Koripallo.com

Korisliigan nykytila

Viestejä
19 549
Vs: Korisliigan nykytila

Kyllä ihmetyttää todellakin.

Mutta muistaakseni aikoinaan, kun Miekkamies tuli Katajaan, niin joku kertoi, ettäl loppukauden palkka oli pitänyt maksaa etukäteen tilille, ennenkuin kirjoitti sopparin. Kaveri pelasi varman päälle. Miten lie ollut tässä Kole Mannisen tapauksessa?
 
Viestejä
407
Vs: Korisliigan nykytila

Ensinnäkin olen oikeasti pahoillani Loimaalaisen koriksen puolesta. Toiseksi olen paljon enenemän pahoillani Suomi koriksen puolesta. Biisoneiden tapahtumien varjo on paljon pitempi kuin, kuin Loimaan viljasiilojen. Ensinnäkin on varsin selvää, että tapahtumien jälkeen kaikilla korisliigaseuroilla on huomattavasti vaikeampi saada kerättyä ensi kauden rahoitusta. Juttu liikkuu ja nekin seurat, jotka asiansa hoitavat hyvin kärsivät syyttöminä. Eniten tietysti kärsii Biisonit, mutta toivottavasti ymmärrettävät tekonsa seuraukset koko suomalaiselle korikselle ja sen kehitykselle.

Toinen ulottuvuus on se, kuinka suuri vaikutus on tällä koripallon uskottavuudelle ihan urheilullisestikin. Toivotaan ettei Biisonit häviä kaikkia jäljellä olevia otteluita, mutta sarjassa voi tapahtua nyt ihan mitä vaan helpommin, kuin ilman kuprua. Kuka mahdollisesti saa Biisonit vastaansa play off tilanteessa? Kuka pelastuu tippumiselta, kuka saa tarvittavan voiton Biisonien kustannuksella helposti? Kuinka käy 1 A divarin (joka muuten on mielestäni ainoa oikea divari, divari 1 B on valtakunnallinen 2 div) sillä FOKOPO on nyt kupattu ja siellä esim. Oululla kaksi ottelua Forssaa vastaan jäljellä, kun joillain ei yhtään. Urheilullisesti tällä tapahtumalla on todella iso merkitys negatiivisesti. Ärsyyntyneet ihmiset rakkaan lajin ympärillä lisääntyvät ja sillä on kohtalokasta vaikutusta.

Mikä on merkitys nuorisokorikseen? Ei hyvää mainosta niille jotka miettivät lapsensa tulevaa harrastusta.

Tahdon toivottaa voimia niille, jotka oikeilla arvoilla toimivat. Muutama ehdotus: 3 jenkin sääntö tai maksimissaan 3 kentällä. Itse haluaisin säännön, että vain kaksi jenkkiä yhtä aikaa kentällä. Siirtoaika vuoden loppuun paitsi sääntö ratkaisevan pelaajan loukkaantumisen suhteen (eli jos jenkki loukkaantuu voi tilalle ottaa uuden ennen helmikuun loppua). Edelleen toivon oikeaa kasvattajarahaa ei koulutusseteleitä yms. Kaikki lähtee mielestäni oikeista arvoista ja kunnioituksesta lajia ja sen parissa perustyötä tekeviä kohtaan.
 
Viestejä
202
Vs: Korisliigan nykytila

Tossun pohja sanoi:
Tahdon toivottaa voimia niille, jotka oikeilla arvoilla toimivat. Muutama ehdotus: 3 jenkin sääntö tai maksimissaan 3 kentällä. Itse haluaisin säännön, että vain kaksi jenkkiä yhtä aikaa kentällä. Siirtoaika vuoden loppuun paitsi sääntö ratkaisevan pelaajan loukkaantumisen suhteen (eli jos jenkki loukkaantuu voi tilalle ottaa uuden ennen helmikuun loppua). Edelleen toivon oikeaa kasvattajarahaa ei koulutusseteleitä yms. Kaikki lähtee mielestäni oikeista arvoista ja kunnioituksesta lajia ja sen parissa perustyötä tekeviä kohtaan.

Tossun Pohja on yksi .comin parhaita kirjoittajia. Häneltä tulee aina syvällistä tekstiä ja asiaa. Ja tämä kolmen jenkin sääntöhän pitäisi todellakin saada heti aikaiseksi. Sen olen tainnut sanoa jo muutamaan kertaan itsekin. Kiitos Tossu näistä kannanotoista!
 
Viestejä
343
Vs: Korisliigan nykytila

Tossun pohja sanoi:
Mikä on merkitys nuorisokorikseen? Ei hyvää mainosta niille jotka miettivät lapsensa tulevaa harrastusta.
Muuten erittäin hyvää kirjoittelua ja pääosin samaa mieltä, mutta ketä vanhempi miettii konkurssiin menevää korisliigaseuraa miettiessään lapsensa harrastusta? Tuskin niin gloryhuntereita vanhempia on montaakaan?
 
Viestejä
407
Vs: Korisliigan nykytila

Kumpaan lajiin veisit lapsesi... koris olis hieno laji, mutta eika siellä just puhuttu jotain jostain rahaongelmista ja eiks siellä oo tehty jatkuvasti jotain kuprura. Hirveesti jotain negaa koko ajan.. Meillä olis lapsellenne hieno laji XXX joka menossa koko ajan eteen päin ja ihmiset näkee siinä positiivisen mahdollisuuden hienon harrastukseen. En oo kuullut kuin positiivista viestiä. Kaikki asiat hoidetaan lajissa hienosti.
 
Viestejä
407
Vs: Korisliigan nykytila

Minä veisin muuten korikseen on se niin hieno laji! Kaikki ei vaan ole niin kuin minä!
 
Viestejä
386
Vs: Korisliigan nykytila

Jos yksikään vanhempi miettii lapsensa harrastusta sen kautta, miten lajin kotimaisessa pääsarjassa hoidetaan asioita, on arvomaailma jo lähtökohtaisesti vähintäänkin kyseenalainen.

Kantele, en ole vieläkään saanut yhtään hyvää, faktoihin perustuvaa perustelua neljän jenkin säännön huonoista puolista.
 
Viestejä
178
Vs: Korisliigan nykytila

Minä en koskaan vanhempana veisi tai jättäisi viemättä lapsia johonkin lajiin sen perusteella onko joukkue menossa konkurssiin tai millä lajilla on paras viehätysvoima. Meillä vietiin lapset siihen lajiin mitä ITSE halusivat pelata!!
 
Viestejä
1 660
Vs: Korisliigan nykytila

Uskallan väittää, että 80% koris junnujen vanhemmista ei osaa nimetä paria enempää korialiiga pelaajia, näin ainakin isommissa kaupungeissa. Se mitä pääsarjassa tehdään on mallia aivan sama.
 
Viestejä
202
Vs: Korisliigan nykytila

Saikka sanoi:
Jos yksikään vanhempi miettii lapsensa harrastusta sen kautta, miten lajin kotimaisessa pääsarjassa hoidetaan asioita, on arvomaailma jo lähtökohtaisesti vähintäänkin kyseenalainen.

Kantele, en ole vieläkään saanut yhtään hyvää, faktoihin perustuvaa perustelua neljän jenkin säännön huonoista puolista.

Hello Saikka! Lainaanpa tuosta olisiko ollut Jaakon (sorry man) tekstiä "eräästä toisesta topicista ;)



Tiivistän tässä nyt mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon sen, miksi ulkomaalaispelaajien lisääminen on karhunpalvelus suomikorikselle. Susijengin menestys on 2010-luvulla ollut historiallista. Jos katsotaan maajoukkueen runkopelaajia, niin heidän urakehityksensä on noudattanut hyvin samankaltaista kaavaa.

Sasu Salin pelasi 16-vuotiaana liigassa 12:34 minsaa, 17-vuotiaana 15:37 ja 18-vuotiaana 23:18 minsaa per matsi.
Junnu Lee pelasi 17-vuotiaana 16:35 ja 18-vuotiaana 25:31.
Tuukka Kotti pelasi 16-vuotiaana 1:40 ja 17-vuotiaana 27:15.
Petteri Koponen 16-vuotiaana 4:44, 17-vuotiaana 12:44 ja 18-vuotiaana 31:39.
Shawn Huff 17-vuotiaana 8:36 ja 18-vuotiaana 22:55.

Nyt jos katsotte tämänhetkisiä lupauksia ja heidän urakehitystään, niin kovin näyttää erilaiselta. van Andringa on esimerkiksi 21v ja pelaa reilut 11 minsaa per matsi. Palmi on niinikään 21v ja pelaa vajaat 18 minsaa, eli vähemmän kuin viime kaudella. Joonas Lehtorannan (21v) peliaika on Palmin tavoin vähentynyt. Loistavan finaalisarjan viime kaudella pelannut Huolila (22v) on saanut peräti reilun minuutin enemmän peliaikaa kuin viime kaudella. Osku Heinonen (23v) pelaa suurin piirtein saman verran kuin kuin 19-vuotiaana. Aleksi Akpaso (23v) saa peliaikaa puolet vähemmän kuin 19-vuotiaana. Madsen (20v) pelaa hieman enemmän kuin viime kaudella, mutta vastuu ei ole merkittävästi kasvanut viimeisten kolmen vuoden aikana. Ainoa nuori suomalaispelaaja, jonka vastuu on kasvanut iän myötä, on Tuomas Hirvonen. Hän pelaa nyt 19-vuotiaana yhtä isossa roolissa kuin lähestulkoon kaikki vanhemmat mj-pelaajat pelasivat vuotta nuorempina.

Tällä hetkellä suomikoriksen näkökulmasta ainoa hyvä asia maajoukkueiden menestyksen lisäksi on HBA-Märsky. Se on ollut loistojuttu kaikin puolin. Nykyisten ulkomaalaismäärien takia suomikoris menettää lähivuosina aika ison joukon lahjakkuuksia. Ilkka Vuoren tavoin aika moni junnustatuksen ohittanut pelaaja varmasti päättää, että opiskelu ja hyväpalkkainen työpaikka on hienompi asia kuin Korisliigan pelaaminen kilometrikorvauksilla.

Jonkun mielestä tämä voi olla hyvä asia. Totta kai mitäänsanomattomatkin jenkit ovat parempia pelaajia kuin suomalaisjunnut, joten oletettavasti liigan taso nousee jenkkimääriä kasvattamalla. Itse en siitä jaksa innostua. Suomalaisjoukkueet eivät eurokentillä voi realistisesti ajateltuna menestyä, vaikka pelaisivat kymmenellä jenkillä. Muualla pelaajille maksetaan niin paljon parempaa palkkaa, että jenkkikilpailussa jäämme pahasti jalkoihin. Tämän sarjan huippujenkit ovat muissa sarjoissa rivimiehiä, vaikka toki poikkeuksiakin löytyy. Enemmän kuitenkin on Sharaud Curryn kaltaisia matkalaisia kuin Ricky Hickmanin kaltaisia menestystarinoita.

Olen viime vuosina seurannut Euroopan huippukorista (Euroliiga ja Eurocup) todella tiiviisti. Olen järkyttynyt siitä, kuinka surkeita monen koriksen suurmaan (Venäjä, Saksa ja vähemmissä määrin myös Italia ja Turkki) kotimaiset pelaajat ovat. Esimerkiksi Venäjän euroliigajoukkueissa pelaa sellaisia venäläisiä suhaajia, jotka eivät Korisliigassa saisi mitään aikaan. Näissä maissa on valtava määrä ulkomaalaispelaajia, joten eipä ole nykytilanne mitenkään sattumaa. Balkanin maista, kuten Serbiasta, tulee huippupelaajia niin paljon, että niitä riittää lähestulkoon kaikkiin huippujoukkueisiin. Jos seuraa Adrianmeren liigaa, niin joukkueet ovat täynnä kotimaisia pelaajia. Eivät nämä joukkueet esimerkiksi Venäjän suurseuroille pärjää, mutta niistä ponnistaa jatkuvasti uusia pelaajia suurseuroihin miljoonasoppareilla.

Minusta neljällä jenkillä jatkaminen heikentää suomikorista merkittävästi. Uskoisin, että tämä näkyy maajoukkueen menestyksessäkin heti, kun nykyiset runkopelaajat ripustavat pelikenkänsä naulaan. Tilannetta voi toki paikkailla haalimalla kokoonpanoon kolme Murphyä ja yhden Wilsonin. Jonkun mielestä sekin voi olla hyvä asia.






Ainakin Saikan mielestä olisi.

PS Otanpa PS:n pois ::)
 
Viestejä
386
Vs: Korisliigan nykytila

Kantele sanoi:
PS Onko nuuskavarastosi kunnossa? Ettet nielaise kaikkea kerralla! ;D

En ole kuullut Kantele sinulta vieläkään yhtäkään perusteltua syytä neljän jenkin säännön "huonoudelle" Korisliigassa kaudella 2015/2016. Tosta kotikylän joukkueesta vaikka Kallio ja Järvi vääntävät parikymmentä minuuttia illassa ja Hänninen 11, Vaenerberg tullee pelaamaan sen päälle kympin myös. Kolmen jenkin kanssa voisi per pelaaja tulla ehkä max 2 minuuttia per pelaaja lisää parkettiaikaa.

Joukkueen voi edelleen koota fiksustai tai vähemmän fiksusti. Nuorille pelaajille pitää antaa peliaikaa jos he sen ansaitsevat. Jos eivät, on tässä maassa kaksi valtakunnallista divaria minne pääsee kehittymään ja pelaamaan miesten pelejä. Jos niitä minuutteja ansaitsee siellä.

En käytä nuuskaa tai muitakaan nikotiinituotteita, mutta kiitos huolenpidosta.
 
Viestejä
5 500
Vs: Korisliigan nykytila

Täällä sekotetaan mun ja Manzun tekstit keskenään. Tää on jo mulle helvetin noloa.
 
Viestejä
202
Vs: Korisliigan nykytila

Vielä kerran, ja viimeisen kerran. Olen perustellut näkemykseni moneen otteeseen tästä jenkkiruletista. Jos kieltäydyt hyväksymästä niitä, se on sinun oikeutesi. Ja lopuksi vielä tuo Jaakon ansiokas kirjoitus aiheesta, antamaan hiukan lisää syvyyttä topiciin. Olen hänen kanssaan samaa mieltä lähes kaikesta, mitä hän kannanotossaan ottaa esille. Edustakoon hänen sanansa minunkin ajatuksiani. Jos tämäkään ei kelpaa sinulle, niin lainaanpa sitten sinun omia sanojasi. "Silloin sinua ei voi auttaa!"
 
Viestejä
547
Vs: Korisliigan nykytila

Eilen koetin vähän aikaa katsoa fanseatilta "Korisliigan kärkiottelua" jossa pelasi vastakkain Teemu & neljä jenkkiä ja Bojan & neljä jenkkiä. Ei oikein jaksanut kiinnostaa, täytyy myöntää.
 
Viestejä
2 089
Vs: Korisliigan nykytila

Toista se olisi Gagella katella kun Gulls pelaisi kärkiottelua.

Viime kaudella Kataja voitti kun pelasi 4 finaalia 2 ulkolaisella ja Teemulla.

Itse olen max 3 ulkolaisen kannalla mutta katson kärkiotteluita vaikka Gagen mummo pelaisi. Ja vaikkei Kataja pelaisi.
 
Viestejä
37
Vs: Korisliigan nykytila

Kyllä olen sitä mieltä, että tuo kotimaisten määrä tai määrättömyys ei ole Liigan alennuksen syynä.
Tuntuu vain, että täällä on ulkolaisten määrää rajoittavia arvostelijoita julkisuutta hyödyntämässä samoin kuin jonkun suunnan poliitikot tai uskovaiset, että tapahtuu maailmassa mitä vain niin se aiheuttaa ilmaston lämpenemisen.
Aiemmin Älypelin listan mukaan tämä ilmiö on ollut voimassa jo 20 vuotta. Minun mielestäni vika on ns. systeeminen ja ei korjaannu millään parilla tempulla. Jos yksi muutos tehdään, niin jonkun huuto vaimenee ja toisen nousee.
Ne muutokset, joita nyt Liitto ajaa ei tule tilannetta korjaamaan.
Yksinkertaisesti se mikä on ratkaisevaa on Raha ja kaikki irroitettavassa oleva tullaan seuraavalla strategia jaksolla suuntaamaan vientiin, eli maajoukkuetoimintaan, riippumatta sen suuntauksen todennäköisistä negatiivisista seurauksista korikselle Suomessa.
 

42

Viestejä
3 372
Vs: Korisliigan nykytila

Kantele sanoi:
Ja lopuksi vielä tuo Jaakon ansiokas kirjoitus aiheesta, antamaan hiukan lisää syvyyttä topiciin. Olen hänen kanssaan samaa mieltä lähes kaikesta, mitä hän kannanotossaan ottaa esille. Edustakoon hänen sanansa minunkin ajatuksiani

Tuossa kirjoituksessa, johon viittaat, vertaillaan 16-17 vuotiaita suurlupauksia, jotka nykyään pelaavat ulkomailla (no Kotti on pitkän ulkomaanuran jälkeen takaisin kotimaassa) jopa isossa roolissa, kotimaassa pelaaviin 21-23 vuotiaisiin ja toteat jälkimmäisten vähentyneen roolin tai peliajan olevan todiste siitä, että neljän ulkomaisen salliminen on ongelma? Poikkeuksena tuossa jälkimmäisessä porukassa Madsen ja Hirvonen, joiden rooli on kasvanut. Voisiko, jos nyt oikein kaivaa tynnyrin pohjalta, syynä ollakin se, että nämä mainitut lupaukset eivät sitten lopulta olekaan realisoituneet?

Mitä parempien kanssa pelaat ja harjoittelet, sen paremmin kehityt. Jos on eväitä ja halua siihen.
 
Viestejä
547
Vs: Korisliigan nykytila

askelmerkki sanoi:
Toista se olisi Gagella katella kun Gulls pelaisi kärkiottelua.

Viime kaudella Kataja voitti kun pelasi 4 finaalia 2 ulkolaisella ja Teemulla.

Itse olen max 3 ulkolaisen kannalla mutta katson kärkiotteluita vaikka Gagen mummo pelaisi. Ja vaikkei Kataja pelaisi.
Gulls pelaa väärässä kaupungissa, sori vaan. Viime kaudella Katajan peliä oli ilo katsella. Nyt ainoa mikä siinä innostaa on Rannikon syöttöpeli. Mummoni oli aikoinaan ihan kelpo pelaaja, ei tosin koripallon... Luulenpa että Kataja vie tämän kauden mestaruuden mutta se johtuu lähinnä siitä että muut ovat vielä kehnompia. Ei ole kaikkien aikojen kausi todellakaan menossa.
 
Viestejä
2 089
Vs: Korisliigan nykytila

Tiesin, ehkä osin arvasin että Gagen mummo oli peluri.

Olen täysin samaa mieltä että viime kaudella Kataja pelasi silmiä hivelevää korista, kiitos Pexi ja kööri.

Mutta eihän kaikki kaudet voi olla kaikkien aikojen kausi joten mennään tälleen.
 
Viestejä
1 660
Vs: Korisliigan nykytila

Olen viimeaikoina taas pohtinut tätä pelin tason, vahvistusten määrän, sarjan tasaisuuden ja seurojen rahankäytön problematiikkaa ja pyöritellyt päissäni jonkun sortin kiinteisiin palkkatasoisin sidottua mallia. Idea tuskin on omakeksimä, mutta en nyt suoraan muista, missä olisin idean viimeksi nähnyt. Suurilta linjoiltaan homma menisi niin, että jengillä olisi käytössään aina x kappaletta tietyn kiintäeksi määritetyn palkkasumman sisätäviä y tason sopimuksia niin EU pelaajilel kuin ulkomaisillekkin vahvistuksille. Näitä tasoja luotaisiin sitten riittävä määrä molempiin kategorioihin ja rajoitettaisiin kunkin tason määrät siten, että seurojen talous ei pääsisi lähtemään laukalle, mutta jengin saisi kukin kasata vapaasti parhaaksi näkemällään tavalla. Olen melko pihalla kotimaisten ammattikoripalloilijoiden palkoista, joten seuraavan esimerkin summat ovat todennäköisesti aivan metsässä kuten myös pahvien määrät, mutta ehkä tämä auttaa hahmottamaan ideaa jollain tapaa.

Kotimaiset
1kpl Vapaa palkkasumma( mahdollistaisi kotimaisen staran pitämisen seurassa, jos tilillä katetta)
2kpl 1. tason palkka (30ke?)
3kpl 2. tason palkka (25ke?)
3kpl 3. tason palkka (20ke?)
vapaa määrä 4. tason palkka (<15ke)

Ulkomaiset
1kpl 1. tason palkka (35ke)
1kpl 2. tason palkka (28ke)
1kpl 3. tason palkka (24ke)
1kpl 4. tason palkka (20ke)
vapaa määrä 5. taosin palkka (<15ke)

Lisäksi malliin voisi sisältyä jokin pidempiin sopimuksiin kannustava mekanismi, esim ensimmäisenä vuotena tason palkka ja seuraavina 10, 20, 25, 35% jne korkeampi pitkissä sopimuksissa.

Mitä tällä sitten saataisiin aikaan? Ajatuksena olisi vakauttaa seurojen taloutta, estää kotimaisten pelaajien itsensä uloshinnoittelu, tasoittaa markkina-aluiden eroja, kannustaa seuroja jatkuvuuteen sekä kilpailemaan harjoittelun ja toiminnan laadulla palkan sijaan.

Malliin sisältyy suuri määrä ongelmia joihin minulla ei ole mitään ratkaisua, toimisiko tai olisi tällainen malli lainkaan laillinen suomessa lienee se suurin. Muita ovat mm. KV-peleihin osallistuminen, urakehityksen katkeamiset, yhä liian suuriksi nousevat palkkakustannukset, vaikutus koripallo ammattilaisuuden vetovoimaan kotimaassa jne. Sopimus todennäköisesti vaatisi myös pelaajille heitä edustavan yhdistyksen, saattaisi romuttaa täysin nykyisen sarjan tason jne.

Ehkä tämä kuitenkin herättää kanssapalstalaisissa ajatuksia?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös