Koripallo.com

Susijengin tulevaisuus - miten otetaan seuraava askel?

Viestejä
7 416
Spämmätään tännekin:
 
Viestejä
1 322
Amzil bongattu Rico Hinesin "kesäkoulusta".
Suht hyvään seuraan päässyt treenaamaan.

Oli mielenkiintoinen video. Amzilistä puheen ollen, onko tolle mitään selitystä että miksi Amzilillä meni statit vähän huonompaan suuntaan 2021-2022 kaudella verrattuna 2020-2021 kauteen? Pelien määrä tuplaantui, mutta minuuttikeskiarvo laski 30 minuutista 20 minuuttiin. Kävikö niin että jotain uutta pelaajaa priorisoitiin Amzilin yli vai pelasiko Amzil vaan yksinkertaisesti huonommin verrattuna edeltävään kauteen?

Statit löytyy täältä, kun scrollaa alas:
 
Viestejä
666
Olipahan outo tapahtuma eilen. Suomi pelaa ehkä karsintojen tärkeimpää ottelua ja katsomossa 12 000 ihmistä ja meno kuin hautajaisissa. Ehkä se on se alkoholi, mitä suomalaiset tarvitsevat päästääkseen pois tuosta varautuneisuudesta, mutta eilisessä pelissä tuntui ettei katsomo oikein missään vaiheessa lähtenyt mukaan. Otteluraporteissa yms. hehkutettiin "fantastista tunnelmaa", mutta itse olen tästä kyllä vahvasti eri mieltä.

Onko sellaisia, jotka ajattelevat eri tavalla? Vai olenko vain kyyninen keski-ikäinen mies...
 
Viestejä
666
Näin itsekin keski-iän tienoilla olevana koin, että äänentoisto oli hiukan yliampuvaa. Musiikin ja muun hehkutuksen takaa oli vähän vaikea sanoa, millaista ääntä yleisöstä lähtee.

Itse pelistä sen verran että Laurin, Eliaksen ja "Ollin" lisäksi itselle jäi positiivinen kuva Miron varmasta suorituksesta. Voi olla, että häntä ei paineistettu ihan yhtä lujaa kuin Maxhunia tai Seppälää pahimmillaan, mutta jotenkin nuo hetket olivat ne, kun akuutti palonmenetyksen uhka ei leijunut koko ajan ilmassa.
 
Viestejä
1 939
Olipahan outo tapahtuma eilen. Suomi pelaa ehkä karsintojen tärkeimpää ottelua ja katsomossa 12 000 ihmistä ja meno kuin hautajaisissa. Ehkä se on se alkoholi, mitä suomalaiset tarvitsevat päästääkseen pois tuosta varautuneisuudesta, mutta eilisessä pelissä tuntui ettei katsomo oikein missään vaiheessa lähtenyt mukaan. Otteluraporteissa yms. hehkutettiin "fantastista tunnelmaa", mutta itse olen tästä kyllä vahvasti eri mieltä.

Onko sellaisia, jotka ajattelevat eri tavalla? Vai olenko vain kyyninen keski-ikäinen mies...
Ennen kuin muuten kommentoin... olitko paikan päällä?

Ihan hyvä meininki ainakin omalla paikallani, tai sieltä aistien, oli.
 
Viestejä
666
Ennen kuin muuten kommentoin... olitko paikan päällä?

Ihan hyvä meininki ainakin omalla paikallani, tai sieltä aistien, oli.


Kyllä olin. Ja seurannut pitkään aktiivisesti paikan päällä Susijengiä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Jo katsomalla eilistä Slovenia-Viro peliä Ruudusta näki tuon hirvittävän ison eron katsomossa. Ehkä jos ei ole vertailupohjaa, niin tuo eilinen tunnelma saattoi olla "fantastinen", mutta itse ainakin koko ajan odotin, että koska yleisö tähän peliin herää - ja ei herännyt. Espoon Nash ainakin samaa mieltä, joten hienoa etten yksin tällä palstalla ajatuksen kanssa ole.
 
Viestejä
1 322
Kyllähän tuo tunnelma ainakin ylemmiltä lehtereiltä katsottuna ja kuultuna oli todella vaatimaton. Suomen peliksi pettymys. En ole keski-ikäinen enkä usko alkoholin tätä yksin ratkaisevan, mutta parempaa ollaan nähty melkeinpä aina.

Samaa sanottiin jääkiekon koti MM-kisoista, että tunnelma oli vaisu, etenkin turnauksen alussa ja varsinkin jos Suomi ei pelannut hyvin. Tosin turnauksen edetessä pitemmälle Suomen pysyessä turnauksessa mukana tunnelma parani. Ehkä suurin syy tunnelman vaisuuteen oli vääräntyyppinen yleisö jonka korkeat lippujen hinnat sai aikaan. Voisiko siinä olla jotain yhtäläisyyksiä korikseen? Käytössä oli vielä sama areenakin. Kenties parhaille paikoille lippujen hinnat oli liian korkeat koriksessakin?

TV:stä katsottuna mun mielestä näytti siltä että Suomen pelissä oli ihan hyvä tunnelma, mutta en tarkalleen tiedä kun en ollut paikan päällä.
 
Viestejä
666
Samaa sanottiin jääkiekon koti MM-kisoista, että tunnelma oli vaisu, etenkin turnauksen alussa ja varsinkin jos Suomi ei pelannut hyvin. Tosin turnauksen edetessä pitemmälle Suomen pysyessä turnauksessa mukana tunnelma parani. Ehkä suurin syy tunnelman vaisuuteen oli vääräntyyppinen yleisö jonka korkeat lippujen hinnat sai aikaan. Voisiko siinä olla jotain yhtäläisyyksiä korikseen? Käytössä oli vielä sama areenakin. Kenties parhaille paikoille lippujen hinnat oli liian korkeat koriksessakin?

TV:stä katsottuna mun mielestä näytti siltä että Suomen pelissä oli ihan hyvä tunnelma, mutta en tarkalleen tiedä kun en ollut paikan päällä.

Hyvä ja mielenkiintoinen pointti. Varmasti tällä vaikutusta. Nyt piippuhyllypaikat taisi olla n. 50e ja alakatsomoista sai pulittaa 100e.
 
Viestejä
726
Tv kuvan perusteella kannatus näytti todella vaimealta. Ydinryhmä kannusti kiitettävästi kuten aina mutta ollenkaan sellaista mitä pääkaupunkiseudulla saavutetaan ei ollut havaittavissa. Jos näytti israelin pelaajat olevansa epämukavuus alueella kuten aina heidän joutuessaan ulkomaille urheilemaan niin tamperelaisyleisö näytti myös siltä jenkkiräpin pauhatessa. Jos tehtäisiin tapahtuma tamperalaisille ja huudatettaisiin popedaa, suomalaista hokiräppiä ja mikko alataloa niin Suomen fanisto ja pelaajat olisi epämukavuusalueella. Toisella puoliskolla katsoin samaan aikaan HJK:n matsia Silkeborgia vastaan, voi olla että se löi liikaa kontrastia kannatusten suhteen koska tanskalaisfanit pisti kyllä kaiken peliin joten Tampereen tapahtuma vaikutti yhä vaan vaimeammalta eli sellainen kuva jäi että kotietu heikkeni. Tästäkin selvittiin kuivin jaloin, jos olisi käynyt toisinpäin niin tänään spekuloitaisiin ilmeisen vihaisina kotiedun menettämistä.

Jos nyt joku ei ymmärrä, niin susijengillä ja fanistolla on oma identiteetti. Huuhkajilla on oma identiteetti samoin. Ainoat 2 faniryhmää joilla sellainen on Suomessa ja niistä pitää pitää kiinni. Ne ei ole samanlaisia eikä niiden pidäkään olla samanlaisia. Niitä ei ole mikään markkinointi kehittänyt vaan ne ovat syntyneet ihmisten omasta halusta.
 
Viestejä
4 064
Kai hallin kokokin vaikuttaa tunnelmaan, jos verrataan Metro Areenaan vai mikä se nykyään onkaan? Siellä on aina ollut Susijengin matseissa tiivis tunnelma, viikollakin.

Tietysti mielelläni laitan "heikomman" tunnelman Kale-mausoleumiin jo pesiytyneiden kendohaamujen piikkiin. ;)
 
Viestejä
2 276
Tv kuvan perusteella kannatus näytti todella vaimealta. Ydinryhmä kannusti kiitettävästi kuten aina mutta ollenkaan sellaista mitä pääkaupunkiseudulla saavutetaan ei ollut havaittavissa.
Katsoit siis tv-kuvaa, ja siltä pohjalta teit tällaisia havaintoja.

Tunnelma hallissa oli erinomainen.

Luonnollisesti se ei ole samanlaista, jos oma paikka on yläkatsomon ylimmillä riveillä. Se ei ole hallista tai paikkakunnasta kiinni, vaan siitä, että... ollaan kymmenien metrien päässä kentästä ja siitä tunnelmasta.

6. pelaaja ryhmä piti ja pitää omaan mainioon tapaansa meteliä. Siltä osin vaan kannattaisi ihan oikeasti ottaa mallia (ei matkia, ei kopioida, ei ryhtyä jalkapalloksi) jalkapallon puolelta, missä Pohjoiskaarre pyrkii kaikissa kotimatseissa kaikin keinoin ottamaan koko muun yleisön mukaan huutoihin ja kannustuksiin. 6. pelaaja taas tekee omaa juttuaan tavalla millä muiden katsojien on liki mahdotonta lähteä siihen, kun huudot ovat niin nopeatahtisia ja vaikkapa kirjainten huudatus on suunnattu pelkästään omalle porukalle.
 
Viestejä
1 677
Ruudun lähetystä katsoessa tunnelmasta ei saa oikein mitään kuvaa. Eilenkin Palotien ääni oli säädetty to 11, kaikki muu taustakohinaa.
 
Viestejä
1 939
Kyllä olin. Ja seurannut pitkään aktiivisesti paikan päällä Susijengiä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Jo katsomalla eilistä Slovenia-Viro peliä Ruudusta näki tuon hirvittävän ison eron katsomossa. Ehkä jos ei ole vertailupohjaa, niin tuo eilinen tunnelma saattoi olla "fantastinen", mutta itse ainakin koko ajan odotin, että koska yleisö tähän peliin herää - ja ei herännyt. Espoon Nash ainakin samaa mieltä, joten hienoa etten yksin tällä palstalla ajatuksen kanssa ole.
Juu, olen minäkin joskus ollut ulkomailla hienossa koristapahtumissa, joissa karkelot ovat olleet astetta riehakkaampia tai ainakin repivämpiä. Mutta Suomessa oon tottunut siihen että ollaan melko hillittyjä äänijänteiden suhteen. Silti, ei se mökki nyt suorastaan hiljainen ollut. Useammankin kerran kentällä joutuivat kommunikoimaan läheltä huutamalla jotta saivat viestinsä läpi. Eikä se johtunut pelkästään äänentoistosta (joka oli omastakin mielestäni saakelin lujalla).

Eli ei se tunnelma nyt musta vaatimaton ollut. Mutta ymmärrän ehkä tuonkin näkökannan.
 
Viestejä
726
Katsoit siis tv-kuvaa, ja siltä pohjalta teit tällaisia havaintoja.

Tunnelma hallissa oli erinomainen.

Luonnollisesti se ei ole samanlaista, jos oma paikka on yläkatsomon ylimmillä riveillä. Se ei ole hallista tai paikkakunnasta kiinni, vaan siitä, että... ollaan kymmenien metrien päässä kentästä ja siitä tunnelmasta.

6. pelaaja ryhmä piti ja pitää omaan mainioon tapaansa meteliä. Siltä osin vaan kannattaisi ihan oikeasti ottaa mallia (ei matkia, ei kopioida, ei ryhtyä jalkapalloksi) jalkapallon puolelta, missä Pohjoiskaarre pyrkii kaikissa kotimatseissa kaikin keinoin ottamaan koko muun yleisön mukaan huutoihin ja kannustuksiin. 6. pelaaja taas tekee omaa juttuaan tavalla millä muiden katsojien on liki mahdotonta lähteä siihen, kun huudot ovat niin nopeatahtisia ja vaikkapa kirjainten huudatus on suunnattu pelkästään omalle porukalle.
Pohjaan sen vertauksen siihen millaiselta on näyttänyt tv-kuvan perusteella Espoossa ja millaista kansainvälisissä turnauksissa on ollut kannatus. Melkeinpä aina kun kuvaa tuli katsomosta niin tietty ryhmä kannusti ja kaikkialla muualla istuttiin aika apaattisen näköisinä. Yläkatsomoista ei näkynyt kuvaa.

Tänään Aki Riihilahti ilmoitti ettei HJK siirrä tulevia euroliigan matsejaan olympiastadionille koska kotietu. Aivan vieressähän stadikka on mutta ei se ole sama asia. Saadut lipputulot ei saa laittaa tuloksia riskiin. Edelleenkin sitä mieltä että korisliitto otti urheilullisen riskin lipputulojen takia ja mm-paikka loppupeleissä arvokkaampi mitä joku yksittäinen matsi Suomessa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös