Koripallo.com

Ponnistaminen kahdella jalalla

Viestejä
2 534
Junnut mieluiten ponnistavat yhdellä jalalla samalla tavalla kuin layup-heitossa. Minun pitäisi opettaa junnuille kahden jalan ponnistus, koska on monia syitä miksi kahden jalan ponnistus parempi kuin yhden jalan ponnistus.

Minulla on ongelmia terminologian kanssa ja kaipaisin siihen käännösapua, jotta pystyisin opettamaan asiat täsmällisesti. Sana, jonka kanssa tuskailen on "plant foot". Jalkapallossa se on jalka, jolla ei potkaista. Talvisin polkupyörä, jossa ei ole jarruja pysäytetään polkaisemalla kengän kanta hankeen, jolloin se jalka on se "plant foot".

Plant foot on tavallaan ponnistava jalka, mutta kahden jalan ponnistuksessa voisi olla hyödyllistä kuvata molempia jalkoja eri termeillä. Toisaalta "plant foot" voisi olla tukijalka, mutta sekin on jokseenkin harhaanjohtavaa, koska kyseessä on kuitenkin jalka, josta saadaan yli 50% tehoa siihen ponnistukseen.

Onko joku jo mahdollisesti ratkaissut tämän terminologia ongelman? Voisin tietenkin käyttää englannin kielisiä termejä, mutta minun valmentamista pelaajista ainoastaan osa opiskelee pitkää englantia. Siitä syystä hyvä ja täsmällinen suomenkielinen terminologia olisi se paras vaihtoehto.
 
Viestejä
1 928
Ponnistava jalka, vahvempi jalka, johtava jalka. Oikeakätinen saattaa olla vasenjalkainen jne… Mulla on alaraajavamman jälkeen kuntoutuksessa ollut apua ajatella johtavaa jalkaa: teloin vahvemman jalan, jolloin siitä tuli moneksi vuodeksi kirjaimellisesti heikompi. Jouduin kääntämään kehon suuntia tavallaan toisin päin jotta pääsin johonkin (onneksi olen jotakuinkin kaksikätinen joten layupit vaan ensisijaisesti toisin päin…) Huomasin myös konkreettisesti miten aiemmin heikommasta jalasta tuli mun kehon johtava jalka. Nyttemmin se on kääntynyt taas takaisin ”luonnollisemmaksi” eli alkuperäiseksi.

Tästä ajattelumallistaon hyötyä myös lihastreenissä ja kehon tasapainon löytämisessä: treenit kannattaa aloittaa tasapainon vuoksi heikommalla, jottei ruoki entisestään epätasapainoa!

Ai niin ja hyvää joulua :D
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös