Koripallo.com

C-tytöt peluutus

Viestejä
2
Hei. Lähdin nyt tätä kautta kyselemään miten yleensä lapsenne saa peliaikaa peleissä? Pk-seudulla on erittäin hyvät olosuhteet koripallon pelaamiseen ja jokaiselle pelaajalle löytyy varmasti oikean tasoinen harjoitusryhmä josta on omien taitojen karttumisen ja treenausaktiivisuuden myötä mahdollisuus nousta ns.kovempaan tasoon. Lapseni pääsi vuotta vanhempien kanssa treenaamaan ja myös pelaa pelit heidän kanssaan. Nyt on kuitenkin ollut vähemmän peliaikaa ja tunne, että hän lämmittää vaihtopenkkiä muille pelaajille. Mielestäni jos peliin nimetään niin pitäisi myös saada pelata? Mitä mieltä? Eikö se ole osa valmentajan ammattitaitoa, että pelaajia peluutetaan tasaisesti? Pelaajan loukkaantumisriski jo kasvaa siinä, että häntä istutetaan 20minuuttia putkeen penkillä ja laitetaan kentälle pelaamaan erän kaksi viimeistä minuuttia.
 
Viestejä
262
Pääseekö lapsesi pelaamaan myös jossain toisessa joukkueessa isompia minuutteja?

Itse olen lähtenyt aina siitä, että vielä c-junioreissakin sm-tasolla kaikki kokoonpanossa olevat pääsevät pelaamaan vastuullisia minuutteja. Jos on tiukka peli, niin lopussa pelaavat tietenkin parhaimmat, mutta minusta kaikkien kokoonpanossa olevien pitäisi päästä kentälle.

B:stä eteenpäin sitten enemmän tiukempaa peluuttamista, mutta sillonkin valmentajien on pidettävä huoli, että pelaajat saavat tarpeeksi peliminuutteja tarvittaessa jossain toisessa sarjassa.
 
Viestejä
1 168
Tärkeä kysymys joka ei ole kovin yksioikoinen. Aiheeseen liittyy useampi eri näkökulma ja tärkeä pointti.

Noin lähtökohtaisesti kun puhutaan koripallon pelaajista niin jokaisella tulisi olla jokin joukkue jossa pääsee pelaamaan. Voi olla perustellusti tilanteita joissa pelaaja A saa vähemmän vastuuta esim alueen ykkösdivarin peleissä mutta pelaa sitten enemmän kakkosdivarissa. Vastaavia esimerkkejä voi keksiä muitakin.

Kysymys peliajan jakamisesta on kuitenkin monisäikeisempi. On helppo esittää perusteluja mm sille että harjoitteluaktiivisuus ja pelaajan oma toiminta harjoituksissa vaikuttaa peliaikaan nuorilla pelaajilla. Peliaikaa ei ehkä olekaan tarkoitus jakaa automaattisesti kaikille tasan vaan ne jotka treenaavat hyvin, pelaavat enemmän. Peliajan ansaitsemiselle voi löytyä myös muita perusteita. Tällaisia saattavat olla kyky noudattaa valmentajan antamia ohjeita. Pelaaja joka surffailee kentällä omiaan, ei välttämättä ansaitse samoja minuutteja kuin konseptin mukaan toimiva peluri.

Mitä kilpailullisempaan suuntaan mennään, sitä ilmeisempää on että pelaajan urheilulliset ominaisuudet ja kyky suoriutua kentällä vaikuttaa peliaikaan. Millä tasolla tätä pitäisi tapahtua ... vaikea antaa tarkkaa rajaa mutta esimerkiksi silloin kun pelataan Suomen mestaruuksista, on helppo kuvitella peluutuksen muuttuvan verrattuna alueellisiin sarjoihin.

Automaattista tasaista peluutusta en osaa kannattaa kuin nuorissa ikäryhmissä. Silloinkin sen suhteen pitää olla todella varovainen sillä jos harjoituksissa vähemmän käyvät saavat suoraan samat minuutit kuin hyvin treenanneet, on helppo sanoa mihin se johtaa. Ei mihinkään hyvään pitkällä tähtäimellä. Kuitenkaan en missään tapauksessa kannata ylikapeaa peluuttamista junnuissa voittamisen kustannuksella eri sarjatasoilla, siinä ei ole juurikaan järkeä.

Vastaus menee tyylilajiin "toisaalta, toisaalta". Ja niin sen kai pitää mennäkin tällaisessa asiassa.
 
Viestejä
2 534
Oikea menettelytapa on, että pelaaja keskustelee asiasta valmentajan kanssa. Pelaajan kuuluu kysyä 1) miksi saan vähän peliaikaa? 2) mitä minun pitää tehdä saadakseni lisää peliaikaa?

Valmentaja esittää ensimmäisen kysymyksen "mitkä ovat sinun tavoitteesi koripalloilijana". Siihen on olemassa ainoastaan yksi oikea vastaus. Se on "kiistaton maailman hallinta".

Valmentaja tulee esittämään jatkokysymyksen "mitä olet valmis tekemään saavuttaaksesi asettamasi tavoitteet". Siihenkin on olemassa ainoastaan yksi oikea vastaus. Se on "harjoittelen 10 000 tuntia ja jos se ei riitä niin harjoittelen lisää".

Valmentajan on mukava tulla vetämään treenejä, kun sali on täynnä tavoitteellisesti harjoittelevia pelaajia. Mikäli noilla puheilla ei lisäpeliaikaa ole luvassa niin kannattaa vaihtaa seuraa. Muutenkin, jos ei haaveile ammattilaisurasta niin hauskaa voi pitää, jossain vähemmän tavoitteellisessa ympäristössä.
 
Viestejä
2
Kiitos asiallisista vastauksista. En toivo lapselleni sen enempää peliaikaa kuin muillekaan. Ymmärrän, että parhaimmat pelaajat ovat etuasemassa.
En myöskään toivo, että kukaan muukaan peliin nimetyistä pelaajista joutuu seuraamaan peliä vaihtopenkillä. Oletan, että lapseni on siirretty vanhempien ryhmään syystä. Joten pelitaidoista ei pitäisi olla kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
2 534
Nyt siis kannattaa muistaa, että ongelma saattaa olla siinä että pelaajan vanhemman odotukset eivät toteudu. Siihen ei pelaajan ja valmentajan välinen keskustelu ihmeemmin auta.
Ymmärsin (tai halusin ymmärtää) alkuperäisen kysymyksen, että vanhempi oli huolissaan onko hänen lapsensa oikeassa ryhmässä alaikäisenä, koska hän ei juurikaan saa peliaikaa treenausaktiivisuudesta huolimatta.

Valmennan hyvin nuorta poikajoukkuetta. Peluutan poikia mahdollisimman tasan. Joukkueessa pelaa 2-vuotta liian nuori pelaaja. Hän teki minuun suuren vaikutuksen, kun hän oli edellisessä ottelussa tyytymätön saamaansa peliaikaan. Minun mielestä hän on juuri oikeassa ryhmässä.

Valmentajat usein hokevat, että pelaajat tietävät tarkkaan joukkueensa sisäisen nokkimisjärjestyksen. Pelaajan keskustelu valmentajan kanssa herättää myös valmentajan todellisuuteen, että joukkueen sisällä on aitoa kilpailua.

Ymmärrän, että on usein tilanteita, jossa vanhemmat eivät ole kartalla miten tärkeä asia koripallo on heidän lapsilleen ja jossain tapauksessa pelaajan sisäinen palo voi olla hyvinkin suuri.
 
Viestejä
1 168
Hyvä osoitus siitä me ihmiset luemme ja näemme asiat eri tavalla ihan tahtomattamme eikä aina ole selvää kenen tulkinta on oikea. Ymmärrän KeegoMeshin tulkinnan. Itsehän luin tuon viestin niin että vanhempi on huolissaan siitä että pelaajia ei peluuteta tasaisesti.
 
Viestejä
131
Oikea menettelytapa on, että pelaaja keskustelee asiasta valmentajan kanssa. Pelaajan kuuluu kysyä 1) miksi saan vähän peliaikaa? 2) mitä minun pitää tehdä saadakseni lisää peliaikaa?

Surullisen usein pelaaja ei ole valmis tekemään yhtään mitään enempää saadakseen niitä isompia minuutteja. Erittäin motivoitunut urheilijahan ajattelisi asian juuri noin, että miten voisin itse vaikuttaa kehittymiseeni ja sitä kautta suurempaan vastuuseen.

Nyt siis kannattaa muistaa, että ongelma saattaa olla siinä että pelaajan vanhemman odotukset eivät toteudu. Siihen ei pelaajan ja valmentajan välinen keskustelu ihmeemmin auta.

Tämä on tärkeä huomio. Joskus kotoa tuleva paine voi olla jopa sellainen, että pelaaja kertoo valmentajalle yhtä tarinaa ja vanhemmalle toista. Koutsille uskaltaa sanoa, että nyt on motivaation kanssa ongelmia ja kotona kertoo vanhemmalle, että valmentaja on ihan tyhmä kun ei noteeraa mitenkään tätä lahjakasta urheilijaa.

Alkuperäiseen kysymykseen mun mielipide on se, että jokaisen pelaajan pitää saada pelata jossain niitä isoja minuutteja. Ketään on toisaalta turha roikottaa kokoonpanossa "liian kovissa" peleissä, ellei tarkoitus ole nimenomaan oppia niistä ihan katsomalla jotain uutta. Toisinaan pelaaja hyötyisi mielestäni kuitenkin enemmän siitä vapaapäivästä kuin kolmesta peliminuutista jossain kovassa sarjassa.

Pelejä on junnuille etenkin eteläisellä alueella tarjolla aivan valtava määrä ja tuntuu, että monella pelaajalla iskee vähän ähky. Pelipäivä ei ole enää juhlapäivä, koska uusi matsi saattaa olla jo samana iltana tai seuraavana päivänä. Yksittäisestä ottelusta saadut kokemukset eivät nouse silloin niin suureen arvoon.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös