Koripallo.com

Korilta korille yhdellä pompautuksella

Viestejä
2 534
Minulla on "visainen" valmennuspulma ja olen yrittänyt selvittää tätä asiaa useista lähteistä. Tämä foorumi on minun viimeinen oljenkorsi. Ongelmani koskee kuljetussääntöä. Toivoisin foorumilaisilta vinkkejä mihin sääntöasioihin minun tulisi kiinnittää erityistä huomiota?

Valmennan koripallojunnuja ja tavoitteenani oli opettaa pelaajille nopeaa kuljettamista nopeissa hyökkäyksissä. Teetin samankaltaisen harjoituksen kuin mitä tuolla linkin videolla coach Rock opettaa. Hän toteaa, että aikuispelaajan tulisi suoriutua korilta korille neljällä pompautuksella.


Toteutin treenin viestinä eli kilpailutilanteena ilman pitkiä (opettamis-/oppimisvaiheita). Siinä vaiheessa alkoi nämä minun sääntöongelmat. Pari pelaajaa päätti taktisista syistä heittää pallon korkealle ilmaan ja mahdollisimman pitkälle. He ehtivät saamaan pallon kiinni ennen kuin se koski lattiaan. Pallon kiinni saatuaan he tekivät layup-liikkeellä korin.

Kaksi pelaaja onnistui siis etenemään korilta korille yhdellä pompautuksella (kenttä oli toki hieman alimittainen). Olemme tehneet saman harjoituksen pari kertaa uudelleen ja luonnollisesti muut pelaajat haluaisivat pystyä tekemään saman tempun. Valmentajana pohdin onko pelaajien tekemät suoritukset sääntöjen mukaisia?

Karenin kirjoittamat koripallosäännöt vuodelta 1990:
"Kuljetuksen korkeus ei myöskään rajoita sen säännönmukaisuutta, kunhan käsi ei siirry pallon sivulle ohjaamaan sitä poikkeavaan suuntaan."

Kun olin itse junnupelaaja oli nuo Karenin säännöt voimassa. Vielä 90-luvulla pelaajia kehotettiin kuljettamaan palloa pään korkeudella, jotta saman pompautuksen aikana ehti ottamaan useita askelia. Kättä ei kuitenkaan saanut laittaa pallon sivulle.

Ymmärtääkseni nykyään käsi saa olla pallon sivulla, kunhan pallo ei kannatella. Eikö totta?

Koripallon viralliset pelisäännöt vuodelta 2020:
"Kuljetuksen aikana pallo voidaan heittää ilmaan, kunhan pallo osuu lattiaan tai toiseen
pelaajaan, ennen kuin kuljettava pelaaja koskee sitä uudestaan kädellään. Askelten määrää, jotka kuljettaja saa ottaa silloin, kun pallo ei kosketa hänen kättään, ei ole rajoitettu. Kuljetus päättyy sillä hetkellä, jolloin pelaaja kannattaa palloa yhdellä tai kahdella kädellä."

Tulkintani mukaan pelaajien keksimä (tai TV:stä matkittu) tapa edetä korilta korille olisi sääntöjen mukaan sallittu. Tulkintani mukaan vaaranpaikkoja on kaksi:
1) Eräs ongelma on pallon nostaminen pään päälle, josta tehdään yhden käden pompautus, koska käsi ei saa käydä pallon alla (pallon kannatus tuomittaisiin rikkeeksi).
2) Onko pallo pelaajan hallussa, jos pallo heitetään pitkälle eteenpäin ja juostaan sitten perään?

Epäilin aluksi itse, että pelaajat rikkovat sääntöjä heittäessään pallon ilmaan. Siitä syystä pyysin pelaajia tekemään saman asian useaan kertaan uudestaan. Tulkintani mukaan he käyttivät pallon liikettä hyväksi ja onnistuivat nostamaan sen pään päälle yhdellä kädellä ilman että käsi on pallon alla.

Olen vähän kahden vaiheilla annanko pelaajien harjoitella tuota liikettä tuolla tavalla, koska siinä liikutaan sääntöjen rajamailla. Pahimmassakin tapauksessa se opettaa oikeaa ajoitusta ja pallonkäsittelyä. Parhaassa tapauksessa oppisin tarkalleen miten tuon liikkeen voisi suorittaa sääntöjen mukaan ja silloin osaisin opastaa pelaajia täsmällisesti. Siitä syystä opiskelen tätä asiaa ja yritän selvittää sääntötulkintoja. Pystyisikö joku auttamaan minua tässä asiassa?

EDIT:
Lähtökohtaisesti itselleen syöttäminen on laillista kuljettamista. 100 vuotta sitten koripallon sääntöihin lisättiin kuljettaminen, kun eräs pelaaja päätti tehdä syötön itselleen. Se on sitten eri asia milloin pallo on hallussa ja milloin kyseessä on syöttöyritys kuljettamisen sijasta. Esimerkiksi saako pallon pompauttaa vastustajan yli ja onko silloin pallo enää kuljettajan hallussa?
 
Viimeksi muokattu:

42

Viestejä
3 365
Kuljetuksen korkeutta ei ole rajattu kunhan palloa ei kannatella, joka yleensä tarkoittaa sitä, että käsi on pallon alapuolella. Jos kuljetuksen aloittaa heittämällä pallon ilmaan (vaikkapa yli vastustajan) niin palloa ei voi ottaa kiinni ennen kuin seon koskenut lattiaa, kuljetus voi alkaa suoraan lattiasta pompanneen pallon kanssa.

Tuo mainitsemasi neljällä pompulla päästä päähän tarkoittaa normaalia kuljetusta, ei tuota pallon heittelyä.

Ja Veikko-vainaan kirjoittamiin sääntöihin ei kannata tutustua kuin historiamielessä, säännöt on lukuisia kertoja muuttuneet niistä ajoista.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös