Koripallo.com

Lauri Markkanen - mies ja legenda

Viestejä
2 184
Näytti että saattoi Allenin jalka kolahtaa juuri ennen Laurin alastuloa. Sen myötä sitten jalka maahan huonossa asennossa. Hieman positiivista, että pystyi tulemaan omin jaloin kentältä pois ja jopa ihan hieman varaamaan painoa jalalle. Puhuisi siis vain nilkan siteiden, ei murtuman puolesta.

Silti sen verran pahalta näytti, että kyllä tuossa useampi viikko ollaan sivussa.

Tosi harmi kun oli löytynyt sekä itseluottamus että heitto.
 
Viestejä
2
Näytti nilkan nivelsiteiden katkeamiselta tai vähintään vakavalta venähtämiseltä. Ei vielä kausi ohi. Oma arvio 4-6 viikkoa saikkua. Toivottavasti oon väärässä.
 
Viestejä
27
Erikoinen tilanne ja indikoi ehkä vähän sitä, että Laurin nilkka jo valmiiksi löysä, kun kontaktittomassa tilanteessa pyörähtää. Itse olen kuitenkin optimistinen tämän loukin suhteen, koska ammattikoripalloilijat palaa välillä hyvinkin nopeasti nyrjähdyksien jälkeen. Sellaiset nilkkatuet, joita esim. Trae Young ja Steph Curry käyttävät, estävät käytännössä nyrjähdyksen ja sellaisten kanssa pystyy pelaamaan, vaikka nilkka olisikin vielä kipeä. Cavs tosissaan tarvitsee Lauria ja en ihmettelisi jos olisi takaisin jo max 2 vkon päästä
 
Viestejä
1 342
Näin on eikä kivustakaan voi paljon päätellä koska nilkan mennessä kunnolla ympäri sattuu heti kyllä makeasti. Siitähän se voi liikutellessa hieman nöyrtyä, kunnes seuraavana aamuna on sitten turvonnut kaikkeen komeuteensa ja kipuun myös. Näin ainakin omakohtaisen kokemuksen, jota asiasta on riittävästi, perusteella. Jos ei mitään ole ratkennut leikattavaksi asti, parnatunee tosiaan muutamassa viikossa. Jos on sitten olisi kausi aika pitkälle siinä.
 
Viestejä
142
Sellaiset nilkkatuet, joita esim. Trae Young ja Steph Curry käyttävät, estävät käytännössä nyrjähdyksen ja sellaisten kanssa pystyy pelaamaan, vaikka nilkka olisikin vielä kipeä.

Itse aloin käyttää muutama vuosi nilkkatukia aina (höntsä)korista pelatessa ja nyrjähdykset loppuivat saman tien. Kuulema fysioterapeutit eivät suosittele jatkuvaa käyttöä, mutta ainakin näin harrastajana ovat olleet kyllä pelastus nimenomaan ennaltaehkäisevänä. Tällä hetkellä 20 pelaajaa on NBA:sta sivussa nilkkavamman takia: NBA Injury Report - Basketball Player Injuries Miksiköhän useampi ei käytä tällaisia ammattilaisista, jokin syy sille varmasti on. Onko siitä haittaa ponnistukselle tai liikkumiselle?
 
Viestejä
666
Olisko se niin että kun nilkan liikkuvuus huononee tuen myötä, rasittuu polvi enemmän. Näin muistaisin asiaa joskus perustellun.

Itsellä on myös historiaa nilkkojen kanssa ja olen harkinnut tuen jatkuvaa käyttöä jatkossa.
 
Viestejä
1 342
Näytti että saattoi Allenin jalka kolahtaa juuri ennen Laurin alastuloa. Sen myötä sitten jalka maahan huonossa asennossa.
Näinhän siinä näköjään kävi ja juuri ennen alastuloa Allenin jalka osuu ihan kunnolla Laurin jalkaan ja vääntää sivuun. Yläkameran hidastuksesta tuo näkyy hyvin.

Screenshot 2022-01-23 at 14.20.34.png


Tänään varmaan magneettiin jossa selviää nivelsiteiden kunto. Jotenkin luotto Cavsin lääkintäjoukkoihin paljon parempi kuin Bullsin ainakin boyleninaikaiseen ”kovat pelaa vaikka kipsi jalassa”-mentaliteettiin. Kuulemma tosin erittäin varovaisia päästämään kuntoutuksesta kentälle.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
4 028
Neljän ja puolen viikon päästä on Detroit vieraissa, allstar-viiikonlppun jälkeen. Siinä voisi olla hyvä tavoite, 11 matsia jäisi väliin.
 
Viestejä
1 434
Tietäen Cavsin lähes hysteerisen suhtautumisen kuntoutukseen... se on siinä ja siinä, ettei Laurin kausi ole siinä. Jos joku vamma vaatii parhaiden asiantuntijoiden mukaan kolmen viikon levon, Cavs pistää vielä toisen mokoman päälle varmuuden vuoksi. Alle kuukauden saikkua on aivan turha toivoa tällaisessa tapauksessa. Oma veikkaus on 1,5kk sivussa. No, tähän on alkanut ikävä kyllä jo tottua. Markkanen ei perinteisesti ole kovin paljon NBA-koripalloa pelannut helmi-maalis-huhtikuussa.

Usein tulee muuten mietittyä, paljonko NBA:ssa säästettäisiin toipumispäiviä, jos heti nilkkavamman järkeen ryhdyttäisiin KKK-toimenpiteisiin (kylmä, koho, kompressio). Yleensähän homma menee kuten Laurinkin tapauksessa, eli ensin pelaaja makailee vartin verran tuskaisena lattian pinnassa ja antaa jalan turvota huoltajien tuijottaessa hölmönä vieressä, sitten konkataan hitaasti kohti puolen kilometrin päässä sijaitsevaa pukukoppia, ja lopulta joku saattaa ehkä muistaessaan jopa teipata jalan.

Korisliigassahan jalka on nilkkavamman jälkeen yleensä ylhäällä jo alta 30 sekunnin tapahtumasta. Ehkä täälläkin jotain osataan.
 
Viestejä
2 184
Usein tulee muuten mietittyä, paljonko NBA:ssa säästettäisiin toipumispäiviä, jos heti nilkkavamman järkeen ryhdyttäisiin KKK-toimenpiteisiin (kylmä, koho, kompressio). Yleensähän homma menee kuten Laurinkin tapauksessa, eli ensin pelaaja makailee vartin verran tuskaisena lattian pinnassa ja antaa jalan turvota huoltajien tuijottaessa hölmönä vieressä, sitten konkataan hitaasti kohti puolen kilometrin päässä sijaitsevaa pukukoppia, ja lopulta joku saattaa ehkä muistaessaan jopa teipata jalan.

Korisliigassahan jalka on nilkkavamman jälkeen yleensä ylhäällä jo alta 30 sekunnin tapahtumasta. Ehkä täälläkin jotain osataan.
Perus-NBA. Kaikki pitää donkata. Blokit pitää yrittää painaa kahdeksanteen penkkiriviin. Imago ennen kaikkea. Niin ollen kentältäkin konkataan mukamas omin jaloin, tuli mitä tuli. Siitä on kohta 15 vuotta aikaa ja Paul Piercelle yhä vittuillaan "pyörätuolipelistä". Ei saa näyttää heikkoutta.
 
Viestejä
443
Lääkärien ensiarvioiden mukaan kasvisruokavalio pelasti Laurin pahemmilta loukkaantumiselta, kuten nilkan alueen luiden murtumiselta. Laurin hennot kasviksilla rakennetut luut ovat niin huokoiset, että kehon massa ja sen aiheuttama paine sääri- ja pohjeluille jää suhteessa pienemmäksi kuin ns. sekasyöjällä. Kerrankin näin päin. :)
 
Viestejä
3 498
Olisko se niin että kun nilkan liikkuvuus huononee tuen myötä, rasittuu polvi enemmän. Näin muistaisin asiaa joskus perustellun.

Itsellä on myös historiaa nilkkojen kanssa ja olen harkinnut tuen jatkuvaa käyttöä jatkossa.

En tiedä liittyykö se tähän, mutta itse olen aikoinaan kuullut väitteen, että koripallotossujen kehittymisen myötä polvivammat ovat yleistyneet. Kun ennen vanhaan tossu ei oikein tukenut nilkkaa, nilkka muljahti, Nyt, kun tukea on tossun pohjassa ja nilkassa enemmän, väännön rasitus siirtyy enemmän polveen.
Polvivammoja on enemmän kuin vanhoina Converse -aikoina. Mutta onneksi lääketiede on myös kehittynyt, sillä vanhoina hyvinä aikoina polvivammat olivat usein career ending, nykyään vain season ending.
 
Viestejä
2 534
En tiedä liittyykö se tähän, mutta itse olen aikoinaan kuullut väitteen, että koripallotossujen kehittymisen myötä polvivammat ovat yleistyneet. Kun ennen vanhaan tossu ei oikein tukenut nilkkaa, nilkka muljahti, Nyt, kun tukea on tossun pohjassa ja nilkassa enemmän, väännön rasitus siirtyy enemmän polveen.
Polvivammoja on enemmän kuin vanhoina Converse -aikoina. Mutta onneksi lääketiede on myös kehittynyt, sillä vanhoina hyvinä aikoina polvivammat olivat usein career ending, nykyään vain season ending.
Nykyään tiedetään paljon enemmän miten polvivammoja voidaan ennaltaehkäistä. Se on valmennuksellinen valinta kuinka paljon halutaan panostaa polvien vahvistamiseen. Kuinka moni junnuvalmentaja haluaa teettää kivuliaita polvien vahvistamiseen tähtääviä harjoituksia. Ne oletettavasti pääsääntöisesti jätetään Suomessa tekemättä, koska 1) ne eivät ole hauskoja 2) aika halutaan käyttää johonkin muka tärkeämpään asiaan.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös