Vs: Mitä muuttaisit lasten ja nuorten koriksessa?
Puskajussi sanoi:
Mitä haluaisit muuttaa lasten ja nuorten koripallossa ja miksi? Oma listani on varsin laaja ja pitkään mietitty: ...
Keskustelun avannut kysymys on tärkeä ja mielenkiintoinen. Erityisesti kysymyksen jälkimmäinen osa, MIKSI. Vastaus kysymykseen, "MITÄ haluaisit muuttaa..." jää jotenkin ontoksi, jollei se perustu vastaukselle kysymykseen "MIKSI haluaisit muuttaa".
On oltava näkemys tavoittelemisen arvoisesta tulevaisuudesta. On tunnettava nykytilanne. On oltava käsitys niistä arvoista, joiden tulee ohjata valintoja, kun päätetään niistä keinoista, joilla nykytilanteesta pyritään kohti tuota tavoittelemisen arvoista tulevaisuutta.
Kekustelussa on tähän mennessä käsitelty aika vähän kysymystä MIKSI. Lukija joutuu monin paikoin arvailemaan, mihin kukakin muutoksiaan ehdottanut kirjoittaja muutoksillaan pyrkii. Hyvin vähän on kunnon analyysiä nykytilanteesta. Jos ajatellaan tätä muutosta yhteenlaskuna, niin lopputulos jää tuntemattomaksi, vaikka muutoksen määrä tunnettaisiin, mutta nykytilannetta ei tunneta.
Lasten ja nuorten koris on laaja ja monimuotoinen aihe. Valitsen itse tarkoituksella hyvin suppean näkökulman, jonka juuret juontavat lasten ja nuorten urheiluun.
Haluan nähdä tulevaisuudessa
MENESTYSTÄ KANSAINVÄLISILLÄ KENTILLÄ.
En kaipaa menestystä LASTEN JOUKKUEIDEN osallistuessa kansainvälisiin kilpailuihin, en pidä lasten joukkueiden osallistumista kansainvälisiin kilpailuihin edes kovin tärkeänä. Haluan nähdä kansainvälistä menestystä AIKUISTEN tasolla. Pidän myös NUORTEN maajoukkueiden menestystä tavoittelemisen arvoisena ja jokseenkin väistämättömän seurauksena hyvin tehdystä johdonmukaisesta työstä, joka tähtää kansainväliseen menestykseen aikuisten tasolla.
On syytä määritellä, mitä menestyksellä tarkoitetaan ja mikä ei ole menestystä.
Kansainvälistä menestystä on aikuisten arvokilpailujen lopputurnauksiin selviytyminen. Nuorten maajoukkueiden kohdalla menestyksen minimikriteeri on pelaaminen A-kisoissa. Yksilöiden menestystä on pääsy kovien korismaiden koviin joukkueisiin harjoittelemaan tai pelaamaan.
Nykytilanteessa kansainvälisestä menestyksestä saadaan nauttia varsin niukasti. Meillä on joitakin menestyviä yksilöitä ja yksi menestyksen minimikriteerin täyttävä nuorten maajoukkue. Arvelen, että "menestyksen esteistä" vallitsee asiantuntijoiden keskuudessa melkoisen laaja yksimielisyys. Viime kädessä kysymys on yksilöiden päivittäisharjoittelun määrästä ja laadusta. Suomalaiset nuoret antavat tasoitusta muille aloittamalla menestyksen edellyttämän harjoittelun muita myöhemmin. Suomalaiset antavat tasoitusta muille käyttämällä muihin verrattuna aivan liian suuren osan harjoitteluajastaan joukkueharjotteisiin henkilökohtaisen harjoittelun kustannuksella. Suomalaiset antavat tasoitusta kansainvälisille kilpakumppaneille heikommilla liikunnallisilla perusvalmiuksilla siinä vaiheessa, kun pitäisi jo siirtyä jalostamaan lajikohtaisia taitoja ja tekniikoita.
Haluaisin siis poistaa näitä menestyksen esteitä. Minun muutoksillani luodaan valmiuksia kansainväliseen menestykseen sille pienelle joukolle koripalloilevia nuoria, jotka ovat valmiita tekemään lujasti työtä menestyäkseen kansainvälisillä kentillä. Mielestäni muutokset voidaan toteuttaa niin, että muutokset eivät häiritse suuren harrastajamassan harrastusta.
Haluaisin muuttaa
lasten koriksessa:
Lisää monipuolista liikuntaa ja monen lajin harrastamista, vähemmän keskittymistä ja erikoistumista yhteen lajiin jo ala-asteen alaluokilla. Juoksutaito ja liikunnalliset perusvalmiudet kunniaan.
Haluaisin muuttaa
nuorten koriksessa
Harjoittelua yksilöllisesti ohjatuksi, tavoitteelliseksi toiminnaksi. Yläasteikäisenä yli puolet harjoitteluun käytetystä ajasta on käytettävä harjoitteluun "omalla ajalla". Valmentajan on ohjattava myös tavoitteellisesti harjoittelevan nuoren omalla ajalla tapahtuvaa harjoittelua. Monessa tapauksessa tämä tarkoittaa joukkueen yhteisiin harjoituksiin käytetyn ajan vähentämistä.
Lisää motoriikkaa, liikkuvuutta, nopeutta ja henkilökohtaisia taitoja kehittäviä harjoituksia. Nopeus ja heittotaito eivät kehity joukkueen harjoituksissa, nämä on tehtävä omalla ajalla. Valmentajan on opetettava oikea tekniikka ja kontrolloitava, että tekniikka pysyy kasassa pelin nopeudella tehtävissä harjoituksissakin, mutta valmentaja ei tee niitä kymmeniä tuhansia toistoja, jotka nuoren on itse tehtävä, jotta saavutetaan riittävä heittotaito.
Lukioikäisenä harjoittelumäärää on kasvatettava edelleen koulunkäynnin kustannuksella. Harjoittelu menee hukkaan ilman riittävää lepoa. Kun aika ei vain yksinkertaisesti riitä kaikkeen, on koulun joustettava. Tässä on syytä muistaa, että nyt todellakin puhutaan marginaalisesta ryhmästä nuoria, eli niistä, jotka tavoittelevat kansainvälistä menestystä ja ovat valmiita tekemään siihen vaadittavan määrän työtä keskittyneesti. Kyse on korkeintaan muutamasta prosentista nuoria, joissakin ikäluokissa ei välttämättä edes täydestä prosentista. Suurinta osaa nuorista ei oikeasti kiinnosta ympärivuorokautisen urheilijan elämä ja sen vaatimat valinnat.
Päätän lähetyksen täältä tähän, takaisin Pasilaan.