Koripallo.com

WU16 EM-kisat 2023

Viestejä
1 044

ja huomenna alkaa

1691700966871.png
 
Viestejä
104
Tänään tosiaan lähtee taas!

Mitä ajatuksia jengistä? Itse yritin katsoa hieman taustoja, ja melkoista kompastelua tiedon keruun kanssa..
Päävalmentaja Jussi Räikkä - Liiton miehiä? Valmennushistoriasta tai saavutuksista en nyt heti löytänyt tietoja, kovin tuoreita ainakaan. Mitä kautta hän on noussut päävalmentajaksi?

Ray Ailus - hänestä löysin jotain pelaajataustaa ja valmennushistoriaa muutaman vuoden takaa, mutta ei mitään tuoretta. Missä hän on vaikuttanut?

Juha-Pekka Männistö - hänestäkään en löytänyt oikein mitään tuoretta. Pyrinnössä vaikuttanut?

Juha Oikarinen - kovin vähän tietoa löysin hänestä.. Namikan miesten puolelta?

Susanna Strömberg - pelaajataustaa ja nyt liitossa töissä seura- ja kilpailutoiminnan johtajana, ja siitä maajoukkueen valmennukseen?

Taidan etsiä tietoa väärästä paikasta, kun kenestäkään en löytänyt sellaista tietoa, joka selittäisi tien maajoukkueen valmennustiimiin. Basket.fi tarjoaa pelaajista aika hyvin tietoa, mutta valmentajista ei. Päätin kääntyä kaikkitietävän tekoälyn (Bing Chat) puoleen ja hän tiesi kertoa:

Susanna Strömberg on valmentanut seuraavia koripallojoukkueita:
  • Helsingin NMKY
  • Espoo Basket Team
  • Tapiolan Honka
  • Hyvinkään Ponteva
  • BC Nokia
  • Forssan Koripojat
  • Ura Basket
Onko näin?
 
Viestejä
104
Tuo valmennuksen tiedonkeruu oli sen verran hakusessa, että ajattelin ottaa pelaajat tähän omaansa.. Pikakelauksella kun katson joukkueen läpi, niin olipas vaikuttavaa luettavaa! Useampi seura edustettuina, kaikki voittaneet jo jotain kotimaisissa U16 ja U17 SM sarjoissa. Lisäksi silmään pisti joukkueen koko - kaikki ovat pitkiä tyttöjä, takapelaajat mukaan luettuina. Pelipaikkojen perusteella jakauma on myös hyvin tasapainossa. En ole heidän aiempia pelejä nähnyt, mutta kiva nähdä millaisen paketin valmennus on saanut kasaan ja kuinka monipuolisesti pystyvät miehistöään käyttämään erilaisia vastustajia vastaan.

Turnausmuoto on taas sama tuttu; tiivis ilman liikaa lepoa. Kolme alkusarjan peliä putkeen, välipäivä aikaa laatia pelikirja kuolemanpeleihin kahtena seuraavana päivänä. Eli tuttu kaava pätee: win the right games!

Itse en osaa heittää ilmoille realistista arviota Suomen mahdollisuuksista. Onko kisoissa selkeää ennakkosuosikkia?
 

Zap

Viestejä
45
Räikkä on valmentanut WU16-majua pitkään. Rupeaman heikoin esitys osui B-kisoihin 01/02-ikäluokan kanssa. Awak peluutettiin alkupeleissä puhki, ja sitten se ratkaiseva puolivälierä hävittiin niukasti. Seuraavana vuonna tasaisemmalla joukkueella ja peluutuksella nousu A-kisoihin onnistui.

Ailuksella on taustalla yli 10 kautta peliuraa korisliigassa, ja valmentajanakin suunnilleen saman verran. Taisi aikanaan aloittaa valmentaja-uransa voittamalla TuRi:n A-tyttöjen kanssa mestaruuden.

Tämän vuoden joukkue on tosiaan suht pitkä ja urheilullinen. Sellaista puhdasta sentteriä porukassa ei tosin ole.

Pelaajista isoa vastuuta kantavat taatusti korisliigassa loistavan kauden pelannut sisäpelaaja Nicole Ogun, sekä takapelaaja Tiia Talonen. Ogun tekee pisteitä ja hakee levypalloja, ja on varmasti vastustajan papereissa se merkatuin pelaaja. Talonen taas on ihan oikea point guard, joka johtaa peliä ja tekee oikeita ratkaisuja pallon kanssa (vrt. Elina Aarnisalon minä-minä-tyyli; Talonen ~ Chris Paul, Aarnisalo ~ Kobe Bryant). Toivotaan näiden kahden kanssa, että Räikkä muistaa edelleen ne Awak-kisat, ja pääsevät tuoreella jalalla pudotuspeleihin.

Tasaisessa joukkueessa on monta muutakin potentiaalista ratkaisijaa. Ainakin Eevi Seppä ja Silja Loukola voivat ratkoa pelejä Suomen eduksi.

Lupaavien harjoituspelien perusteella paikka kahdeksan joukkoon voisi olla ihan mahdollinen.
 
Viestejä
1 044
Räikkä on valmentanut WU16-majua pitkään. Rupeaman heikoin esitys osui B-kisoihin 01/02-ikäluokan kanssa. Awak peluutettiin alkupeleissä puhki, ja sitten se ratkaiseva puolivälierä hävittiin niukasti. Seuraavana vuonna tasaisemmalla joukkueella ja peluutuksella nousu A-kisoihin onnistui.

Ailuksella on taustalla yli 10 kautta peliuraa korisliigassa, ja valmentajanakin suunnilleen saman verran. Taisi aikanaan aloittaa valmentaja-uransa voittamalla TuRi:n A-tyttöjen kanssa mestaruuden.

Tämän vuoden joukkue on tosiaan suht pitkä ja urheilullinen. Sellaista puhdasta sentteriä porukassa ei tosin ole.

Pelaajista isoa vastuuta kantavat taatusti korisliigassa loistavan kauden pelannut sisäpelaaja Nicole Ogun, sekä takapelaaja Tiia Talonen. Ogun tekee pisteitä ja hakee levypalloja, ja on varmasti vastustajan papereissa se merkatuin pelaaja. Talonen taas on ihan oikea point guard, joka johtaa peliä ja tekee oikeita ratkaisuja pallon kanssa (vrt. Elina Aarnisalon minä-minä-tyyli; Talonen ~ Chris Paul, Aarnisalo ~ Kobe Bryant). Toivotaan näiden kahden kanssa, että Räikkä muistaa edelleen ne Awak-kisat, ja pääsevät tuoreella jalalla pudotuspeleihin.

Tasaisessa joukkueessa on monta muutakin potentiaalista ratkaisijaa. Ainakin Eevi Seppä ja Silja Loukola voivat ratkoa pelejä Suomen eduksi.

Lupaavien harjoituspelien perusteella paikka kahdeksan joukkoon voisi olla ihan mahdollinen.
Räikän peluutuksessa WU16 nousi A-divariin 2018 - ei huono. Peleistä voi lukea tästä linkistä
Alla Räikän enkelit (joukossa oli ainakin viisi nykyistä NCAA-pelaajaa)
wu162.538x0-is.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
104
Hyvältä lähtöasetelmalta kuulostaa niin valmennuksen kuin pelaajien osalta! Toivottavasti peluuttavat viisaasti säästellen sekä kuvioitaan että jalkoja niin, että iskun hetkellä on vielä toimivat valttikortit.

Minun ajatusmaailmassa hyvässä joukkueessa (joukkuelajista riippumatta) itsekkyys ja epäitsekkyys on molemmat läsnä. Liiaksi kumpaa tahansa ei ole paras resepti. Taitoa ja rohkeutta vaatiikin se, että tuon herkän balanssin löytää ja uskaltaa myös käyttää. Viisi 'aarnisaloa' ei toimi, mutta ilman sitä yhtä homma ei toimi.

Kohta nähdään eka kattaus ja sen suolapitoisuus!
 
Viestejä
48
Räikkä on valmentanut WU16-majua pitkään. Rupeaman heikoin esitys osui B-kisoihin 01/02-ikäluokan kanssa. Awak peluutettiin alkupeleissä puhki, ja sitten se ratkaiseva puolivälierä hävittiin niukasti. Seuraavana vuonna tasaisemmalla joukkueella ja peluutuksella nousu A-kisoihin onnistui.

Ailuksella on taustalla yli 10 kautta peliuraa korisliigassa, ja valmentajanakin suunnilleen saman verran. Taisi aikanaan aloittaa valmentaja-uransa voittamalla TuRi:n A-tyttöjen kanssa mestaruuden.

Tämän vuoden joukkue on tosiaan suht pitkä ja urheilullinen. Sellaista puhdasta sentteriä porukassa ei tosin ole.

Pelaajista isoa vastuuta kantavat taatusti korisliigassa loistavan kauden pelannut sisäpelaaja Nicole Ogun, sekä takapelaaja Tiia Talonen. Ogun tekee pisteitä ja hakee levypalloja, ja on varmasti vastustajan papereissa se merkatuin pelaaja. Talonen taas on ihan oikea point guard, joka johtaa peliä ja tekee oikeita ratkaisuja pallon kanssa (vrt. Elina Aarnisalon minä-minä-tyyli; Talonen ~ Chris Paul, Aarnisalo ~ Kobe Bryant). Toivotaan näiden kahden kanssa, että Räikkä muistaa edelleen ne Awak-kisat, ja pääsevät tuoreella jalalla pudotuspeleihin.

Tasaisessa joukkueessa on monta muutakin potentiaalista ratkaisijaa. Ainakin Eevi Seppä ja Silja Loukola voivat ratkoa pelejä Suomen eduksi.

Lupaavien harjoituspelien perusteella paikka kahdeksan joukkoon voisi olla ihan mahdollinen.
Olen ollut Jussi Räikän kanssa tekemisissä, kun hän muistaakseni vuonna 2008 valmensi Canon Campissa Läntisen alueen aluejoukkuetta. Tietenkin me voitettiin. Hän oli opettaja ja valmensi Turun Rientoa. Hän käsittääkseni suoritti kansainvälisen valmenjatutkinnon. Tietoa ja taitoa valmennukseen löytyy. Toivottavasti tämä ryhmä saa hoitaa tämän ikäluokan valmennuksen tulevaisuudessakin. Joukkue pelaa parempaa joukkuekorista kuin 18 ja 20 vuotiaiden joukkueet. Itse valmensin Noormarkun Koitossa B-tyttöjä.
 
Viestejä
48
canon.JPG

Tässä on kuva Canon Campin lopputurnauksesta. Vuosi oli 2006. Jussi Räikkä yhtenä vastuuhenkilönä leiritti näitä tyttöjä. Oli tuolloin TuRi:n valmennuksessa mukana. Takarivistä löytyy myös Sofia Pelander.
 
Viestejä
56
Pelaajista isoa vastuuta kantavat taatusti korisliigassa loistavan kauden pelannut sisäpelaaja Nicole Ogun, sekä takapelaaja Tiia Talonen. Ogun tekee pisteitä ja hakee levypalloja, ja on varmasti vastustajan papereissa se merkatuin pelaaja. Talonen taas on ihan oikea point guard, joka johtaa peliä ja tekee oikeita ratkaisuja pallon kanssa (vrt. Elina Aarnisalon minä-minä-tyyli; Talonen ~ Chris Paul, Aarnisalo ~ Kobe Bryant). Toivotaan näiden kahden kanssa, että Räikkä muistaa edelleen ne Awak-kisat, ja pääsevät tuoreella jalalla pudotuspeleihin.
Talosesta olen kuullut, että siirtyisi ensi kaudesta eteenpäin HBA:han ja lukioon Märskyyn. Mielenkiintoista seurata muuttuuko Talosen pelityyli HBA takapelaajien kaltaiseksi.
 
Viestejä
104
Talosesta olen kuullut, että siirtyisi ensi kaudesta eteenpäin HBA:han ja lukioon Märskyyn. Mielenkiintoista seurata muuttuuko Talosen pelityyli HBA takapelaajien kaltaiseksi.
Omissa papereissa (joita ei siis ole) HBA:lle tulossa todella vaikea ensi kausi.. vai pitäisikö sanoa hyvin erilainen, kun käsittääkseni kolme takamiestä poistuu rosterista, mukana Ollilainen ja Aarnisalo. HBA oli viime kaudella häntäpään joukkue ja jos se on myös sitä tulevat kolme vuotta, niin aika näyttää millaisen kehityspolun se Taloselle (ja muille sinne siirtyville) tarjoaa. Hyppy korisliigaan on kuitenkin melko iso ja jos menet sinne kolmeksi vuodeksi penkille ja/tai ottamaan pataan illasta toiseen, niin oma haaste siinäkin on.
 
Viestejä
104
Olipas se hieno avaus Suomelta! Tilastojen valossa jokaiselle tuli tilastomerkintöjä ja peliaikaa riitti kaikille, pienimmät minuutit oli 8min. Eihän tuollaisen 12 pelaajan pyörittäminen mitenkään optimaalista ole koripallossa, mutta kun ottaa huomioon turnausmuodon, niin mielestäni tuo Suomen avaus oli järkevä monella tapaa.

Pallo kiersi pelaajalta toiselle ja jokainen osallistui peliin. Tekee vastustajan elämän vaikeaksi. Omaan silmään näytti, että joukkue puolusti hyvin ja joukkueena eikä vain yhtä pelaajaa kerrallaan. Mukaan mahtui useita aktiivisia puolustuksia, kun ohi ei päässyt eikä tarjolla ollut syöttö- eikä heittopaikkaa.

Vastustajan tasosta en osaa sanoa mitään, mutta oletettavasti näissä kisoissa ei heittopusseja ole, vaikka isoja tasoeroja onkin. Avauskierroksella nähtiin neljä isohkoa korieroa, kun Italia voitti Israelin 27p erolla, Belgian otti 26p voiton Kreikasta, Suomi 22p voittoon Latviasta, tämän päivän vastus Tsekki otti vastaavan 22p voiton Portugalista. B lohkossa oli vähän tiukemmat pelit, kun FRA voitti SRB 13p erolla, HUN voitti TUR 11p erolla. Avauskierroksella oli vain yksi yhden korin peli, kun POL voitti CRO 2p erolla - kannattaa käydä katsomassa tämän pelin pari vikaa minuuttia.

Ei noista voi vielä oikein johtopäätöksiä tehdä, eikä ennakoida tulevaa vastustajaa 4. peliin. Ei auta kuin jatkaa turnauksen seuraamista! :)
 
Viestejä
104
Olen ollut Jussi Räikän kanssa tekemisissä, kun hän muistaakseni vuonna 2008 valmensi Canon Campissa Läntisen alueen aluejoukkuetta. Tietenkin me voitettiin. Hän oli opettaja ja valmensi Turun Rientoa. Hän käsittääkseni suoritti kansainvälisen valmenjatutkinnon. Tietoa ja taitoa valmennukseen löytyy. Toivottavasti tämä ryhmä saa hoitaa tämän ikäluokan valmennuksen tulevaisuudessakin. Joukkue pelaa parempaa joukkuekorista kuin 18 ja 20 vuotiaiden joukkueet. Itse valmensin Noormarkun Koitossa B-tyttöjä.
Valmennus kuulostaa kyllä hyvältä! Itse pidän erityisen paljon siitä, että valmennuksella ei ole tiivistä linkkiä pelaajiin ja kentällä näkisi vain valmentajien 'omia pelaajia'. Tietämättä taustoja tuntuu siltä, että tuo joukkue on kasattu oikeasti kokoon ikäluokkansa parhaista ja valmennus on valinnut jokaiselle pelipaikalle heidän pelikirjaansa sopivimmat pelaajat. Juuri noinhan sen pitäisi olla, kun maajoukkueesta puhutaan.

Pakko kysyä vielä tuosta kommentista "Toivottavasti tämä ryhmä saa hoitaa tämän ikäluokan valmennuksen tulevaisuudessakin". Tarkoitatko, että Räikän porukka pyörittäisi WU16 ikäluokkaa vai sitä, että Räikkä jatkaisi tämän ikäluokan mukana aikanaan WU18 ja WU20 ikäluokkiin? Eihän siihen mitään oikeaa vastausta ole, lähinnä herätän keskustelua ja kokemuksia eri toimintatavoista ja niiden toimivuudesta.

Itse ajattelen niin, että saman asian toistaminen liian pitkään harvoin toimii, mutta toisaalta jos koko valmennustiimi vaihdettaisiin joka vuosi, niin ei siinäkään mitään mieltä olisi. Tässä koriksen mallissa saman valmennuksen ja pahimmillaan samojen pelaajien käyttäminen 2+2+2 vuotta tipahtaa jo tuohon 'liian pitkään' -kategoriaan.
 
Viestejä
48
Valmennus kuulostaa kyllä hyvältä! Itse pidän erityisen paljon siitä, että valmennuksella ei ole tiivistä linkkiä pelaajiin ja kentällä näkisi vain valmentajien 'omia pelaajia'. Tietämättä taustoja tuntuu siltä, että tuo joukkue on kasattu oikeasti kokoon ikäluokkansa parhaista ja valmennus on valinnut jokaiselle pelipaikalle heidän pelikirjaansa sopivimmat pelaajat. Juuri noinhan sen pitäisi olla, kun maajoukkueesta puhutaan.

Pakko kysyä vielä tuosta kommentista "Toivottavasti tämä ryhmä saa hoitaa tämän ikäluokan valmennuksen tulevaisuudessakin". Tarkoitatko, että Räikän porukka pyörittäisi WU16 ikäluokkaa vai sitä, että Räikkä jatkaisi tämän ikäluokan mukana aikanaan WU18 ja WU20 ikäluokkiin? Eihän siihen mitään oikeaa vastausta ole, lähinnä herätän keskustelua ja kokemuksia eri toimintatavoista ja niiden toimivuudesta.

Itse ajattelen niin, että saman asian toistaminen liian pitkään harvoin toimii, mutta toisaalta jos koko valmennustiimi vaihdettaisiin joka vuosi, niin ei siinäkään mitään mieltä olisi. Tässä koriksen mallissa saman valmennuksen ja pahimmillaan samojen pelaajien käyttäminen 2+2+2 vuotta tipahtaa jo tuohon 'liian pitkään' -kategoriaan.
Tarkoitin, että Räikkä tiimeinen jatkaisi U18 ikäluokkaan. Joukkue on yllättävän kypsä, hyvin toimiva ja valmentajatkin varmaan nauttivat pelaajien luottamusta. Olisi mielestäni arveluttavaa rikkoa hyvä kokonaisuus. Olen aluejoukkukoulutuksissa seurannut Räikän valmennusta ja luottamus häneen on kova. Kyseessä on nuorimmat pelaajat, jotka kaipaavat jatkuvuutta, jos valmennusryhmällä on joukkueen luottamus.
 
Viestejä
104
Tarkoitin, että Räikkä tiimeinen jatkaisi U18 ikäluokkaan. Joukkue on yllättävän kypsä, hyvin toimiva ja valmentajatkin varmaan nauttivat pelaajien luottamusta. Olisi mielestäni arveluttavaa rikkoa hyvä kokonaisuus. Olen aluejoukkukoulutuksissa seurannut Räikän valmennusta ja luottamus häneen on kova. Kyseessä on nuorimmat pelaajat, jotka kaipaavat jatkuvuutta, jos valmennusryhmällä on joukkueen luottamus.
Jep, tuossa tapauksessa ja tässä tilanteessa se olisi tosiaan toivottavaa ja kaikkien etu. Kehittävä toiminta, jossa on jatkuvuutta on sitä parasta, jota kehitysvaiheessa olevalle urheilijalle voi antaa. Tai ehkä siihen kaavaan voi lisätä vielä menestyksen, joka ei aina tarkoita kullan vuolemista, vaan ylipäätään yltämistä ylemmäksi ja onnistumisia tiukoissa paikoissa.
 
Viestejä
104
Kivaa katsottavaa oli myös tuo Suomen toinen peli. Puolustuksessa oli muutaman kerran pientä hakemista ja lisäksi kun tässä on paria muuta peliä katsonut, niin sieltä tulee vielä vastaan joukkueita, joissa on pieni ja vikkelä takamies. Siinä hieman erilainen haaste, jolla Suomen puolustus tullaan vielä mittauttamaan. Hieman tämä joukkue huutaisi sellaista vastaavaa takapelaajaa, joka pystyisi jalalla murtautumaan puolustuksen läpi.

Tilastojen valossa korintekoyritykset jakautuivat kivasti läpi rosterin. Tuolla tavalla pelatessa yhden pelaajan huonompi päivä ei lopputulokseen liiemmin vaikuta ja harvoin se huono päivä osuu kaikkien kohdalle. Hyvältä vaikuttaa!
 
Viestejä
3 508
WU16 voittaa oman alkusarjansa, voi vaikka hävitä tuon viimeisen pelinsä, mutta Portugali on sen verran heikko, että haetaan kolmas voitto putkeen. Jatkosarjassa vastassa todennäköisesti Kreikka, jonka koriero kahden pelin jälkeen on -77. Ja jos tuon Kreikka-pelin voittaisi, pääsisi pelaamaan sijoista 1-8 niin että ensimmäisessä pelissä ei olisi vastassa lohkovoittaja.
 
Viestejä
104
WU16 voittaa oman alkusarjansa, voi vaikka hävitä tuon viimeisen pelinsä, mutta Portugali on sen verran heikko, että haetaan kolmas voitto putkeen. Jatkosarjassa vastassa todennäköisesti Kreikka, jonka koriero kahden pelin jälkeen on -77. Ja jos tuon Kreikka-pelin voittaisi, pääsisi pelaamaan sijoista 1-8 niin että ensimmäisessä pelissä ei olisi vastassa lohkovoittaja.
Itse ymmärsin turnauskaavion niin, että lohkot A ja B ottavat yhteen 4. pelissä (ja 5. pelissä kohtaavat lohkojen C ja D jatkoon päässeet). Tarkoittaen, että meidän vastus tulee B lohkon nelikosta FRA, HUN, TUR, SRB. Siellä kaksi viimeksi mainittua on hävinneet kaksi omaansa ja kohtaavat tänään.

Onko Suomen lohkovoitto jo varma? Jos, niin vastaan tulee kolmen tappion TUR/SRB.
 
Viestejä
581
Itse ymmärsin turnauskaavion niin, että lohkot A ja B ottavat yhteen 4. pelissä (ja 5. pelissä kohtaavat lohkojen C ja D jatkoon päässeet). Tarkoittaen, että meidän vastus tulee B lohkon nelikosta FRA, HUN, TUR, SRB. Siellä kaksi viimeksi mainittua on hävinneet kaksi omaansa ja kohtaavat tänään.

Onko Suomen lohkovoitto jo varma? Jos, niin vastaan tulee kolmen tappion TUR/SRB.
Kyllä kaaviossa on A1 vs D4.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös