Koripallo.com

Catch And Shoot

Viestejä
2 534
Valmennan mikropoikia ja minun pitäisi opettaa heille heittämistä. Minun mielestä suomalaiset heittävät väärin. Jenkit tekevät Catch And Shoot heiton eri tavalla kuin suomalaiset.

Väärä tapa:
Otan pallon haltuun ja vasta sitten rakennan heiton. Teen sen johdonmukaisesti samalla tavalla kuin vapaaheiton (down&up). Ensiksi pallo liikkuu alaspäin ja sitten vasta ylöspäin. Aikaa kuluu hukkaan ja puolustaja ehtii iholle. Heittäjä voi tehdä heiton aikana piruetin, silmukan tai kuperkeikan, mutta kaikki ylimääräinen liike alentaa heiton osumatarkkuutta.

Oikea tapa:
Heittäjä aloittaa heittoliikkeen ilman palloa ja menee peliasentoon valmiiksi kyykkyyn (jouset pohjassa). Pallokosketuksen saatuaan liike suuntautuu pelkästään ylöspäin. Aikaa säästyy puoli sekuntia. Heittotarkkuus on parempi kun liikettä on ainoastaan yhteen suuntaan (only up).

Tiedän, että olen vähemmistössä tässä asiassa. Olkaa hyvä ja repikää minut kappaleiksi. Olen mielelläni väärässä ja opin uutta. Minut vakuuttaa parhaiten perustelut, jotka ovat fyysikan ja matematiikan mukaan järkeviä....
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
278
Täällä aikalailla samalla linjoilla. Paitsi tuon pallon alastuonnin osalta... Olen kuullut monta kertaa argumentit pallon alastuontia vastaan sekä sitä puoltaen, joten taitaa olla melko pitkälle mielipidekysymys. Itse perustan oman mielipiteeni omiin kokemuksiini. Itse olen heittänyt melko paljon oman elämäni aikana ja itse tykkään tuoda pallon alaspäin ennen heittoa (ei mitään räikeää liikettä), tosin tuo peliasento tulee olla kohdillaan (jalkojen ei tulisi tehdä alas-ylös liikettä). Hyvin monesti, varsinkin junnuikäisenä, yritettiin opettaa heittoa jossa kädet eivät toisi palloa alaspäin ennen heittoa, mutta ongelmaksi siinä voi muodostua heittorytmin vaikeutuminen. Kuten tiedämme, syötöt eivät tule joka kerta samaan paikkaan varsinkaan junioreissa, joten jos palloa ei tuo alaspäin ollenkaan on lähes jokaisen heiton rytmi hieman eri riippuen mihin kohtaan syöttö napsahtaa (En osaa tätä kovin hyvin selittää, tekeekö tämä selitys mitään järkeä?). Kun palloa liikutetaan hieman alaspäin, pysyy heiton rytmi tasaisempana riippumatta syötön tarkkuudesta. Heiton nopeuden ei pitäisi juurikaan kärsiä vaikka tämän alastuonnin tekeekin, kunhan tuon tekee tuon heiton valmistelun alakropalla.

Tässä mielestäni ihan hyvä video, missä selitetään kokonaisvaltaisesti hyppyheiton saloista.

 
Viestejä
2 534
........... Hyvin monesti, varsinkin junnuikäisenä, yritettiin opettaa heittoa jossa kädet eivät toisi palloa alaspäin ennen heittoa, mutta ongelmaksi siinä voi muodostua heittorytmin vaikeutuminen. Kuten tiedämme, syötöt eivät tule joka kerta samaan paikkaan varsinkaan junioreissa, joten jos palloa ei tuo alaspäin ollenkaan on lähes jokaisen heiton rytmi hieman eri riippuen mihin kohtaan syöttö napsahtaa......

Suurkiitos! Nyt pääsimme asian ytimeen!
Perustelu valitulle heittotyylille ei minun mielestä saa olla huonot syötöt. Toisaalta se on ehkä periaate kysymys haluaako hyväksyä huonot syötöt välttämättömänä tosiasiana.

Heittämistä pitäisi minun mielestäni valmentaa oletuksella, että kaikki syötöt ovat täydellisiä ja osuvat ns. lapaan. Huono syöttöpeli korjaantuu syöttöharjoittelulla. Heittäminen nopeutuu oikein ajoitetuilla syötöillä.

Ohjeistan itse huonon syötön vastaanottanutta käymään nopean kehityskeskustelun huonon syötön antajan kanssa. Pelaajan ei pidä hyväksyä huonoja syöttöjä, koska huonot syötöt ovat syöttäjän vika.

Mikäli syöttö saadaan alas peliasentoon voidaan myös käsien liike tehdä pelkästään ylöspäin. Silloin voidaan jättää kaikki viivettä ja ylimääräistä liikettä tuottavat rituaalit (hypyt, kuperkeikat, silmukat ja piruetit) pois.

Minun mielestä on tärkeää:
1) syötön vastaanottaja on valmiina peliasennossa
2) syöttö saadaan tarkasti juuri sinne minne se pyydetään.

Videolla oleva valmentaja ehdottaa, että ota peliväline ensin haltuun ja päätä vasta sitten mitä teet tai ainakin piilota aikeesi puolustajalta. Hmmm...Esimerkiksi heittoharhautus toimisi minun mielestä paremmin, jos pelaaja näyttäisi selvästi, että pallo olisi lähdössä ilmaan heti pallokosketuksen saatuaan....
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
4
Tämä veivaaminen/dippaaminen/silmukoiminen jne. On heitossa tärkeimpiä komponentteja. Millä muuten pystyt vakioimaan jokaisen heiton mahdollisimman samanlaiseksi. Kutsutaan sitä vaikka ankkuriksi tai heittotaskuksi.

Syötöstä heittäessä juurikin jokaisen heiton samankaltaisuus on se jutun juju. NBA:ssäkään ne syötöt ei aina napsahda lapaan vaan heittäjä joutuu sylinterinsä ulkopuolelta käydä hakemassa pelivälineen. Miten heitto lähtee jos syöttö tulee pään yläpuolelle, vasemmalle alas, oikealle ylös, lantioon, polvia kohti, päin naamaa. Heittäjän pitää pystyä toistamaan tuhansia kertoja toistettu ja harjoiteltu liike muuttujista huolimatta. Tähän keino on pallon dippaaminen aina heiton alkupisteeseen/heittotaskuun miksikä sitä ikinä haluaakaan kutsua.

Saman pisteen kautta kulkee myös heitot kuljetuksesta, kummalla kädellä ikinä sitä palloa laittaakaan lattiaan.

Siinä mennään todella paljon mielestäni metsään jos heittoa harjoitellaan oletuksella että syöttö on aina täydellinen. Hyödyllistä heittoharjoittelua olisikin juuri huonoista asennoista ja syötöistä heittämistä. Mitä paremmin pelaajat osaavat reagoida muuttuviin ja vaikeisiin tilanteisiin, sitä parempia pelaajia meillä on.

Heiton opettamisessa kannattaa ensin seurata ja kelata asiassa maailman parhaimpien pelaajien toimintaa. Eroavaisuuksia on vaikka kuinka paljon, mutta tuo pallon alaspäin tuominen, dippaaminen, silmukointi mikä lie on yhdistävä tekijä uskaltaisin sanoa että kaikilla.

Ihannemaailmassa ja unelmasuorituksessa seison kulmassa, LeBron James ajaa korille ja painaa luodinomaisen hook-syötön suoraan kohti paidassa olevaa logoa. Minulla on alakroppa ladattuna ja kädet valmiudessa. Pallon napsahtaessa sormiin kummankin jalan varpaiden ollessa ehkä metrolehden tai korkeintaan hesarin verran maasta irti ja kun varpaat osuvat lattiaan pallo on terävästi dipattu noin navan korkeudelle lantion, polvien ja nilkkojen ollessa koukistettuina. pallo lähtee samanaikaisesti liikkumaan ylös otsan korkeudelle alavartalon nivelien alkaessa suoristumaan hyppyä varten. Pallo saavuttaa heittopisteen pään korkeudella jolloin varpaat ovat nousseet ilmaan ja pallo lähtee liikkumaan kohti koria. Heittokäsi saattaa pallon loppuun asti, pysyen vielä ilmassa ojennettuna kunnes pallo sujahtaa sukasta läpi.
 
Viestejä
2 534
........Siinä mennään todella paljon mielestäni metsään jos heittoa harjoitellaan oletuksella että syöttö on aina täydellinen. Hyödyllistä heittoharjoittelua olisikin juuri huonoista asennoista ja syötöistä heittämistä. Mitä paremmin pelaajat osaavat reagoida muuttuviin ja vaikeisiin tilanteisiin, sitä parempia pelaajia meillä on......
Tässä kohtaa olen eniten eri mieltä ns. "silmukkavalmentajien" kanssa. Optimitekniikkaa treenataan optimiolosuhteissa. Mikäli treenaat jäällä tai lumella niin todennäköisesti harjoittelet vääränlaista tekniikkaa. Vääränlaisen tekniikan harjoittelu on haitallista ja sen opettaminen on edesvastuutonta.

Huom! Silmukkaheittäjiä on paljon ja silmukkaa on todennäköisesti opetettu jo vuosikymmenien ajan. Väitän, että silmukka on huono tapa heittää....

Mikäli halutaan parantaa esimerkiksi urheilijan nopeusominaisuuksia pitää harjoittelu suunnitella sen mukaan. Nopeutta treenataan levänneenä.

Mikäli halutaan kehittää juniorin ongelmanratkaisukykyä niin silloin harjoitteluympäristö muokataan sisältämään mahdollisimman paljon muuttuvia tekijöitä ja samalla pakotetaan pelaaja tekemään hankalia valintoja.....

Minun mielestä tekniikan opettaminen on täydellisyyden tavoittelua eikä mitään keskinkertaisuuden opettamista....

EDIT:
Oletan, että esimerkiksi HBA-märskyssä vapaaheitot heitetään väsyneenä ja hyppyheitot pelitemmolla. Minun käsitykseni mukaan silloin harjoitetaan aivoja toimimaan väsyneenä ja tarpeettoman nopeasti. Heittotekniikkaa ei silloin minun mielestä paranneta vaan tehdään paljon toistoja hieman huonommalla tekniikalla....
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
278
Tässä kohtaa olen eniten eri mieltä ns. "silmukkavalmentajien" kanssa. Optimitekniikkaa treenataan optimiolosuhteissa. Mikäli treenaat jäällä tai lumella niin todennäköisesti harjoittelet vääränlaista tekniikkaa. Vääränlaisen tekniikan harjoittelu on haitallista ja sen opettaminen on edesvastuutonta.

Huom! Silmukkaheittäjiä on paljon ja silmukkaa on todennäköisesti opetettu jo vuosikymmenien ajan. Väitän, että silmukka on huono tapa heittää....

Mikäli halutaan parantaa esimerkiksi urheilijan nopeusominaisuuksia pitää harjoittelu suunnitella sen mukaan. Nopeutta treenataan levänneenä.

Mikäli halutaan kehittää juniorin ongelmanratkaisukykyä niin silloin harjoitteluympäristö muokataan sisältämään mahdollisimman paljon muuttuvia tekijöitä ja samalla pakotetaan pelaaja tekemään hankalia valintoja.....

Minun mielestä tekniikan opettaminen on täydellisyyden tavoittelua eikä mitään keskinkertaisuuden opettamista....

EDIT:
Oletan, että esimerkiksi HBA-märskyssä vapaaheitot heitetään väsyneenä ja hyppyheitot pelitemmolla. Minun käsitykseni mukaan silloin harjoitetaan aivoja toimimaan väsyneenä ja tarpeettoman nopeasti. Heittotekniikkaa ei silloin minun mielestä paranneta vaan tehdään paljon toistoja hieman huonommalla tekniikalla....
Nyt puhut kahdesta eri harjoituksesta. Itse heittotekniikkaa tulee hioa tuoreilla jaloilla. Nuorille pelaajille, mikä sinulla oli käsissäsi mikropoikien kanssa, tämä on varmasti ykkösasia mitä tulee opettaa. Ei ole juurikaan järkeä vetää pelitemmolla mitään, kun heittotekniikassa muutenkin paljon tekemistä. Kuitenkin hieman vanhemmalla iällä kun tekniikka alkaa olla kunnossa ja samanlainen joka kerta, on vaan pakko alkaa ottamaan näitä väsyneenä/pelitemmolla otettuja heittoja. Miten käy muuten pelaajille, kun peleissä alkaa painaa jaloissa ja heittopaikka tulee? Todennäköisesti tekniikka murentuu täydellisesti ja osumatarkkuus sen mukana. Tarkoitus näissä harjoituksissa on emuloida pelinkaltaisia olosuhteita, missä ne heitot loppupeleissä tulee laittaa sisään. Kun harjoitellaan tarpeeksi väsyneenä heittämistä niin se heittotekniikkakin alkaa siinä sivussa parantumaan väsyneenä, kunnes lopulta yltää samalle tasolle väsymättömän kropan heittotekniikkaan.

Ja vielä tuohon optimiolosuhteissa harjoitteluun. Heiton kehittämiseen tarvitaan erilaisia ärsykkeitä. Kaikki itse pelanneet voivat varmasti kertoa, kuinka pelit ja harjoitukset ovat kaksi eri maailmaa. On välttämätöntä, että peleissä kaikki heittopaikat ei tule "optimiolosuhteissa" ja jos pelaaja ei ikinä ole harjoitellut ottamaan heittoja erilaisille ärsykkeillä, ei hän pysty näitä vähän huonommista lähtökohdista otettuja heittoja laittamaan sisään niin hyvällä prosentilla. Se olisi vähän sama asia, kun ennen matematiikan koetta harjoittelisit samankaltaista laskua uudestaan ja uudestaan, mutta sitten kokeessa tuleekin samasta aihealueesta muutama hieman erilainen lasku, johon ei ole valmistautunut ollenkaan. Siinä vaiheessa menee yleensä sormi suuhun ja lasku tulee todennäköisesti menemään väärin, aivan kuin huonommasta paikasta lähtenyt heitto menee todennäköisesti ohi jos ei ole harjoitellut heittoja eri ärsykkeillä.
 
Viestejä
2 534
.....Kaikki itse pelanneet voivat varmasti kertoa, kuinka pelit ja harjoitukset ovat kaksi eri maailmaa. On välttämätöntä, että peleissä kaikki heittopaikat ei tule "optimiolosuhteissa" ja jos pelaaja ei ikinä ole harjoitellut ottamaan heittoja erilaisille ärsykkeillä, ei hän pysty näitä vähän huonommista lähtökohdista otettuja heittoja laittamaan sisään niin hyvällä prosentilla.....
Haluaisin uskoa, että heittopaikkojen ja vastaanotettujen syöttöjen laatuun voi vaikuttaa. Moni valmentaja on sitä mieltä, että syötön ajoituksen pitäisi onnistua ja syötön pitäisi osua ns. "lapaan". Nämä kaksi edellä mainittua seikkaa ovat minun mielestä syöttämisen perusasioita.

Valmentajan vastuulla on valita omat standardit ja oma vaatimustaso. Eräs minun junnuvalmentaja ei hyväksynyt yhtään huonosti ajoitettua tai epätarkkaa syöttöä. Mikäli riittävän laadukasta syöttöä ei pystynyt syöttämään yhdellä kädellä (jokainen) sai syöttää ainoastaan kahdella kädellä. Mikäli pelaaja ei jaksanut syöttää kahdella kädellä parannettiin voimatasoja.

Mikropojilla heitot saa nopeasti onnistumaan 10/10. Tämä tapahtuu A-tikkailla, kun pallot pudottaa koriin sentin korirenkaan yläpuolelta. Valmentajan vastuulla on päättää miten nopeasti aletaan kiiruhtaa perustekniikasta pelitemmolla tehtäviin asioihin.

Syöttäminen ja syötön vastaanottaminen ovat minun mielestä ensisijaisesti asennekysymyksiä. Syötön vastaanottaja signaloi mihin syötön haluaa. Syöttäjän vastuulla on toimittaa oikea aikainen laadukas syöttö....
 
Viestejä
4
Iso osa heittotaitoa on myös pallon kiinniottaminen eri kulmista ja eri korkeuksista.

Alkuperäinen kysymys dippamisesta/pallon alasviemisestä on aika pitkälti siinä jo vastattu. Mahdollistaa heittämisen samalla mekaniikalla jokaisella kerralla, riippumatta syötön laadusta. Syöttö tulee usein muualtakin kuin suoraan edestäpäin suoraan paidassa olevan logon kohdalle. Suorituksen toistettavuus kyseessä. Todella iso osa heittotekniikkaa on myös jalkojen ja käsien toiminta ja tekniikat. Jalkojen eri asennoista ja liikkumissuunnista heittoasentoon pääseminen, pallon kiinniottaminen kahdella tai kummalla tahansa kädellä ja pelivälineen "dippaus"

Koripallon taitovalmentamiseen vinkki. Kynä, vihko ja korista ruudulle. Mitä maailman parhaat pelaajat tekevät missäkin tilanteessa. Kun esimerkiksi heittäessä jokainen pelaaja dippaa pallon alaspäin kopatessa pelivälinettä merkintä paperille ja pohtimaan mitä hyötyä siitä on ja miksi noin tehdään.

Pari jälkimmäistähän saa miljoonansa käytännössä vain heittämällä palloa kaukaa säkkiin.

Koko kansan lauri


Jj Redick


Kyle Korver
 
Viestejä
2 534
Tämä dippaus on sama asia kuin väärä heittotekniikka. Liike-energiaa pitää tuottaa ainoastaan haluttuun suuntaan. Heiton liikerata suuntautuu ylöspäin. Kaikkiin muihin suuntiin tuotettu liike häiritsee heittoa ja vastustaa liikettä halutulle pallon liikeradalle.

Silmukkavalmentajat haluavat tuottaa heiton aikana liikettä taaksepäin ja alaspäin (hölmöä hommaa). Heitosta saa tarkemman, kun kaiken ylimääräisen "hölmöilyn" jättää pois. Silmukkavalmentajatkin opettavat, että mitä vähemmän teet epäolennaisia asioita heiton aikana niin sitä tarkempi on lopputulos, mutta nämä silmukan tekijät eivät tajua, että se silmukka on se epäolennainen ja turha osa sitä heittoa.

Heittäjän ei tarvitse välittää syötön laadusta. Se ei ole heittäjän ongelma. Tottakai syötön on oltava joka kerta laadukas! Miten yksikään valmentaja voisi hyväksyä huonoja syöttöjä? Heittäjän tehtävä on olla valmiina peliasennossa (kyykyssä) ja heittää nopeasti heti pallon vastaanotettuaan. Miksi ihmeessä se syöttö pitäisi vastaanottaa pystyssä suorin jaloin?

1) Älä hyväksy huonoja syöttöjä.
2) Älä hyväksy hidasta heittämistä (esim. dippaamista, kuperkeikkaa, piruettia tai silmukkaa).

Loppujen lopuksi kysymys on asenteista, standardeista ja vaatimustasosta. Miksi pitäisi mennä yli siitä mistä aita on jo kaatunut? Mikäli luulette, että maailmalla kaikki heittovalmentajat opettavat silmukkaa niin olette minun mielestä väärässä!

Ohessa Youtube-linkki, jossa kuvaruutu on jaettu puoliksi. Vasemmalla viiksekäs herrasmies kisaa pelaajaa vastaan joka ei dippaa. Mikäli päädyt katsomaan videon voisit ehkä pohtia minkä takia oikean puoleinen herra ei käyttänyt "dippiä"...
Dipillä vai ilman?
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
4
mihin Larry tuo pallon kopatessa ja heittäessä?

löysin myös videomateriaalia siitä oikeasta heittotekniikasta jonka mainitsit.

Lisätään vielä Detlef. Mitä Herra tekee kun saa syötön?


Silmukka on myös vain yhden manselaisen kehittämä tapa visualisoida pelaajalle heiton mekaniikkaa. Visualisointi on vahva opetuskeino. Nuorelle on hyvä näyttää esikuvien suorituksia joiden pohjalta on omaa heittoa sitten hyvä lähteä opettelemaan. Uskon että nykypäivän lapsi kuitenkin katsoo mieluummin steph curryn heittoa kuin Ben carnevalea 30-luvulta, mutta kaikki tavallaan.


Tämä dippaus on sama asia kuin väärä heittotekniikka. Liike-energiaa pitää tuottaa ainoastaan haluttuun suuntaan.

Jos tarkastelet heittoa tarkemmin ja jopa hidastettuna huomaat että dippi liittyy pallon kiinniottoon enemmän kuin heittämiseen. Itse heittoliike alkaa kun pelaajalla on pallo edessä heittotaskussa, alakroppa ladattuna ja kummatkin jalat lattiassa. Dippaamalla päästään tähän alkupisteeseen.

Heitto

En itse löydä mistään esimerkkiä heittäjästä joka heittäisi suoraan kopista. Mielelläni avoimin mielin katsoisin ja analysoisin, mutta kun niitä ei vaan ole. Valmentajana kehittyminen vaatii olemassa olevien huippujen analysoimista, omien olemassa olevien ajatusten murskaamista jos ne osoittautuu huuhaaksi.
 
Viestejä
278
Tämä nyt on selvästi mielipidekysymys. Ja vielä mielipide, jota ei ihan hevillä luovuta. Muutaman pointin haluan kuitenkin vielä tuoda esille:

1. Minä en, ja ei varmasti dipperkään, sano, että syötön laatua ei tulisi valvoa ja painottaa. Tottakai tulee! Syöttäminen on yksi koripallon tärkeimmistä osa-alueista. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joskus pallot ei napsahdakaan ihan oikeaan kohtaan (ei välttämättä tarvitse olla edes syöttö, vaan kimmonnut pallo jostakin). Dipper on argumentoinut mielestäni hyvin, että dippaamisella/silmukalla vai miksi tätä haluaakaan kutsua saa mielestäni hyvin vakioitua heittotekniikan mihin ikinä syöttö tuleekaan.

2. Dippaamisen tulisi tapahtua vaiheessa, jossa pelaajan jalat menevät alaspäin (ensimmäisessä viestissäni olevalla videolla käytetään termiä "hop", pistän videon vielä tämänkin viestin loppuun niin ei tarvitse etsiä). Tällöin pallo kulkee ylöspäin samaan aikaan kuin heittäjän muu kroppa, jolloin tätä ylimääräistä liikettä ei ole. Tämä ei silloin edes hidasta heittoa kuin mitättömän verran. EDIT: dipper tuossa selittikin jo tämänkin asian.

 
Viestejä
278
Tämä dippaus on sama asia kuin väärä heittotekniikka. Liike-energiaa pitää tuottaa ainoastaan haluttuun suuntaan. Heiton liikerata suuntautuu ylöspäin. Kaikkiin muihin suuntiin tuotettu liike häiritsee heittoa ja vastustaa liikettä halutulle pallon liikeradalle.

Silmukkavalmentajat haluavat tuottaa heiton aikana liikettä taaksepäin ja alaspäin (hölmöä hommaa). Heitosta saa tarkemman, kun kaiken ylimääräisen "hölmöilyn" jättää pois. Silmukkavalmentajatkin opettavat, että mitä vähemmän teet epäolennaisia asioita heiton aikana niin sitä tarkempi on lopputulos, mutta nämä silmukan tekijät eivät tajua, että se silmukka on se epäolennainen ja turha osa sitä heittoa.

Heittäjän ei tarvitse välittää syötön laadusta. Se ei ole heittäjän ongelma. Tottakai syötön on oltava joka kerta laadukas! Miten yksikään valmentaja voisi hyväksyä huonoja syöttöjä? Heittäjän tehtävä on olla valmiina peliasennossa (kyykyssä) ja heittää nopeasti heti pallon vastaanotettuaan. Miksi ihmeessä se syöttö pitäisi vastaanottaa pystyssä suorin jaloin?

1) Älä hyväksy huonoja syöttöjä.
2) Älä hyväksy hidasta heittämistä (esim. dippaamista, kuperkeikkaa, piruettia tai silmukkaa).

Loppujen lopuksi kysymys on asenteista, standardeista ja vaatimustasosta. Miksi pitäisi mennä yli siitä mistä aita on jo kaatunut? Mikäli luulette, että maailmalla kaikki heittovalmentajat opettavat silmukkaa niin olette minun mielestä väärässä!

Ohessa Youtube-linkki, jossa kuvaruutu on jaettu puoliksi. Vasemmalla viiksekäs herrasmies kisaa pelaajaa vastaan joka ei dippaa. Mikäli päädyt katsomaan videon voisit ehkä pohtia minkä takia oikean puoleinen herra ei käyttänyt "dippiä"...
Dipillä vai ilman?
Niin ja muuten tuosta videosta. Birdin heitto ei ole dippaus/silmukka on helvetin hidas, eikä siten mikään esimerkki jota tulisi käyttää (Bird toki aikansa parhaita ellei paras heittäjä). Jos vertaa noihin dipperin videoihin Korverista, Redickista ja Laurista, niin huomaa miten se tulisi tehdä ja kuinka nopea heitto on siitä huolimatta. Steph Curryllä on varmaan kaikkien aikojen nopein heitto ja hän on "dippaaja"! Heiton nopeuteen vaikuttaa niin monet muutkin asiat.
 
Viestejä
676
Tämä dippaus on sama asia kuin väärä heittotekniikka. Liike-energiaa pitää tuottaa ainoastaan haluttuun suuntaan. Heiton liikerata suuntautuu ylöspäin. Kaikkiin muihin suuntiin tuotettu liike häiritsee heittoa ja vastustaa liikettä halutulle pallon liikeradalle.

Silmukkavalmentajat haluavat tuottaa heiton aikana liikettä taaksepäin ja alaspäin (hölmöä hommaa). Heitosta saa tarkemman, kun kaiken ylimääräisen "hölmöilyn" jättää pois. Silmukkavalmentajatkin opettavat, että mitä vähemmän teet epäolennaisia asioita heiton aikana niin sitä tarkempi on lopputulos, mutta nämä silmukan tekijät eivät tajua, että se silmukka on se epäolennainen ja turha osa sitä heittoa.

Heittäjän ei tarvitse välittää syötön laadusta. Se ei ole heittäjän ongelma. Tottakai syötön on oltava joka kerta laadukas! Miten yksikään valmentaja voisi hyväksyä huonoja syöttöjä? Heittäjän tehtävä on olla valmiina peliasennossa (kyykyssä) ja heittää nopeasti heti pallon vastaanotettuaan. Miksi ihmeessä se syöttö pitäisi vastaanottaa pystyssä suorin jaloin?

1) Älä hyväksy huonoja syöttöjä.
2) Älä hyväksy hidasta heittämistä (esim. dippaamista, kuperkeikkaa, piruettia tai silmukkaa).

Loppujen lopuksi kysymys on asenteista, standardeista ja vaatimustasosta. Miksi pitäisi mennä yli siitä mistä aita on jo kaatunut? Mikäli luulette, että maailmalla kaikki heittovalmentajat opettavat silmukkaa niin olette minun mielestä väärässä!

Ohessa Youtube-linkki, jossa kuvaruutu on jaettu puoliksi. Vasemmalla viiksekäs herrasmies kisaa pelaajaa vastaan joka ei dippaa. Mikäli päädyt katsomaan videon voisit ehkä pohtia minkä takia oikean puoleinen herra ei käyttänyt "dippiä"...
Dipillä vai ilman?

Hän ei ilmeisesti halunnut voittaa kisaa. Dippaaja oli jopa hieman nopeampi. Koko tämä väittely on täysin turha. Ja kovin voimakkaiden mielipiteiden ilmaisu asiasta samoin. Ihmisen fysiologia on aina hieman erilainen ja se, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Käsien mittasuhteet esimerkiksi vaikuttavat heittämiseen paljon. Dippi käsittääkseni tehdään tosiaan ennen kuin ylöspäin suuntautuvat heittoliike alkaa ja jos sillä saa heiton vakioitua ja tulokset puhuvat puolestaan, niin siitä vaan. Jos taas saa tarkempia, parempia heittoja ilmaan ilman dippiä, niin siitä vaan. Huonoja syöttöjä ei tosiaan saa suvaita, mutta ei heittäjä voi kieltäytyä heittämästä (heittopaikka, -kello), kun heitto pitää saada ilmaan, vaikka syöttö ei napsahda aivan lapaan. En nyt yhtäkkiä menisi tuomitsemaan sellaista heittotyyliä tai heiton rakentelua, jolla maailman parhaat upottavat palloa pussiin hyvillä prosenteilla.
 
Viestejä
2 534
......En nyt yhtäkkiä menisi tuomitsemaan sellaista heittotyyliä tai heiton rakentelua, jolla maailman parhaat upottavat palloa pussiin hyvillä prosenteilla.
Humpuuki pitää minun mielestä tuomita aina. Ei ole vaarallista olla väärässä tai nolata itseään, koska silloin oppii jotain uutta.

Valmentajan pitää pystyä kriittiseen ajatteluun. Ajattelu, että on monta tapaa päästä samaan tulokseen ei johda optimaalisiin tuloksiiin. Tekniikkavalmentajan pitää vahvasti uskoa omaan asiaansa.

1) dippaus/silmukka ovat heiton välivaiheita ja niitä enemmistö heittäjistä käyttää.
2) moni heittovalmentaja pitää dippausta/silmukkaa pakollisena osana heittoa
3) osa valmentajista pitää dippausta/silmukkaa joko turhana tai jopa haitallisena "huuhaana".
4) dippaus/silmukka ovat minulle sama asia kuin autolla Stop-merkin kohdalle pysähtyminen. Pysähdytään, katsotaan ensin vasemmalle ja oikealle ennen kuin lähdetään liikkeelle. Nopeampi ja taloudellisempi tapa olisi.....

Meillä on ollut kaksi erillistä keskustelua. Tässä "Catch and shoot" ketjussa on puhuttu dippaamisesta eli pallon tuomisesta vyötärön korkeudelle. Toisessa ketjussa "Heiton liikerata" on puhuttu "silmukasta, joka on käyrä liikerata vyötärön korkeudelta otsan korkeudelle.

Niin ja muuten tuosta videosta. Birdin heitto ei ole dippaus/silmukka on helvetin hidas, eikä siten mikään esimerkki jota tulisi käyttää (Bird toki aikansa parhaita ellei paras heittäjä)......

Dipillä vai ilman?

Syy miksi otin tuon Birdin videon esimerkiksi on, että pallot ovat jo valmiiksi vyötärön korkeudella siinä pallotelineessä. Siitä huolimatta Bird pakonomaisesti dippaa mikä on minun mielestä turhaa. Dippaamisen idea on päästä haluttuun "alkupisteeseen". Mikäli jo ollaan siinä halutussa "alkupisteessä" ei enää dippaamista minun mielestä tarvita.

Olemme väitelleet miten parhaiten päästään samaan haluttuun "alkupisteeseen" tässä "Catch and shoot" ketjussa. Olemme olleet eri mieltä onko "dippaaminen" välttämätöntä tuohon "kyykkyasentoon" pääsemiseen (ja pallon vyötärön korkeudelle saamiseksi). Yrititte ystävällisesti vakuuttaa minut dippaamisen eduista ja sen yleisyydestä. Olen siitä hyvin kiitollinen!

Olisin toivonut myös enemmän keskustelua mitä tapahtuu, kun heitto etenee ns. "alkupisteestä" eteenpäin, kun ylöspäin suuntautuva liike alkaa. Sen keskustelun haluaisin mieluiten käydä toisessa ketjussa "Heiton liikerata". Minua kiinnostaa erityisesti se silmukkaliikerata. Olen kriittinen silmukkaliikerataa kohtaan, koska silmukassa tehdään käsillä liikettä taaksepäin (selästä poispäin).

Kiitos Dipperille hyvästä esimerkkilinkistä! Näytän sen omille pelaajille. Muistaako kukaan noiden pelaajien nimiä? Onko kukaan videon pelaajista tulossa sinne Espoon turnaukseen?
Only up!
 
Viimeksi muokattu:

42

Viestejä
3 353
Valmentajan pitää pystyä kriittiseen ajatteluun. Ajattelu, että on monta tapaa päästä samaan tulokseen ei johda optimaalisiin tuloksiiin. Tekniikkavalmentajan pitää vahvasti uskoa omaan asiaansa.

Kriittinen ajattelu, kyllä. Usko omaan asiaan, kyllä. Kuitenkin, jos ajattelee vain sitä omaa yhtä tapaansa, vaikkakin kovasti, niin mistäs sitä tietää mikä on tie optimaalisiin tuloksiin? Kun aika monessa asiassa teitä samaan lopputulokseen on kuitenkin useita.
 
Viestejä
2 534
Miten auttaisitte tämän videon nuorta naista heittämään nopeammin ja tarkemmin?


Mikäli haluttaisiin tehdä 150kpl toistoja 300s aikana niin yhdelle toistolle jää aikaa tasan 2s. Miten tuo heittosuorituksen aika 2s jakautuu? Nähdäkseni aika jakautuu käytännössä kolmeen osaan. 1) heittoliike, 2) heiton lentorata sormen päistä korirautaan, 3) pallo putoaa korisukasta läpi ja palauttaja ottaa pallon haltuun. Oletan, että heittäjä ei aloita heittoliikettä ennen kuin toinen pallo on palauttajan hallussa.

Sprintterit jouksevat 10m matkan pysähdyksistä 2s aikana ja vauhdissa 1s aikana. Kuinka paljon teidän mielestä heittäjällä on aikaa tehdä se heittoliike? Puhutaanko yhdestä sekunnista vai useista sekunneista?
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
4
Miten auttaisitte tämän videon nuorta naista heittämään nopeammin ja tarkemmin

Valmiusasento ja kädet. Mimmi ottaa suorilla jaloilla pallon vastaan, pyörittelee kädet hyvin palloon kiinni ja vasta sitten itse heitto starttaa.


Kuinka paljon teidän mielestä heittäjällä on aikaa tehdä se heittoliike? Puhutaanko yhdestä sekunnista vai useista sekunneista?

Itse laitan pallon noin. 0.7-0.6s ajassa ilmaan. Huippuheittäjillä puhutaan about 0.4-0.55s välistä. Mitattuna aika kun pallo ensimmäisen kerran kahdessa kädessä ja pallo on juuri irronnut sormenpäistä.
 
Viestejä
303
Mielenkiintoinen tuo Laurin video. 3p heitoissa vain 6 kpl'ssa Lauri joutuu itse pomputtamaan palloa päästäkseen parempaan heittopaikkaan ja kaikissa muissa 139'ssä heitossa hän on varsin vapaassa heittopaikassa, jossa on aikaa hakea huonompikin syöttö kiinni ja heittää kori ennen vastustajan blokkia.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös