Koripallo.com

Naisten korisliiga 2021-2022

Viestejä
1 008
Monta kertaa on kysymys myöskin sopivuudesta. Se ylimielinen esiintyminen ja kielen käyttö, jota Salmiselta saa kuulla ei kaikkia miellytä ja silloin ei sitten oteta kutsua vastaan, vaikka sellaisen saisikin. Haukuttu tai nolattu pelaaja tuskin on kovin motivoitunut. Salmisen pätevyydestä en tiedä, mutta sopiva hän ei ole missään tapauksessa. Seurajoukkueista on valmentajia saanut lähteä, kun tulosta ei ole syntynyt, mutta suojatyöpaikasta ei eroteta.
Olen aimmissa säikeissä kysellyt pelaajista jotka olisi kutsuttu mutta eivät halunneet ottaa kutsua vastaa - keitä he ovat olleet tai edes jotakin näyttöä? Kovin vähän olette vastanneet ja silti heittelette näitä mutakakkuja. Mutta en pidätä hengitystä vastausta odotellessa.
 
Viestejä
2 534
Monta kertaa on kysymys myöskin sopivuudesta. Se ylimielinen esiintyminen ja kielen käyttö, jota Salmiselta saa kuulla ei kaikkia miellytä ja silloin ei sitten oteta kutsua vastaan, vaikka sellaisen saisikin. Haukuttu tai nolattu pelaaja tuskin on kovin motivoitunut. Salmisen pätevyydestä en tiedä, mutta sopiva hän ei ole missään tapauksessa. Seurajoukkueista on valmentajia saanut lähteä, kun tulosta ei ole syntynyt, mutta suojatyöpaikasta ei eroteta.
Minun mielestä suomalainen naiskoripallo on tarvinnut valmentajaa, joka haastaa pelaajia ja vaatii heiltä asioita. Pelaajat pitää saada epämukavuusalueelle, jotta kehitystä tapahtuisi.

Minun kokemukseni Salmisesta on palautteen antajana erilainen kuin Countrymanilla. Olen hämmästellyt Salmisen ammattitaitoa miten paljon positiivista palautetta hän pystyy antamaan varsin vaatimattomastakin suorituksesta. Tuollainen kannustava palaute ja rakentavat parannusehdotukset antavat palautteen saajalle valtavasti energiaa, uskoa omiin kykyihin sekä niitä konkreettisia keinoja päästä eteenpäin.
 
Viestejä
128
Itse en lähde tähän HBA vastaan muu maailma -vääntöön enää mukaan, koska siinä ei ole voittajia saati häviäjiä. Maajoukkue kuitenkin kiinnostaa.

KeegoMesh kirjoittaa yllä Salmisesta positiivisen palautteen antajana. Näin voi toki olla, mutta kuinka kauan pelkän posin kautta mennään ennen kuin se kääntyy vitsiksi itseään vastaan? Jos maajoukkue on kuudessa vuodessa voittanut oikeasti vain yhden merkityksellisen ottelun (en tiedä, en ole seurannut korista niin kauan), niin jostainhan se kertoo. Joko a) pelaajat ovat umpisurkeita tai sitten b) valmentaja on umpisurkea. Päättäkää itse, ilmeisesti Salminen on kuitenkin sen tason taituri, ettei hänestä kannata pyrkiä eroon. Mutta sanokaapa vastaavasti yksikään kärkilaji, jossa valmentaja saa hääriä pestissään näinkin kauan ilman, että mitään tapahtuu? Ei nyt tule ihan äkkiä mieleen...

Itse ihmettelen eniten maajoukkuevalinnoissa sitä, että ovatko todella suomalaiset tyttöpelaajat niin suuria talentteja, että he ovat valmiita aikuisten naisten maaotteluihin 16-17-vuotiaina, kun esim. edellä mainittu Kosonen ilmeisesti odottelee yhä kutsua? Jos ovat, sitten meillä ei todellakaan ole huolen häivää, vaan kymmenen vuoden kuluttua meillä on varmasti maajoukkue, joka jyrää kaikki alleen. Itse kuitenkin epäilen sitä.
 
Viestejä
1 008
Itse en lähde tähän HBA vastaan muu maailma -vääntöön enää mukaan, koska siinä ei ole voittajia saati häviäjiä. Maajoukkue kuitenkin kiinnostaa.

KeegoMesh kirjoittaa yllä Salmisesta positiivisen palautteen antajana. Näin voi toki olla, mutta kuinka kauan pelkän posin kautta mennään ennen kuin se kääntyy vitsiksi itseään vastaan? Jos maajoukkue on kuudessa vuodessa voittanut oikeasti vain yhden merkityksellisen ottelun (en tiedä, en ole seurannut korista niin kauan), niin jostainhan se kertoo. Joko a) pelaajat ovat umpisurkeita tai sitten b) valmentaja on umpisurkea. Päättäkää itse, ilmeisesti Salminen on kuitenkin sen tason taituri, ettei hänestä kannata pyrkiä eroon. Mutta sanokaapa vastaavasti yksikään kärkilaji, jossa valmentaja saa hääriä pestissään näinkin kauan ilman, että mitään tapahtuu? Ei nyt tule ihan äkkiä mieleen...

Itse ihmettelen eniten maajoukkuevalinnoissa sitä, että ovatko todella suomalaiset tyttöpelaajat niin suuria talentteja, että he ovat valmiita aikuisten naisten maaotteluihin 16-17-vuotiaina, kun esim. edellä mainittu Kosonen ilmeisesti odottelee yhä kutsua? Jos ovat, sitten meillä ei todellakaan ole huolen häivää, vaan kymmenen vuoden kuluttua meillä on varmasti maajoukkue, joka jyrää kaikki alleen. Itse kuitenkin epäilen sitä.
Olisit enemmän huolissasi miten nykyiset 16-24 mj-pelaajat saadaan pysymään pelaajina jos ja kun taloudelliset realiteetit ovat nykyisen kaltaiset. Harva on tai tulee Awakin kaltaiseksi suoraan ammattilaiskentälle menijäksi. Amerikan yliopistosarjassa voit edes saada jonkin asteisen koulutuksen, mitä jää käteen divareissa pyörimisessä kaikki kun eivät seurojen edareihin mahdu. Sillä aika hullu urheiluun täytyy olla jos laskee kaiken jo nuorena koripallon varaan kun yksi loukkaantuminen voi katkaista peliuran. Ja samalla katoavat selkääntaputtajat.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
2 534
.....
Itse ihmettelen eniten maajoukkuevalinnoissa sitä, että ovatko todella suomalaiset tyttöpelaajat niin suuria talentteja, että he ovat valmiita aikuisten naisten maaotteluihin 16-17-vuotiaina, kun esim. edellä mainittu Kosonen ilmeisesti odottelee yhä kutsua? Jos ovat, sitten meillä ei todellakaan ole huolen häivää, vaan kymmenen vuoden kuluttua meillä on varmasti maajoukkue, joka jyrää kaikki alleen. Itse kuitenkin epäilen sitä.
Kosonen teki edellisellä kaudella 15p/ottelu (14. eniten) mikä on hyvä teholukema. Hän on 21v.

Ensimmäisenä 17-vuotiaana maajoukkueessa esiintyneistä tulee mieleen Awak Kuier ja Sara Bejedi.
Kaudella 2017-18 Bejedi teki yli 20p/ottelu ja oli koko liigan kolmanneksi paras pisteiden tekijä.
Awak Kuier oli potentiaalinen mm. pituutensa ja urheilullisuutensa takia.

Väitän, että ainakin Bejedi ja Kuier olivat valmiita aikuisten naisten maaotteluihin. Voi olla, että heidänkin kohdallaan ihmisillä on eriäviä mielipiteitä...

Varmasti valmennus on tehnyt ns. "huonoja valintoja", koska etukäteen ei voi täydellä varmuudella tietää miten urheilijat suoriutuu tai kehittyy. Väitän, että valmennus on tehnyt myös hyviä ja onnistuneita valintoja.

Toki aina joku timantti unohtuu. Jääkiekossa sellainen esimerkki on "Raimo Helminen", joka jäi muistaakseni TOP70-listan ulkopuolelle, mutta eräs ruotsalainen valmentaja sitten lisäsi sinne pari nimeä lisää. Koripallon puolella eräs pelaajatarkkailun kömmähdys on ollut Taru Tuukkanen. Hänet löydettiin maajoukkueisiin vasta normaalia vanhemmalla iällä. Ei ne vallinnat aina oikein mene ja joskus ei edes sinne päinkään...
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
405
Väitän, että ainakin Bejedi ja Kuier olivat valmiita aikuisten naisten maaotteluihin. Voi olla, että heidänkin kohdallaan ihmisillä on eriäviä mielipiteitä...

En usko, että kukaan on kritisoinut näiden kahden valintaa aikoinaan. Tai ei ainakaan Kuierin valintaa. Mutta siellä on kymmenkunta HBA- pelaajaa, jotka ovat pelanneet maajoukkueessa lukio-ikäisinä ja kukaan ei ymmärrä miksi? En ole niin huonoa korisvalmentajaa nähnyt, joka ei yli 17 v Kuieria peluuta naisten liigassa tai maajoukkueessa. Paitsi ehkä Kotkassa sillä kaudella kun Kuier ei saanut liigassa peliaikaa PeKassa ja siirtyi kesken kauden HBA:han.
 
Viestejä
2 534
En usko, että kukaan on kritisoinut näiden kahden valintaa aikoinaan. Tai ei ainakaan Kuierin valintaa. Mutta siellä on kymmenkunta HBA- pelaajaa, jotka ovat pelanneet maajoukkueessa lukio-ikäisinä ja kukaan ei ymmärrä miksi? En ole niin huonoa korisvalmentajaa nähnyt, joka ei yli 17 v Kuieria peluuta naisten liigassa tai maajoukkueessa. Paitsi ehkä Kotkassa sillä kaudella kun Kuier ei saanut liigassa peliaikaa PeKassa ja siirtyi kesken kauden HBA:han.
Viimeisimpinä ovat aikuisten maajoukkueessa päässeet kokeilemaan Aarnisalo, Ollilainen ja Sandvik. He ovat lahjakkaita pelaajia, mutta heidän näyttönsä korisliigassa ovat olleet hieman vaatimattomampia kuin Bejedin ja Kuierin. Kolmikko on tämän kauden pisteidentekijöiden tilastossa TOP20-asemassa (Sandvik 17p/ottelu, Aarnisalo 16p/ottelu ja Ollilainen 13p/ottelu). Heidän edellään on kuitenkin kokeneista pelaajista mm. Jämsä 20p/ottelu.

Aarnisalo on Jämsää paljon pidempi pelaaja. Toisaalta Jämsä on 10-vuotta Aarnisaloa kokeneempi. Jämsä on pelannut 13kpl aikuisten maaotteluja tehden niissä yhteensä 19p. Mikäli Jämsä pelaisi nyt aikuisten maajoukkueessa hän luultavasti pystyisi hyville tehoille.

Jämsä täyttäisi parhaiten aloittavan pointin tontin. Aarnisalo on mielestäni paremmin perusteltu valinta pelaamaan jäännösminuutteja. Oletettavasti valintoihin vaikuttaa myös joukkueessa avoimena oleva rooli ja miten hyvin kyseinen pelaaja voisi sen täyttää.

Ehdottiko joku kenties, että esimerkiksi Sandvikin tilalla olisi pitänyt peluuttaa Kososta?

Sitten voidaan ihmetellä miksi Kreikassa pelaava Mäkitalo ole esiintynyt maajoukkueessa? Hän vaikuttaisi olevan hyvä vaihtoehto sijaistamaan LL. Lehtorantaa. Se on sitten pohdinnan paikka tarvitaanko näitä molempia kokeneita pointteja aloitukseen. Nyt sen toisen paikan on vienyt LM. Lahtinen. Silloin jäljelle jää vaihtopelaajan rooli, joka sopii kenties paremmin nuoremmille pelaajille.

Mitä pelaajia olen unohtanut? Kertokaa lisää niin voidaan keskustella heistä. Esimerkiksi pidän itse Noora Kuukkaa mielenkiintoisena pelaajana. Tosin hän ei ole vielä onnistunut murtautumaan Catzin liigajoukkueen kokoonpanoon (eli joku ihmeen ongelma on siellä Lappeenrannan päässä). Täten Kuukan osalta ei täyty nuo Ohiheiton mainitsemat "edes jonkunlaiset näytöt"....
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
128
Ensimmäisenä 17-vuotiaana maajoukkueessa esiintyneistä tulee mieleen Awak Kuier ja Sara Bejedi.
Kaudella 2017-18 Bejedi teki yli 20p/ottelu ja oli koko liigan kolmanneksi paras pisteiden tekijä.
Awak Kuier oli potentiaalinen mm. pituutensa ja urheilullisuutensa takia.

Katsoin tuossa Bejedin statseja kaudelta 2018-2019. Varmasti tekee paljon pisteitä, jos heittää lähes puolitoistasataa kolmosta (alle 30 % tehoilla) ja lähes 40 pitkän matkan kakkosta (samat tehot). Pakkohan noista on jonkun upota. Itse muistan Saran äärimmäisen itsekkäänä heittokoneena. Pisteet eivät todellakaan ratkaise kaikkea.

Varmasti valmennus on tehnyt ns. "huonoja valintoja", koska etukäteen ei voi täydellä varmuudella tietää miten urheilijat suoriutuu tai kehittyy. Väitän, että valmennus on tehnyt myös hyviä ja onnistuneita valintoja. Toki aina joku timantti unohtuu...

Totta. Eihän Arsenalkaan halunnut Cristiano Ronaldoa eli pahasti meni pieleen heilläkin.

Esimerkiksi pidän itse Noora Kuukkaa mielenkiintoisena pelaajana. Tosin hän ei ole vielä onnistunut murtautumaan Catzin liigajoukkueen kokoonpanoon (eli joku ihmeen ongelma on siellä Lappeenrannan päässä).

Tähän sanoisin, että tämä ihmeen ongelma on luettavissa lähes jokaisesta Catzin sivuilla olevasta otteluennakosta. Tämä ihmeen ongelma on loukkaantuminen, eihän Lena Meltokaan ole vielä vetänyt edustuksen paitaa ylleen tämän syksyn otteluissa.

Miettikää nyt kuitenkin edes hetki. Naisten korismaajoukkue on lajin lippulaiva, joka näyttää satunnaiselle katsojalle missä mennään. Jos se on umpisurkeasti johdettu ja peluutettu ja jos voittoja tulee 1/15, ei se anna ulkopuoliselle kovinkaan hyvää kuvaa naiskoriksen tasosta. Jos kyseessä ovat jatkuvat kieltäytymiset, Koripalloliiton kannattaisi miettiä mistä se johtuu ja tarvittaessa tämä kannattaisi tuoda faneillekin esille - niinhän kiekkomaajoukkuekin tekee joka ikisten kisojen alla. Jos meillä ei sen sijaan ole parempia pelaajia (mikä ei kyllä siltä tunnu), sille ei mahda mitään. Joku selvyys tähän kuitenkin pitäisi tulla.
 
Viestejä
336
Olen aimmissa säikeissä kysellyt pelaajista jotka olisi kutsuttu mutta eivät halunneet ottaa kutsua vastaa - keitä he ovat olleet tai edes jotakin näyttöä? Kovin vähän olette vastanneet ja silti heittelette näitä mutakakkuja. Mutta en pidätä hengitystä vastausta odotellessa.
Kenenkään nimiä ei voi kertoa, jos siihen ei ole lupaa.
 
Viestejä
128
Jatkan vielä omaan paasaamiseeni sen verran, että onhan se jo seurallekin iso juttu, jos "oman kylän tyttö" pääsee maajoukkueeseen. Luulen, että jonkun Catzin junnupolun läpikäyneen pelaajan maajoukkuepaikka toimisi hyvänä buustina lappeenrantalaisille pikkutytöille koriksen aloittamiseen, kun pääsisi vielä häntä livenä katsomaan oman joukkueen paidassa. En kuitenkaan tarkoita, että maju-paikkoja pitäisi alkaa tällä perusteella jakamaan jokaiselle seuralle, mutta ymmärtänette mistä on kyse.

HBA:lla tällaista sidettä ei luonnollisestikaan ole eikä tule.
 
Viestejä
1 008
Jatkan vielä omaan paasaamiseeni sen verran, että onhan se jo seurallekin iso juttu, jos "oman kylän tyttö" pääsee maajoukkueeseen. Luulen, että jonkun Catzin junnupolun läpikäyneen pelaajan maajoukkuepaikka toimisi hyvänä buustina lappeenrantalaisille pikkutytöille koriksen aloittamiseen, kun pääsisi vielä häntä livenä katsomaan oman joukkueen paidassa. En kuitenkaan tarkoita, että maju-paikkoja pitäisi alkaa tällä perusteella jakamaan jokaiselle seuralle, mutta ymmärtänette mistä on kyse.

HBA:lla tällaista sidettä ei luonnollisestikaan ole eikä tule.
Maju-pelaaja voi nimenomaan toimia buustina nuoremmilleen, juuri niin kuin sanoit. Eli kyllä tämä sivuaa myös HBA-pelureita. Tiedän, että HBA-pelaajia on kutsuttu kasvattajaseuran tilaisuuksiin, etenkin junioriharkkoihin, näyttäytymään nuoremmille pelaajille. Ymmärtääkseni nämä junnut ovat olleet kovasti innoissaan päästessään treenaamaan näiden kanssa. Seura siis edelleen hehkuttaa somessakin kasvattajaseurasta lähteneitä HBA majupelaajia tai yleensäkin maju-pelaajia. Ja on heistä ylpeä sillä syytä onkin koska kasvattajaseurat tekevät erinomaista pohjatyötä, jota ilman HBA:kin olisi kädetön.
Tätä toimintaa voisi edelleenkin lisätä; sehän olisi mielestäni erinomaista buustia junnuille.
Eikä vaadi paljon rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
66
Ainakin Catzin Jenna Toivonen ja PeKan Petra Noponen ovat käsittääkseni aika puhtaita laitureita, ja molemmat 175 cm tai alle. Lisäksi ainakin tilastoissa vahvasti kauden aloittanut Hongan Carmen Tyson-Thomas on merkitty tuon mittaiseksi ja laituriksi.

Ja sitten ihan oma lukunsa on tuo Vimpelin Shaylen Burnett, jota on mahdotonta lokeroida mihinkään perinteiseen 1-5 rooliin. Varmaan paras olisi LeBron-tyylinen "point forward". Mittaa 175 cm, johtaa sarjan levypallo- ja syöttötilastoja, pisteissä top 5:ssä, kolmeen peliin kaksi tripla-tuplaa...

Eli kyllä, 175 cm tai alle voi ehdottomasti pelata naisten liigassa muuallakin kuin takapelaajana.
Kyllä lyhyempänäkin voi "isoa" pelata kuten Esim Jenna Toivonen "joutuu"pelaamaan, silloin ei tosin pelaaja saa/ pysty omia vahvuuksiaan hyödyntämään...
Petra Noponen hieman sama juttu.
 
Viestejä
1 008
Tästä hatunnosto.

Kaikkia tiedossa olevia faktoja ei vaan voi kommentoida täällä. Silti niistä pitää voida keskustella yleisemmällä tasolla.
Jos väitteitä ei voi tai tarvitse todentaa niin sitten olllaan sitten aivan huuhaa-keskustelussa. Onko se mielestäsi sitten yleisen tason keskustelua jos mollataan nimeltä valmentajia tai peräti v....llaan mutta perusteluja ei tarvitse esittää? Nimimerkin takaa voi heitellä mitä mutakakkuja vaan, yleisemmällä tasolla, vai?
Ymmärrän hyvin miksi mm. HeSa vaatii yleisönosastolla kirjoitteluun oman nimen, jotta keskustelussa säilyisi edes joku roti. Samaa tasoa toivoisi joskus tännekin.
 
Viestejä
2 534
Jos väitteitä ei voi tai tarvitse todentaa niin sitten olllaan sitten aivan huuhaa-keskustelussa. Onko se mielestäsi sitten yleisen tason keskustelua jos mollataan nimeltä valmentajia tai peräti v....llaan mutta perusteluja ei tarvitse esittää? Nimimerkin takaa voi heitellä mitä mutakakkuja vaan, yleisemmällä tasolla, vai?
Ymmärrän hyvin miksi mm. HeSa vaatii yleisönosastolla kirjoitteluun oman nimen, jotta keskustelussa säilyisi edes joku roti. Samaa tasoa toivoisi joskus tännekin.
Tärkeintä on muistaa, että on pelkästään hyvä asia, että naiskoripallosta kirjoitetaan. Keskustelun aiheeksi valikoituu kiinnostavia pelaajia ja valmentajia. Minun mielestä ei ole niin olennaista miten "laadukasta" on se käytävä keskustelu.

Tässä keskustelussa ei ole pääosassa ns. "faktat" vaan tunteet. Ammattivalmentajan palkalliset työpaikat ovat haluttuja. Samoin myös maajoukkueen pelipaikat ovat haluttuja. Jaossa on niukkuutta ja se luonnollisesti synnyttää kateutta menestyviä ihmisiä kohtaan. Eikö tämä palsta olekin hyvä paikka ilmaista ajatuksia, että valinnat olisi voitu tehdä toisin?
 
Viestejä
9 123
Katsoin ekan naisten korisliigan pelin innostuneena tämän topicin keskustelusta.

Cats - Pyrintö oli tuo peli.

Lopetin puoliajalla. En kommentoi nimillä peliä, jotta kukaan ei pahoita mieltään.

En katso vähään aikaa toista peliä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös