Koripallo.com

Susiladies ja EM-karsinnat 2023

Viestejä
89
Itse en kyllä nähnyt paljon kuvioita Suomen hyökkäyspelissä: ratkaisut olivat joko 1-1 haastoja korille ajoiissa tai vaikeita kolkkeja heittokellon lähestyessä loppua.
kirivaihe oli 100%:sti Awakin yksilösuoritusten varassa - hirnoa että hänellä heitto putosi, mutta kyllä apuja tarvitaan muiltakin, jos voittoja halutaan!,
 
Viestejä
657
En halua uutta valmentajaa, koska haluan Suomen pelaavan juuri tuollaista pelaamista mitä tänään kentällä nähtiin. Katsoin ainoastaan toisen puoliskon ja se taisi mennä tasan. Minun sydän suli nähdessäni tämän Suomen pelaavan. Tämä on paras Suomi ikinä!

Suomi puolusti paremmin kuin Liettua, mutta Suomi on huonompi heitto- ja viimeistelytaidossa. Suomen hyökkäyspelaaminen on minun näkemykseni mukaan sellaista millä on mahdollista saada paras mahdollinen lopputulos. Toki tämä asia on puhdas mielipidekysymys.

LL Lehtoranta ei ole enää yhtä kova puolustuksen lukko kuin nuorempana, mutta hän oli tänään Suomen kolmanneksi paras pisteiden tekijä. Lehtoranta on nykyään kuin "Monty Pythonin musta ritari". Hän tekee parhaansa, mutta ei enää voita kaikkia tilanteita.

Pounds pelasi ehkä uransa parhaan ottelun. Hän oli joka tilanteessa niin läsnä, että se oli jopa kaunista katseltavaa. Nuoret tekivät virheitä, mutta he haastoivat, painostivat ja pelasivat. Ne malttamattomat, jotka ovat tuloksen perässä ovat sokeita sille mitkä asiat tänään menivät oikein!

Muistinhan sanoa, että kuviot olivat tosi hyvät!


Et selkeästi ole seurannut naiskorista kovinkaan pitkään. "Ne malttamattomat, jotka ovat tuloksen perässä ovat sokeita sille...".

Kuinka paljon aikaa olet valmis antamaan? Eikö kuudessa vuodessa pitäisi jo JOTAIN tuloksia saada? Jokaisen penkin alle menneen karsinnan jälkeen puhutaan siitä, että "tämä oli hyvää oppia näille nuorille ja kun rahaa laittaisi pankkiin" jne. Mutta nämä samat lauseet kuultiin tismalleen kuusi vuotta sitten ja mihin ollaan siitä tultu? Nämä tämmöiset kommentit vaan suojelevat valmentajat selustaa. Kuten tuossa Mannosen kirjoituksessa, keski-ikä on lähes sama (tai itseasiassa vuoden nuorempi) kuin kuusi vuotta sitten eli kovin montaa pelaajaa ei minun matematiikalla voi siitä ryhmästä olla mukana. Jotainhan sekin kertoo?
 
Viestejä
2 534
Et selkeästi ole seurannut naiskorista kovinkaan pitkään.....
Tähän ensimmäiseen kysymykseen vastaaminen on suhteellista. Tähän vaikuttaa vahvasti ikä. Synnyin helsinkiläiseen koripallokaupungin osaan ja olen asunut siellä tai lähistöllä melkein koko ikäni. Olen seurannut koripalloa siis koko ikäni. Myönnän, että ihan ensimmäiset pelit menivät minulta ja varmaan myös monelta muultakin ohi...
 
Viestejä
1 008
Et selkeästi ole seurannut naiskorista kovinkaan pitkään. "Ne malttamattomat, jotka ovat tuloksen perässä ovat sokeita sille...".

Kuinka paljon aikaa olet valmis antamaan? Eikö kuudessa vuodessa pitäisi jo JOTAIN tuloksia saada? Jokaisen penkin alle menneen karsinnan jälkeen puhutaan siitä, että "tämä oli hyvää oppia näille nuorille ja kun rahaa laittaisi pankkiin" jne. Mutta nämä samat lauseet kuultiin tismalleen kuusi vuotta sitten ja mihin ollaan siitä tultu? Nämä tämmöiset kommentit vaan suojelevat valmentajat selustaa. Kuten tuossa Mannosen kirjoituksessa, keski-ikä on lähes sama (tai itseasiassa vuoden nuorempi) kuin kuusi vuotta sitten eli kovin montaa pelaajaa ei minun matematiikalla voi siitä ryhmästä olla mukana. Jotainhan sekin kertoo?
Puutut sivujuonteenseen - pelaajavaihtuvuuteen etkä sen syihin. Miksi suomalainen naiskoripalloilija lopettaa peliuransa aikaisin - kaadat tämän nyt valmennuksen niskaan, voisiko asia ollakin monimutkaisempi? Yrittäisit edes pohtia ongelman syitä.
ps. mikä muuten on sinun koripallotausta?
 
Viestejä
1 008
Tämä nyt on niin turhaa. Viimeksi elokuussa tätä minulta kysyttiin ja heitin nopeasti hatusta kolme nimeä jotka voisivat olla kiinnostuneita.

Kyllä Suomesta osaajia löytyy. Liitto voisi laittaa haun päälle ja luoda listaa kiinnostavista nimistä. Veikkaan että kyllä halukkaita riittää, kun joukkueen johtotähtenä on Awak Kuier. Susiladiesissa on minusta paljon potentiaalia, mutta tämä peli oli jälleen kerran märkä rätti päin kasvoja. Huonon Liettuan ja erittäin huonon Suomen kohtaaminen.

Itse lähtisin kyselemään esimerkiksi Mika Haakanan tai Mikko Larkaksen kiinnostusta. Molemmat voisivat olla saatavilla, molemmilta löytyy pitkä kokemus pääsarjatason valmennuksesta.
Eihän se niin vaikeaa ollutkaan ehdottaa ratkaisuja - keskustelu menee ihan uusille urille noin, hyvä.
 
Viestejä
657
Puutut sivujuonteenseen - pelaajavaihtuvuuteen etkä sen syihin. Miksi suomalainen naiskoripalloilija lopettaa peliuransa aikaisin - kaadat tämän nyt valmennuksen niskaan, voisiko asia ollakin monimutkaisempi? Yrittäisit edes pohtia ongelman syitä.
ps. mikä muuten on sinun koripallotausta?

Tämä on tulosurheilua, jossa pelataan voitoista. Ja kun niitä ei tule, etsitään syitä. Tuloksista päävastuun kantaa päävalmentaja. Mikäli tavoite ei ole tuloksissa, tällöin asia on selvä, mutta liian montaa vuotta tätä "tähdätään tulevaisuuteen" selitystä ei voi mielestäni käyttää. Liittokin asettanut tavoitteeksi Susiladiesit EM-kisoihin tietyllä aikavälillä, joista nämä karsinnat ovat viimeinen mahdollisuus se saavuttaa. Eli mikäli ei olla päästy tavoitteisiin, tällöin vastuu on päävalmentajalla vai kuka kantaa vastuun?

Varmasti naiskoripallon aikaiset lopettamiset ovat yksi syy sille, ettei meillä ole riittävästi hyviä pelaajia. Kuitenkin meillä on esim. Euroopassa pelaajia, joita ei maajoukkueessa ole. Miksi? Ovatko kaikki loukkaantuneita? Kalin oli mainittu loukkaantuneena, muista ei tietoa.


Kalin MarianneCB Bembibre (ESP)Espanjan liiga
Mäkitalo AnniPAOK Thessaloniki (GRE)Kreikan liiga
Tulonen Helmi
Carugate (ITA)
Italian 2. liiga
Äijänen AnniinaSaarlouis Royals (GER)Saksan liiga
Äijänen HetaMaresme (ESP)Espanjan 2. liiga
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
203
Pelasimme todella hyvin! Tässä Salmisen Pekan kommentti eilisestä Liettua-pelistä. Saldo vuoden 2015 jälkeen Pekalla 1-16, siis voitot ja tappiot. Sunnuntain jälkeen hyvinkin varmasti 1-17. Näistä karsinnoista tuskin voittoa tulee.

Ei pelannut Suomi kyllä todella hyvin. Peluutus oli sekavaa ja focus kateissa hyökkäyspäässä.

Olisi jo aika vaihtaa päävalmentaja. Hyviä ehdokkaita kyllä olisi, kuten Larkas, Haakana tai Laakson Jussi. Materiaali on kyllä ihan hyvä ja lupaavia nuoria pelaajia ja vanhojakin tekijöitä, mutta tällä Salmisen junnauksella ei mennä eteenpäin.

Jalkapallossakin katseltiin Bakkenin touhua vähän aikaa ja tilalle tuli Kanerva. Johan alkoi tulosta syntyä.
 
Viestejä
1 168
Tämä on paras Suomi ikinä!
Olen täysin samaa mieltä. Tämä oli huippusuoritus. Heittopelimme oli maagisen tarkkaa. Naulasimme heitot lähes ennen näkemättömällä 31 prosentin tarkkuudella. Kontrolloimme tilanteita kylmäpäisesti ja pidimme pallosta huolta ensiluokkaisesti. Menetimme pallon vain 21 kertaa mikä on todella vähän. Pitkää Liettuaa vastaan dominoimme jopa levypalloja napaten 39% kaikista levypalloista.

Maajoukkueen päävalmentajakin totesi: "Pelasimme suurilta osin todella hyvin."

Tämän nautittavan huippusuorituksen jälkeen minua pikkuisen pelottaa että koska se huono päivä tulee ja miltä peli sitten näyttää.
 
Viestejä
1 168
Jatkoksi vielä tietokilpailukysymys:

Mitä yhteistä on Maltalla, Islannilla, Kosovolla, Pohjois-Makedonialla, Kyproksella, Moldovalla, Norjalla, Albanialla, Azerbaidjanilla, Andorralla ja Gibraltarilla?

----

Ne ovat ainoat Euroopan maat jotka ovat Suomen naisten takana koripallon maailmanrankingissa.

----

Korostettakoon että arvoituksen tarkoitus ei ole moittia Suomen pelaajia, he ovat tehneet varmasti parhaansa. Monet heistä ovat joutuneet jopa täysin kohtuuttoman kovaan paikkaan nuorella iällä. Ongelman ydin on muualla.
 
Viestejä
1 826
Pelasimme todella hyvin! Tässä Salmisen Pekan kommentti eilisestä Liettua-pelistä. Saldo vuoden 2015 jälkeen Pekalla 1-16, siis voitot ja tappiot. Sunnuntain jälkeen hyvinkin varmasti 1-17. Näistä karsinnoista tuskin voittoa tulee.

Ei pelannut Suomi kyllä todella hyvin. Peluutus oli sekavaa ja focus kateissa hyökkäyspäässä.

Olisi jo aika vaihtaa päävalmentaja. Hyviä ehdokkaita kyllä olisi, kuten Larkas, Haakana tai Laakson Jussi. Materiaali on kyllä ihan hyvä ja lupaavia nuoria pelaajia ja vanhojakin tekijöitä, mutta tällä Salmisen junnauksella ei mennä eteenpäin.

Jalkapallossakin katseltiin Bakkenin touhua vähän aikaa ja tilalle tuli Kanerva. Johan alkoi tulosta syntyä.
Hah, Haakana tuskin tulee Kiinasta liiton palkkalistoille. Larkas viihtyy ihan hyvin susijengin apuvalmentajana sekä Puhun valmennuspäällikkönä. Jussi Laaksolla pitkä sopimus Seagullsin kanssa, jota tuskin tulee vaihtamaan vähemmän rahakkaaseen naisten maajoukkueeseen. Laakso valmentanut suurinta osaa juniorimaajoukkueissa muutenkin jo päävalmentajana, ja jatkaa edelleen sillä tasolla.
 
Viestejä
726
Eikös kuitenkin melkoinen määrä pelaajia ole saanut Salmiselta mahdollisuuden maajoukkueessa? Awak poislukien omasta mielestä on todella tasapaksua ollut joka kerta mitä itse nähnyt. Nimet vaihtuu muttei taso ja niin se oli eilenkin. Vastustajat keskittyy pelaamaan Awakia vastaan. Sarjapeleissä varmasti joku suoriutuu toista paremmin, kansainvälisissä otteluissa se ei näy koska taso ei riitä auttamaan awakia joten kaikki vaikuttaa hyvin samantasoisilta ja jokaisella on yhtälailla vaikeaa.
 
Viestejä
262
Hah, Haakana tuskin tulee Kiinasta liiton palkkalistoille. Larkas viihtyy ihan hyvin susijengin apuvalmentajana sekä Puhun valmennuspäällikkönä. Jussi Laaksolla pitkä sopimus Seagullsin kanssa, jota tuskin tulee vaihtamaan vähemmän rahakkaaseen naisten maajoukkueeseen. Laakso valmentanut suurinta osaa juniorimaajoukkueissa muutenkin jo päävalmentajana, ja jatkaa edelleen sillä tasolla.

Eikös Haakanan Kiinaan lähtö peruuntunut työlupaongelmien vuoksi? Ymmärtääkseni hän on siis ollut ainakin vielä syksyllä Suomessa.

Edelleen pidän myös Larkasta mahdollisena vaihtoehtona. Varmasti naisten maajoukkue kiinnostaisi. Onhan maajoukkueen päävalmentajan pesti kuitenkin omanlaisensa näköalapaikka.

Muista valmentajista lähtisin ainakin kyselemään Kimmo Kujansivun, Ville Tuomisen ja Mikko Tupamäen kiinnostusta.
 
Viestejä
405
Kyllä Suomesta osaajia löytyy. Liitto voisi laittaa haun päälle ja luoda listaa kiinnostavista nimistä. Veikkaan että kyllä halukkaita riittää, kun joukkueen johtotähtenä on Awak Kuier. Susiladiesissa on minusta paljon potentiaalia, mutta tämä peli oli jälleen kerran märkä rätti päin kasvoja. Huonon Liettuan ja erittäin huonon Suomen kohtaaminen.

Airisto on niin oikeassa.
Voisiko Liitto laittaa avoimen haun (myös Suomen ulkopuolelle) ja katsoo ketkä hakee?
Jos siellä on hyviä tai erittäin hyviä, niin valitaan niiden joukosta.
Ei se sen vaikeampaa ole.

Jos koko Suomesta ei löydy parempaa kuin 1/16 saldoon pystyvää valmentajaa, niin ehkä Euroopasta sitten löytyy?
Mä olen varma, että myös Suomesta löytyy sekä kyvykkäitä että halukkaita, kunhan paikka oikeasti tulee avoimeksi.

Ja niille huutelijoille, jotka sanoo, että mun tai jonkun muun Salmista kritisoivan pitää itse hankkia/ehdottaa jotakuta tilalle, sanon, että se ei ole mun duuni.

Se on koripalloliiton duuni.
 
Viestejä
3 498
Pekka Salminen olisi erinomainen valmentaja moneen miesten Korisliigajoukkueeseen.
Katsoin itse tuon Liettua - Suomi ottelun ja valitettavasti täytyy sanoa että kovin paljon tuo Suomen peli muistutti juniorikoripalloilua.
Ottelun kestäessä, tuon parin tunnin aikana, valmentajalle ei ole juuri mahdoollisuuksia vaikuttaa tapahtumaan. Paljon suuremmat mahdollisuudet on ottelua edeltävien päivien, kuukausien ja jopa vuosien aikana.
Se että joukkueemme on noin nuori on minulle täysi mysteeri. Todennäköisesti se myös pysyy nuorena niin kauan kuin naisille koripallo ei ole samanlainen ammatti kuin miehille.
Jossain vaiheessa naiskoripalloilijan uran korkein saavutus oli pääsy NCAA-sarjaan, nykyään onneksi muutamia on jo Euroopan ammattilaiskentillä.
Tilanne on tylysti sanottuna sellainen ettei se valmentajaa vaihtamalla parane. Suomen pitää saada enemmän parempia pelaajia, jotta maajoukkue menestyisi.
 
Viestejä
172
Tämä on tulosurheilua, jossa pelataan voitoista. Ja kun niitä ei tule, etsitään syitä. Tuloksista päävastuun kantaa päävalmentaja. Mikäli tavoite ei ole tuloksissa, tällöin asia on selvä, mutta liian montaa vuotta tätä "tähdätään tulevaisuuteen" selitystä ei voi mielestäni käyttää. Liittokin asettanut tavoitteeksi Susiladiesit EM-kisoihin tietyllä aikavälillä, joista nämä karsinnat ovat viimeinen mahdollisuus se saavuttaa. Eli mikäli ei olla päästy tavoitteisiin, tällöin vastuu on päävalmentajalla vai kuka kantaa vastuun?

Varmasti naiskoripallon aikaiset lopettamiset ovat yksi syy sille, ettei meillä ole riittävästi hyviä pelaajia. Kuitenkin meillä on esim. Euroopassa pelaajia, joita ei maajoukkueessa ole. Miksi? Ovatko kaikki loukkaantuneita? Kalin oli mainittu loukkaantuneena, muista ei tietoa.


Kalin MarianneCB Bembibre (ESP)Espanjan liiga
Mäkitalo AnniPAOK Thessaloniki (GRE)Kreikan liiga
Tulonen Helmi
Carugate (ITA)
Italian 2. liiga
Äijänen AnniinaSaarlouis Royals (GER)Saksan liiga
Äijänen HetaMaresme (ESP)Espanjan 2. liiga
Kalin loukkaantui kesällä ja Heta Äijänen on nyt ollut sairaana. Mäkitaloa ei ole enää saatu houkuteltua mukaan vaikka olisi tietysti kaikkia nyt mukanaolleita takapelaajia parempi. Tulosta ei huolittu ,kun Viita ja Sandvik olivat mukana, nyt romuluiset Liettuan ja Ukrainan pelaajat saivat koko etua, Annina Äijänen ei ollut kesäpeleissä niin ei huolittu nytkään. Mutta ei ollut esim Poundskaan eikä Pelanderkaan kuin viikon verran, mutta ovat sementoituja coachin lempipelaajia
 
Viestejä
1 008
clip clipeti clip-
Tilanne on tylysti sanottuna sellainen ettei se valmentajaa vaihtamalla parane. Suomen pitää saada enemmän parempia pelaajia, jotta maajoukkue menestyisi.
ja että naispelaajat eivät lopettaisi peliuraansa kovin aikaisin. Tähän on valmentajalla vähän tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
2 534
....... Mutta ei ollut esim Poundskaan eikä Pelanderkaan kuin viikon verran, mutta ovat sementoituja coachin lempipelaajia

En usko, että suomalaiset valmentajat ovat samaa mieltä pelaajien paremmuusjärjestyksestä. Jokainen valmentaja valitsee kokoonpanon omien painotusten mukaan.

.................Jos koko Suomesta ei löydy parempaa kuin 1/16 saldoon pystyvää valmentajaa, niin ehkä Euroopasta sitten löytyy?
......

Mikäli arvotaan sattumanvaraisesti kymmenen valmentajaa vaikka Bingo-koneella niin mahdollisesti yhdenkään valmentajan kokoonpanossa ei ole samoja pelaajia. Mikäli näin toimitaan niin voittoprosentti olisi luultavasti huonompi kuin Salmisen komennossa.

Edelleen pidän myös Larkasta mahdollisena vaihtoehtona. Varmasti naisten maajoukkue kiinnostaisi. Onhan maajoukkueen päävalmentajan pesti kuitenkin omanlaisensa näköalapaikka.

Minun mielestä tulisi välttää tilannetta, jossa joku käyttää maajoukkuetta oman uransa ponnahduslautana. Kannatan maajoukkuetoiminnassa jatkuvuutta. Toivottavasti Koripalloliitto hoitaa asiat niin hyvin, että Suomi saa jatkaa Salmisen komennossa seuraavat kymmenen vuotta!
 
Viestejä
128
Ja niille huutelijoille, jotka sanoo, että mun tai jonkun muun Salmista kritisoivan pitää itse hankkia/ehdottaa jotakuta tilalle, sanon, että se ei ole mun duuni.

Se on koripalloliiton duuni.

Tämä on niin totta, emmehän me ole tiettävästi olleet valitsemassa Salmistakaan :D

Kaikissa muissa lajeissa pistettäisiin päävalmentaja jo kävelemään, mutta koripallossa tämä ei vain ole mahdollista, koska Salminen tekee niin jäätävän hyvää työtä, mitä hölmöt katsojat eivät vain ymmärrä. Jotenkin tulee muuan M-M Paatelainen mieleen...
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös