Koripallo.com

SolidSport ja nuorten sarjat

Onko kenelläkään kokemusta mitä tulisi ottaa huomioon, jos haluaa kuvata nuorten pelejä SolidSportille? Koripalloliitto ilmoitti, että sille pitää tehdä ilmoitus (anoa lupa) valtakunnallisten sarjojen kuvaamisesta Nuorten sarjojen kuvaaminen. Mitä muuta tulisi huomioida? Millainen laitteisto on riittävä? Onko muissa seuroissa hankittu joukkueelle/seuralle laitteistoa vai mennäänkö omilla laitteilla? Onko kaikki pelit saatu kuvattua ja onko ollut ongelmia?

Meillä seuralla on omia SolidSportilta ostettuja laitteistoja muutama kappale (iPad+jalusta, jne). jotka riittävät lähinnä kotipelien kuvaamiseen. Joskus niitä käytetään vieraspeleissäkin jos kotijoukkue antaa luvan kuvaamiseen. Mutta on noita kuvattu ihan perus-Android-kännykälläin ihan kohtuullisen hyvällä laadulla. Enemmän joissain saleissa voi olla pullonkaulana nettiyhteys kuin kuvauslaita.

Seurasin SolidSportin kautta Tallink-turnauksen muutamia pelejä ja ainakin tuon turnauksen aikana kokemus oli positiivinen, muutamissa peleissä olisi tulostaulu eli kello saanut näkyä hieman paremmin. Mutta jos tällainen nuorten SM-sarjatasoinen kattava striimipalvelu olisi olemassa, kyllä minä siitä voisin jonkinlaisen kuukausimaksun maksaa.

Enemmän joissain saleissa voi olla pullonkaulana nettiyhteys kuin kuvauslaita.
Juuri näin - toimii kuin junan vessa millä tahansa modernimmalla älylaitteella. Tablettikuvaamisen etu on isompi ruutu nakkisormelle, muuten mitään eroa ei ole kännykkäkäytössä. Nettiyhteyden heikkous on ainoa isompi murhe ja itse asiassa tuntuisi toimivan siten, että jos se pätkii vain vähän se striimissä voi näkyä, mutta tallenne tulee paikalliselle laitteelle ja sitäkautta myöhemmin Solidsportiiin virheettömänä.

Nyt harkkapelikaudella olemme menneet ilman maksumuuria, eli striimin katsomiseen on riittänyt Solidsport tunnus, mutta varsinaisella sarjakaudella oli ajatus mennä 3 euron minimaksulla. Koko yhden sarjan näkeminen jollain euromäärällä olisi kyllä kieltämättä hyvä paketti. Muuten joutuu ostamaan peli kerrallaan joka seuralta/joukkueelta ja siinä voi tulla kynnystä ostamiseen.

Pitää ensiviikolla pohtia miten tuohon basketin uutiseen reagoidaan, mutta veikkaisin, että mukaan lähdetään ja sitten tutkia se Solidsportin sarjajäsenyyden toteuttaminen.

Kuvauskalustoksi riittää siis

1) älylaite
2) kamerajalka
3) adapteri, jolla älylaitteen saa kiinni kamerajalkaan - tämä voi olla se haastavin ostos, mutta googlella verkkokaupoista sellaisia kyllä löytyy. Aiemmin Teknikmagazinetista sai halpoja kaikkiin kännyköihin meneviä laitteita, mutta se meni konkurssiin ja en ole löytänyt uutta kivijalkakauppaa, josta sellaisen helposti saisi mitättömään hintaan
4) ilmainen Solidsport tili
5) Hissukseen kameran vieressä viihtyvä tyyppi, joka muistaa kääntää kameraa ja ei arvostele pelaajia kovaan ääneen kuvatessaan - toinen vaihtoehto on luoda mukaan selostus puhumalla siinä vieressä, mutta se vaatii harkintaa, koska siinä pitäisi olla jotain osaamista, ettei se kuulosta rasittavalta.

Meillä seuraavaksi harkinnassa halpa suuntaava mikrofoni, joka toisi äänet vain sieltä kuvaamisen suunnasta, mutta kyllä se kännykän oma mikrofonikin hoitaa hommansa ihan hyvin.

Toistaiseksi laitteet ovat olleet kuvaajien omia, esim itselläni investoinniksi on tullut kamerajalka motonetista ja tablettiadapteri kameraliikkeestä - vanhoja tabletteja (ipad mini 2) on sitten ollut jo valmiina tähän käyttöön, eli investoinnin suuruuden tähän puuhaan voisi sanoa minun tapauksessa olleen reilut 50 euroa.

Seura on tehnyt viime kaudella tämän lupahomman - mitään muita lupia ei ole kyselty, eli on vain tehty Solidsport tili joukkueelle ja sallittu sinne muutamille vanhemmille kuvausoikeudet ja sitten jokainen on kuvannut omilla tai lainavälineillään. Nyt jos mennään lupahommissa saivartelun puolelle, niin harkkapeli lienee yksityinen tapahtuma, koska sen ajankohtaa ei ole missään julkisessa lähteessä kerrottu. Sarjapelit taas ovat julkisia tapahtumia, kun netistä näkee koska ne ovat. Hoksasin tuon vasta nyt kirjoittaessa, että teoriassa harkkapelin julkaisemiseen pitäisi varmaan olla kaikkien osallisten lupa. Toisaalta meillä on tullut valmennukselta (ja osin vanhemmilta/mummoilta/kummeilta) toivetta pelien kuvaamisesta ja striimaamisesta, joten sitä on tehty.

Aiemmin sama hoitui Youtubella, mutta kun sinne tuli 1000 tilaajan raja mobiililaitteen livestriimiin (Uuden Seelannin moskeijaiskun takia??) homma mutkistui ja avasi markkinan Solidsportin kaltaisille toimijoille, joka kyllä ei ole huono vaihtoehto sekään. Youtubella homma hoituisi edelleen, mutta silloin tarvittaisiin kameran lisäksi läppäri, eli livestream on mahdollista vain oikealla koneella ja siihen liitetyllä kameralla. Perheen toinen peluri esiintyy tällaisessa ratkaisussa toisen lajin puolella ja tämä on erinomainen liittovetoinen ratkaisu suunnilleen samasta asiasta:

Kaukis & Ringette TV

Eli pari kaikki pelaajat tuntevaa mimmiä luurit päässä läppärin ääressä selostaa pelin youtube liveen, jolloin se on vähintään huonon TV lähetyksen veroinen tuote. Ei se Futsalin SM sarja jota ylellä näytetään minusta paljon tätä kummoisempaa ole ja tämä taso voisi riittää hyvin senkin esittämiseen.

Hienoimmisssa Solidsport toteutuksissa olen nähnyt pelaajakokoonpanot, highlight koosteet ja pelin jälkeisen "lehdistötilaisuuden". Sitä lehdistötilaisuutta olen alkanut itse pohtia, eli valmentajat ja kapteenit lausumaan jokunen sana pelin jälkeen voisi olla se seuraava kehityskohde:)

Viimeksi muokattu:
Sarjakohtainen maksu, jolla näkisi kaikki pelit olisi tosiaan hieno juttu, mutta ainakin meidän alueellamme on paljon seuroja ja joukkueita, joilla ei ole minkäänlaista innostusta SolidSport-kuvaamiseen eli ei tule onnistumaan ilman merkittävää ilmapiirimuutosta (ja juuri siksi mekin voimme osan vieraspeleistä kuvata omilla kanavillamme).

Youtuben 1000 tilaajan kanavakohtainen raja tosiaan SolidSportille nimenomaan bisnescasen mahdollisti. Silti Youtube olisi paljon parempi esim. seuratoiminnan näkyvyyden kannalta. Minusta olisi mielekästä, että live-seuraaminen maksaa, mutta että jälkikäteen pelin tai koosteen voisi katsoa ilmaiseksi. En tiedä voiko SolidSportiin tehdä erillisiä editoituja vapaasti katsottavia highligtseja tms., mutta ei kukaan SolidSportiin tee tiliä katsoakseen ilmaisia koosteita. Youtubessa tuo kaikki olisi mahdollista. Eli Youtube toimisi seuran ja junnukoripallon kannalta paljon parempana markkinointikanavana. Nyt pelit piilotetaan SolidSportiin muutaman katsojan tai muutaman kymmenen katsojan katsottavaksi. Ei hyvä.

Eli Youtube toimisi seuran ja junnukoripallon kannalta paljon parempana markkinointikanavana. Nyt pelit piilotetaan SolidSportiin muutaman katsojan tai muutaman kymmenen katsojan katsottavaksi. Ei hyvä.
Lisäksi SolidSportissa yleensä katseluoikeus on rajattu johonkin päivään saakka ja jos haluat sen jälkeen päästä katselemaan matseja niin maksat taas uudestaan. Parin vuoden päästä näitä matseja ei kukaan katsele saatikka sitten kun pojat ovat itse aikuisia ja haluaisivat näyttää miten isä/äiti pelasivat aikanaan. Youtubesta nämä todennäköisesti vielä löytyisivät ja joku voisi niitä sieltä katsella.

Olen kaikesta samaa mieltä ja siksipä siirränkin pelit Solidsportista joukkueen Youtube kanavalle jälkikäteen arkistointimielessä. Tuohon pitää varautua kukaan ei tiedä miten monta vuotta Solidsport niminen firma on olemassa, mutta Youtube kestänee pidempään. Maksullisuus tms. on asetuskysymys, eli highlightsejä on harjoiteltu, mutta ei vielä kovin hyvin onnistuttu.

Tätä tarvettahan ei tosiaan olisi, jos Youtube ei olisi laittanut mobiilistriimaukselle 1000 tilaajan limittiä. Ennen kuin se tuli homma toimi hienosti siellä ja pelejä striimattiin sinne.

Solidsportin kuvaussovelluksella on muutamia Youtuben vastaavaa kätevämpiä toimintoja, eli kuvaamiseen nykyinen Solidsport on parempi kuin youtube vuosi sitten. Mutta teknisesti tuo youtubeen siirto ei monen minuutin homma ole - eikä toisaalta Solidsport tilin tekeminen sekään iso rasti ole. Eli mikään iso kysymys ei tämä Solidsport oikeasti ole eikä siitä kannata ongelmaa tehdä ja arkistoinnin voi sitten tehdä Youtubeen kuten minä teen.

Kyllähän SolidSportissa on tosiaan jotain parempaakin kuin Youtibessa. Taitaa löytyä myös automatisoitu higjlights-toiminta, mutta minun kokemukseni niistä on, että tulokset eivät ole kovin kummoisia.

Eli mikään iso kysymys ei tämä Solidsport oikeasti ole eikä siitä kannata ongelmaa tehdä ja arkistoinnin voi sitten tehdä Youtubeen kuten minä teen.
SolidSportissa on hyvät ja huonot puolensa ilman muuta. Kun seuratasolla yrittää ohjeistaa sen miten kuvaaminen ja videotallenteiden käsittely pitäisi joukkueissa tehdä, niin sen huonommin homma onnistuu mitä enemmän siinä on duunia. SolidSportilta Youtubeen siirto vaatii kai ison videofilen siirron omalle koneelle, editoinnin lokaalisti ja uploadin Youtubeen joka tapauksessa. Jos tuosta vähänkin saa pois niin homma lähtee todennäköisemmin lentoon, kun joka joukkueesta ei kuitenkaan löydy intohimoista videoista innostunutta henkilöä, vaan kyse on pakkopullasta, joka tehdään jos se on todella suoraviivaista ja helppoa.

Kyllähän SolidSportissa on tosiaan jotain parempaakin kuin Youtibessa. Taitaa löytyä myös automatisoitu higjlights-toiminta, mutta minun kokemukseni niistä on, että tulokset eivät ole kovin kummoisia.
Täsmälleen sama kokemus itsellä - eli onnistuu ehkä - ehkä ei.

Youtubeen en ole tehnyt muuta kuin ladannut solidista ja sitten tubeen sellaisenaan. Se on minuutin homma ja nykyisillä nettiyhteyden nopeuksilla ei kestä kauaa. Junnujen korsipeli Solidista 5 minuutin pitkällä erätauolla on noin 1.2Gb tiedosto. Toki jos haluaa editoida, niin sitten jumppaa on lisää, mutta itse olen vain arkistoinut ne Youtubeen sellaisenaan.

Valmennus tekee editointeja joukkuetta varten - itse tekisin generoimalla youtubesta listan, jossa toistetaan yhtä tiedostoa tietyistä ajanhetkistä, mutta kukin saa tehdä parhaaksi katsomalla tavallaan.

No nyt on pari kierrosta takana ja lähetystä kuvattu kännykällä ja kamerajalalla. Hyvin on toiminut. Toivottavasti muutkin joukkueet ottavat tuon käyttöön jos vaikka katsojat jossain vaiheessa kielletään katsomoista.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.