Koripallo.com

NBA tilastoja visuaalisesti

Viestejä
5
Olin pitkään halunnut katsoa NBA tilastoja jollain visuaalisella tavalla koska pelkkiä tilastotaulukoita katsomalla on vaikea nähdä trendejä pelaajien uralla.Koitin etsiä tälläistä sivustoa mutten löytänyt mitään sopivaa. Täten päätin tehdä sivuston itse. Sivustolla näkee pelaajien tilastoja visuaalisesti kaudesta 1983 lähtien. Jos NBA tilastot kiinnostavat, niin käy katsomassa alla oleva sivusto.

 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1 342
Olin pitkään halunnut katsoa NBA tilastoja jollain visuaalisella tavalla koska pelkkiä tilastotaulukoita katsomalla on vaikea nähdä trendejä pelaajien uralla.Koitin etsiä tälläistä sivustoa mutten löytänyt mitään sopivaa. Täten päätin tehdä sivuston itse. Sivustolla näkee pelaajien tilastoja visuaalisesti kaudesta 1983 lähtien. Jos NBA tilastot kiinnostavat, niin käy katsomassa alla oleva sivusto.

Hyvältä näyttää. Itse siirryin käyttämään Dunks&Threes -sivutoa juuri siitä syystä että se on ollut käyttöliittymältään ja visuaalisuudeltaan mielestäni paras mitä olen löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1 342
Mielenkiintoiselta näyttää tuo Dunks&Threes. Vähän erilainen kulma kuin mitä itse olen lähtenyt hakemaan.

Erilaisia kulmia tarvitaan koska aivan kuten olet huomannut useimmat saitit ovat käyttöliittymältään kehnoja. Jos katsoo mikä tuossa (D&T) on hyvää mielestäni:

Helppo tehdä vertailuja pelaajien kesken (5 pelaajaa voi ottaa vertailuun)
Näkee trendit, tosin tuolla on ainoastaan 5 ottelun liukuvat keskiarvot.
Heittokartat

Heikompaa tietysti on se ettei noita indikaattoreita ole paljonkaan valittavissa. Toisaalta itse pidän eFG/TS-lähtöisestä ajattelusta esim hyökkäyspään tehojen osalta. Toki hyvä olisi jos pystyisi itselleen kokoamaan sopivan setin indikaattoreita, mutta kyllä selkeys ja käytettävyys ainakin itselle on pääasia. Täydentää voi sitten vaikka NBAn saitilta, jossa voi tehdä mutkikkaita kyselyitä erilaislla filttereillä.

Viime vuonna mulla oli Cleaning The Glass, mutta huomasin että en siellä kovin usein alkuinnostuksen jälkeen käynyt. D&T on ollut käytössä lähes joka päivä varsinaisen kauden aikana, joten kai se jotain kertoo sopivuudesta itselle. Jostain syystä tämän kehittäjä ei ole katsonut aiheelliseksi tehdä mitään post seasonin puolella. Ilmeisesti tämä itse kehitetty EPM-yleismittari on hänen mielestään se "juttu". Siitä ei ole kummempaa dokumentaatiota saanut/ole valmiina. Pyydetty on kyllä.
 
Viestejä
7 403
Olin pitkään halunnut katsoa NBA tilastoja jollain visuaalisella tavalla koska pelkkiä tilastotaulukoita katsomalla on vaikea nähdä trendejä pelaajien uralla.Koitin etsiä tälläistä sivustoa mutten löytänyt mitään sopivaa. Täten päätin tehdä sivuston itse. Sivustolla näkee pelaajien tilastoja visuaalisesti kaudesta 1983 lähtien. Jos NBA tilastot kiinnostavat, niin käy katsomassa alla oleva sivusto.

Hyvä!

Jos saa esittää toiveita, tässä olisi pari ekana mieleen juolahtanutta:

Saisiko eri tilastot eri kuviin päällekkäin? Nyt pisteiden skaala jyrää alleen muut tilastot.

Liukuvat keskiarvot voisi ehkä esittää voimakkaammalla värillä tai paksummalla viivalla?

X-akselille olisi kiva saada jotain vuosilukuja (vaikka viiden vuoden välein), jotta näkisi, millä kaudella Nowitzki alkoi sakata?
 
Viestejä
5
Hyvä!

Jos saa esittää toiveita, tässä olisi pari ekana mieleen juolahtanutta:

Saisiko eri tilastot eri kuviin päällekkäin? Nyt pisteiden skaala jyrää alleen muut tilastot.

Liukuvat keskiarvot voisi ehkä esittää voimakkaammalla värillä tai paksummalla viivalla?

X-akselille olisi kiva saada jotain vuosilukuja (vaikka viiden vuoden välein), jotta näkisi, millä kaudella Nowitzki alkoi sakata?

Kiitos palautteesta ja hyvistä ehdotuksista. Olen joutunut tekemään hieman kompromisseja käyttöliittymässä, jotta se olisi käytettävä mobiililla ja tietokoneen ruudulla. Oletko kokeillut sivustoa muulla kuin kännykällä? Tällöin isompi ruutu korjaisi ainakin jotain mainitsemiasi juttuja. Kännykän ruudulla data menee väkisinkin sumppuun jos sitä on enemmän niin kuin esim. juuri Nowitzkilla. Sitten taas esim. Markkasen data näkyy kännykälläkin melko hyvin.

Alla vielä käyttövinkkejä

"Saisiko eri tilastot eri kuviin päällekkäin? Nyt pisteiden skaala jyrää alleen muut tilastot."
> Tarvittaessa laita pisteet pois päältä niin muut statsit skaalautuvat paremmin näkyviin
> Isompi ruutu käyttöön

"Liukuvat keskiarvot voisi ehkä esittää voimakkaammalla värillä tai paksummalla viivalla?"
> Isompi ruutu käyttöön niin pitäisi näkyä paremmin.

"X-akselille olisi kiva saada jotain vuosilukuja (vaikka viiden vuoden välein), jotta näkisi, millä kaudella Nowitzki alkoi sakata?"
> Vuosien lisääminen x-akselille tekisi käytön kännykällä vaikeaksi koska se veisi ruudulta niin paljon tilaa
> Kännykällä painamalla yksittäistä datapistettä näkee milloin kyseinen ottelu on pelattu ja ketä vastaan.

Painiskelin juuri noiden juttujen kanssa mitä mainitsit kun tein sivustoa ja päädyin tämän hetkiseen ratkaisuun. Eli valitettavasti en ala ainakaan vielä tekemään muutoksia mutta toivottavasti nuo vinkit auttavat käytettävyyden kanssa.
 
Viestejä
2 415
Onhan tossa aika hyvät tilastot, mutta silti GOAT-listalla vasta toisena..

FGXUuntXMAILpOn
 
Viestejä
5
Mielenkiintoista ettei ole mainittu mestaruuksien määrää. Se ei sitten varmaankaan ole yhtä mairitteleva kuin tuossa olevat tilastot.
 
Viestejä
2 415
Mielenkiintoista ettei ole mainittu mestaruuksien määrää. Se ei sitten varmaankaan ole yhtä mairitteleva kuin tuossa olevat tilastot.

Lebron ei ole nykyään kovin heikko edes mestaruuksien määrässä. Lebronilla aktiivipelaajista eniten mestaruuksia eli 4.

Kaikkien aikojen tilastossa neljällä mestaruudella on jaetulla 27. sijalla.. Edellä olevista pelaajista lähes puolet on Celticsin 60-luvun dynastiasta. Ja käytännössä muut pelaajat muista "dynastioista" (Bulls 90-luku, Lakers 2000-luku, Spurs 2000-luku).

Finals lost 1st?

Finaalisarjojen tappiot:

1639333893973.png


Finaalipelien tappiot:

1639333966626.png
 
Viestejä
2 415
Tiesittekö että koko Clevelandin joukkue on kauden aikana blokannut 4 kertaa kolmen pisteen heiton.

Matisse Thybulle on blokannut kauden aikana 17 kertaa kolmen pisteen heiton. Nba:ssa on 18 joukkuetta, jotka ovat tällä kaudella blokanneet vähemmän kolmen pisteen heittoja kuin Matisse Thybulle.

"The most unorthodox defender in NBA history"


 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös