia tekstejä tuolta toisesta, oliko nyt korisliigan tulevaisuus tms..
Ja haluaisin tuoda muutaman asian esille. Itse olen siis juniorivalmentaja ja olen ollut muutaman korisliigassa parhaillaankin pelaavan pelaajan valmennuksessa mukana. Tällä hetkellä valmennan minipoikia, eikä sekään joukkue ihan heikommasta päästä Suomessa ole.
Silti väitän että:
-Tämän hetken joukkueestani kukaan ei mieti nyt, että "hitto nyt en pääse korisliigaan pelaamaan, kun siellä saa olla 4 jenkkiä" ja/tai lopettaisi koripallon tämän säännön takia.
- En myöskään usko, että kukaan nyt korisliigassa pelaavista entisistä valmennettavistani lopettaisi tämän säännön takia.
- Tämän hetken joukkueestani ehkä puolet edes tietävät, montako siellä nyt saa pelata tai tietävät kaikki oman seuran korisliigajoukkueen suomalaiset nimeltä.
- Joku valmentaja kirjoitti, että nyt loppui valmentaminen, sillä pelaajilla on vaikeampi päästä korisliigaan. Itse en ainakaan todellakaan ole tässä touhussa mukana siksi, että junnupelaajat pääsisivät lopulta korisliigaan tai kovempiin sarjoihin. Syitä on mm "rakkaus lajiin" ja valmentaminen minulle on myös melkeinpä puoliksi kasvattamista muutenkin eli, että nuoret olisivat mm. mahdollisimman pitkään palloilijoita eikä kaupungilla pulloilijoita. Tästä hyötyvät kaikki.
- Olen myös ensi kaudella katsomossa niin kuin tälläkin kaudella, eikä siihen vaikuta jenkkien määrä, sen sijaan uskon, että jos joukkue pärjää tuo se yleisöä (jota muuten ei siellä näy) katsomoihin enemmän.

Aamen.

Toisaalta en edelleenkään näe asiaa niin että yhden ylimääräisen jenkin takia nyt olisi merkittävästi vaikeampaa päästä liigaan. Ja jos onkin niin mitä sitten? Tekee enemmän töitä. Kyllä se joka sinne haluaa on valmis laittamaan kätensä saveen. Hassulta kuulostaa se, että näille tulevaisuuden toivoille haluttaisiin helpottaa liigaan pääsyä. Se jos joku johtaa lajin tuhoon.
 
Viestejä
592
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Lautsa sanoi:
Olen lukenut tämän topiikin ja muutamia tekstejä tuolta toisesta, oliko nyt korisliigan tulevaisuus tms..
Ja haluaisin tuoda muutaman asian esille. Itse olen siis juniorivalmentaja ja olen ollut muutaman korisliigassa parhaillaankin pelaavan pelaajan valmennuksessa mukana. Tällä hetkellä valmennan minipoikia, eikä sekään joukkue ihan heikommasta päästä Suomessa ole.
Silti väitän että:
-Tämän hetken joukkueestani kukaan ei mieti nyt, että "hitto nyt en pääse korisliigaan pelaamaan, kun siellä saa olla 4 jenkkiä" ja/tai lopettaisi koripallon tämän säännön takia.
- En myöskään usko, että kukaan nyt korisliigassa pelaavista entisistä valmennettavistani lopettaisi tämän säännön takia.
- Tämän hetken joukkueestani ehkä puolet edes tietävät, montako siellä nyt saa pelata tai tietävät kaikki oman seuran korisliigajoukkueen suomalaiset nimeltä.
- Joku valmentaja kirjoitti, että nyt loppui valmentaminen, sillä pelaajilla on vaikeampi päästä korisliigaan. Itse en ainakaan todellakaan ole tässä touhussa mukana siksi, että junnupelaajat pääsisivät lopulta korisliigaan tai kovempiin sarjoihin. Syitä on mm "rakkaus lajiin" ja valmentaminen minulle on myös melkeinpä puoliksi kasvattamista muutenkin eli, että nuoret olisivat mm. mahdollisimman pitkään palloilijoita eikä kaupungilla pulloilijoita. Tästä hyötyvät kaikki.
- Olen myös ensi kaudella katsomossa niin kuin tälläkin kaudella, eikä siihen vaikuta jenkkien määrä, sen sijaan uskon, että jos joukkue pärjää tuo se yleisöä (jota muuten ei siellä näy) katsomoihin enemmän.

Hieno kirjoitus. Osui ja upposi.
 
Viestejä
1 367
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

42 sanoi:
Mikä siinä muuten on ettei Damon ole kansalaisuutta saanut? Käsittääkseni pelkkä huono kielen osaaminen ei ole este jos kaikki muut ehdot täyttyvät. Ja luulisi nyt tässä ajassa jo oppineen sen verran kun noissa testeissä tarvitaan.

kysyin tuota joskus kun en ollut vielä herran blokkilistalla ja vastaus oli:

"you make it seem like they just handing them out or something. They cost money bro."

https://twitter.com/tripledubman/status/519197829387280385
 
Viestejä
2 415
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Jarpii sanoi:
En tiedä mitä pitää sisällään, mutta Tomi Tiilikaisen Kymen Sanomien nettisivuille kirjoittaman kolumnin (en osaa linkittää) mukaan raja menee PYSYVÄSSÄ OLESKELULUVASSA. Keillä Suomessa pelaavilla ulkomaisilla tuollainen on ja monenko vuoden oleskelun jälkeen tuollaisen saa? Niin sitä en tiedä.

Google löysi tällaiset..

http://www.migri.fi/asiointi/usein_kysyttya/oleskeluluvat/lupatyypit

4. Milloin pysyvän oleskeluluvan voi saada?

Pysyvän luvan voi saada, kun on oleskellut Suomessa yhtäjaksoisesti neljä vuotta jatkuvalla oleskeluluvalla. Lisäksi hakijan on täytettävä ne edellytykset, joilla jatkuva oleskelulupa voidaan myöntää

5. Voiko Suomesta poistua neljän vuoden aikana?

Jatkuvien eri oleskelulupien voimassaoloaikojen välillä ei saa olla katkoja. Lupien tulee seurata toisiaan saumattomasti neljän vuoden ajan. Lisäksi hakijalla on pysyvää lupaa hakiessaan oltava voimassaoleva oleskelulupa.
Suomessa oleskelun ei kuitenkaan tarvitse olla keskeytyksetöntä. Esimerkiksi tavanomaiset loma- ja muut matkat ovat sallittuja. Hakijan tulee oleskella Suomessa vähintään puolet siitä ajasta, jonka oleskelulupa on ollut voimassa.
 
Viestejä
3 094
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Jakkeri sanoi:
kysyin tuota joskus kun en ollut vielä herran blokkilistalla ja vastaus oli:

"you make it seem like they just handing them out or something. They cost money bro."

https://twitter.com/tripledubman/status/519197829387280385
Nää nyt on vähän näitä... jos edellytykset täyttyy
http://www.migri.fi/suomen_kansalaisuus/kansalaisuuden_hakeminen/edellytykset

maksanee 350 euroa (toki voi olla, että tuohon tulee jotain muutakin, mutta silti)
http://www.migri.fi/asiointi/kasittelymaksut

eiköhän tuossa nyt ole kyse vain siitä, että tuo yksi edellytys ei täyty

Mutta nythän sillä ei ole enää merkitystä ainakaan pelaamisen kannalta.
 
Viestejä
1 607
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Hienoa tekstiä Lautsalta, ja kyllähän se niin on että normaali urheilukuluttaja seuraa mieluummin menestyvää joukkuetta kuin omien poikien taaperrusta. Ei millään pahalla omat pojat.
 
Viestejä
295
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Seuraan samalla mielenkiinnolla kuten nytkin :)
Mutta jos kiintiötä nostetaan tai poistetaan kokonaan, se tietää sitä että kahtia-
jako liigassa on varmaa.
5-6 kärkijoukkuetta pystyy kyllä budjetoimaan 4. jenkin ja muut pelaavat sitten
2-3 jenkillä, kun rahat eivät riitä.
Toki jos sääntönä olisi että 3 jenkkiä kerrallaan kentällä, tasoittaisi tilannetta.
Eurokentillä olevilla joukkueilla on pakko olla 4s jenkki, jos aikoo pärjätä euro-
liigoissa.
4s vahvistus vie aina kotimaisen pelaajan paikan (lue kehittyvän juniorin).
Itse olen siis kolmen kannalla jatkossakin.
 

42

Viestejä
3 353
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

MOBvilko sanoi:

Ok, tuo selventää. D saattaa viitata maksulla myös siihen, että jotain kautta kielitaitotodistuksen hankkiminen kai maksaa. Mutta en usko, että tässä on rahasta kyse. Varmaan vaan siitä, ettei halua tai viitsi hankkia taitoa. Varsinkaan nyt kun ilmeisesti kannustin pelaamisen osalta on poistumassa.

Otetaan nyt vertailun vuoksi vielä esimerkki pk-seudulta. Little on kansalaisuuden saanut ja sen mitä hänen kanssaan olen keskustellut, ei se suomi kovin hyvin taivu. Miksi siis Damon ei ole tässä ajassa sen verran saanut tartuntaa.
 
Viestejä
2 290
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

DETROIT sanoi:
Hienoa tekstiä Lautsalta, ja kyllähän se niin on että normaali urheilukuluttaja seuraa mieluummin menestyvää joukkuetta kuin omien poikien taaperrusta. Ei millään pahalla omat pojat.

Miten se menestys siitä lisääntyy jos kaikki palkkaa yhden jenkin lisää? Jotkut joukkueet sarjassa menestyy, toiset taas ei oli vahvistuksia nolla tai enemmän. Tietysti jos palkkaa enemmän jenkkejä kuin muut joukkueet, voi saada etua. Tätäkö tarkoitit?

Ns. herrasmiessääntö on ollut seurojen keskenään epävirallisesti sopima käytäntö. Mikään sarjasääntö ei kai sinänsä estäisi jotain joukkuetta palkkaamasta vaikka viittä jenkkiä. Jotain hyötyä niistä suomalaisista siis on pakko olla joko yleisön tai sponsorien kannalta, koska yksikään seura ei uskalla heittäytyä pelkästään jenkkien varaan mestaruuksia kahmimaan.
 
Viestejä
7 517
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Menestyksestä tulee entistä enemmän arpapeliä. Hyvät scouttaajat menestyy, kun suomalaisten merkitys vähenee. Palkatkaa siis Jarkki ja antakaa riittävä jenkkibudjetti...
 
Viestejä
2 782
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Jarpii sanoi:
En tiedä mitä pitää sisällään, mutta Tomi Tiilikaisen Kymen Sanomien nettisivuille kirjoittaman kolumnin (en osaa linkittää) mukaan raja menee PYSYVÄSSÄ OLESKELULUVASSA. Keillä Suomessa pelaavilla ulkomaisilla tuollainen on ja monenko vuoden oleskelun jälkeen tuollaisen saa? Niin sitä en tiedä.

Tuossa vielä tuo hieno kirjoitus; http://www.kymensanomat.fi/Online/2015/02/15/Kommentti%3A%20Nelj%C3%A4s%20jenkki%20ei%20ole%20maailmanloppu/2015518637433/4

Ja lainaus "..., kun passin sijaan rajaus menee pysyvän oleskeluluvan kohdalla. "
 
Viestejä
70
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Ymmärrettävää, että liigaseurat, jolla ei oma junnupuoli toimi, ajavat tällaista muutosta. Jos fanitat vain seuraa, tuet neljää jenkkiä. Jos kannatat oman kylän poikien kehittymistä, tuet kahden jenkin systeemiä. Jos taas arvostat vain huippukorista, et luultavasti katso paljoakaan kotimaisia sarjoja. En kyllä ymmärrä, että mitä hiton järkeä on kannattaa jotain tiettyä seuraa, jos siellä ei ole muuta omalta kylältä kuin bussikuski ja pöhöttynyt joukkueenjohtaja. Niitäkö ne sitten fanittaa?! Taidan siirtyä seuraamaan pelkkää juniorikorista. Onpahan buffetissakin paremmat eväät ja halvempaa.
 
Viestejä
1 434
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Veskari sanoi:
En kyllä ymmärrä, että mitä hiton järkeä on kannattaa jotain tiettyä seuraa, jos siellä ei ole muuta omalta kylältä kuin bussikuski ja pöhöttynyt joukkueenjohtaja.

Kyse lienee lähinnä maalaiskylien alemmuudentunnosta. Vain se on tärkeää, että voidaan sanoa "Taas voitettihin hesalaaset". Ihan sama, kuka "omassa jengissä" pelaa. Tuo on pikemminkin nurkkapatriotismia kuin kannatuskulttuuria. Mutta minkäs teet, kun ilman ostopelaajia joukkue putoaisi suoraan alueelliseen kakkoseen.

Totta kai muualta tullut pelaajakin voi juurtua osaksi joukkuetta, ja tästä on paljon esimerkkejä nykyisessäkin Liigassa. Mutta siihen tarvitaan enemmän kuin yksi kausi, ja yksi kausi on juuri se aika jonka ylivoimainen enemmistö ensi kauden jenkkipataljoonasta aikoo Suomessa viettää.

No, onneksi bussikuski ja joukkueen huoltaja ovat samat vuodesta toiseen. Siinä on sitä kovaa seurakulttuurin ydintä.
 
Viestejä
5 781
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

42 sanoi:
Ok, tuo selventää. D saattaa viitata maksulla myös siihen, että jotain kautta kielitaitotodistuksen hankkiminen kai maksaa. Mutta en usko, että tässä on rahasta kyse. Varmaan vaan siitä, ettei halua tai viitsi hankkia taitoa. Varsinkaan nyt kun ilmeisesti kannustin pelaamisen osalta on poistumassa.

Otetaan nyt vertailun vuoksi vielä esimerkki pk-seudulta. Little on kansalaisuuden saanut ja sen mitä hänen kanssaan olen keskustellut, ei se suomi kovin hyvin taivu. Miksi siis Damon ei ole tässä ajassa sen verran saanut tartuntaa.
Kirjallinen koe tuottaa vaikeuksia. Sama suhteellisen yleinen ongelma kuin esim. H. Harkimolla. Byrokratia ei salli tähän helpotuksia, kuten vaikkapa autokoulun kirjallisissa tehdään.

Vaikkei kyseessä olekaan sairaus, virhe ihmisessä kokonaisuutena tai mitään hävettävää, niin jääköön termin nimi väliin, ei kuulu tähän keskusteluun.

Edit: pari kirjoitusvirhettä.
 
Viestejä
16 284
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Olipahan hyvä kirjoitus Tomilta. Täysin naulan kantaan ja samaa mieltä.
 

Jay

Viestejä
1 292
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Pyynikin Toivoton sanoi:
Kyse lienee lähinnä maalaiskylien alemmuudentunnosta. Vain se on tärkeää, että voidaan sanoa "Taas voitettihin hesalaaset". Ihan sama, kuka "omassa jengissä" pelaa. Tuo on pikemminkin nurkkapatriotismia kuin kannatuskulttuuria. Mutta minkäs teet, kun ilman ostopelaajia joukkue putoaisi suoraan alueelliseen kakkoseen.

Totta kai muualta tullut pelaajakin voi juurtua osaksi joukkuetta, ja tästä on paljon esimerkkejä nykyisessäkin Liigassa. Mutta siihen tarvitaan enemmän kuin yksi kausi, ja yksi kausi on juuri se aika jonka ylivoimainen enemmistö ensi kauden jenkkipataljoonasta aikoo Suomessa viettää.

No, onneksi bussikuski ja joukkueen huoltaja ovat samat vuodesta toiseen. Siinä on sitä kovaa seurakulttuurin ydintä.

Miten maailmalla kukaan voi seurata mitään joukkuetta, kun oman kylän poijjaat eivät pelaa?
 
Viestejä
9
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

Peliaika pelaajilla on yhteensä ottelussa 200min per ottelu.Nyt kun tulee neljäs ulkomaalainen vahvistus jenkit pelaavat ainakin 35min kertaa neljä yhteensä 140 min, aloituksen kotimainen myös sen 35 min jää lopuille suomalaisille se 25min eli 5min per ottelu.Aloituksen kotimainen voi myös olla ulkomaalaistaustainen.Äänestyksessä äänestin seuraan vähemmin korisliigaa.
 
Viestejä
688
Vs: Korisliigan ulkomaalaiskiintiö nousee - Miten aiot reagoida?

halikko sanoi:
Peliaika pelaajilla on yhteensä ottelussa 200min per ottelu.Nyt kun tulee neljäs ulkomaalainen vahvistus jenkit pelaavat ainakin 35min kertaa neljä yhteensä 140 min, aloituksen kotimainen myös sen 35 min jää lopuille suomalaisille se 25min eli 5min per ottelu.Aloituksen kotimainen voi myös olla ulkomaalaistaustainen.Äänestyksessä äänestin seuraan vähemmin korisliigaa.

Niin meinaat että samalla kun voi palkata neljä jenkkiä, voi palkata myös entistä paljon parempia jenkkejä, jotka pelaisivat 35 min / peli / jenkki? Kun nyt tuohon 35 minuutin peliaikaan yltää kolme jenkkiä (Arnold, Jefferson ja Carter).

Ei saa muuttaa mitään, niin on hyvä kun aina ennenkin on tehty. Se kannattaa aina muistaa! ;D
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös