Koripallo.com

Nilkkatuet

Viestejä
265
Mahtaako kellään olla kokemusta MedSpec:in nilkkatuista? http://www.medspec.com/OnlineProductCategories.cfm , tuolta lisäinffoa, jos näyttää tutulle.
Ton valmistajan tukia ainakin nba:ssa käyttää aika moni jannu (esim, Billups, Carter, Haslem, Joe Johnson). Luulisi siis olevan toimivat!

Itellä on nilkat sellasta vatkulia, ettei ilman tukia tai teippausta voi pelata minkäännäköstä peliä. Heti pyörii ympäri.
Oon tähän mennessä käyttäny ActiveAnkle T2 tukia, mutta ne on perhanan huonot, kun ei voi käyttää, ku todella matalavartisia kenkiä.

Noi MedSpecin tuet näyttäs käyvän kaikenlaisiin kenkiin. Suomessa oon nähny Tero Laitisella tollaset tuet (ei vissiin myydä Suomessa noita, mutta se ei sinänsä oo ongelma).

Onko jotain muita hyviä nilkkatukiehdotuksia? Yhenlaiset Rehbandin tuet mulla oli, mutta ne ei oo tarpeeks tukevat.
 
Viestejä
515
Vs: Nilkkatuet

Itselläni ei ole nilkka tukea, mutta saman valmistajan Back-n-Black back support selkätuki on käytössä ja hyvä laatuinen tuote on.
 
Viestejä
14
Vs: Nilkkatuet

En tiedä noista medspecin tuista mitään, mutta itselläni on ollut ja monilla kavereilla mcdavid:in tuki. Monilla kavereillani on vähän vastaavanlainen kuin tuo medspecin ja kuulemma on oikeasti tukeva tuki.

http://www.mcdavidusa.com/store/item.asp?ITEM_ID=54&DEPARTMENT_ID=298 . Monilla kavereillani olen siis nähnyt tuollaisen ja ihan urheilukaupasta ovat ostaneet.

Itselläni on tällainen http://www.mcdavidusa.com/store/item.asp?ITEM_ID=58&DEPARTMENT_ID=300 ,joka on minulla toiminut hyvin. Se ei ole liian jäykkä, mutta tukee tarpeeksi minun tarpeisiini nähden. Stockmannin urheiluosastolta ostin.

McDavid:in tuet ovat jaettu kolmeen tasoon, joista 3:set ovat jäykimpiä, joka saattaa sulle olla ihan hyvä. Tason 1 "tuet" ovat minusta ihan turhia. Ei kyllä tue yhtään. Olen kuitenkin sitä mieltä että kokeilemalla löydät omiin tarpeisiisi sopivan tuen ja ihan suomalaisista urheilukaupoista kannatta kysellä. Kannattaa pyytää kaupassa että voi sovittaa, sillä umpimähkään ei kannata tätäkään tuotetta ostaa.
 
Viestejä
384
Vs: Nilkkatuet

wein bernaard sanoi:
Itselläni ei ole nilkka tukea, mutta saman valmistajan Back-n-Black back support selkätuki on käytössä ja hyvä laatuinen tuote on.

Ei jösses ;D
 
Viestejä
1 855
Vs: Nilkkatuet

http://www.swedeo.com/ankle.htm
Tässä Amerikan yliopisto urheilun ykkönen jo monet vuodet. Hyvä myös ennalta ehkäisyys.

Active Ankle merkkiset tuet hyvin suositeltavia vammautuneeseen nilkkaan.

Fysioterapia laitokset tietävät parhaiten, vaikka tietysti myös urheiluliikeistä saa!?!

Kaikilla voisi olla aina korisottelussa ja tietysti koriksen joukkueharjoituksissa. Jokainen harjoituksista poissaolo nilkan loukkantumisen takia on turhaa, kun sen voi ennalta estää. Korisiigassa se jo maksaa RAHAA.

Mene esim. Googleen a kirjoita nilkkatuki ja valikoimaa riittää!
 

JNS

Viestejä
330
Vs: Nilkkatuet

Jos käyttää nilkkatukea, ei nilkan lihakset voimistu, eikä pian pysty pelaamaan ollenkaan ilman tukia.
Luulen myös, että pelaaminen on kevyempää ilman tukia,
 
Viestejä
1 855
Vs: Nilkkatuet

Kiitos, haasteeseeni tuli juuri se vastaus, minkä odotinkin tulevan. Koripalloa kilpaurheiluna harjoitellaan tai pitäisi harjoitella 15-16 vuotiaasta kaksi kertaa päivässä. Maajoukkuetta myöten on toinen (keveämpi)ns. teipitön harjoitus. Sillon ei harjoitella peliä kovien kontaktien kautta. Heitot, kuntopiirit, voimaharjoitus ja huonossa hapessa olevat menevät lenkille tai tms. harjoitukseen.

Joukkueharjoitukset eivät ole nilkan kuntoutusharjoituksia. Siellä pelaajan pitään luottaa, että saa vapaasti mennä koviin kontakti tilanteisiin. Tarkoitus ei ole varvastella, kuten balettisalissa, vaan koko jalkapohjan pitää antaa tukea pelaamiselle, niin puolustuksessa kuin hyökkäyksessä ja etenkin kolmenpisteen alueella levypallotilanteissa. Jos vahinko sattuu - astuminen esim. toisen jalalle - niin siitä ei saa seurata 3-4 vko sairaslomaa pahimmamassa tapauksessa kipsinkera. Tukevasti teipattuna tai oikeiden tukien kanssa olet alle viikossa kentällä.

Teippi antaa 90-100% tuen vain jala ollessa kuivana. Puoliajalla pitäisi teippaus aina uusia, jos halutaan kunnon tuki. Maajoukkue ja SM sarjatasolla teipattavat pelaajat tulevat 2-1½ tuntia ennen muita peli ja harjoituspaikoille. On pelaajia, jotka haluavat aina itse teipata itsensä ja joka harjoituksiin.
Teippi on kallista ja erikoisteippi vielä kalliimpaa. Nuoripelaaja ja useampi liiga tason pelaajakin haluaan nykyisin omat nilkkatuet, joita tilanteesta riippuen vaihtavat n. 3 kk välein. Tosilla on kahdet tuet, että toiset ehtivät kuivua välillä.

Koripallo on niin raaka peli jalkojen lihaksille saatikka nivelille, että lihaksista ja nivelistä niin huipulla kuin ennenkaikkea 1-2 kertaa viikossa pelaillen on syyt pitää huolta.

Muutamissa osavaltioissa Yhdysvalloissa ei koulun joukkue saa vakuutuksia, jos pelajien jalat eivät ole koripalloharjiotuksissa teipattuna tai nilkkatuet ei ole jaloissa. Uskon että sama tulee Suomeen ainakin ns. urheilijavakuutuksiin.

Olen itse ollut teipparina/apulaisvalmentajana jo 70 luvulta. Olen teipannut muutamana vuonna, joka otteluun 24 nilkkaa. Tämä tapahtui jo 70 luvulla. Olen sopimuksellisesti "pakoittanut" yhden SM tason naisjoukkueen nilkkatukiin. Kaudella ei tullut yhtään nilkkavammaa. Nilkkatuki oli Swede-o(nauhallinen). Mieluummin annan pelaajan treenata ja pelata ilman vammoja - varsinkin nilkkavammoja, kuin katson pelaajaa keppien kanssa penkillä, TOIMETTOMANA.

Ja vielä. Jokaiselle "kevytkenkäisellekin" pelaajalle löytyy oma kevyempi tuki.

PITÄKÄÄ JALOISTANNE HUOLTA - HOITAKAA NIITÄ, SUOJATKAA NIITÄ. JALAT OVAT TEIDÄN TYÖKALUNNE, NIIN HARRASTUKSISSA KUIN KORIPALLOTYÖSSÄ​
 

thomas-ankle

Vs: Nilkkatuet

Itse useita vuosia teipanneena ja nykyään joka harjoituksiin/peleihin tuettuna, tiedän että sopivan nilkkatuen löytäminen vie aikaa, mutta se kannattaa. Yleinen ongelma on ollut joidenkin mallien kohdalla se että jalka puutuu tästä ongelmasta olen kuullut monien valittavan. Eli niulkkatukea ostamassa sovita tukea pelikenkiisi...tämäkään ei aina auta, mutta karsii heti jo epäsovinnaiset pois.
 

JNS

Viestejä
330
Vs: Nilkkatuet

Omia nilkkojani en ole nyrjäytellyt moneen vuoteen (nyt kun pääsin kehumaan niin ens treeneissä varmasti menee...). Tukia en ole käyttänyt, enkä tule käyttämään, jos siihen ei ole tarvetta. Tukia pidettäessä eivät nilkan pienet lihakset kehity, vaan surkastuvat (oma oletukseni), jolloin tukia tarvitaan aina, sillä ilman ne nyrjähtäisivät.

Itse ainakin pelaan mieluummin nilkat "paljaan" kuin raskaasti tuettuna tai teipattuna.
 
Viestejä
265
Vs: Nilkkatuet

Tästähän synty jo jonkinmoinen keskustelu aikaan :p

Nilkkojen lihakset eivät surkastu nilkkatuen käytöstä, vaan lukuisten nyrjähdysten/venähdysten/revähdysten/whatever jälkeen nivelsiteet ovat usein yksinkertaisesti niin löysät, että ne eivät pidä nilkkaa tarpeeksi tiukassa (kaikki varmaan tajuaa mitä yritän sanoa, vaikka sanavalinta voi olla ontuvaa).

Itse olen juuri tässä vaiheessa elämää. Yksi vaihtoehto olisi leikkaus, mutta mielestäni on huomattavasti järkevämpää hommata nilkkatuet. NBA:han kun en pyri, enkä muutenkaan huipulle.

+Tuosta puutumisesta sen verran, että mulle käy aina joskus tuota. Saattaa johtua siitä, että tuet on liian kireellä, mutta mulla tunne häviää alkulämmittelyn aikana, enkä huomaa enää mitään omituista...

Teippaamisen hallitsen, mutta teippaus tulee niin julmetun kalliiksi, että siihen ei ole varaa.
 

sarjis_

Vs: Nilkkatuet

Itse pelannut kymmenisen vuotta Rehbandin nilkkatuilla. Hyvin kestäneet vuoden kaksi harrastelija palloilussa (1-2 kertaa viikossa kesät-talvet). Omasta kokemuksesta kannattaa hankkia samalla tuet kumpaankin nilkkaan, sillä askellus muuttuu hieman tuetussa jalassa. Juokseminen tuntuu jotenkin helpommalta, kun kumpikin jalka käyttäytyy samalla tavoin.

Vanhempi nilkkatukimalli oli sukkatyyppinen, johon ujutettiin muovipalat kummallekin puolelle. Uusina kesti hieman aikaa ennen kuin jalka ja kengät tottuivat tukiin. Jossain vaiheessa muovipaloista tuli aivan liian heppoisia, niihin oli tehty reikä johon mahtui nilkan ulkopuolella oleva luupatti. Itselläni tuki ei enään silloin riittänyt, tosin tuet eivät painaneet nilkaa. Kannattaa katsoa, että sukkamallisten tukien sisään saa tarpeeksi muovivahviketta. Kengät tarvitsee olla vahvat, sillä vääntöä syntyy kun kenkä on täynnä tavaraa.

Uudempi Rehbandin nilkkatukimalli tuntui aluksi hieman hepposelta, mutta hyvin on riittänyt tukemaan nilkkoja. Uudemmassa mallissa nilkka pääsee paremmin liikkumaan ja tuki tulee jalkapohjan alla olevasta levystä ja sivuilla menevistä kiskoista. Nämä tuet eivät paina nilkkaa ja kengätkään ei joudu niin suurelle rasitukselle. Nyt mennään toistakautta samoilla tuilla. Ensikaudeksi tarvii uusia tuet.

Itse olen löytänyt Rehbandin tukia Stadiumista. Kuvia löytyy Rehbandin sivuilta.

Vanhempi malli löytyy->medical.rehband.com/Produkter.aspx?m=11610&a=11671

Uudempi malli löytyy->medical.rehband.com/Produkter.aspx?m=11610&a=11672
 

Nilkat solmussa

Vs: Nilkkatuet

Itse kaipaisin kunnon ohjeistusta nilkan oikeaoppiseen teippaukseen. Monta kertaa on tullut yritettyä nilkkaa teipata mutta se tukevuus jää jotenkin puuttumaan.
 
Viestejä
75
Vs: Nilkkatuet

sarjis_ sanoi:
Itse pelannut kymmenisen vuotta Rehbandin nilkkatuilla. Hyvin kestäneet vuoden kaksi harrastelija palloilussa (1-2 kertaa viikossa kesät-talvet). Omasta kokemuksesta kannattaa hankkia samalla tuet kumpaankin nilkkaan, sillä askellus muuttuu hieman tuetussa jalassa. Juokseminen tuntuu jotenkin helpommalta, kun kumpikin jalka käyttäytyy samalla tavoin.

Vanhempi nilkkatukimalli oli sukkatyyppinen, johon ujutettiin muovipalat kummallekin puolelle. Uusina kesti hieman aikaa ennen kuin jalka ja kengät tottuivat tukiin. Jossain vaiheessa muovipaloista tuli aivan liian heppoisia, niihin oli tehty reikä johon mahtui nilkan ulkopuolella oleva luupatti. Itselläni tuki ei enään silloin riittänyt, tosin tuet eivät painaneet nilkaa. Kannattaa katsoa, että sukkamallisten tukien sisään saa tarpeeksi muovivahviketta. Kengät tarvitsee olla vahvat, sillä vääntöä syntyy kun kenkä on täynnä tavaraa.

Uudempi Rehbandin nilkkatukimalli tuntui aluksi hieman hepposelta, mutta hyvin on riittänyt tukemaan nilkkoja. Uudemmassa mallissa nilkka pääsee paremmin liikkumaan ja tuki tulee jalkapohjan alla olevasta levystä ja sivuilla menevistä kiskoista. Nämä tuet eivät paina nilkkaa ja kengätkään ei joudu niin suurelle rasitukselle. Nyt mennään toistakautta samoilla tuilla. Ensikaudeksi tarvii uusia tuet.

Itse olen löytänyt Rehbandin tukia Stadiumista. Kuvia löytyy Rehbandin sivuilta.

Vanhempi malli löytyy->medical.rehband.com/Produkter.aspx?m=11610&a=11671

Uudempi malli löytyy->medical.rehband.com/Produkter.aspx?m=11610&a=11672

Itseltä löytyy tuo "vanhempi" malli, ostin sen tosin pari vuotta sitten ja vaihtoehtona oli tuo Active Ankle, mutta se ei tuntunut tukevan tarpeeksi telottua nilkkaani. Pelaan vain aika korkeilla kengillä, niin venyttää kenkää hieman ikävästi. Toisaalta en käytäkään tukea kuin loukkaantumisien jälkeen
 
Viestejä
265
Vs: Nilkkatuet

Kuuma sanoi:
Itseltä löytyy tuo "vanhempi" malli, ostin sen tosin pari vuotta sitten ja vaihtoehtona oli tuo Active Ankle, mutta se ei tuntunut tukevan tarpeeksi telottua nilkkaani. Pelaan vain aika korkeilla kengillä, niin venyttää kenkää hieman ikävästi. Toisaalta en käytäkään tukea kuin loukkaantumisien jälkeen

Mä oon juur noita Active Ankleja käyttäny ja voin kyllä sanoo, että tukevampia ei löydy. En tiiä mikä sulla tuntu huteralta, mutta mulle ei oo käyny mitään noitten tukien kanssa lajissa, ku lajissa.

Ongelma niitten kanssahan on se, kun ei korkeavartisia kenkiä voi käyttää...
 
Viestejä
362
Vs: Nilkkatuet

Multa löytyy Aircastin nilkkatuki ja todella tyytyväinen olen ollut siihen.
 

Siteet kovilla

Vs: Nilkkatuet

Vaikka ketju olikin vanha, eikä yllä olevat postaukset ole enää ajankohtasia, on otsikko minulle täysin sopiva, enkä siksi ajatellut uutta ketjua aloittaa.

Eli kysyisinkin, että onko kellään käsitystä, nykyisistä nilkkatuista?
Itsellä tilanne se että keväällä repesi nivelsiteet nilkasta, ja nyt jo toista kertaa, joten kun kävin kuvauttamassa nilkan mainitsi lääkäri sivulausessa että nivelsiteet on löystyneet näiden repeämien myötä ja kannattaisi harkita jatkossa urheilun yhteydessä aina nilkan tukemista joko teippaamalla tai tuella.
Tuo teippaaminen on sellainen savotta ettei siihen jaksaisi lähteä, vaikka nykyään tuleekin aika vähän pelailtua(max muutaman kerran viikossa).
Ja kun koitin netistä nilkkatukia katsella niin ei oikein mitään järkevää löytynyt. Haluaisin tuen jossa on jonkinlaiset pystysuuntaiset metallit/muovit tukemassa nilkkaa, ja kiinnitys saisi olla tarroilla, sillä narujen sitomista joskus aikoinaan harrastanut, enkä kummimmen tykästynyt sen tyyppisiin nilkkatukiin.
 
Viestejä
1 072
Vs: Nilkkatuet

Siteet kovilla sanoi:
Vaikka ketju olikin vanha, eikä yllä olevat postaukset ole enää ajankohtasia, on otsikko minulle täysin sopiva, enkä siksi ajatellut uutta ketjua aloittaa.

Eli kysyisinkin, että onko kellään käsitystä, nykyisistä nilkkatuista?
http://www.activeankle.com/products/rigid-vs-lace-up?page=shop.browse&category_id=1

Omakohtainen kokemus on, että suosittelen. Tosin nilkan sitominen tuolla lailla aiheuttaa aina pienen riskin sille, että polvi vääntyy siinä missä normaalisti olisi nilkka mennyt. Kovin usein tuota kuitenkaan tuskin tapahtuu.
 

.c..

Vs: Nilkkatuet

Siteet kovilla sanoi:
Vaikka ketju olikin vanha, eikä yllä olevat postaukset ole enää ajankohtasia, on otsikko minulle täysin sopiva, enkä siksi ajatellut uutta ketjua aloittaa.

Eli kysyisinkin, että onko kellään käsitystä, nykyisistä nilkkatuista?
Itsellä tilanne se että keväällä repesi nivelsiteet nilkasta, ja nyt jo toista kertaa, joten kun kävin kuvauttamassa nilkan mainitsi lääkäri sivulausessa että nivelsiteet on löystyneet näiden repeämien myötä ja kannattaisi harkita jatkossa urheilun yhteydessä aina nilkan tukemista joko teippaamalla tai tuella.
Tuo teippaaminen on sellainen savotta ettei siihen jaksaisi lähteä, vaikka nykyään tuleekin aika vähän pelailtua(max muutaman kerran viikossa).
Ja kun koitin netistä nilkkatukia katsella niin ei oikein mitään järkevää löytynyt. Haluaisin tuen jossa on jonkinlaiset pystysuuntaiset metallit/muovit tukemassa nilkkaa, ja kiinnitys saisi olla tarroilla, sillä narujen sitomista joskus aikoinaan harrastanut, enkä kummimmen tykästynyt sen tyyppisiin nilkkatukiin.


Siltä varalta, että kuitenkin innostuisit teippailemaan niin...
youtube.com/watch?v=TnbKqMHgGmc
 

nilkka meni

Vs: Nilkkatuet

Puskajussi sanoi:
Omakohtainen kokemus on, että suosittelen. Tosin nilkan sitominen tuolla lailla aiheuttaa aina pienen riskin sille, että polvi vääntyy siinä missä normaalisti olisi nilkka mennyt. Kovin usein tuota kuitenkaan tuskin tapahtuu.

tämä toimii mulla - suosittelen...
 
Viestejä
310
Edellisestä viestistä vuosikymmen, mutta jatketaan.

Mikäs tilanne nykyään nilkkatukien suhteen? Mitäs suosittelette? Nivelsiteet täysin entiset, joten suht jämäkkä tuki pitäisi olla.
Aiemmin toiminut hyvin tuo Active Ankle v2.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös