Koripallo.com

Vanhemmat&lapsen liikuntaharrastus

Viestejä
765
Löysin Jari Litmasen haastattelun, julkaistu 18.9.2015. Meidän perhe.fi
Mielestäni tämä sopii, kuin nappi silmään muutamaan valtalajiin, joissa lapsi "pakotetaan" harrastamaan yhtä lajia lähes ympäri vuoden (10-11 kk). Seurajohtajat, valmentajat, eritoten lasten vanhemmat Antakaa pienten lasten nauttia liikunnasta ja antakaa mahdollisuus kokeilla eri lajeja.
Vanhemmat: Antakaa mahdollisuus lapsellenne ja viekää hänet eri harrastusten pariin. Kyllä lapsi jaksaa harrastaa neljäkin kertaa viikossa liikuntaa urheiluseurassa. Jos te jaksatte kuljettaa...Ammattitaidolla hoidetuissa seuroissa tämä mahdollisuus pitää antaa ja nähdä lapsen monipuolinen liikkuminen positiivisena asiana.


Miten vanhempi voi kannustaa jalkapalloilevaa lasta niin, ettei painosta mutta rohkaisee? Suomen kaikkien aikojen paras jalkapalloilija Jari Litmanen kertoo.

”Vanhemman kannattaa miettiä, lähteekö into lajiin lapsesta vai vanhemmasta. Vanhemmat kertovat monesti, että lapsi on laitettu siihen ja tähän harrastukseen. Herää kysymys, mitä lapsi itse haluaa.

Vanhempien kannattaa myös miettiä, kuskaavatko he lastaan pitkiä matkoja tiettyyn harrastukseen vai löytyisikö joku yhtä mieluinen lähempää.

Harrastin itse nuorena montaa lajia: jalkapalloa, jääkiekkoa, tennistä, mäkihyppyä ja koripalloa. Monipuolisesta taustasta oli minulle myöhemmin pelaajana hyötyä.

Toivon liikunnallista elämäntapaa myös lapsilleni. Tietokonetta saa pelata, mutta ensin pitää tehdä muuta. Lapset saavat itse päättää, mitä lajeja valitsevat, siihen en puutu.

Kun omat lapseni pelaavat futista, seison niin kaukana kentästä kuin mahdollista. Mottoni on, että antaa poikien itse tehdä hommat.

Lapsi ei pysty ottamaan kesken peliä vastaan monia neuvoja. Analysoinnin hetki on ennen peliä ja sen jälkeen.

Isäni valmensi minua aikanaan ja kävi katsomassa pelejäni rivivanhempana. Myös hän toimi näin: ei puuttunut pelin kulkuun sen aikana.

Tärkeimmät neuvot, mitä oma isäni minulle antoi, olivat lähinnä teknisiä. ’On erittäin tärkeää, että osaat syöttää molemmilla jaloilla’ ja ’Puske keskellä otsaa ja silmät auki’.

Nykyisin liikunnasta on tullut liian ohjattua. Pihapelit ovat jääneet lasten elämästä pois, jolloin myös mielikuvitus katoaa. Lapsen olisi tärkeä saada aikaa myös oivaltamiseen, se vie kehitystä eteenpäin.

Minulle jalkapallo on ollut aina sydämen asia. Kun kaverini lähtivät 15-vuotiaana viikonloppuna kaupungille, menin kotiin nukkumaan, että jaksaisin herätä seuraavana aamuna treeneihin. Tytöt ja juhliminen eivät kiinnostaneet, ainoastaan jalkapallo.

Halu päästä eteenpäin toi lahjakkuuteni esille.”
 

Vieras

Vs: Vanhemmat&lapsen liikuntaharrastus

Käytännössä penkki kutsuu jo monia mini- ja C-ikäisiä jos ei sitoudu kunnolla ja käy viisissä harjoituksissa viikossa. Ei siinä käytännössä muuta ehdi harrastaa.
Eikö pelaaja joka käy vain 1-2 koripalloharjoituksessa viikossa, olisi selkeästi "harrastaja"?

Tomi Kaminenkin sanoi 2012 Hesarissa:
"– En halua valmentaa harrastelijoita, vaan kehittää pelaajia ja antaa heille se kaikki tietotaito mitä minulla on. Haluan, että pojat ottavat koripallon iloisesti tosissaan ja tulevat tekemään harjoituksiin hommia, lisää Kaminen."
 

42

Viestejä
3 353
Vs: Vanhemmat&lapsen liikuntaharrastus

Harrastelijoiksi ne vaan helposti jää jos c-junnusta alkaen tuputetaan vain sitä yhtä ja samaa 5-6 pv viikossa eikä anneta tehdä mitään muuta.

Olen ehdottomasti enemmän Litmasen kuin Kamisen kannalla tässä asiassa.
 

Muiden lajien harrastaja

Vs: Vanhemmat&lapsen liikuntaharrastus

Tärkeää on että kaikille tarpeille on tarjontaa. On harraste seuroja ja ryhmiä sekä enemmän tosissaan tekeviä. Niistä voi LAPSI sitten itse valita oman porukkansa, vanhemman tulee tukea ja kannustaa lasta kertomaan missä ryhmässä viihtyy. Tämä on tietysti lähinnä suurempien kaupunkien ylellisyyttä, koska ryhmäkoko täytyy koripallossa olla yli 7 pelaajaa mielummin 10. Olen havainnut että harrastaja ryhmät saadaan kyllä helpommin täyteen kuin "kilparyhmät".
 

Harrastus

Vs: Vanhemmat&lapsen liikuntaharrastus

http://www.iltalehti.fi/perhe/2016093022395852_pr.shtml

Tähän törmää esim. Koripallossa. Vaihdossa istuttaminen ja henkilöön kohdistuva arvostelu. Yleistä palloilulajeissa.
 
Viestejä
2 290
Vs: Vanhemmat&lapsen liikuntaharrastus

Tälläi jääkiekossa http://yle.fi/uutiset/3-9198006

Junioripäällikön vastaukseen tiivistyy kolmen suuren seuran keväällä tekemä niinsanottu herrasmiessopimus, jonka tarkoituksena on rauhoittaa harrastajien turhaa seilaamista seurojen välillä. Keskittyä harrastamiseen eikä tähtien tehtailuun, vaikka vanhemmilla olisi horjumaton käsitys jälkikasvunsa erinomaisuudesta.
Käytännössä sopimus tarkoittaa sitä, että C-juniori-ikäisiä eli 16-vuotiaita nuoremmat eivät saa vaihtaa seuraa ilman hyvää syytä, kuten muuttamista.
– Siinä ei ole ollut mitään järkeä, että Kehä III:n ulkopuolelta ajetaan Helsinkiin treeneihin, vaikka kotia lähelläkin olisi tarjolla laadukasta toimintaa. Jos pienistä seuroista lähtee pelaajia muualle, se voi johtaa siihen, että koko ikäluokan toiminta saattaa hajota, summaa Joni Leader Jääkiekkoliitosta.
HIFK:n junioripäällikkö Jari Riihinen kertoo, että sopimuksella pyritään estämään turhaa kiirehtimistä ja sitä, että jääkiekko haukkaa liian nopeasti liian suuren osan lapsen ja tämän perheen elämästä – vaikka kyseessä pitäisi niemenomaan olla kiva harrastus.
Seurojen junioripäälliköt ovat yhtä mieltä siitä, että koska aika harvasta kuitenkaan on ammattilaiseksi, lapsuutta ei kannata kuluttaa ruuhkassa auton takapenkillä matkalla treeneihin tai sieltä pois.
– Ei ole järkeä kerätä heti kaikkia parhaita äijiä samaan joukkueeseen. Totta kai sellaisella joukkueella pärjää, mutta se on näennäistä kehittämistä ja ylitsepursuavaa menestyksen tavoittelua. Sen sijaan tavoitteena olisi, että jokainen seura tekisi hyvää omilla pelaajillaan, Riihinen sanoo.
 
Viestejä
1 335
Vs: Vanhemmat&lapsen liikuntaharrastus

gallup1 sanoi:
Tälläi jääkiekossa http://yle.fi/uutiset/3-9198006
Unohdettu sopivasti mainita että jos juniori ei mahdu näiden pääkaupunkiseudun kolmen suurseuran edareihin (eli SM-jengiin) esim. C-junioreissa (-01), niin hänet ohjataan kohteliaasti oman lähialueen yhteistyöseuraan...
 

vieras67

Vs: Vanhemmat&lapsen liikuntaharrastus

Kaaren_takaa sanoi:
Unohdettu sopivasti mainita että jos juniori ei mahdu näiden pääkaupunkiseudun kolmen suurseuran edareihin (eli SM-jengiin) esim. C-junioreissa (-01), niin hänet ohjataan kohteliaasti oman lähialueen yhteistyöseuraan...
Niin tosiaan tämä "herrasmiessopimus" koskee vain näitä kolmea jutussa mainittua seuraa (jos niitäkään). Muista lähialueen seuroista voidaan imuroida parhaat päältä edelleen ja näin myös tehdään. Mikään ei ole oleellisesti muuttunut viimeiseten vuosien aikana.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös