Koripallo.com

M20 2013

Viestejä
592
Vs: M20 2013

raappa sanoi:
Kyllähän toi on jo melko surullista.

Ymmärtäisin joskus tuollaisen rökäletappion ehkä A-sarjan parhaille joukkueille. Mutta nyt pelataan B-sarjaa (A-sarjaankin on jo nostettu 20 joukuetta) eli tämän sarjan paras on siis Euroopassa 21. Ja tässä sarjassa me hävitään 40 pinnaa!

Kun en tunne ikäluokkaa niin voihan sieltä joitakin pelaajiakin puuttua mutta kyllä tämä on surkeaa. 20-pojat häviävät Hollannille 40 pts, 18-vuotiaat Belgialle 35 pts ja 16-vuotiaatkin myös täysin pystyyn Liettualle.

Onko meidän eri maajoukkuen rosterit niin kapeita että 1-2 pelaajan puuttuminen romuttaa kaiken. Tosin niinhän se oli miehissäkin, B-sarjassa pelattiin edelliset karsinnat 1-9 kun Koponen ja Rannikko huilas.

Onko kansainvälinen menestymisemme loppujen lopuksi vain hetken kupla. Pelottaa.
 
Viestejä
7 517
Vs: M20 2013

Korostan, että ite en ole nuorisomaajoukkueiden otteita nähnyt, mutta silti spekuleeraan ns hatusta. Oliskohan niin, että tämä yhtenäinen pelitapa vaan miesten kanssa ei ihan äkkiseltään tuo tulosta junnuissa. Ymmärtääkseni tuo pelitapa on kuitenkin sekä fyysisesti, että peliälyn osalta melko haastava ja vielä sisäistää usein nopeassa ajassa. Ollaanhan se nähty miehissäkin, että kun tuo pelitapa pettää, niin se pettää aika pahannäköisesti ja johtaa helppoihin kuppeihin erityisesti hyvän perustaitojen osaamisen joukkueita vastaan, jotka ei panikoi ja hötky. Eli pelitapa on vaikea, joka huonosti sisäistettynä johtaa herkästi koko pakan hajoamiseen. Hyökkäyspeliin ei saada hyvää flowta puolustuksen kautta ja lopputulos on huono.

En pelaajamateriaaliin osaa sen isommin ottaa kantaa, mutta kyllä siellä yksilötasolla kuitenkin ihan lupaavia junnuja on. Onko sitten kuinka hyviä tähän pelitapaan tai löytyykö esim jokaiselle pelipaikalle laatua, niin en osaa sanoa.
 
Viestejä
563
Vs: M20 2013

HMMMMM......

Kauan olen Suomen eri maajoukkueita eri ikaluokissa seurannut - vaikka silti en todellakaan ole mikaan expertti koripallossa (kun sita naen paa-asiassa linssin lavitse).
Joten nama kommentit saa ottaa tuo mielessa...

Mutta omalta osaltani en ole nahnyt noin yksipuolista ottelua maajoukkue tasolla - ottelussa jossa Suomi olisi pelannut.
Tappiotahan aina tulee - mutta se tapa milla ne tulevat ovat silloin tarkeampia.. ei valttamatta havitko ottelun 50 pisteella vain 20 pisteella.
Itse en tanaan ottelussa nahnyt paljoa mika Suomelta olisi onnistunut - ainakaan hyokkayspaassa. Ei kai se puolustuskaan hirvean hyvin toiminut jos tulosta katsellaan.

Loukkaantumisia joukkueella tietenkin on, ja en osaa sanoa kuinka tarkeita nama puuttuvat pelaajat ovat, sen verran on joukkue muuttunut siita kuin heidat viimeksi tapasin vuosi sitten.

Toivottavasti huomenna Kyprosta vastaan kentalla astuu Suomen joukkue toisenlaisella ilmeella ja taistelu-hengella, muuten voi tulla erittain pitka viikko joukkueelle tassa turnauksessa.

Naina kahtena paivana olen nahnyt kaikki joukkueet kertaalleen.. ja ei tuo Hollanti nyt hirvean korkealle meikalaisen rankingissa paase tassa turnauksessa..

Ei muuta kuin uutta kehaan ja huomenna uudestaan :)
 
Viestejä
592
Vs: M20 2013

Minä en edes tiedä mitä tuolla meidän pelitavalla tarkasti ottaen tarkoitetaan. Olen lukenut että halutaan olla nopeita ja agressiivisia ja hyökätään jotain kolmiopelin mukaista hyökkäystä. Mutta ei se voi olla syy että hävitään Euroopan heikomman puolen joukkueelle 40 pinnaa. Kyllä se suurin syy on siinä ettei meille jostain syystä tule hyviä pelaajia. Meille ei ole tullut kansainvälisen huipputason pelaajia viimeisen 20 vuoden aikana kuin Möttölä, Rannikko ja Koponen, pari muutakin saa palkkaa maailmalla mutta eivät kuitenkaan ole kv tasolla huippupelaajia.
Niinkuin edellisessä viestissä kirjoitin, siitä ei ole pitkä aika kun edustusjoukkueemme oli B-sarjassa 1-9 ilman kahta avainpelaajaa.

Nyt kun Ruotsi ja Viro sekä Tanskakin lähettää melko tiiviisti jonkinlaisia poikamaajoukkueita A-kisoihin, tuntuu siltä että meiltä nuo kisat vaan karkaavat koko ajan kauemmaksi, vaikka A-sarjojen joukkuemäärää on koko ajan nostettu.

Toivottavasti olen huolestunut ihan turhaan ja nyt on vaan huonot ikäluokat ja nippu loukkaantumisia päällä. Jotenkin on vaan sellainen tuntuma että mitä enemmän me panostetaan nuorten maajoukkueisiin ja ammattimaisiin valmentajiin ja nuorten valmennukseen, sitä huonompia tuloksia tulee kv-tasolla
 
Viestejä
7 517
Vs: M20 2013

Ensinnäkin tuolloin edustuksen karsinnoissa vastassa ei ollut mitään pilipalijoukkueita ja kokoonpanosta taisi enemmän tai vähemmän olla poissa noi kaikki mainitsemasi kv-tason huippupelaajat. Veikkaisin, että aika monella muullakin maajoukkueella silti kahden pointin menetys kirpasisi ja näkyisi myös tuloksessa.

Toisekseen se, mitä edustus on nyt tai kuinka paljon on saatu tuotettua mitäkin viimeisen 20 vuoden aikana aikuistasolle, on aika huono vertailukohta siihen mitä toiminta on junnuissa tällähetkellä.

Kolmanneksi sanot, ettet tunne pelitapaa, toisaalta sanot että pelitapa ei voi olla syypää. Toisaalta sanot, ettet tunne ikäluokkaa, mutta sanot faktana että ei vain ole hyviä pelaajia? Olen hämilläni...
 
Viestejä
492
Vs: M20 2013

Kyllä juttu on niin että jätkät leireilee leirelimisestä päästyään ja treentaaan tai mukamas treenataan piippitestejä ym teoriaa sykemittareineen jne,.......samat valmentajat valmentaa samalla tyylillä vuodesta toiseen ja ihan sama mikä tulos on.Yksinkertaisesti olemme aika syvällä tällä hetkellä jota kukaan ei nosta pöydällä eikä siitä edes puhuta.
 
Viestejä
7 517
Vs: M20 2013

Mitä ultimate-warrioreita leireillä pitäis saada aikaan? Teoria on ihan hyvästä ja jos sykemittarin läsnäolo tekee treeneistä "mukatreenejä", niin hohhoijjaa. Mikä mulla pistää taas silmään on se, että A-poikien SM-sarjassa lähes pitelemätön pelaaja pystyy tuolla parin pinnan suorituksiin. Kenties katseet pitäis kääntää meidän kansallisiin sarjoihin? Kuitenkin jo Korisliigan kovettaman vähän vanhemmat "junnut" pelaa ilmeisimmin melkolailla hyvillä otteilla universiadeissa?
 

peetu2

Vs: M20 2013

Pelaamisen ja liikunnan iloa ei ole. Ilman sitä pelit eivät kulje. Suomalainen perisynti kaikessa urheilussa ja elämässä ylipäätään.
 
Viestejä
592
Vs: M20 2013

raappa sanoi:
Ensinnäkin tuolloin edustuksen karsinnoissa vastassa ei ollut mitään pilipalijoukkueita ja kokoonpanosta taisi enemmän tai vähemmän olla poissa noi kaikki mainitsemasi kv-tason huippupelaajat. Veikkaisin, että aika monella muullakin maajoukkueella silti kahden pointin menetys kirpasisi ja näkyisi myös tuloksessa.

Toisekseen se, mitä edustus on nyt tai kuinka paljon on saatu tuotettua mitäkin viimeisen 20 vuoden aikana aikuistasolle, on aika huono vertailukohta siihen mitä toiminta on junnuissa tällähetkellä.

Kolmanneksi sanot, ettet tunne pelitapaa, toisaalta sanot että pelitapa ei voi olla syypää. Toisaalta sanot, ettet tunne ikäluokkaa, mutta sanot faktana että ei vain ole hyviä pelaajia? Olen hämilläni...



Kun sanoin etten tunne ikäluokkaa, tarkoitin etten tiedä keitä joukkueesta mahdollisesti puuttuu loukkaantumisten takia. Ymmärtääkseni kuitenkin Kopio, Vaerneberg jne on liian vanhoja U20-sarjaan.

Helvetti vieköön, hyvä joukkue ei häviä Hollannille 40 pinnaa vaikka pelaisi paskapaikkaa / agressiivista miestä / run and gunia/ motion offensia / kolmiopeliä tai mitä tahansa ikinä keksittyä peliä. HYVÄT PELAAJAT pelaisi Hollantia vastaan tasaisia pelejä millä tahansa pelitavalla. Meillä ei vaan ole niitä hyviä pelaajia.

Olen todella huolissani meidän tasosta, jos se on tosiaan sitä että miesten maajoukkueesta tulee kahden pointin puuttuessa keskitasoa paremmasta A-sarjan joukkueesta B-sarjan heikoimpia joukkueita. Silloin meillä ei todellakaan ole tasoa vaan pari yksilöä, huippupelaajia liian vähän.

Pelitapaa voi tietysti syyttää, mun mielestä meille ei vaan tule tarpeeksi hyviä pelaajia. Tietysti joku voi sitten sanoa että tuo valittu pelitapa estää hyvien pelaajien syntymisen. Niinkö?
 
Viestejä
1 547
Vs: M20 2013

Europot sanoi:
Olen todella huolissani meidän tasosta, jos se on tosiaan sitä että miesten maajoukkueesta tulee kahden pointin puuttuessa keskitasoa paremmasta A-sarjan joukkueesta B-sarjan heikoimpia joukkueita. Silloin meillä ei todellakaan ole tasoa vaan pari yksilöä, huippupelaajia liian vähän.

Pelitapaa voi tietysti syyttää, mun mielestä meille ei vaan tule tarpeeksi hyviä pelaajia. Tietysti joku voi sitten sanoa että tuo valittu pelitapa estää hyvien pelaajien syntymisen. Niinkö?

Kyllähän kaikki lähtee pelaajayksilön a) sitoutumisesta, b) kovasta henkilökohtaisesta työstä hyysisten ominaisuuksien ja pelilahjakkuuden päälle.
Verrataan nyt vaikka Murphyjen saamaa koulutusta suomalaiseen, niin NCAA-treenivaatimutaso on todella kova. Siksi minusta on jotensakin kornia puhua suomalaisista, kun nimenomaan koriskasvatus - jos on yläkoulu-yliopistoputken valinnut - ei ole oikeastaan lainkaan vapaaehtoinen niin kuin Suomessa. Siellä on kurinalainen koulunkäynti- sekä treenipakko.
 
Viestejä
7 517
Vs: M20 2013

Europot sanoi:
Olen todella huolissani meidän tasosta, jos se on tosiaan sitä että miesten maajoukkueesta tulee kahden pointin puuttuessa keskitasoa paremmasta A-sarjan joukkueesta B-sarjan heikoimpia joukkueita.

Nyt on pakko vielä varmistaa, että mistä vuodesta puhut?
 
Viestejä
592
Vs: M20 2013

raappa sanoi:
Nyt on pakko vielä varmistaa, että mistä vuodesta puhut?

Vuotta en muista mutta muistaakseni Teemu rikkoi polvensa ja nuori Koponenkin oli jostain syystä poissa. Muistaakseni Suomi pelasi karsinnat 1-9 ajaen onnistuneesti Salinin, Kanervon ja Koiviston sisään.

Tämä keskustelu lähti ehkä hieman väärällä tielle. En ehkä osannut pukea ajatuksiani oikein, mutta tarkoitukseni oli esittää huolestumiseni siitä mitä tuolla poikamaajoukkueiden puolella on ollut nähtävissä jo pitkään. Me jotenkin olemme sokaistuneet miesten upeasta menestyksestä ja unohtaneet että viimeisten vuosien aikana olemme poikapuolella koko ajan pudonneet kelkasta. Ja samaan aikaan kuitenkin kehutaan miten homma on mennyt eteenpäin ja ammattimaistunut

Nuorten maajoukkeuiden toimintaan on tosiaan koko ajan panostettu lisää (ammattimaiset palkatut valmentajat, lisää leiripäiviä, lisää kv-turnauksia, urheilulukiota, -akatemioita, haastajamaajoukkueita, koko sudenpolku),mutta ainakaan minä en näe kv-tasolla varsinaista kehitystä.

En tiedä mitä esimerkiksi Ruotsi, Tanska ja Viro tekevät erilailla, mutta viime vuosina niiden joukkueita on alkanut esiintyä A-sarjassa melko usein.

Aloin vaan miettiä että onko tuo miesten selviäminen A-sarjaan ja hienot pelit siellä ja Katajan hyvät europelit hieman sokaisseet meitä ja emme näe isoa kuvaa. Kuitenkin pitää ymmärtää että suurin syy Suomen pääsyyn A-kisoihin oli turnauksen laajeneminen 24 joukkueeseen. Ja että Katajakin pelasi Europpan 3- tai 4-tasolla.
 
Viestejä
592
Vs: M20 2013

Europot sanoi:
Vuotta en muista mutta muistaakseni Teemu rikkoi polvensa ja nuori Koponenkin oli jostain syystä poissa. Muistaakseni Suomi pelasi karsinnat 1-9 ajaen onnistuneesti Salinin, Kanervon ja Koiviston sisään.

Tarkistin. Kyseessä 2010, eikä sieltä puuttunut kuin Koponen, Rannikko oli loukkaantuneena edellisen kesän. Ja Suomi oli karsinnoissa 1-7,ei 1-9.
 
Viestejä
563
Vs: M20 2013

Paljon voi nakojaan muuttua alle 24 tunnissa...
 
Viestejä
7 517
Vs: M20 2013

Kyllähän mä taisin tietää, mutta en tiedä tiesitkö sinä, kun puhut häviöitä Italialle, Israelille, Latvialle ja MOntenegrolle valahtamisena B-divisioonan huonoimpien joukkoon. Kaikki näistähän oli lopulta EM-kisajoukkueita (laajennuksen myötä). Möttölä oli käytännössä poissa ja Rannikko loukkaantumisten takia pystyi pelaamaan täysillä vain pari peliä. Silti voidaanhan sitä miettiä toisinpäinkin, että nyt ilman Rannikkoa pelattiin kohtalaisen köykäisenoloisesti EM-kisoihin.

Miesten maajoukkueen kannaltahan juniorimyllyn ei tarvitse tuottaa kuin yksi tai muutamia pelureita /ikäluokka, jolloin jatkuvuus miesten maajoukkueen osalta pystytään pitämään. Eriasia sitten tuleeko kv-tason huippupelaajia, mutta siihen uskoisin olevan enemmän seurajoukkueilla kuin maajoukkueella osuutta.

Mun pointti pelitavan suhteen on se, että se palvelee käytännössä miesten maajoukkuetta. Juniorijoukkueet pelaa samalla systeemillä riippumatta siitä onko se materiaalille sovelias pelitapa tai riippumatta siitä vaikka se läskipaikka voisi jotain vastaan jopa toimia. Tämä voi olla ikäluokkien maajoukkueen menestykselle jopa haitallista, jos ei haeta sille pelaajistolle sopivaa ja toimivaa pelitapaa.

Tottakai olis parempi, jos kaikki ikäluokat olisi A-divarissa ja saatais kovempitasoisia pelejä, mutta onko se Suomi nyt joskus ollut vakituinen A-divarijyrä? Onko siis taantumaa nähtävissä?

Toisaalta hämmästelen keskustelua tai ainakin viitteitä miehiin, kun ymmärtääkseni tämän nykyisen myllyn johdosta siellä on Ahoset, Nikkariset ja Nuutiset kohtalaisen kivuttomasti nousseet leventämään rinkiä siten, että miesten maajoukkue on leveämpi kun varmaan koskaan.
 
Viestejä
2 290
Vs: M20 2013

Ainakin pari vuotta sitten sanottiin näin:
Vuonna 2005 tapahtuneen nuorten EM-kisojen pelitaparemontin jälkeen Suomi on laajentuvassa kilpailukentässä parantanut tasaisesti sijoitustaan kokonaisrankingissa ja jättämään kilpailijamaitaan enenevässä määrin taakseen. Nuorten EM-kisoihin osallistuvien maajoukkueiden lukumäärä on kasvanut vuodesta 2005 lähes kymmenen prosenttia, kun Suomen rankingsijoitus on parantunut samanaikaisesti 17 prosenttiyksiköllä.
 
Viestejä
7 517
Vs: M20 2013

Sitte kun kuunteli vasta tuon Salmisen haastattelun, niin kyllä ne näköjään sitte sitä pelitapaa muuttelee reilumminkin. Eli kait se "ihan toisellaiseksi" muutettu puolustus on sitten jo jonkiverran erilainen susijengille tyypillisestä puolustuksesta.
 
Viestejä
592
Vs: M20 2013

raappa sanoi:
Sitte kun kuunteli vasta tuon Salmisen haastattelun, niin kyllä ne näköjään sitte sitä pelitapaa muuttelee reilumminkin. Eli kait se "ihan toisellaiseksi" muutettu puolustus on sitten jo jonkiverran erilainen susijengille tyypillisestä puolustuksesta.
Minulle tuli ihan sama ajatus mieleen. Mitä tuolla meidän pelitavalla oikein tarkoitetaan jos keran eilen pelattiin ihan eri tavalla kuin tänään. Vai mitä tämä tarkoitti?
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös