Koripallo.com

Liigan erotuomaritoiminta

Viestejä
1
Olen koulutettu jalkapalloerotuomari ja päässyt seuraamaan myös kasainvälisten jalkapallo-otteluuiden eruomaritoiminnan organisointia. Pari vuotta sitten olen alkanut seuraamaan myös koripalloa. En vielä tunne koripallon sääntojen ysityiskohtia, mutta ymmärsinkö oikein kun yrittäessäni niihin tutustua, niiden laajuus oli yli sata sivua. Nyt ei ole kyse kuitenkaan sääntöjen yksityskohdista , ei siitä kenestä pallo meni yli ja oliko kenen virhe. Ne ovat salamannopeita tulkintoja ja se siitä

Havaintoni on, että koripallon tuomaroinnin toiminnan taso poikkeaa merkittävästi jalkapallosta tai sitä organisoitaessa ei olla mietitty asiaa loppuun saakka.

Hämmästystäni herättää erotuomareiden jatkuva ja loputon juttelu pelaajien ja valmentajien kanssa. Erotuomarilla on pilli jolla hän johtaa. Jos tilanne on karkaamassa käsistä väkivaltaiseksi voi ja pitää tuomarin puuttua tilanteeseen ja sanoa ne sanat jotka rauhoittavat tilanteen. Tuomioita ei perustella. Jatkuva juttelu haittaa tuomarin keskittymistä ja se vaikuttaa hänen näkemykseensä seuraavien tilanteiden tulkinnassa. Puhun kokemuksesta.

Tuomareiden amatöörimäinen asenne ilmenee myös siten, että poikkeuksetta he poistuvat ensiksi kentältä vihellettyään pelin loppuneeksi. Jalkapallotuomari poistuu AINA viimeisenä kentältä. Tuomarin tehtävä on suojella pelaajia. Mitä tapahtuu jos koripallo-ottelussa pelaaja loppukättelyssä lyö toista.Tuomarit ovat suihkussa eivätkä voi tehdä raporttia kun eivät mitään näe. Jalkapalloilijat ovat rankaisuvallan alla koppiin saakka. Punaisen kortin voi antaa kentältä koppiin poistuttaessa loppuvihellyksen jälkeen. Tässä muutama esimerkki.

Jalkapallotuomareista erotan siviiliammatin yhden vihelletyn puoliajan jälkeen. Tai oikeastaa löydän opettajat ja sotilaat tuomarin otteiden perusteella ja jotenkin sama ilmiö esiintyy myös koripallokentällä. Miksi erutomarit luulevat kasvojen säilyttämisen olevan ainoa auktoriteetin säilyttävä johtamismetodi. Lähinnä se saa erotuomarit vaikuttamaan vähälahjaisilta. Englantilaiset, saksalaiset ja ruotsalaiset jalkapalloerotuomarit eivät käyttäydy näin. Heidät on koulutettu maailmassa parhaiten.


Nämä asiat ymmärrän mutta nyt siirryn alueelle jota en väitä tuntevani. Hämmästystäni herättää miten koripallosäännöissä on ratkaistu screenin tekeminen ja tehty se sallituksi. Jos screenin tekeminen on sallittu, niin tilanne kyllä edelyttäisi myös taklaamisen sallimista. Olka olkaa vasten ja fyysinen voima ratkaiskoon. Screenin tekijä pitäisi saada nostaa tieltä pois. Jos näkemystäni kritisoidaa teteamalla, että koripallo ei ole fyysinen laji tässä suhteessa, niin siitä pitäisi seurata, että screenin tekeminen on virhe. Näin säännöt olisivat loogiset, nyt ne eivät sitä ole. Jalkapallossa screenin tekijä rikkoo ja pelinjatkamistapa on epäsuora vapaapotku.

Taidamme puhua kulttuuriltaan ja organosoinniltaan kahdesta täysin eri kehitystasolla olevasta lajista.
 
Viestejä
1 111
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Tuolla loppuprovolla varmaan lähtee keskustelu mukavasti käyntiin :)
 
Viestejä
70
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

ari63 sanoi:
Jos näkemystäni kritisoidaa teteamalla, että koripallo ei ole fyysinen laji tässä suhteessa, niin siitä pitäisi seurata, että screenin tekeminen on virhe.
En kritisoi. Koripallo taitaa kuitenkin sisällä pelattavista joukkuelajeista fyysisin. Jos jääkiekko lasketaan sisälajiksi niin toiseksi fyysisin.
Sääntöehdotuksesi kannattaa osoittaa suoraan fiballe.
Taidamme puhua kulttuuriltaan ja organosoinniltaan kahdesta täysin eri kehitystasolla olevasta lajista.
Tai lajin seuraajasta ;D
 
Viestejä
584
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Kasainvälisten korpallo-otteluuiden eruomaritoiminnan organissatiionti on eritäin amatumaisela tasola. Sumessa ei ola vielä.

Kulttuuriltaan ja organosoinniltaan puhuma todela kahtesda eri pellistä. Lajien luontet ovat täysin erillaisia ja skrinipeli ilma takklauksia on olenannien osa pelista. Tlanteet tulavat paljo noppeammi ja malleja synty liuguhinalta. Koristumarin yksi tärkkein taitto on keskustelukyykky.

Sivilli amtiltasi et taisa olla opetaja.
 
Viestejä
366
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Carl Jungebrandt. Kun jalkapallossa maailman paras(oma mielipide) tuomari on suomalainen, voit tulla kertomaan jalkapallo tuomareiden ylivertaisuudesta vrt. koripallo. Koripallossa itse asissa paremmat tuomarikurssit ja perehdytys ja kaikki muu kuin jalkapallossa, ja kyllä olen molempien lajien tuomarikursseja käynyt. Hävettää kyllä hypätä tähän provoon mukaan, mutte menkööt.
 
Viestejä
307
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Jalkapallossahan tunnetusti pärjää hieman pienemmällä aivokapasiteetilla varustettu pelaajakin. Mitä ilmeisemmin tämä yleisesti tunnettu fakta pätee ko. lajissa myös tuomareihin.
 
Viestejä
3 094
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

ari63 sanoi:
Olen koulutettu jalkapalloerotuomari ja päässyt seuraamaan myös kasainvälisten jalkapallo-otteluuiden eruomaritoiminnan organisointia. Pari vuotta sitten olen alkanut seuraamaan myös koripalloa.
Eihän Aleksi edes liioittele ;)
 
Viestejä
254
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Carl Jungebrandt ei ole minua vakuuttanut tuomarina ainakaan niiden matsien perusteella joita olen itse nähnyt (niitä on noin 5-6.). Olen kyllä jokseenkin samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa. Hyvänä esimerkkinä viimeinen Bisons - Pyrintö matsi Loimaalla. Loppuratkaisusta voi olla monta mieltä, mutta mielestäni tuomarikolmikko ei löytänyt linjaa missään vaiheessa peliä.

Tärkein ominaisuus tuomarilla on mielestä pelin sujuvuuteen ja läpiviemiseen vaikuttaminen. Pitää ottaa huomioon pelin tempo ja fyysisyys ja sillä perusteella tehdä ratkaisut. Jättää turhat, peliä hidastavat ja peliin vaikuttamattomat virheet huomiotta ja keskittyä kokonaiskuvaan. Viedä ottelu läpi kunnialla ja sujavasti kenenkään loukkaantumatta tai hiiltyen yli äyräiden. Jättää ns. oma ego pois ja tunnustaa peli tärkeämmäksi.

Screenaamisesta: screenissähän hyökkäjä ottaa kontaktin eikä puolustaja (vrt. taklaaminen).
 
Viestejä
584
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Kirjoitus oli kannanotto aivan karmeaan avaukseen, josta ei saanut mitään tolkkua. Jos tulee korispalstalle esittelemään lajivastaisia näkemyksiä, kannattaisi edes vähän yrittää tsempata ja keskittyä kirjoituksen laatuun. Jääkiekkopalstalla tuo olisi oikeinkin hyvä avaus.

Joen Suussa tuntuu olevan taas aika lailla pipo jäässä ja pakkasta ilmassa.
 
Viestejä
404
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Valavuori sanoi:
Kirjoitus oli kannanotto aivan karmeaan avaukseen, josta ei saanut mitään tolkkua. Jos tulee korispalstalle esittelemään lajivastaisia näkemyksiä, kannattaisi edes vähän yrittää tsempata ja keskittyä kirjoituksen laatuun. Jääkiekkopalstalla tuo olisi oikeinkin hyvä avaus.

Joen Suussa tuntuu olevan taas aika lailla pipo jäässä ja pakkasta ilmassa.
Kiitos selvennyksestä. ;)

Jokos siellä nyt ollaan selvitty eilisen pelin tunnelmista Aleksi?
 
Viestejä
19 541
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Ei oo pippoo ollenkana. Vala Vuoressa pientä purkausta havaittavissa.....
 

42

Viestejä
3 365
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Oli aloitus provo tai ei, niin laitetaan nyt jotain ajatuksia.

Calle on kiistatta menestynein suomalainen koristuomari. Ja niiden otteluiden perusteella, joita olen itse nähnyt (niitä on aika paljon enemmän kuin miljardin 5-6), täysin ansaitusti. Aloittajalle: montako kertaa muuten suomalainen jalkapallotuomari on ollut arvokisojen finaaleissa mukana?

Koriksessa niitä kontakteja on huomattavan paljon tiiviimmin kuin jalkapallossa. Ja jokaisessa potentiaalisessa virhetilanteessa pitää miettiä oliko sillä kontaktilla merkitystä vai ei. Useimmiten rikotun kannalta oli, rikkojan kannalta ei. Sama koskee rikkomuksia. Tätä tasapainoilua tuomari harrastaa jatkuvasti. Välillä onnistuen paremmin, välillä huonommin. Meni hyvin tai huonosti, niin valitettavan usein palaute on vain negatiivista. Toisaalta niin se aina menee, yhdeksän kymmenestä kertoo eteenpäin, jos joku asia meni huonosti. Valitettavasti vain yksi kymmenestä, jos joku asia meni hyvin.

Nyt pitäisi lyödä päitä yhteen ja miettiä miten halutaan toimintaa viedä eteenpäin, jotta saadaan runsain mitoin lisää Jungebrandeja ensin kotimaan kentille ja sitten eteenpäin. Josko jollain ihmeen keinolla saataisiin tuomarina(kin) toimiminen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi harrastaa lajia. Ja pitää vielä tarkentaa, että tätä hienoa lajia.
 
Viestejä
584
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Viimeksi olen selvinnyt juhlimisesta 1.1.2011. Sen jälkeen ei ole enää ollut selviytymisiä, juhlia kylläkin. Eilistä voittoa juhlittiin haudutetun karitsan parissa Loimaan Seurahuoneen loistavassa ravintolassa.

Mitä tuomaritoimintaan tulee, niin kehittämistä löytyy aina. Itse kiinnittäisin suurimman huomion kommunikointitaitoihin ja molemminpuoliseen kunnioitukseen. Ylimielinen pelaaja ja ylimielinen tuomari ovat karmea yhdistelmä. Jorma Ovaskaa kaiholla muistellen.
 
Viestejä
203
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Tai sitten Dani piippuineen ja pelireissut aina Ladalla ajaen,huonoa Suomea puhuen!
Hienoa Aleksi...olisipas joka joukkueessa Sinunlaisia toimijoita ja peleissä kaiken antavia 100% eläytyviä "faneja"!!!
Ylimielisistä tuomareista ekana tulee Mäntylä ja liigan paskin Siivonen!
 

42

Viestejä
3 365
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Valavuori sanoi:
Itse kiinnittäisin suurimman huomion kommunikointitaitoihin ja molemminpuoliseen kunnioitukseen. Ylimielinen pelaaja ja ylimielinen tuomari ovat karmea yhdistelmä.

Komppia tähän. Vaikeutena (tai jos otetaan positiivisempi ote, niin haasteena) tuomareille onkin tässä haistaa milloin kukakin pelaaja on milläkin tuulella ja osata itsestään haistaa missä vireessä on, että miten tuota kommunikointia harrastaa. Jollekin pelaajalle voi sanoa aika suoraankin, mutta joku toinen taas ottaa siitä herneitä nenään. Ihmissuhdetaidot ovat oleellinen osa tuomarin osaamista. Viimeistä lausetta on kompattava vielä uudestaan. Valitettavasti meillä löytyy välillä molempia.
 

42

Viestejä
3 365
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Alleyoop sanoi:
liigan paskin Siivonen!

Tarkkuutta näihin, liigassa ei ainakaan tällä kaudella ole yhtään Siivosta.
 
Viestejä
203
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

:p onneksi muuten ei olekkaan...eikä kuuluisi olla edes divarissa...
 
Viestejä
254
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Calle on kiistatta menestynein mutta se ei automaattisesti tarkoita että olisi myös laadukkain. Menestystä voi tässä maailmassa ansaita kaikenlaisin keinoin.

Keskustelu taas lähti vähän käsistä eikä alkuperäistä kirjoitusta huomioitu ollenkaan kun alettin jo huutelemaan Callea!!11! ja muita älyttömyyksiä. Ensinnäkin minä ainakin oletin että kirjoittaja tarkoitti alun viestissään siis kotimaan liigaa niin kuin oli myös topicin otsikko. Ei siis puhuttu Callesta. Eikä siis puhuttu missä lajissa on parhaiten menestynyt tuomari ulkomailla vaan onko Suomen korisliigassa hyvät tuomarit. Ja tämä ei ainakaan mielestäni toteudu useimmissa tapauksissa verrattuna kotimaisten tai ulkolaisten pallopelien pääsarjojen tuomareihin. Tietenkin resurssit ovat alhaisemmat kuin esimerkiksi Euroopan maitten futiksen pääsarjoissa mutta mielestäni resurssien puitteissakaan ei olla päästy hyvinkään korkealle. Tietenkin puheeksi voisi ottaa saman tien koko liigan järjestelyt (pelaajat, valmentajat, johto, seurat, fanit, media...) piittaamatta yhdestä osasta liikaa.
 
Viestejä
1 083
Vs: Liigan erotuomaritoiminta

Käsittämätön ketjunavaus, joskin aihe on tärkeä. Tuomareiden taso hieman mietityttää, mutta eipä ole helppo homma niilläkään. Säännöissä ei ole muutettavaa, skriinitkin ovat täysin selkeitä jos tutustuu hieman lajin sääntöihin (mitä ketjun avaaja ei selvästikään ole tehnyt). Se mitä koripallossa pitäisi parantaa on tuomareiden kunnioittaminen. Virheitä tulee tuomareille yhtä lailla kuin pelaajillekin, mutta se paskan määrä mitä yleisö tuomareiden päälle tänä päivänä suoltaa on kohtuutonta. Tietynlainen "hiillostaminen" kuuluu totta kai pelin henkeen, mutta nyt tuomarit ovat pelaajien, valmentajien ja yleisön sylkykuppeja, joille "kuuluukiin" huudella kaikki solvaukset ja henkilökohtaisuudet mitä vain ikinä keksii.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös