Koripallo.com

Korisliiga ja Ruutu

Viestejä
1 862
Saiskos areenaäänet pienemmälle, kun selostus jää bingonroiden alle? ;-)
 
Viestejä
36
Nokia-Honka-matsissa taukohaastattelussa J. Stoven titteli "Päävalmentaja". Puoliajan jälkeen kolmatta neljännestä ehtii kulua melkein 5 minuuttia, ennen kuin pistetilanne saadaan näkymään ruudussa ajantasaisena.
E: Pistetilannesekoilu jatkuu näemmä koko 3. neljänneksen.
E2: Ja 4. neljänneksessäkin sillä lisämausteella, että kuvaruudussa käynnissä on 3. neljännes.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
420
Tuosta ottelun tilanne-grafiikasta voi kyllä antaa noottia oikein kunnolla. On se kumma kun grafiikan pitäjä ei pysty muuttamaan tulosta heti kun kori syntyy, miksei?
Selityksiä on kyllä kuultu, ettei 1 hlö ehdi tehdä kaikkea yms, mutta jos tilanne laahaa perässä piste-tolkulla niin ihmettelen kyllä.
Vai onko siellä hiiren päässä joku teini , joka surffailee samalla omalla luurillaan, eikä kiinnosta "työ".
Tuohon on oikeasti saatava parannusta ja mielellään heti, ennenkuin pleijarit alkavat.
Varsinkin tasaisessa matsissa tulos oltava oikein koko ajan !!!!
 
Viestejä
317
Tuosta ottelun tilanne-grafiikasta voi kyllä antaa noottia oikein kunnolla. On se kumma kun grafiikan pitäjä ei pysty muuttamaan tulosta heti kun kori syntyy, miksei?
Selityksiä on kyllä kuultu, ettei 1 hlö ehdi tehdä kaikkea yms, mutta jos tilanne laahaa perässä piste-tolkulla niin ihmettelen kyllä.
Vai onko siellä hiiren päässä joku teini , joka surffailee samalla omalla luurillaan, eikä kiinnosta "työ".
Tuohon on oikeasti saatava parannusta ja mielellään heti, ennenkuin pleijarit alkavat.
Varsinkin tasaisessa matsissa tulos oltava oikein koko ajan !!!!
Näin juuri. Grafiikan päivittäminen kuuluu muutenkin kiireisen ohjaajan työtehtäviin. Lähetyksiä varten tulisi ehdottomasti saada yksi henkilö, jonka tehtävänä on ainoastaan päivittää grafiikkaa - tämän ei luulisi edes olevan resurssikysymys, sillä moni suostuisi tehtävään varmasti jopa ilmaiseksi tai hyvin pienellä korvauksella.
 
Viestejä
177
Teen SM Ringetteä Ruutuun: Meillä yksi kuvaa, yksi "ohjaa" ja kaksi selostaa. Eli neljän hengen tiimi. Minä olen usein koneella, eli katson olevani "ohjaaja". Minun tehtäviin kuuluu
  1. Monitoroida koko ajan että meidän lähetyksemme on kunnossa
  2. Valita inputti mitä ajetaan lähetykseen (kuva, inserttivideot, mainosvideot, tauko tms. videot)
  3. Tarkkailla äänitasoja selostajissa ja saliäänissä
  4. Pitää grafiikan pelikello jokseenkin ajantasalla
  5. Pitää grafiikan tulostaulu ajantasalla
  6. Kommunikoida lähetystä välittävien operaattoreiden kanssa signaalin laadusta tms.
Talven aikana pelataan parikymmentä kotipeliä. Meitä on tuossa ohjaajan roolissa kaksi kaveria, eli kymmenkunta peliä ohjausta per naama. Pullakahvit pelin aikana saa ottaa kahviosta. Polttoaineet pelipaikalle menosta maksan itse. Osa laitteistosta on ikiomaa omalla rahalla ostamaani. Euroakaan en ole saanut tästä työstä palkkaa. Joten jos kaikki ei aina onnistu ja vaikkapa tulos laahaa perässä - tai kuten minä tein grafiikassa oli maalit väärässä järjestyksessä ja väärä joukkue grafiikoiden mukaan johti, niin luovutan paikkani saman tien osaajalle jolle "työ" maistuu paremmin.

Eli sitten kun työstä tekijä saa jonkun korvauksen työnantajalla on oikeus vaatia jotain. Jos tekijä ei tuon kummempaa korvausta saa niin siihen on teidän asiakkaiden tyytyminen mitä meiltä sattuu tulemaan. Ymmärrän että ongelma tulee siinä, että asiakas maksaa palvelusta Ruudulle. Ruutu sillä jotain tienaa ja sitä vastaan asiakas toivoo saavsa jotain palvelua. Mutta kun Ruudun tuotanto perustuu vapaaehtoisten hyväntahtoisuuteen, niin itse en ainakaan kovin paljon viitsi kuunnella Ruudun asiakkaiden nurinoita. Minä teen omasta vapaasta tahdosta talkoita seuran eteen enkä todellakaan koe olevani Ruudun asiakkaille kummoisessa vastuussa. Jos minun tekeminen ei Ruutua tyydytä, niin tulkoot sitten itse ja pitäkööt ne pisteet priimakunnossa. Jos katsojissa työhaluja näillä ehdoilla kerran on, niin luovutan paikkani saman tien. Ainakin meidän seurassa näyttää sille, että kovin monella niitä haluja ei ole.

Eli tämän purkauksen voisi tiivistää. Vaikka ostattekin Ruudulta palvelua - sitä palvelua tuotetaan ihan ihmisten hyväntahtoisuuteen perustuen, eikä sitä vastaan voi kovin ihmeitä vaatia. Työksi sitä hommaa ei voi nimittää, koska työhön kuuluisi jotain korvauksiakin menetetystä vapaa-ajasta.

Teknisesti se, että jossain pelissä on ongelmia ei yllätä yhtään. Nettiyhteydet halleissa voivat olla epävarmoja, kamerastriimi katkeaa, OBS Studio kaatuu, windows aloittaa päivityksen omia aikojaan jne. Tuotanto on niin amatööritasoista, kun niitä työpäivän päälle tehdään, että millään kaikki ei aina onnistu. Kukaan ei noita lähetyksiä koko päivää valmistele ja hanki varajärjestelmiä vaan pelipaikalle mennään ja pistetään koneet päälle toivoen parasta.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
177
Tuotannosta on sovittu jotakin Nelonen Median ja Koripalloliiton kesken, ja jotakin Koripalloliiton ja seurojen kesken?
No joo - en nyt ota ehkä kantaa Korisliigaan. Siellä luulisi pikkuisen enemmän rahaa liikkuvan, mutta kun vertaan omaa tekemistämme vaikkapa Koriksen M1A divarin lähetyksiin, niin väitän että me operoimme SM RIngetteä isommalla operaatiolla.

Sopimussuhde ringetessä kulkee niin, että Ruutu/Nelonen on tehnyt sopimuksen Ringetteliiton kanssa. Liitto velvoittaa SM sarjajoukkueet toimimaan tietyllä tavalla SM Sarjasopimuksessa. Minä en ole missään sopimussuhteessa seuraan, enkä edes ole sen jäsen. Tytär maksaa peleistään normaalisti siinä missä muutkin. Eli minulla henkilönä ei ole mitään sopimussuhdetta kuvaukseen ja kaikki perustuu omaan hyvään tahtoon. Hämmästyisin jos edes Korisliigassa se sopimuskuvio on juurikaan tuota kummempi.

Jos esimerkikisi tekisin jonkin törkeyden - laittaisin vaikka lintulaudan kuvaa lähetykseen, joka on teknisesti täysin mahdollista, niin en minä keksi mitään sopimusta jolla minua voitaisiin siitä sanktioida.

Ongelma on tässä ihan sama kuin omassa avautumisessani Solidsport ja Nuorten sarjat ketjussa. Maksava asiakas on Ruudun asikas, mutta meidän palveluntuottajien rooli yhtälössä on lievästi sanoen epämääräinen. Totta kai yritämme parhaamme, mutta noilla ehdoilla jos emme aina täysin onnistu ei meiltä sen enempää voi vaatia.

Katsoo ne pisteet vaikka sitten sieltä Basket.fi livetilanteesta, jos grafiikat ovat pielessä. Ymmärrän että se ärsyttää kun on palvelusta maksanut, mutta hinnan pitäisi olla jotain ihan muuta, että siitä rahasta osa kulkeutuisi meille tekijöille ja voisimme siihen sitten sen mukaan lisäpanostusta laittaa. Youtube live on vapaaehtoistoimijan kannalta paljon kivempi. Kukaan ei maksa mitään, joten sitten saa mitä sattuu tulemaan, eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista. Esimerkiksi edellisessä ringeten youtube livessä hoidin samaan aikaan korispelin tilastoijia paikalle - katsojat saivat nauttia ne puhelinkeskustelut osana lähetystä.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
177
Koripallon lisähaaste verrattuna moneen muuhun lajiin on se, että pistetä tulee aika paljon ja ne ovat mallia 1,2 tai 3, joten niiden pisteiden kanssa saa olla oikeasti aika tarkkana. Pistehomma ei tosiaankaan ole ainoa homma mitä siinä tehdään eikä peliin tule pisteen jälkeen mitään kummoista katkosta. Menee aika helpolla ohi oliko joku piste kolmonen vai kakkonen
 
Viestejä
390
Koripallon lisähaaste verrattuna moneen muuhun lajiin on se, että pistetä tulee aika paljon ja ne ovat mallia 1,2 tai 3, joten niiden pisteiden kanssa saa olla oikeasti aika tarkkana. Pistehomma ei tosiaankaan ole ainoa homma mitä siinä tehdään eikä peliin tule pisteen jälkeen mitään kummoista katkosta. Menee aika helpolla ohi oliko joku piste kolmonen vai kakkonen
Pisteet ja virheet ilmestyvät kuvaruutuun monella paikkakunnalla melkein heti. Mutta voihan ne Kisiksen tulostaululla olla heti mutta ruudun välityksellä eivät näy kotikatsomoon..
 
Viestejä
177
Kyllä minä sen allekirjoitan, että jossain voi olla hutiloivampi tekijä, eli itse ainakin niiitä näpytellään Ruutuun ihan manuaalisesti, eikä niiden tulemiseen ole mitään muuta syytä kuin näpyttelyn aktiivisuus. Jos jossain on niin hieno systeemi, että tulostaulua/ESCOa osataan lukea rajapinnasta niin sitten se on toinen tarina. Nopealla katsomisella tuollaisia integraatioita ainakin kellon osalta saattaa korisliigassa hyvinkin olla, eli jos on hienompi tulostaulu se voi tarjota rajapinnan, jota nämä kuvaussoftat osaavat sitten lukea. Grafiikan kello näyttää usein olevan Korisliigassa korkeintaan sekunnin eri kuin videosta katsoen salissa, joten se tuskin on käsinapilla toteutettu vaan kummassakin luetaan yhtä ja samaa käsinappia ja sen tarjoamaa aikaa.
 
Viestejä
688
Korisliigapelit kyllä käy kuvaamassa korvausta vastaan oikeat kuvausryhmät. Seuralla ei varsinaisesti ole mitään roolia otteluiden tuotannossa, muutama vuosi sitten seurojen tuli hoitaa selostajat, mutta nyt pari-kolme kautta nekin on tulleet ulkopuolelta. Ja valistunut veikkaukseni on että joka paikassa ohjaaja hoitaa grafiikan manuaalisesti, tietääkseni missään ei tulosgrafiikkoja oteta suoraan tulostaululaitteistosta. Divareissa sekä naisten korisliigassa kuvaustuotanto tapahtuu Synergyn automaattikameroilla, jotka taasen "lukevat" tulosgrafiikat pelipaikan tulostaulusta / hyökkäysaikanäytöstä, joten sinällään kalibroinnin ollessa kohdallaan se toimii reaaliaikaisesti. Tämän lisäksi näissä automaattikameratuotannoissa on myös yhteys livetilastoihin, joista lähetykseen sitten tulee tilastografiikkoja tauoilla ja lopuksi.
 
Viestejä
177
Sille se näyttää, kun Korisliigaa katsoo. Kyllähän laatu on kohtuullisen tasalaatuista. Se miten suuri se ammattilaistiimi on on sitten toinen tarina, eli oletettavasti sillä ohjaajalla on aika monta rautaa tulessa, eli kovin montaa ihmistä sitä hommaa ei ole noinkaan tekemässä siellä paikan päällä. Pelejä on samaan aikaan menossa kuusikin kappaletta, joten eiköhän totuus ole se, että ammattilaistiimit ovat jonkinlaisia puoliammattilaisia ja sitten kun Maralla on tytär kipeänä ja Pera on kaverin polttareissa, niin sitten paikalle kaivetaan joku joka löydetään. Eli oletus on, että jokaiselle paikkakunnalle riittää jonkinlainen salkkusetti, jossa on kaikki laitteet valmiina ja sitten kuvausta tulee hoitamaan se tiimi, jolle se homma parhaiten osuu. Osalla paikkakunnista on varmasti oma paikallinen tiimi ja jossain se tulee sitten pakulla paikalle toisaalta. Oletan, että ammattilaistiimejä on rajallinen määrä ja varmaan kuvaavat kesälla jalkapalloa ja talvella sitten jotain muuta.

Ringetessä Ruudun ja kuvauksen välillä operoi Kepitti niminen firma ja näyttäisi sählyhallien perusteella, että sama firma hoitaa ainakin naisten salibandyliigat, eli heidän logoilla varustettuja laitesalkkuja on nähty sählyhalleissa. Heidän rooli on siinä välissä valvoa, että meiltä ei tule lintulaudan kuvaa tai hallista pimene sähköt. En tiedä koriksesta, mutta Ringetessä lähetystä viivästytetään muutama minuutti juuri näistä em. syistä. Siitä en ole varma onko Koriksessa softana meidänkin käyttämä OBS Studio, kun grafiikat ovat niin erilaiset, mutta esimerkiksi Lentopallon TV lähetykset Ylelle näytetään tekevän ihan samalla softalla (ja grafiikalla) millä me teemme ringetteä - värit ja logot ovat niin samoja, että eiköhän softakin ole sama.

Ringetteliiton kunniaksi on sanottava, että meille harrastelijoille tarjotaan koulutusta, ohjeistusta ja apuja. Teknisille tiimeille on siellä järjestetty oma koulutus ja selostajille omansa. Voi olla että korisliigakin tarjoaa, mutta ainakin toistaiseksi itse operoimani nuorten SM korikset on saanut mennä ihan omien kykyjen ja mieltymysten mukaan. Siinä olisi Korisliitolla ryhdistäytymisen paikka.

Ei se TV tuotanto oikeasti noin rajatussa tilassa ja rajatulla kameramäärällä mikään ihmeellinen ponnistus ole ja nokkela IT kykyinen kaveri oppii ammattitason muutamalla harjoittelulla. Tarkkuutta se vaatii ja koska homma menee livenä siinä on ihan sama problematiikka kuin hyökkäysajassakin. Jos painat nappia väärin se meni siinä ja perua sitä ei voi.

Tuo tulostaulujen, ESCOn ja kaiken muun synkronointi kiinnostaa. Luulisi, että modernissa hallissa olisi jokin URL, johon taululle menevät pisteet tulevat ja ne voisi sieltä poimia. Ihan samaan tapaan se toimii siinä OBS Studiossa, eli ulkopuolinen softa tuottaa kello ja pistedatat tekstitiedostoihin, jotka sitten vain grafiikassa ohjataan tiettyyn paikkaan. Eli noissa saleissa missä on modernit hienot screenit luulisi sen datan saavan jotenkin myös järkevästi ulos ja muuhun käyttöön . Olisi kaikkien intressi että pelikelloja olisi vain yksi, jolloin se ainoa olisi se oikea totuus. Tämä oli itse asiassa asia jota Korisliigan ruutulähetyksissä tutkin. Minusta pelikello kulkee siellä selvästi tarkemmin, kuin mihin itse koskaan näppäilemällä pystyn. Se minusta yksistään kertoo tekemisen ammattimaisuudesta jo paljon.
 
Viestejä
1 283
Tuosta ottelun tilanne-grafiikasta voi kyllä antaa noottia oikein kunnolla. On se kumma kun grafiikan pitäjä ei pysty muuttamaan tulosta heti kun kori syntyy, miksei?
Selityksiä on kyllä kuultu, ettei 1 hlö ehdi tehdä kaikkea yms, mutta jos tilanne laahaa perässä piste-tolkulla niin ihmettelen kyllä.
Vai onko siellä hiiren päässä joku teini , joka surffailee samalla omalla luurillaan, eikä kiinnosta "työ".
Tuohon on oikeasti saatava parannusta ja mielellään heti, ennenkuin pleijarit alkavat.
Varsinkin tasaisessa matsissa tulos oltava oikein koko ajan !!!!
Kannattaa katsoa naisten koris-liigaa, siellä pisteet tulevat ennenkuin pallo on edes korissa :p
 
Viestejä
153
Itseäni häiritsee erityisen paljon otteluiden selostajien puolueellisuus. Monet eivät ollenkaan osaa peittää olevansa jomman kumman joukkueen puolella. Sama paistaa myös väliaikahaastatteluissa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös