Näissä koripalloilullisesti parhaissa highschooleissa ja varsinkin prepschooleissa on paljon erilaisia kouluja. Itse varsinainen koulunkäynti luokkatapahtumineen on lähes jokaiselle suomalaista lukioa käyneelle varsin helppoa. Mutta mukana on iso osa kouluja, joissa hieman vieraantuneita pelaajia pistetään järjestykseen, varsinkin prepschooleissa. Useat pelaajat ovat urheilullisesti aivan huikeita atleetteja mutta koulunkäynti ei ole maistunut eikä yliopistojen varsin vaatimattomia testivaatimuksia ole saavutettu. Prepschool on monelle kuin ylimääräinen vuosi high schoolissa
Siellä on kaksi täysin erilaista tapaa saada nämä erikoistyypit takaisin formulaan.
Toinen on sotilallinen kuri, armeijan tapaiset sisäoppilaitokset.
Toinen on kristilliseet koulut, joissa kristinuskolla on iso osuus. Päivittäiset raamattutunnit ja viikottaiset kirkossakäynnit kuuluvat usean tällaisen opinto-ohjelmaan.
Joillekin sopii tuo sotilallinen kuri, toisille tuo kristillinen ympäristö. Joillekin ei sovi kumpikaan.
Nimestään päätellen tuo Littlen koulu on kristillinen.
Ja historiastaan päätellen erittäin kova koripallokoulu.
Otteluohjelmasta päätellen ei tosiaan pelaa mitään alueellista sarjaa, vaan pelailee ympäri maata kivikovissa turnauksissa. Ja kun sieltä viime kaudellakin rekrytoitiin Dukeen, Kansasiin, Bayloriin ja Floridaan, voimme olla ihan varmoja että pelaajat ovat kovempia kuin Suomen ykkösessä.
Ja itse olen saanut kaverista sen verran tasapainoisen kuvan etten usko tuon mahdollisen uskonnollisuudenkaan haittaavan mitenkään.