Koripallo.com

100-0 voitto ja potkut

Viestejä
574
mm. http://www.foxnews.com/story/0,2933,482825,00.html

Elikkäs high school joukkue voitti pelinsä 100-0 ja koutsi ei pyytänyt anteeksi tapahtunutta ja sai potkut. Mielipiteitä? Only in America?

Mielestäni se vasta halveksivaa olisi ollut, jos joukkue olisi alkanut pelleilemään ja "antanut tasoitusta". Toki esim. prässäämisen olisi voinut lopettaa (en tiedä prässättiinkö tässä). Tiedän kyllä pelejä joissa tulos on vastaavanlainen vaikka joukkue ei ole prässännytkään.

http://217.119.36.86/ccsport/reports/dbkorip1/kausi2002/tl142g966t764101639.htm tuliko Kouvojen koutsille potkut?
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

Enpä tiedä onko sekään fiksua järjestää ottelu oppimisvaikeusoppilaiden koulun joukkueen kanssa...
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

Niinpä :D ottaa huomioon tuon niin ei ole ihan mahdotonta uskoa noita potkuja...
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

Oppimisvaikeudet eivät kyllä aivan suoraan tarkoita sitä, että koulun oppilailla olisi jotain erityisiä fyysisiä rajoitteita.

Toisaalta jos joukkue ei ole voittanut yhtään peliä kolmeen-neljään vuoteen (eikö se jotenkin näin mennyt?), oppimisvaikeudet saattavat olla kiertoilmaus myös jollekin muulle kuin ihan peruslukuhäiriölle.
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

DickJones sanoi:
Mielestäni se vasta halveksivaa olisi ollut, jos joukkue olisi alkanut pelleilemään ja "antanut tasoitusta". Toki esim. prässäämisen olisi voinut lopettaa (en tiedä prässättiinkö tässä). Tiedän kyllä pelejä joissa tulos on vastaavanlainen vaikka joukkue ei ole prässännytkään.

Ymmärsin, että taustalla oli juuri se, että joukkue "pelasi täysiä" loppuun asti. Vaikka koripallo onkin urheilua, niin nuorisotoiminta on aina myös nuorisotoimintaa eikä nöyryytys ole tarpeen.

http://217.119.36.86/ccsport/reports/dbkorip1/kausi2002/tl142g966t764101639.htm
tuliko Kouvojen koutsille potkut?

Ei tuo hirvittävän reilulta toiminnalta vaikuta, jos kaksi Kouvojen joukkuetta pelaa samana päivänä joukkuetta vastaan ja molemmat voittavat yli 100p.

Minusta tällaisissa otteluissa voi jo käskeä joukkuetta suoraan pelaamaan passiivisemmin. Ei nopeita hyökkäyksiä (ellei yksin läpi), ei haeta riistoja, ei pelata syöttölinjoja agressiivisesti...
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

Herbert sanoi:
Ymmärsin, että taustalla oli juuri se, että joukkue "pelasi täysiä" loppuun asti. Vaikka koripallo onkin urheilua, niin nuorisotoiminta on aina myös nuorisotoimintaa eikä nöyryytys ole tarpeen.
Ei se paska kullaksi muutu vaikka miten sitä kääntelisi
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

rööriroope sanoi:
Ei se p*ska kullaksi muutu vaikka miten sitä kääntelisi

Ei niin.

Mutta mitä sitten? Kun voittaja on ratkaistu, niin eikö sen jälkeen seuraavaksi tärkeintä ole pitää hauskaa? Ja sitä hauskaa voi varmaan pitää muullakin tavalla kuin pieksemällä toiseen kanveesiin asti.
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

Herbert sanoi:
Ei niin.

Mutta mitä sitten? Kun voittaja on ratkaistu, niin eikö sen jälkeen seuraavaksi tärkeintä ole pitää hauskaa? Ja sitä hauskaa voi varmaan pitää muullakin tavalla kuin pieksemällä toiseen kanveesiin asti.

Miten määritellään nöyryytys? Ei ole paremman joukkueenkaan pelaajilla kovin hauskaa, jos heikompi ei pysty antamaan ollenkaan vastusta. Ei matsia aivan läskiksikään voi laittaa. Siitä ei hyödy kukaan. Jos puolustamalla oman kenttäpuoliskon lentiksen 3m viivalta tulos on vaikka 100-1, onko se nöyryytystä? Voidaan puolustaa niin, että palloa ei riistetä kuljetuksesta eikä "oteta kädestä", mutta pitäisikö olla puolustamatta kokonaan? Siitä vaan vapaa tie korille. Jos nopeaa hyökkäystä ei saa tehdä, miten se opettaa heikompaa joukkuetta, jos ei tarvitse edes palata puolustukseen? Parempi joukkue voi pelata esim. niin, ettei saa kuljettaa tms., joka voi olla opettavaistakin, mutta kyllä pelin pitää muistuttaa korista, jotta siitä on mitään hyötyä kummallekaan joukkueelle.

Pelkkää tulosta tuijottamalla näkemättä itse ottelua on turha tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, miten peli on sujunut. En myöskään ymmärrä, mitä eroa nöyryytyksen kannalta on sillä, päättyykö matsi esim. tuo Kouvojen 174-0 vai 100-1. Ensimmäisen itse koskaan pelaamani junnumatsin hävisimme 98 pisteellä, eikä se todellakaan mitenkään masentanut vaan päinvastoin katsoin ihaillen, miten vastustajan taitavin pelaaja kerta toisensa jälkeen teki korin ja yritin ottaa oppia siitä.

Junnumatseissa on valitettavasti toisinaan niin valtavat tasoerot, ettei suurinumeroisia voittoja voida estää millään järkevällä tavalla. Voittomarginaalia ei tietenkään ole tarpeen maksimoida sellaisessa tilanteessa.
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

Tuollaista läpihuuto-ottelua voi ja pitääkin hyödyntää harjoitusmahdollisuutena, eikä pidä siis lainkaan höllätä vaikka johtaisikin 180 pinnaa. Niin tehdään urheilijoita.
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

tjeebbss sanoi:
Tuollaista läpihuuto-ottelua voi ja pitääkin hyödyntää harjoitusmahdollisuutena, eikä pidä siis lainkaan höllätä vaikka johtaisikin 180 pinnaa. Niin tehdään urheilijoita.

Tässä edelliseen amerikkalainen vastaus Tom Nordlandin - heittovalmentaja - kuukausiraportista

. 100-0 !!!???
---------------------------------------

I liked this article by Jim Thompson, director of the Positive Coaching Alliance:

“No Winners in Dallas’ 100-0 Basketball Game!” by Jim Thompson, Positive Coaching Alliance

“If you want to win, here is a surefire, guaranteed way to do so. Schedule your team against a really weak opponent.

“In the wake of The Covenant School girls basketball team's 100-0 "win" over Dallas Academy, many have defended since-fired Covenant Coach Micah
Grimes, asking what he could have done differently, because "it just isn't right to let the other team score."

“My answer -- often shared in our Double-Goal Coach workshops, where we train coaches to win and teach life lessons -- is that there are many
ways to make productive use of a blowout game. It all starts with preparation for a game against an obviously mismatched opponent. When
coaches have an upcoming game against a strong opponent, we prepare our players for the challenges facing them. We tend to not do the same when
we know we are facing a much weaker team.

“But blow-out games provide as many teachable moments as do highly-contested ones. For example:
• Don't try to build a comfortable lead and then let up. Start your substitutes even if it means a slower, less-stable advantage. Even if your team falls behind, your stronger players can then enter, challenged to play their best.

• Start players in unfamiliar positions. Got a big center who doesn't dribble well? Have her bring the ball up. Let your smallish guards post up.

• Have your players dribble with their weak hand. Caution them not to show up the opponent-have them dribble weak-handed without a big show.

These are ideas for basketball, but with some creativity and preparation, coaches can apply these to any sport. But let's look at the bigger picture, which a 100-0 game forces us to do. What exactly is the purpose of sports?

“With the attention that winning big brings to coaches in the college and pro ranks it's easy for youth and high school coaches to forget that they are educators. Many, perhaps most, youth coaches imagine themselves, from time to time, coaching on the big stage.

“But as much as youth sports resembles pro sports, they are fundamentally different. One is an entertainment business. The other is about educating kids. Or should be.

“Everything that happens on the playing field is grist for the mill of the Double-Goal Coach. Win or lose, come through in the clutch or blow it, coaches who see themselves as character educators can make a life lesson out of it.

“Sports soars when worthy opponents compete and it takes their best to win. Mismatches happen, so coaches must prepare their teams to play weak opponents with class, just as they prepare them to play tough opponents with determination.

“Otherwise, why not schedule against a kindergarten team and go for 500 points?”

-- Jim Thompson, Founder and Executive Director, Positive Coaching Alliance

P.S. from Tom: I read that the winners put pressure on the overmatched opponents, maybe all or most of the game. The article said the winners “pressured” them until the 100 points was in sight, and they would steal the ball at half court and get a layup, over and over and over. If that’s true, wow, what a misplaced sense of values! Humiliating those
inexperienced girls so you can win by a bigger score. I’m sure you all have thoughts about how this game violated your principles and ways it could have been played. I saw an interview of the losing team and they seemed to have weathered it well. Their coaches taught them some great values of the game. It’s a learning lesson for us all. The “winning”
coach was deservedly fired.

http://www.swish22.com
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

Herbert sanoi:
Ymmärsin, että taustalla oli juuri se, että joukkue "pelasi täysiä" loppuun asti. Vaikka koripallo onkin urheilua, niin nuorisotoiminta on aina myös nuorisotoimintaa eikä nöyryytys ole tarpeen.

Ei tuo hirvittävän reilulta toiminnalta vaikuta, jos kaksi Kouvojen joukkuetta pelaa samana päivänä joukkuetta vastaan ja molemmat voittavat yli 100p.

Minusta tällaisissa otteluissa voi jo käskeä joukkuetta suoraan pelaamaan passiivisemmin. Ei nopeita hyökkäyksiä (ellei yksin läpi), ei haeta riistoja, ei pelata syöttölinjoja agressiivisesti...
No enpä tiedä. Eli en ehkä sanoisi tuota ei nopeita hyökkäyksiä, mutta voi pelata mm. Ilman kuljetusta tai kokeilla jotain muuta. Antaa heikommille pelaajille enemmän peliaikaa, kokeilla vasta harjoiteltuja kuvioita yms. Eli vastaavan laisen pelin voi kääntää tuossa vaiheessa harjoitukseksi.
 
Vs: 100-0 voitto ja potkut

Boobie Gibson sanoi:
Jos häviää 100-0 ei kannata mennä siihen sarjaan pelaamaan!!!!!!!

Eiköhän tuon pienen koulun joukkue pelaa siinä alimman tason sarjassa, jossa peliä vaan voi pelata. Vai pitäisikö olla pelaamatta koripalloa vaan sen takia, ettei ole resursseja haastaa muita joukkueita tasapäiseen peliin?

Dallas Academy has eight girls on its varsity team and about 20 girls in its high school.

Sinänsä en näe ongelmaa valmentajan käytöksessä, jos toiminta on päämäärätietoista ja tavoitteena on kasvattaa voittajia. Jos tuonkin koulun pelailu on kuitenkin enemmän ajantappamista kuin huippukoripalloa varten pelaajien jalostamista, niin kasvatuksellisemmat metodit olisivat toki suotavampia.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Takaisin
Ylös