Koripallo.com

SolidSport ja nuorten sarjat

Viestejä
303
Onko kenelläkään kokemusta mitä tulisi ottaa huomioon, jos haluaa kuvata nuorten pelejä SolidSportille? Koripalloliitto ilmoitti, että sille pitää tehdä ilmoitus (anoa lupa) valtakunnallisten sarjojen kuvaamisesta Nuorten sarjojen kuvaaminen. Mitä muuta tulisi huomioida? Millainen laitteisto on riittävä? Onko muissa seuroissa hankittu joukkueelle/seuralle laitteistoa vai mennäänkö omilla laitteilla? Onko kaikki pelit saatu kuvattua ja onko ollut ongelmia?
 
Viestejä
259
Meillä seuralla on omia SolidSportilta ostettuja laitteistoja muutama kappale (iPad+jalusta, jne). jotka riittävät lähinnä kotipelien kuvaamiseen. Joskus niitä käytetään vieraspeleissäkin jos kotijoukkue antaa luvan kuvaamiseen. Mutta on noita kuvattu ihan perus-Android-kännykälläin ihan kohtuullisen hyvällä laadulla. Enemmän joissain saleissa voi olla pullonkaulana nettiyhteys kuin kuvauslaita.
 
Viestejä
3 498
Seurasin SolidSportin kautta Tallink-turnauksen muutamia pelejä ja ainakin tuon turnauksen aikana kokemus oli positiivinen, muutamissa peleissä olisi tulostaulu eli kello saanut näkyä hieman paremmin. Mutta jos tällainen nuorten SM-sarjatasoinen kattava striimipalvelu olisi olemassa, kyllä minä siitä voisin jonkinlaisen kuukausimaksun maksaa.
 
Viestejä
176
Enemmän joissain saleissa voi olla pullonkaulana nettiyhteys kuin kuvauslaita.

Juuri näin - toimii kuin junan vessa millä tahansa modernimmalla älylaitteella. Tablettikuvaamisen etu on isompi ruutu nakkisormelle, muuten mitään eroa ei ole kännykkäkäytössä. Nettiyhteyden heikkous on ainoa isompi murhe ja itse asiassa tuntuisi toimivan siten, että jos se pätkii vain vähän se striimissä voi näkyä, mutta tallenne tulee paikalliselle laitteelle ja sitäkautta myöhemmin Solidsportiiin virheettömänä.

Nyt harkkapelikaudella olemme menneet ilman maksumuuria, eli striimin katsomiseen on riittänyt Solidsport tunnus, mutta varsinaisella sarjakaudella oli ajatus mennä 3 euron minimaksulla. Koko yhden sarjan näkeminen jollain euromäärällä olisi kyllä kieltämättä hyvä paketti. Muuten joutuu ostamaan peli kerrallaan joka seuralta/joukkueelta ja siinä voi tulla kynnystä ostamiseen.

Pitää ensiviikolla pohtia miten tuohon basketin uutiseen reagoidaan, mutta veikkaisin, että mukaan lähdetään ja sitten tutkia se Solidsportin sarjajäsenyyden toteuttaminen.

Kuvauskalustoksi riittää siis

1) älylaite
2) kamerajalka
3) adapteri, jolla älylaitteen saa kiinni kamerajalkaan - tämä voi olla se haastavin ostos, mutta googlella verkkokaupoista sellaisia kyllä löytyy. Aiemmin Teknikmagazinetista sai halpoja kaikkiin kännyköihin meneviä laitteita, mutta se meni konkurssiin ja en ole löytänyt uutta kivijalkakauppaa, josta sellaisen helposti saisi mitättömään hintaan
4) ilmainen Solidsport tili
5) Hissukseen kameran vieressä viihtyvä tyyppi, joka muistaa kääntää kameraa ja ei arvostele pelaajia kovaan ääneen kuvatessaan - toinen vaihtoehto on luoda mukaan selostus puhumalla siinä vieressä, mutta se vaatii harkintaa, koska siinä pitäisi olla jotain osaamista, ettei se kuulosta rasittavalta.

Meillä seuraavaksi harkinnassa halpa suuntaava mikrofoni, joka toisi äänet vain sieltä kuvaamisen suunnasta, mutta kyllä se kännykän oma mikrofonikin hoitaa hommansa ihan hyvin.

Toistaiseksi laitteet ovat olleet kuvaajien omia, esim itselläni investoinniksi on tullut kamerajalka motonetista ja tablettiadapteri kameraliikkeestä - vanhoja tabletteja (ipad mini 2) on sitten ollut jo valmiina tähän käyttöön, eli investoinnin suuruuden tähän puuhaan voisi sanoa minun tapauksessa olleen reilut 50 euroa.

Seura on tehnyt viime kaudella tämän lupahomman - mitään muita lupia ei ole kyselty, eli on vain tehty Solidsport tili joukkueelle ja sallittu sinne muutamille vanhemmille kuvausoikeudet ja sitten jokainen on kuvannut omilla tai lainavälineillään. Nyt jos mennään lupahommissa saivartelun puolelle, niin harkkapeli lienee yksityinen tapahtuma, koska sen ajankohtaa ei ole missään julkisessa lähteessä kerrottu. Sarjapelit taas ovat julkisia tapahtumia, kun netistä näkee koska ne ovat. Hoksasin tuon vasta nyt kirjoittaessa, että teoriassa harkkapelin julkaisemiseen pitäisi varmaan olla kaikkien osallisten lupa. Toisaalta meillä on tullut valmennukselta (ja osin vanhemmilta/mummoilta/kummeilta) toivetta pelien kuvaamisesta ja striimaamisesta, joten sitä on tehty.

Aiemmin sama hoitui Youtubella, mutta kun sinne tuli 1000 tilaajan raja mobiililaitteen livestriimiin (Uuden Seelannin moskeijaiskun takia??) homma mutkistui ja avasi markkinan Solidsportin kaltaisille toimijoille, joka kyllä ei ole huono vaihtoehto sekään. Youtubella homma hoituisi edelleen, mutta silloin tarvittaisiin kameran lisäksi läppäri, eli livestream on mahdollista vain oikealla koneella ja siihen liitetyllä kameralla. Perheen toinen peluri esiintyy tällaisessa ratkaisussa toisen lajin puolella ja tämä on erinomainen liittovetoinen ratkaisu suunnilleen samasta asiasta:

Kaukis & Ringette TV

Eli pari kaikki pelaajat tuntevaa mimmiä luurit päässä läppärin ääressä selostaa pelin youtube liveen, jolloin se on vähintään huonon TV lähetyksen veroinen tuote. Ei se Futsalin SM sarja jota ylellä näytetään minusta paljon tätä kummoisempaa ole ja tämä taso voisi riittää hyvin senkin esittämiseen.

Hienoimmisssa Solidsport toteutuksissa olen nähnyt pelaajakokoonpanot, highlight koosteet ja pelin jälkeisen "lehdistötilaisuuden". Sitä lehdistötilaisuutta olen alkanut itse pohtia, eli valmentajat ja kapteenit lausumaan jokunen sana pelin jälkeen voisi olla se seuraava kehityskohde:)
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
259
Sarjakohtainen maksu, jolla näkisi kaikki pelit olisi tosiaan hieno juttu, mutta ainakin meidän alueellamme on paljon seuroja ja joukkueita, joilla ei ole minkäänlaista innostusta SolidSport-kuvaamiseen eli ei tule onnistumaan ilman merkittävää ilmapiirimuutosta (ja juuri siksi mekin voimme osan vieraspeleistä kuvata omilla kanavillamme).

Youtuben 1000 tilaajan kanavakohtainen raja tosiaan SolidSportille nimenomaan bisnescasen mahdollisti. Silti Youtube olisi paljon parempi esim. seuratoiminnan näkyvyyden kannalta. Minusta olisi mielekästä, että live-seuraaminen maksaa, mutta että jälkikäteen pelin tai koosteen voisi katsoa ilmaiseksi. En tiedä voiko SolidSportiin tehdä erillisiä editoituja vapaasti katsottavia highligtseja tms., mutta ei kukaan SolidSportiin tee tiliä katsoakseen ilmaisia koosteita. Youtubessa tuo kaikki olisi mahdollista. Eli Youtube toimisi seuran ja junnukoripallon kannalta paljon parempana markkinointikanavana. Nyt pelit piilotetaan SolidSportiin muutaman katsojan tai muutaman kymmenen katsojan katsottavaksi. Ei hyvä.
 
Viestejä
59
Eli Youtube toimisi seuran ja junnukoripallon kannalta paljon parempana markkinointikanavana. Nyt pelit piilotetaan SolidSportiin muutaman katsojan tai muutaman kymmenen katsojan katsottavaksi. Ei hyvä.

Lisäksi SolidSportissa yleensä katseluoikeus on rajattu johonkin päivään saakka ja jos haluat sen jälkeen päästä katselemaan matseja niin maksat taas uudestaan. Parin vuoden päästä näitä matseja ei kukaan katsele saatikka sitten kun pojat ovat itse aikuisia ja haluaisivat näyttää miten isä/äiti pelasivat aikanaan. Youtubesta nämä todennäköisesti vielä löytyisivät ja joku voisi niitä sieltä katsella.
 
Viestejä
176
Olen kaikesta samaa mieltä ja siksipä siirränkin pelit Solidsportista joukkueen Youtube kanavalle jälkikäteen arkistointimielessä. Tuohon pitää varautua kukaan ei tiedä miten monta vuotta Solidsport niminen firma on olemassa, mutta Youtube kestänee pidempään. Maksullisuus tms. on asetuskysymys, eli highlightsejä on harjoiteltu, mutta ei vielä kovin hyvin onnistuttu.

Tätä tarvettahan ei tosiaan olisi, jos Youtube ei olisi laittanut mobiilistriimaukselle 1000 tilaajan limittiä. Ennen kuin se tuli homma toimi hienosti siellä ja pelejä striimattiin sinne.

Solidsportin kuvaussovelluksella on muutamia Youtuben vastaavaa kätevämpiä toimintoja, eli kuvaamiseen nykyinen Solidsport on parempi kuin youtube vuosi sitten. Mutta teknisesti tuo youtubeen siirto ei monen minuutin homma ole - eikä toisaalta Solidsport tilin tekeminen sekään iso rasti ole. Eli mikään iso kysymys ei tämä Solidsport oikeasti ole eikä siitä kannata ongelmaa tehdä ja arkistoinnin voi sitten tehdä Youtubeen kuten minä teen.
 
Viestejä
259
Kyllähän SolidSportissa on tosiaan jotain parempaakin kuin Youtibessa. Taitaa löytyä myös automatisoitu higjlights-toiminta, mutta minun kokemukseni niistä on, että tulokset eivät ole kovin kummoisia.

Eli mikään iso kysymys ei tämä Solidsport oikeasti ole eikä siitä kannata ongelmaa tehdä ja arkistoinnin voi sitten tehdä Youtubeen kuten minä teen.
SolidSportissa on hyvät ja huonot puolensa ilman muuta. Kun seuratasolla yrittää ohjeistaa sen miten kuvaaminen ja videotallenteiden käsittely pitäisi joukkueissa tehdä, niin sen huonommin homma onnistuu mitä enemmän siinä on duunia. SolidSportilta Youtubeen siirto vaatii kai ison videofilen siirron omalle koneelle, editoinnin lokaalisti ja uploadin Youtubeen joka tapauksessa. Jos tuosta vähänkin saa pois niin homma lähtee todennäköisemmin lentoon, kun joka joukkueesta ei kuitenkaan löydy intohimoista videoista innostunutta henkilöä, vaan kyse on pakkopullasta, joka tehdään jos se on todella suoraviivaista ja helppoa.
 
Viestejä
176
Kyllähän SolidSportissa on tosiaan jotain parempaakin kuin Youtibessa. Taitaa löytyä myös automatisoitu higjlights-toiminta, mutta minun kokemukseni niistä on, että tulokset eivät ole kovin kummoisia.

Täsmälleen sama kokemus itsellä - eli onnistuu ehkä - ehkä ei.

Youtubeen en ole tehnyt muuta kuin ladannut solidista ja sitten tubeen sellaisenaan. Se on minuutin homma ja nykyisillä nettiyhteyden nopeuksilla ei kestä kauaa. Junnujen korsipeli Solidista 5 minuutin pitkällä erätauolla on noin 1.2Gb tiedosto. Toki jos haluaa editoida, niin sitten jumppaa on lisää, mutta itse olen vain arkistoinut ne Youtubeen sellaisenaan.

Valmennus tekee editointeja joukkuetta varten - itse tekisin generoimalla youtubesta listan, jossa toistetaan yhtä tiedostoa tietyistä ajanhetkistä, mutta kukin saa tehdä parhaaksi katsomalla tavallaan.
 
Viestejä
303
No nyt on pari kierrosta takana ja lähetystä kuvattu kännykällä ja kamerajalalla. Hyvin on toiminut. Toivottavasti muutkin joukkueet ottavat tuon käyttöön jos vaikka katsojat jossain vaiheessa kielletään katsomoista.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
4 452
Koripalloliitto ja Solidsport jatkavat striimausalustan kehittämistä joukkueille ja seuroille. Vuonna 2019 aloitetun yhteistyö on jo tuottanut hienoja tuloksia ja tarkoituksena on tarjota jatkossakin uusia mahdollisuuksia koripallon kaikilla tasoilla.

Yli 19 000 striimattua ottelua yli 500 joukkue- ja seurakanavan kautta ovat tavoittaneet jo yli 50 000 katselijaa lajin pariin. Ensimmäisen vaiheen tulokset puhuvat puolestaan. Nyt yhteistyötä jatketaan ja alkava kausi tarjoaa jälleen uudet mahdollisuudet koko koripalloyhteisölle.

"Jatkamme innolla yhteistyötä Solidsportin kanssa tavoitteena mahdollistaa koripallon katselua yhän useammille ympäri Suomen. Striimaus antaa edellytykset koripallofaneille otteluiden seuraamiseen koska tahansa, myös ottelujen jälkeen, jolloin mukaviin muistoihin on aina kiva palata."
– Koripalloliiton toimitusjohtaja Ari Tammivaara

Yhteistyön vahvistuttua, molemmat osapuolet ovat valmiita jatkamaan kehitystyötä, jotta voidaan tarjota entistä parempaa palvelua niin seuroille kuin katsojillekin. Kaikki Koripalloliiton alaiset ottelut aikuisten toisesta divisioonasta supermikroihin asti voidaan striimata ja luoda siten uusia tulonhankkimismahdollisuuksia joukkueille.

Lisäksi ainakin U19-SM-sarjat tullaan varmasti näyttämään kokonaisuuksissaan erityisillä sarjakanavilla, jotka ovat mahdollisia myös muilla tasoilla. Samalla integraatiota tulospalvelu TorneoPalin sekä sen sähköisen pöytäkirjan kanssa syvennetään entisestään sopimuskauden aikana.

"Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyön tuloksiin tähän mennessä. Joukkueet ja seurat ovat tehneet hienosti oman osansa kanavillaan ja sitä kautta mahdollistaneet yhdessä Koripalloliiton kanssa ennen näkemättömän tilausuuden seurata koripalloa Suomessa."
– Sauli Silvonen, maajohtaja, Solidsport
 
Viestejä
176
Sohaistaanpa hieman muurahaispesää. Solidsport on loistava, kuvaaminen on todella helppoa ja joukkue saa tuloja mutta......

  • Minusta ei ole kiva, että teen talkootyötä joka on osa jonku ruotsalaisen firman tulosta. Eli teen talkoota mielelläni joukkueen/seuran hyväksi, mutta se että joku ruotsalainen firma sillä tienaa ei ole hyvä juttu minun vinkkelistäni. Minä en erityisemmin halua tehdä talkoota jonkun kaupallisen toimijan hyväksi vaikka toki hyväksyn, että alustan kehittämisellä ja ylläpitämisellä on hintansa.
  • Missään ei ole ainakaan meidän seurassa sovittu/sitouduttu kuvaamiseen vaan on tehty kuten kukin joukkue on parhaaksi nähnyt. Toisin sanoen minä kyllä mielelläni junailen kuvauksia, mutta yhtään missään en ole luvannut että kuvauksia tehdään. Otan esimerkiksi toisen lajin, jossa teen Ruutu kuvauksia. Siellä on seura ihan selvästi sitoutunut tiettyihin asioihin sarjasopimuksessaan kuten esimerksi selostukseen striimissä ja jäähallin suojaverkon poistamiseen kuvan edestä. En nyt oikeasti tiedä voiko joukkue kieltäytyä sielläkään sarjasopimuksesta, jos sarjassa kerran pelaa, mutta koriksessa ei ainakaan minulle ole kaikunut mitään vastaavaa. Se että kuvaan MU19 sarjakanavalle on ihan oma valinta - missään kukaan ei ainakaan minulle ole kertonut, että siihen on sitouduttu. Meillä oli eilen rajatapaus, jossa kuvaajaa ei vielä puolituntia ennen peliä ollut ja nyt se hoitui, mutta entäs jos ei olisi hoitunut? Kuka siihen voi pakottaa ja onko sellaista sopimusta tehty, jossa siihen on sitoduttu. Lukeeko se esimerkiksi siinä kun joukkue ilmoittautuu SM karsintaan? Minä en ainakaan ole sitoutunut mihinkään - se on ihan varma, mutta onkohan joukkue tai seura sitoutunut johonkin?
  • Muutaman kerran on tullut keskustelu, jossa striimi on saatu päälle vasta juuri ennen peliä - tai sen jo alettua. Hätäisimmät alkavat siinä vaiheessa huudella rahojensa perään. Mikäs prosessi sen sitten hoitaa - ainakaan minä joukkueen vapaaehtoisena kuvaajana en aio maksaa mitään takaisin. Jos kuvaus ei onnistu se ei onnistu ja jos joku korvaa niin se on Solidsport ei joukkue. Tuota ongelmaahan ei tule, jos kyseessä on ilmainen lähetys, mutta jos joku maksaa jotakin hän kokee olevansa asiakas. Minun asiakas hän ei ole vaan Solidsportin ja rahojen liikkuminen tai liikkumattomuus on nähdäkseni näiden kahden välinen asia. Tämä liittyy vähän tuohon edelliseen, eli minä en ole edelleenkään missään sopimussuhteessa tai velvoitteessa maksua keräävään tahoon vaan kuvaan sinne ihan hyvää hyvyyttäni. Jos heidän perimänsä maksu ei vastaa maksajan käsitystä, niin minä en katso olevani siitä missään vastuussa - tai ainakaan sellaista sopimusta en ole nähnyt/tehnyt.
  • Mitäs tehdään tilanteessa jossa hallille ilmaantuu vierasjoukkueen kuvaaja tarinalla, että tulemme kuvaamaan kun muuten peli ei sarjakanavassa näy? Tänä vuonna se ei ole ongelma, kun olemme sarjakanavissa, mutta viimevuonna oli yksi vastaava tapaus. Silloin syynä sarjakanavassa olemattomuuteemme oli tekninen, eli en tajunnut, että pitää olla kanava per sarja, että näitä sarjakanavia voi fiksusti hyödyntää. Minusta meidän kotipeliin ei kilpailevaa striimiä saa tulla ja olen sellaisen lauseen jossain nähnytkin, mutta enhän minä siellä poliisivaltuuksin toimi vaan ihmisten tolkkuun ja järkevään kanssakäymiseen pitää pystyä luottamaan.

Solidsport on erinomainen alusta. Joukkueen rahan tienaaminen on ihan hyvä juttu sekin. Mutta sopimus ja vastuuteknisesti tämä liiton ja Solidsportin hieno yhteistyö on vähintäänkin epämääräinen juttu, joka vaatii selkeyttämistä. Ongelma tulee nimenomaan tuosta rahan liikkumisesta ja minä en koe omaa rooliani joukkueen kuvaustalkoolaisena kovin luontevaksi.

Tässä on minusta liitolla ja Solidsportilla jonkun verran skarpattavaa. Tiedotus ja ohjeistus aiheen tiimoilta on jokseenkin olematonta verrattuna kaikkiin niihin koulutuksiin, jota sen toisen lajin tiimoilta olen käynyt. Yhteistyö liiton ja firman välillä varmasti on ihan hyvää ja järkevää, mutta yhtään mikään ei meitä ruohonjuuritason toimijoita aiheessa tue vaan olemme ihan omillamme ja teemme sen minkä kykenemme.

kuvaaja - Timo Ikola
 
Viestejä
2 182
[*]Minusta ei ole kiva, että teen talkootyötä joka on osa jonku ruotsalaisen firman tulosta. Eli teen talkoota mielelläni joukkueen/seuran hyväksi, mutta se että joku ruotsalainen firma sillä tienaa ei ole hyvä juttu minun vinkkelistäni. Minä en erityisemmin halua tehdä talkoota jonkun kaupallisen toimijan hyväksi vaikka toki hyväksyn, että alustan kehittämisellä ja ylläpitämisellä on hintansa.
Mikä se vaihtoehto vaan on? Ei sellaista voittoa tavoittelematonta yhteisöä ole tulossa, joka tarjoaisi saman palvelun. Tuon tunteen toki ymmärrän hyvin, että se ei "oikealta" tunnu. Mutta ainakaan itse en hahmota jotain toista optiota.

[*]Muutaman kerran on tullut keskustelu, jossa striimi on saatu päälle vasta juuri ennen peliä - tai sen jo alettua. Hätäisimmät alkavat siinä vaiheessa huudella rahojensa perään. Mikäs prosessi sen sitten hoitaa - ainakaan minä joukkueen vapaaehtoisena kuvaajana en aio maksaa mitään takaisin. Jos kuvaus ei onnistu se ei onnistu ja jos joku korvaa niin se on Solidsport ei joukkue.
Eikö se juuri niin ole, että Solidsport tuon hoitaa ja tuosta vastaa?
 
Viestejä
176
Mikä se vaihtoehto vaan on? Ei sellaista voittoa tavoittelematonta yhteisöä ole tulossa, joka tarjoaisi saman palvelun. Tuon tunteen toki ymmärrän hyvin, että se ei "oikealta" tunnu. Mutta ainakaan itse en hahmota jotain toista optiota.

Eikö se juuri niin ole, että Solidsport tuon hoitaa ja tuosta vastaa?
Minä hahmotan vaihtoehtoja. Tein muinaisuudessa koriksia suoraan omasta puhelimesta Youtube livenä, mutta sitten he muuttivat livessä vaadittuja tilaajamääriä ja homma tyssäsi. Nyt kun vuosia on kulunut ja systeemejä on kehitelty lisää, niin olen palannut Youtubeen ja teen ringetet suoraan youtube livenä AirMix Solo ohjelmalla tabletista. Olen alkanut tehdä myös aluesarjan korikset suoraan youtubeen. Solidsportin etu Youtubeen verrattuna on striimaamisen helppous - katsojan kannalta youtube on jopa helpompi, koska niin moni osaa katsoa youtubet heittämällä - jopa äitinikin. Youtuben haaste striimauksessa on pikkuisen mutkikkaat tilikuviot, ne kun ovat kunnossa homma toimii, mutta niiden jakaminen useamman kuvaajan kesken on työlästä.

Eli ilmaiset aluesarjan pelit teen nykyään taas suoraan youtubeen - maksulliset sarjakanavat tms. Solidsportilla käyttäen hinnoitteluna sitä halvinta 3 euroa. Minusta on ihan reilua, että Solid saa osuutensa, eli sinne en mielellään tee ilmaista sisältöä vaan teen ilmaiseksi striimaamani suoraan Youtubeen. Googlen palveluiden käyttäminen maksutta ei koettele moraaliani pätkääkään.

Rahat ovat todellakin maksajan ja Solidsportin välinen asia. Paha mennä sanomaan millaista todistelutaakkaa siinä on ennen kuin ostaja muutaman euronsa saa takaisin, jos tuote ei vastannutkaan mielikuvaa. Ainakaan minuun ei Solidsport ole moisessa asiassa ollut ikinä yhteydessä, joten veikkaan että kovin usein he eivät rahoja palauta, eikä niitä varmaan usein heiltä pyydetäkkään.

Ruutu lähetykset tehdään sitten tietokoneella paljon mutkikkaammalla kuviolla ja kun sitä nyt hetken vielä reenaan aion kokeilla sitä myös koriksessa. Se mahdollistaa pelikellot, selostukset, inserttivideot jne. Eli jos ottaa käyttöön läppäripohjaisen striimauksen OBS Studio softalla, niin sitten olisi mahdollista tehdä Youtubeen ihan täysverinen TV lähetys, joka taas on paljon enemmän kuin pelkkä Solidsport striimi mobiililaitteesta, mutta toki se sitten sitoo ihmisiäkin lähetyksen tekoon erilailla.

Kyseenalaistan tässä siis hieman tuota Ylläpidon viestiä syyskuulta, jossa kehuskellaan Solidsport yhteistyön hyvyydellä. Se on ihan hyvää ja toimii helposti, mutta muitakin tapoja on ja itse en ainakaan koe Solidsport yhteistyön tuovan minulle kuvaajana mitään mullistavaa etua muihin striimaustapoihin. Solidsport on todella helppoa striimaamista, mutta muitakin tapoja on ja osa niistä on erittäinkin hyviä ja omalla tavallaan erilaisiin asioihin parempia kuin Solidsport.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
4 452
Kyseenalaistan tässä siis hieman tuota Ylläpidon viestiä syyskuulta, jossa kehuskellaan Solidsport yhteistyön hyvyydellä.
Me jaoimme vain tiedotteen asiasta sellaisenaan, eikä meillä mitään mielipidettä Solidsportiin ole. Viestin sisältö on siis puhtaasti Koripalloliiton ja Solidsportin käsialaa.
 
Viestejä
176
No liiton kelloja tässä koetankin vähän soitella. Sieltä tullut ohjeistus asian tiimoilta on aika vähäistä/olematonta, kun vertaa sitä muista lajeista saamaani ohjeistukseen kuvausasioihin. Ylläpidolle puhtaat paperit - liitolle ei niinkään.
 
Viestejä
259
Mikä se vaihtoehto vaan on?
Vaihtoehto on Youtube. Solidsporthan perustettiin siinä vaiheessa kun Youtube joutui rajoittamaan live-striimausta estääkseen erilaisten rikosten live-striimaamisen. Tuossa vaiheessa Youtube-kanava tarvitsi muistaakseni 1000 seuraajaa, jotta voi striimata livenä mitään. Tuo oli useimmille suomalaisille korisseuroille tekemätön paikka. Tuo rajoite on Youtubesta sittemmin poistettu.
Solidsportin tuotoista isoin osa tulee junnujen vanhemmilta. Jos vanhemmat maksavat kauden aika erilaisia Solidsport-maksuja vaikka 100 euroa, menee siitä 50 euroa striimaaville joukkueille ja 50 euroa Ruotsiin Solidsportille. Toinen vaihtoehto olisi ilmainen striimaaminen ja vapaaehtoinen lahjoitus joukkueelle. Voittajia olisivat ennen kaikkea vanhemmat, joista moni tuskailee harrastuksen kustannusten kanssa ja joilla osa peleistä jaa näkemättä maksullisuuden vuoksi. Youtube-striimaaminen on äärimmäisen yksinkertaista ja videot näkyvät isolle yleisölle ja seurathan haluavat näkyvyyttä. Nyt videot ovat niin piilossa kuin ikinä voivat Solidsportin-muurien takana. Seuratoiminnan markkinointia videot eivät palvele lainkaan. Ymmärrän täysin avauksen kommentin siitä että harmittaa kuvata striimiä, jonka tuotosta puolet menee jollekin aivan ulkopuoliselle, joka on tehnyt maksullisen "Youtuben".
 
Viestejä
2 182
En ole mitenkään erityisen eri mieltä näiden näkemysten kanssa. Paitsi ehkä siitä, että ~kaikki tulot tulisivat vanhemmilta. Eiköhän niitä matseja keskimäärin laajemmin katso sukulaiset, kaverit jne.

Oman seuran/joukkueen otteluiden kuvaaminen ja julkaiseminen olisi varmasti helpompaa kuvaajalle YouTubessa. Ja sille jengille, joka oman joukkueensa kotiotteluita säännöllisesti katsoo, myös katsominen siellä helppoa kuten myös otteluiden löytäminen.

Sen sijaan kaikille muille katsojille saattaisi olla aika työn ja tuskan takana löytää jokaiseen otteluun erikseen, että mistäs tämän nyt ehkä saattaisi nähdä tänään.
 
Viestejä
176
Sen sijaan kaikille muille katsojille saattaisi olla aika työn ja tuskan takana löytää jokaiseen otteluun erikseen, että mistäs tämän nyt ehkä saattaisi nähdä tänään.
Tuo on erinomaisen totta, mutta kyllä sen puolessa kaudessa oppii, kun vähän osaa youtube hakua käyttää. Kyllä minä olen ringetessä oppinut jo ne kanavat mistä etsiä ja tiedän jo kuka niistä kanavista osaa homman paremmin ja kuka huonommin.

Youtuben ja Solidsportin ero on siinä, että Solidissa "seura/joukkuekanava" on helppo toteuttaa, eli kun vaan on kännykkä ja kamerajalka niin pystyn muutamassa minuutissa antamaan oikeudet kenelle vaan olla seuran sisällöntuottaja. Youtubessa tämä onnistuu, mutta on kaikkien tekstarivahvistusten kanssa pykälää mutkikkaampaa hommaa. Lisäksi youtubessa samalle kanavalle tuleva useampi yhdenaikainen striimi oli ainakin joskus haastavaa. Viime viikonloppuna tosin onnistuin hoitamaan kaksi live lähetystä samaan aikaan, joten kyllä sekin pelaa nyt.

Solidsport yhteistyö on liitolle hyvä tarina ja varmasti ihan hyvä ratkaisu, mutta ei se nyt pelkkää riemua aina tekijälle ole.

ps. Ja ei se täysiverinen TV lähete Solidillekkaan varmaan ole tekemätön paikka, eli OBS Studio juttelee minusta standardien RMTP protokollien läpi ja minusta sekä Solidsport että Youtube käyttävät samaa. Eli varmaan sinne Solidiinkin saa striimattua muutekin kuin sillä mobiiliapilla.
 
Viestejä
688
Pari kommenttia aiheen tiimoilta. Solidsportia ei ole perustettu siinä vaiheessa kun Youtube asetti tuhannen tilaajan rajan, vaan se oli Youtubelta "syöttö Solidsportin lapaan", kun se oli jo jonkinlaista asemaa striimausalustana saanut. Solidsport on perustettu 2016 ja Youtube rajoitti mobiilistriimausta 2019 alkaen.

Solidsportiin kyllä pystyy striimaamaan OBS:lla tai monella muullakin vaihtoehdolla. Tuleehan esim moni korispeli sinne Synergyn automaattikameroiden tuotoksena.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös