Koripallo.com

TV-lupamaksusta

Lautsa

Ensiksi haluan kertoa, että maksan aina tv-luvan.. Mutta mielestäni se on aivan per....stä..

Alkoi harmittamaan tuo Ylen johtajan kommentti:
- Jos nämä maksullisten tv-kanavien asiakkaat, joita on satojatuhansia, jos kaikki nämä rekisterit avattaisiin näille tv-luvan tarkastajille, niin se olisi pieni suuri toimi, jolla nopeasti saataisiin tätä valvontaa tiukennettua. Tuo olisi hyvä, teknisesti helppo, yksinkertainen ja reilu tapa hoitaa tämä asia kuntoon, Jungner toteaa Yle Uutisten verkkosivuilla.

TV-lupa on aivan naurettava juttu!!! Ylen kanavilta ei tule muuta katsottavaa kuin urheilu, mutta tämä tietysti on mielipide asia, jotenka miten asiaa voisi parantaa, ettei joituuisi maksamaan turhasta, sillä minulla esim Ylen kanavat on kerran tai kaksi vuodessa päällä:

1) Yle alkaisi rahoittamaan toimintaanasa myös mainostamalla ala kolmonen ja nelonen.
tai
2) Ylen kanavat tulisivat maksullisiksi, se kuka haluaa katsoa niitä kanavia voi tilata kanavapaketin esim. kuukaudeksi. kk hinta olisi esim. tv-lupavuosimaksu/12

Miksi näin ei tehdä? Jos ei jotain muutosta tule ja esim. valvontaa tehostetaan ja sakkoja nostetaan niin tulevaisuudessa kaikki katsovat telkkaria tietokoneen kautta.. Silloin ei ainakaan saada mitään maksuja..
 

Oih, Donner

Vs: TV-lupamaksusta

Lautsa sanoi:
Ensiksi haluan kertoa, että maksan aina tv-luvan.. Mutta mielestäni se on aivan per....stä..

Alkoi harmittamaan tuo Ylen johtajan kommentti:
- Jos nämä maksullisten tv-kanavien asiakkaat, joita on satojatuhansia, jos kaikki nämä rekisterit avattaisiin näille tv-luvan tarkastajille, niin se olisi pieni suuri toimi, jolla nopeasti saataisiin tätä valvontaa tiukennettua. Tuo olisi hyvä, teknisesti helppo, yksinkertainen ja reilu tapa hoitaa tämä asia kuntoon, Jungner toteaa Yle Uutisten verkkosivuilla.

TV-lupa on aivan naurettava juttu!!! Ylen kanavilta ei tule muuta katsottavaa kuin urheilu, mutta tämä tietysti on mielipide asia, jotenka miten asiaa voisi parantaa, ettei joituuisi maksamaan turhasta, sillä minulla esim Ylen kanavat on kerran tai kaksi vuodessa päällä:

1) Yle alkaisi rahoittamaan toimintaanasa myös mainostamalla ala kolmonen ja nelonen.
tai
2) Ylen kanavat tulisivat maksullisiksi, se kuka haluaa katsoa niitä kanavia voi tilata kanavapaketin esim. kuukaudeksi. kk hinta olisi esim. tv-lupavuosimaksu/12

Miksi näin ei tehdä? Jos ei jotain muutosta tule ja esim. valvontaa tehostetaan ja sakkoja nostetaan niin tulevaisuudessa kaikki katsovat telkkaria tietokoneen kautta.. Silloin ei ainakaan saada mitään maksuja..
1) Jes! Lisää mainoksia vain. Jos edes yhtä kanavaa saa katsottua ilman Jambaa yms. Ylipirteät dirlindindindinit saavat mielenterveydeltään vakaankin harkitsemaan joukkotuhoaseen hankkimista. Tai miksei aleta nostalgiamielessä mainostamaan, ála saippuasarjat vielä muutama vuosikymmen sitten, kesken ohjelman. Niinhän ne teki Transformersissakin!

2) Maksulliset lähetykset - jotka siis eivät kulje tv-lupamaksun kautta - tuovat mukanaan maksukortit. Maksukorteissa tulee väistämättä ongelmia sekä laskutuksessa että tekniikassa. Ja kun miettii asiakaskunnan, joka haluaa katsoa Ylen kanavia, en haluaisi olla maksamassa sitä hehtaarin asiakaspalvelutoimistoa, jossa on pari tuhatta onnetonta ja rahatonta opiskelijaa kuuntelemassa saatanan epäkohteliaita aasiakkaita (kyllä, olen asiakaspalvelija).

Ja tuohon telkkarin katsomiseen PC:n kautta: Suomalainen asiaohjelmatuotanto tyssäisi aika nopeasti, kun Yle ei olisi enää maksamassa tuotantoa. Toki ne saisi muutettua maksullisiksi, mutta eikö oltaisi samassa tilanteessa?
 

Lautsa

Vs: TV-lupamaksusta

Oih sanoi:
2) Maksulliset lähetykset - jotka siis eivät kulje tv-lupamaksun kautta - tuovat mukanaan maksukortit. Maksukorteissa tulee väistämättä ongelmia sekä laskutuksessa että tekniikassa. Ja kun miettii asiakaskunnan, joka haluaa katsoa Ylen kanavia, en haluaisi olla maksamassa sitä hehtaarin asiakaspalvelutoimistoa, jossa on pari tuhatta onnetonta ja rahatonta opiskelijaa kuuntelemassa saatanan epäkohteliaita aasiakkaita (kyllä, olen asiakaspalvelija).

Ja tuohon telkkarin katsomiseen PC:n kautta: Suomalainen asiaohjelmatuotanto tyssäisi aika nopeasti, kun Yle ei olisi enää maksamassa tuotantoa. Toki ne saisi muutettua maksullisiksi, mutta eikö oltaisi samassa tilanteessa?

Näitä digikortteja on jo melkeimpä joka laitteessa. Se ei muuta digiboksin käyttöä mitenkään nyt on vain pitänyt tunkea kortti sissän. Ja laskut ovat ainakin tähän mennessä löytäneet (valitettavasti) perille. Eikä tarvita kuin yksi kortti tungettuna koneeseen johon sitten lisätään ja poistetaan oikeuksia. Ne ketkä haluaisivat ostaa ylen kanavia voisivat sitten vaikka maksaa euron enemmän kuukaudessa niin saisivat palkattua sen asiakaspalvelun.

Mielestäni myös kolmoselta tulee ihan hyviä (lue parempia) asia ohjelmia kuin Yleltä.
 

Lautsa

Vs: TV-lupamaksusta

Oih sanoi:
Toki ne saisi muutettua maksullisiksi, mutta eikö oltaisi samassa tilanteessa?

Lisäys vielä..

Ei oltaisi samassa tilanteessa!
Nyt ollaan tilanteessa, jossa minä maksan ohjelmista joita en halua katsoa.
Minulla pitäisi olla vapaus valita haluanko maksaa ylen ohjelmista vai en.
 

Oih, Donner

Vs: TV-lupamaksusta

Lautsa sanoi:
Näitä digikortteja on jo melkeimpä joka laitteessa. Se ei muuta digiboksin käyttöä mitenkään nyt on vain pitänyt tunkea kortti sissän. Ja laskut ovat ainakin tähän mennessä löytäneet (valitettavasti) perille. Eikä tarvita kuin yksi kortti tungettuna koneeseen johon sitten lisätään ja poistetaan oikeuksia. Ne ketkä haluaisivat ostaa ylen kanavia voisivat sitten vaikka maksaa euron enemmän kuukaudessa niin saisivat palkattua sen asiakaspalvelun.

Mielestäni myös kolmoselta tulee ihan hyviä (lue parempia) asia ohjelmia kuin Yleltä.
Ilmeisesti olet maksullisten tv-kanavien tilaaja? Sitten olet säästynyt paljolta, koska korttia pitää tasaisesti päivittää ja siitä tulee väistämättä ongelmia. Paketin vaihdoissa yms. tulee myös probleemia.

Laskutuksesta: Asiakkailla on tapana maksaa laskut myöhässä, tulee muistutuksia, joissa sitten mennään taas sekaisin. Myöskin jos laskua ei makseta, niin kuvioihin ilmestyy sulkemismaksut ja jos ei senkään jälkeen, niin perintätoimisto. Irtisanomisissa tulee myös ongelmia, koska asiakkaat eivät lue sopimusehtoja, joissa yleensä on sitova kausi ja kuukauden irtisanomisaika. Ihmisillä on myös virheellinen käsitys, että irtisanominen hoituu niin, että laskuja ei maksa. Ja perintätoimistoon.

Euro enemmän kuukaudessa kustantaa noin miljoonan talouden asiakaspalvelun? Tilojen vuokra/ostaminen, koulutus, järjestelmät, laitteet, asiakaspalvelijat ja esimiehet. Tämä todellakin olisi koko valtakunnan asiakaspalvelu.

- Nyt ei telkkari toimi, nyt olen vähän kujalla, mistä saan apua, soitanpa Ylen asiakaspalveluun.
- Pistä se töpseli seinään.

Lisäksi n. 90% Ylen rahoituksesta koostuu tv-lupamaksuista. Mitäs tehdään radiolle? Kustannetaanko Ylen radiokanavat erillisellä radiolupamaksulla? Vai korvataanko tasavallan presidentin haastattelu juurpiitifuulilla, koska tunnetusti asia-/keskusteluohjelma ei vedä optimaalista kuulijakuntaa mainonnan kannalta katsottuna?

Olen muuten sen verran kaksinaismoralisti, että vaikka olen tv-lupamaksun kannalla, niin en sitä itse maksa. :)
 
Viestejä
387
Vs: TV-lupamaksusta

Oih sanoi:
Lisäksi n. 90% Ylen rahoituksesta koostuu tv-lupamaksuista. Mitäs tehdään radiolle? Kustannetaanko Ylen radiokanavat erillisellä radiolupamaksulla? Vai korvataanko tasavallan presidentin haastattelu juurpiitifuulilla, koska tunnetusti asia-/keskusteluohjelma ei vedä optimaalista kuulijakuntaa mainonnan kannalta katsottuna?

Olen muuten sen verran kaksinaismoralisti, että vaikka olen tv-lupamaksun kannalla, niin en sitä itse maksa. :)

Mitä mä oon kuullu niin toi 90% on todellakin noin, koska alma media (mtv3, subtv) ja nelonen maksavat aika suuret maksut, että saavat käyttää ylen omistamaa verkkoa. Myös erinäiset pikkukanavat joutuvat tätä maksua pulittamaan, mutta käsittääkseni iso raha tulee noilta kahdelta suurelta. Koko tv-lupamaksu on aikansa elänyt.
 

Oih, Donner

Vs: TV-lupamaksusta

Lautsa sanoi:
Lisäys vielä..

Ei oltaisi samassa tilanteessa!
Nyt ollaan tilanteessa, jossa minä maksan ohjelmista joita en halua katsoa.
Minulla pitäisi olla vapaus valita haluanko maksaa ylen ohjelmista vai en.
Olet tässä aivan oikeassa. Mielestäni paras ratkaisu olisi, että saisi itse valita kanavat, joista maksaa ja joita katsoo. Mutta tämä lienee, ainakin toistaiseksi utopiaa. Esimerkkinä kerrostalo, jossa tv-lähetykset tulevat kaapelin kautta, Korhoset haluavat katsoa Yleä, Nelosta ja MTV3:sta, mutta rappua alempana Vepsäläiset pelkkää Nelosta ja MTV3:sta. Miten jaat kaapelin näyttämään heille oikeita kanavia ilman erillistä korttia? Tästä kortista ajaudutaan taas niihin kustannuksiin.
 

Oih, Donner

Vs: TV-lupamaksusta

50 Cent sanoi:
Mitä mä oon kuullu niin toi 90% on todellakin noin, koska alma media (mtv3, subtv) ja nelonen maksavat aika suuret maksut, että saavat käyttää ylen omistamaa verkkoa. Myös erinäiset pikkukanavat joutuvat tätä maksua pulittamaan, mutta käsittääkseni iso raha tulee noilta kahdelta suurelta. Koko tv-lupamaksu on aikansa elänyt.
Poimin tuon tilaston wikipedian sivuilta. Ja kaikella kunnioituksella, pidän sitä luotettavampana kuin "mitä mää oon kuullu".
 

Lautsa

Vs: TV-lupamaksusta

Minulla on ollut digiboksi ja siinä kortti digiboksin alkuajoista lähtien. (n.5vuotta?) Kertaakaan en ole joutunut korttia päivittämään. Kanavapaketteja olen vaihtanut aikaajoin.. (lähinnä koripallon perässä...)

Tuo ongelma, että joku ei maksa laskujaan tai lue sopimustaan pätee ihan mihinkä vaan, ei pelkästään tv-lupiin..
Eikä tv-lupa sitä poista.

Ei olisi miljoonaa asiakaspalveluun soittajaa sillä ei olisi miljoonaa ylen tilaajaa!! 8)
Kyllä sen suurinpiirtein sillä euron lisällä (huom. vanhan maksun päälle) kuittaisi tai vaikka sitten 2 euron lisällä..

Radio sama kuin tv. Kuuntelen vaikka novaa tai muita kanavia tai paikallisia radioita en ylen peiliä..

Olen asunut kerrostalossa ja tilasin Canalin paketin.. Ei kenenkään muun siinä talossa tarvinnut tilata sitä!
 

Lautsa

Vs: TV-lupamaksusta

Lautsa sanoi:
Minulla on ollut digiboksi ja siinä kortti digiboksin alkuajoista lähtien. (n.5vuotta?)

Vai olisiko se sittenkin n.10v?? Aika kuluu niin nopeasti.. Joku voi tarkistaa jostain koska ensimmäiset digiboksit tulivat..
Sen muistan, että maksoi kuitenkin yhtäpaljon kuin tallentavat nykyään..
 

Oih, Donner

Vs: TV-lupamaksusta

Lautsa sanoi:
Minulla on ollut digiboksi ja siinä kortti digiboksin alkuajoista lähtien. (n.5vuotta?) Kertaakaan en ole joutunut korttia päivittämään. Kanavapaketteja olen vaihtanut aikaajoin.. (lähinnä koripallon perässä...)

Tuo ongelma, että joku ei maksa laskujaan tai lue sopimustaan pätee ihan mihinkä vaan, ei pelkästään tv-lupiin..
Eikä tv-lupa sitä poista.

Ei olisi miljoonaa asiakaspalveluun soittajaa sillä ei olisi miljoonaa ylen tilaajaa!! 8)
Kyllä sen suurinpiirtein sillä euron lisällä (huom. vanhan maksun päälle) kuittaisi tai vaikka sitten 2 euron lisällä..

Radio sama kuin tv. Kuuntelen vaikka novaa tai muita kanavia tai paikallisia radioita en ylen peiliä..

Olen asunut kerrostalossa ja tilasin Canalin paketin.. Ei kenenkään muun siinä talossa tarvinnut tilata sitä!
Oho, eikö oikeasti ole ollut mitään ongelmia? Kuva ei ole näkynyt tai muita teknisiä ongelmia? Sitten olet aikalailla unelma-asiakas, osaat käyttää laitteita, omatoiminen ja kärsivällinen. Ikävä kyllä, kaikki eivät ole samanlaisia.

Ei poistakaan ongelmaa, että jengi ei maksa tai lue sopimusehtoja. Mutta se tuo helvetisti lisää töitä asiakaspalveluun -> kustannuksia.

Jengi ei tilaa Yleä -> loppuu Ylen radio- ja tv-lähetykset. Ja siirrytäänkin jenkkilä-tyyliin: kaikkialla mainoksia. Jippii!

Sinä et kuuntele tai katso Ylen lähetyksiä. Mutta useat niin tekevät.

Ei tarvinnutkaan, koska löytyy se kortti.
 
Viestejä
19 541
Vs: TV-lupamaksusta

Mikä se sellainen maksu oikein on? Minä ainakin katselen TeeVeetä silloin kun huvittaa ja ihan omin lupineni.
 
Viestejä
1 626
Vs: TV-lupamaksusta

Mattii!!! Matti hei! Siellä on joku ukko tuolla ovella. Sanoo olevansa TV-lupatarkastaja. On kuulema jostakin koopeekomista lukenut, että meillä ei ole lupaa. Nyyh, mistäs nyt kauniit ja rohkeat katellaan
 
Viestejä
387
Vs: TV-lupamaksusta

Oih sanoi:
Poimin tuon tilaston wikipedian sivuilta. Ja kaikella kunnioituksella, pidän sitä luotettavampana kuin "mitä mää oon kuullu".
Ok. Ihmettelen vaan, kuinka tuo 90% voidaan mitata, etenkään nyt kun on HIEMAN epäselvää kenellä näkyy mikäkin kanava/ei ole digiboksia/on deaktivoinut rc-liittimen(tai mikä nyt olikaan)/ei omista tv:tä/joku muu syy miksi ei maksa maksua.
 

Oih, Donner

Vs: TV-lupamaksusta

Ehkä siitä, että mitkä ovat menot ja kuinka iso summan siitä kustantaa tv-lupamaksut. Fiktiivinen, mutta havannoiva, esimerkki: Menot 1 000 000 ja tv-lupamaksuista tuloja 900 000 on yhtä kuin 90% kustannuksista saadaan tv-lupamaksuista.
 
Viestejä
387
Vs: TV-lupamaksusta

Oih sanoi:
Ehkä siitä, että mitkä ovat menot ja kuinka iso summan siitä kustantaa tv-lupamaksut. Fiktiivinen, mutta havannoiva, esimerkki: Menot 1 000 000 ja tv-lupamaksuista tuloja 900 000 on yhtä kuin 90% kustannuksista saadaan tv-lupamaksuista.
Onneksi asia ei ole näin yksinkertainen, muuten kanavia näkyisi aina sen mukaan kun lupamaksuja maksetaan. Pakko ylen on budjetoida joku tietty summa tv-lupamaksuista eikä toimia ns. kädestä suuhun. Tästä johtuu nyt se, että selvästi tälle vuodelle oli budjetoitu enemmän kuin tosiasiassa saatiin -> jouduttiin lopettamaan mm. extra & aloittamaan yt-neuvotteluja. Menot nyt saattavat ollakin suht vakio. 90% prosenttia tuloista -väite nyt on aika selvää propagandaa, totuus lienee jossakin 60%-80%.
 

Hepuli

Vs: TV-lupamaksusta

TV-lupa on hanurista joo! Digi aikaan ois mahdollista että jäis ylen sköndä pois ja vaan maksajat sais kortilla näkyviin sen. Tässä miinuksena tietysti se että YLE kaatui samantein.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös