Koripallo.com

SolidSport ja nuorten sarjat

Viestejä
265
Lisäksi youtubessa samalle kanavalle tuleva useampi yhdenaikainen striimi oli ainakin joskus haastavaa.
Isot pojat lähettävät aika isoja kisoja Youtubessa. Aika monta striimiä on vaikkapa FIBA:n kanavilla yhtä aikaa.
Solidsportia ei ole perustettu siinä vaiheessa kun Youtube asetti tuhannen tilaajan rajan
Varmaan tarkalleen ottaen näin. Mutta todellinen markkina tällaisille striimauspalveluille syntyi Youtuben live-striimausrajoitusten myötä.
Paitsi ehkä siitä, että ~kaikki tulot tulisivat vanhemmilta.
En kirjoittanut, että kaikki tulot tulisivat vanhemmilta, vaan että suurin osa tulee vanhemmilta. Tämä kommentti perustuu yhden seuran noin 20 kanavan admin-kokemukseen 2-3 kaudelta. Noilla kanavilla noin 80-90 prosenttia euroista tuli suoraan junnujen vanhemmilta. Iso raha noilla kanavilla ei kyllä liikkunut, kun moni mummo ja pappa ei koskaan SolidSportia halunnut tai osannut käyttää.
 
Viestejä
69
En myöskään ymmärrä, miksi Koripalloliitto haluaa piilottaa suomalaisen juniorikoripallon ruotsalaisen Telian tytäryhtiön Solid Sportin sivuille? Äärettömän tyhmä ratkaisu. Juniorikoripalloilijoille on luotava paras mahdollinen alusta sekä vanhemmille, kavereille, että joillekin kv-seuraajille katsoa suomalaista junnukorista. Itseäni ei ainakaan kiinnosta kaivaa ruotsalaisen salibandyn joukosta korismatseja. Enkä luullakseni ole ainoa, joka kuitenkin sitä aika ajoin haluaisi seurata! basketcantera.TV on oivallinen esimerkki!
 
Viestejä
323
SolidSportin käyttöliittymä on todella huono. Satunnaisen kiinnostavan ottelun löytäminen on hyvin vaikeaa. Joukkueiden nimet vanhenevat usein vuodessa (e.g. Joukkue X MU16). Vanhat kanavat jäävät roikkumaan vaikka niissä ei ole enää toimintaa.
 
Viestejä
179
SolidSportin käyttöliittymä on todella huono. Satunnaisen kiinnostavan ottelun löytäminen on hyvin vaikeaa. Joukkueiden nimet vanhenevat usein vuodessa (e.g. Joukkue X MU16). Vanhat kanavat jäävät roikkumaan vaikka niissä ei ole enää toimintaa.
Tämä on muuten aivan totta. Haetko peliä netistä vai solidsportin sovelluksella muuttaa tilannetta aika paljon. Eli sovellus on aika onneton ja osa toiminnoista löytyy nettiversiosta ja osa sovelluksella.
 
Viestejä
179
Isot pojat lähettävät aika isoja kisoja Youtubessa. Aika monta striimiä on vaikkapa FIBA:n kanavilla yhtä aikaa.
Myös pienemmät, eli joulun alla minun toisen seuran tilillä oli kaksi ringettepeliä livenä samaan aikaan. Eli onnistuu kotikonstein - tunnushallinta on vain vähän hankalampaa.
 
Viestejä
265
SolidSportin käyttöliittymä on todella surkea. Kaikista karmein on haku-toiminto, jota ei oikeastaan järkevällä tavalla edes ole olemassa. Ja huonointa on, että mitään kehitystä tuohon liittymään ei ole tullut moneen vuoteen. Kaikilla mahdollisilla mittareilla katsojan kannalta aivan karmea häkkyrä.
 
Viestejä
2
Onhan SolidSportissa etunsa. Nopea käyttöönotto ja keskitetty paikka, josta etsiä pelejä. Huomenna olen streamaamassa kuitenkin Youtubeen junnujen pelit, kun en ole SolidSporttiin sen enempiä syventynyt ja en halua, että tarvitaan joku tunnus (vaikkakin ilmainen) katsomiseen. Omaksi iloksi tätä tehdään ja näkevät isovanhemmatkin sitten pelit :) Kaikki muut katsojat ovat plussaa. Ajattelin tulostaa ovenpieleen streamin URL:n kun streamaan nyt toistaiseksi Unlisted-linkein pelit.

Viime kerralla tein kolmella kameralla. Kaksi GoPro:ta päädyissä ja yksi digijärkkä, jota pannailtiin kolmijalalta keskiviivan tienoilta. Mikserinä Atemin mini, joka on tuollaiseen käyttöön passeli. Ongelma tässä tietysti on, että vaatii ihmisiä tekemään. Huomenna sunnuntaina aattelin ihan vaan yhdellä digijärkällä, pääsee itekin helpommalla ja pienemmällä johtotyöllä. OBS:llä streamaan ja tuon alakulmaan Escosta sitten tulostaulunäkymän alakulmaan Browser-sourcella. Sinällään ihan toimiva juttu ja katsojat näkevät koko ajan pelin tilanteen. Kello huomenna on koulun oma, joten sitä ei saa haettua fiidiin asti. Viimeksi käytin Remote-controlled Countdown Timer palvelua kellon ajamiseen ja se oli ihan toimiva ratkaisu sekin.

SolidSportin etu on myös ehkä parempi jatkuvuus. Nyt kun olen itse paikalla ja omaksi ilokseni streamaan omalla kalustolla, niin homma sujuu. Jos en pääse paikalle, niin kynnys antaa omat useamman tonnin kamat jollekin mukaan on korkea. SolidSportilla taas riittää se kamera.

Aikanaan kävin tekemässä 3x3 koriksen streamin täysin ummikkona Malmin lentokentältä ja kivaa oli. Voihan tätä näperrellä, muttei sillä kalustoa kuoleteta :) Tosin ei sitä nyt ole sitä käyttöä varten hankittukaan.

Ehkä itseäni eniten mietityttää SolidSportissa maksaa feedistä kun ei ole pienintäkään aavistusta, että minkälaatuinen se feedi on ja mahtaakohan se olla edes koko peliä. En ole oikeastaan puolesta tai vastaan, molemmissa on etunsa. Ja pitää muistaa, että riittävän laadun omaava heikompikin streami on parempi kuin ei mitään streamia. Jos vaan kuvauspaikan saa kohdalleen, niin siedettävään lopputulokseen pääsee helpommalla.
 
Viestejä
179
Nyt alkaa olla ammattimaista tekemistä - itse teen suunnilleen samalla setilla Ringeten Ruutu lähetyksiä - paitsi, että kameroita meillä on toistaikseksi vain yksi. Itsellä käytössä systeemi, jossa satunnainen kuvaaja käyttää iPadia ja Air Mix Solo sovellusta, joka tosin juuri nyt on vähän youtuben suuntaan rikki (korjausta odotellaan ensi viikolle). Itse kun olen paikalla niin sitten virittelen nuo läppärit ja OBS studiot.

Solidsport on helppoa - sillä kuvataan tänään, kun olen itse toisaalla. Air Mix Solo youtubeen on likimain yhtä helppoa - lukuunottamatta tunnushallintaa ja tuo suomikon ratkaisu on sitten tasoa jolla huonommat lajit tekevät TV lähetyksen, eli kirkkaasti ruutu tasoinen systeemi.

Me teemme OBS Studiossa tuloksen ja kellon tällä softalla:


Lienee OBS Studiota varten räätälöity viritys ja toimii aika hyvin.
 
Viestejä
179
Palaan tähän aiheeseen vaikka toisaalla ringeten kiinnostavuutta on verrattu maalin kuivumiseen. Ringeten B SM finaalia, jota kuvasin katsoi youtubessa livenä vajaat 200 katsojaa (187 taisi olla lukema jonka näin). Vuorokausi pelin jälkeen sitä oli katsottu toistatuhatta kertaa. Ringeten C sarjassa finaalin osalta lukemat olivat jokseenkin samoja.

Juuri nyt on menossa 19 tyttöjen SM finaali Lahdessa. Sitä katsoo Solidsportin tämän hetkisen tilaston mukaan 18 katselijaa.

Ottamatta mitään kantaa eri lajeihin ja niiden kiinnostavuuteen, niin kahden eri lajin striimin katsojamäärien välinen ero on kymmenkertainen. Kummassakin pelasi Lahden ja pääkaupunkiseudun joukkue, joten mitään alueellista eroa ei voi siitä kehitellä.

Ruutu on erinomainen alusta Korisliigalle, jossa jokaikinen liigapeli saadaan tuotua katsojalle, koska lineaari TV ei kaikkeen kertakaikkiaan kykene. M1A:n katsominen automaattikameratuotantona ilman selostusta ei ole mikään katsomisnautinto vaan rahastettu versio youtube live tason tuotteesta. Sen nimeminen Ruutu tason lähetykseksi on minusta puhdasta katsojan aliarviointia.

Koripalloliitto kertoo aina muutaman vuoden välein Solidsport yhteistyön hedelmällisyydestä ja sen hyödyistä junnujoukkueelle ja suomalaiselle koripallolle. Tämä omakätinen kokemus kertoo, että Solidsport ja lähetyksen maksullisuus leikkaa katselijamäärän noin kymmenesosaan ilmaislähetyksestä. Onko se varmasti suomalaisen junnu ja tyttökoriksen etu?? Parikymmentä katselijaa tarkoittaa tästä pelistä Lahti Basketballille muutaman kympin tuloa. Onko se järkevä syy piilottaa SM finaali maksumuurin taakse vai olisiko maksuttomuus ja joku muu alusta parempi junnukoriksen striimaamiselle.

Solidsportin hyvyys on sen kätevyys kuvaajalle - minun on vaikea löytää siitä mitään muuta merkittävää hyvyyttä, joka edistäisi koripallon ilosanomaa merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös