Koripallo.com

Vs: Korisliigan tulevaisuus

Miks ei? Eihän tommoset taivaanrannanmaalarit, hippi höntsääjät, ja kiasman nussijat kuitenkaan koskaan oikeita töitä tee, ja näin yhteiskunnalle korvaa saamaansa avustusta. Urheilija tosin lähes poikkeuksetta uransa jälkeen päätyy niihin ihan kunnollisiin ja oikeisiin töihin.

Kauhukseni sain jälleen taannoin huomata kuinka näitä hippejä hyysätään. Finlandia palkinnon saanut feministi/gootti kirjailija Oksanen sai 1300€ apurahoja kuukaudessa, siis kuukaudessa. Jumalauta meikäläinen sai valtiolta sen rapiat 400€ per kk ja kuitenkin nyt opiskeluiden päätyttyä teen juuri niitä oikeita töitä, jotka hyödyttävät yhteiskuntaa. Ja silti valittavat, että "ei ole rahaa tehdä taidetta ku pitäis ruokaaki saada" *vinkuvalla äänellä tietysti*

Sofi Oksanen on saanut tänä vuonna kirjallisuuden taiteilija-apurahaa, mikä on noin 1 300 euroa kuukaudessa verottomana. Hänelle myönnettiin myös taiteilija-apuraha kolmeksi vuodeksi vuodesta 2009 eteenpäin.

http://viihde.mtv3.fi/uutiset/muut.shtml/758915?finlandia_ehdokkaat

Ja verottomakin vielä. Voi perkele, meikäläinen joutui pienestä opintutuesta maksamaan vielä verojakin.

Voi kun Matti Näsä olisi joskus puuttunut tähänkin epäkohtaan. Ei mua kyllä huvita taas yhtään mikään.

Niin, ja vanhusten eläkkeistä en viitsi edes puhua. Ihmisiä, jotka ovat jo osuutensa yhteiskunalle antaneet kiitetään tarjoamalla heille eläkettä, joka on suomen köyhyysrajan alapuolella. Niin, ja se köyhyysrajahan suomessa on 1200€/kk. Meikäläinen ja tuhannet muut olivat/ovat siis kaikkien normien alapuolella!

Nytkin kun katsoo tuubaa jota Venäjä Sofia Oksasen kohdalla harjoittaa niin minun puolesta tämän taiteilija-apurahat saisi vaikka tuplata. Ensin eivät päästä elokuussa Venäjälle kirjallisuustapahtumaan koska poliittisesti Viron itsenäistymistä käsitellyt kirjailija on liian kuuma peruna vallanpitäjille. Sitten Vanhanen ja Stubb ärähtävät asiasta Suomen valtion puolelta ja kas kummaa lupa heltiää. Mutta kuinka ollakaan, viisumi häviää nyt mystisesti postissa (mitä ei tapahtu) ja matka jää väliin. Olikohan sama kaveri passin katoamisen takana kuin Anna Politkovskajan tapauksessa...

Kun vielä lisätään että kaikki despootit historian aikana Mussolinista Hitleriin käyvät juuri ensimmäisenä sivistyneistön ja älymmöstön kimpuuun niin Timi voisi jatkossa pitäytyä kirjoittamaan vastaavat jutut johonkin Perus Suomalaisten nettipalstalle...

Mitens muuten, kun lehdissä julkistettiin Oksasen rikastuvan kirjallaan, niin perutaanko tämä apuraha niinkuin kaikkien muidenkin tukien kanssa toimitaan jos muut tulot ylittävät sallitut rajat?

Mikä määrittelee älymystön/sivistyneistön? Se ettei tarvitse työpäivän jälkeen pestä käsiään tai käydä suihkussa? Taitavien verbaalisten lahjojenko ansiosta olet älymystöä? Niin, tai toisaalta kyllähän Cheekki, Ela, Steen1 ja kumppanit kieltämättä aika älykästä porukkaa onkin?

PS:n stereotypiat on hyvin hallussa vai? Puoluekenttään sen enempää puuttumatta ei minulla mitään niitä vastaan ole, ihan asia puheitahan se Timo Soini on pitänyt. Ei ainaskaan kiertele ja kaartele asioiden kanssa kuten jotkut muut poliitikot, vaan sanoo asiat suoraan niinkuin ne on ja niiden oikeilla nimillä.

Timi sanoi:
Mitens muuten, kun lehdissä julkistettiin Oksasen rikastuvan kirjallaan, niin perutaanko tämä apuraha niinkuin kaikkien muidenkin tukien kanssa toimitaan jos muut tulot ylittävät sallitut rajat?

Mikä määrittelee älymystön/sivistyneistön? Se ettei tarvitse työpäivän jälkeen pestä käsiään tai käydä suihkussa? Taitavien verbaalisten lahjojenko ansiosta olet älymystöä? Niin, tai toisaalta kyllähän Cheekki, Ela, Steen1 ja kumppanit kieltämättä aika älykästä porukkaa onkin?

PS:n stereotypiat on hyvin hallussa vai? Puoluekenttään sen enempää puuttumatta ei minulla mitään niitä vastaan ole, ihan asia puheitahan se Timo Soini on pitänyt. Ei ainaskaan kiertele ja kaartele asioiden kanssa kuten jotkut muut poliitikot, vaan sanoo asiat suoraan niinkuin ne on ja niiden oikeilla nimillä.
Yleensä nää ääri-oikeistolaiset puolueet ei kauaa kestä, tosin PS ottanut maahanmuuttajat silmätikukseen. Se vetoaa ihmisiin, jotka ovat kyllästyneet holtittomaan maahanmuutto-politiikkaan. Suurin osa äänistä tuli duunareilta ja pätkätyöläisiltä.

Sellanen tutkimus on muuten oikeesti tehty, joka osoittaa, että Kokoomuksen äänestäjät tietää politiikasta enemmän ja yleissivistys on korkemapaa tasoa kuin vasemmistolaisilla.

Jos joku vielä tämän viestin poistaa niin alan itkemään. Kirjoitukseni oli asiallinen ja oli löyhästi sidoksissa aiheeseen.

rööriroope sanoi:
Sellanen tutkimus on muuten oikeesti tehty, joka osoittaa, että Kokoomuksen äänestäjät tietää politiikasta enemmän ja yleissivistys on korkemapaa tasoa kuin vasemmistolaisilla.

Eli meikä on viime vaalien perusteella älykäs ja sivistynyt! Jes, tulipahan se minkä olen itse hiljaisesti tiennyt jo kehdossa, todistettua näin yleisetikin!

Nyt vaan muailmoo vallottaa........

Pakkohan se on taitoniekankin osallistua tähän, koskapa tämä liittyy todellakin löyhästi aiheeseen. Tosi löyhästi siis.

Ensinnäkin Suomessa koulutetaan tällä hetkellä aivan liikaa niinsanottuja taiteilijoita. Muunmuassa kuvataiteilijoita tulee jatkuvasti kuin liukuhihnalta. Iso osa näistä onkin ihan taitavia tekemään erilaisia taiteellisia töitä, mutta tarvitseeko yhteiskunta näitä näin paljon? Eipä todellakaan. Voihan sitä taiteellisen, sisäisen palon poistaa ihan vain harrastamallakin.

Kannattaisi tehdä sellainen " Neuvostojärjestelmä ", että joka vuosi koulutetaan vaikka 5 kuvanveistäjää ja 5 kuvataiteilijaa? Kuvanveistäjiltäkin vaadittaisiin, että työt pitää tehdä alusta pitäen itse. Loppuisi nämä pellehommat, että tehdään vain pienoismalleja ja sanotaan materiaali. Sitten ammattilaiset tekevät nämä työt ja " taiteiljat " itse käyvät jonkun televisio-ohjelman takia mukamas viimeistelemässä ja näyttämässä kaikelle kansalle, miten homma on hallussa ( Verrataan esim. Jylhän Kekkosveistoksen tekoa ) ja tekevät itsestänsä narrin.

Nämä kymmenen uutta taiteilijaa eivät juurikaan rasittaisi valtiota apurahoillaan, jotka muuten ovat aivan suoraan sanoen sieltä syvältä. Mikä helvetin oikeus heillä on sellaisiin tukiin? Eihän täällä muutkaan saa apurahoja harrastushommistaan.

Mitä taas tulee näihin kirjailijoihin, niin jos kerran on niin hyvä, että ihmiset ostavat heidän kyhäelmiään, niin sen kyllä pitäisi riittää.

Joka ei ole tarpeeksi hyvä taiteilija ja jonka " teoksia " ei mene kaupaksi niin, ettei itseään elätä, niin vaihtakoon ammattiaan johonkin tavallisempaan. Miksi heistä pitää tehdä yhteiskunnan elättejä?

On toki ammattinsa osaaviakin alan ihmisiä, mutta taitaapa suurin osa olla niitä " Joensuun Jokelassa illat istuvia, papukaijakampauksissaan ja naamalävistyksissään kaljaa kittaavia " maailmanparantajia?

JOEN SUU sanoi:
Joka ei ole tarpeeksi hyvä taiteilija ja jonka " teoksia " ei mene kaupaksi niin, ettei itseään elätä, niin vaihtakoon ammattiaan johonkin tavallisempaan. Miksi heistä pitää tehdä yhteiskunnan elättejä?
Aivan! Jos koripalloilija on surkea, eikä osaa pelata, niin miksei valtiolta saa tukea? Sama tilanne mielestäni tässäkin on.

Hyvä Joe! Yllätit minut iloisesti!

rööriroope sanoi:
Aivan! Jos koripalloilija on surkea, eikä osaa pelata, niin miksei valtiolta saa tukea? Sama tilanne mielestäni tässäkin on.
Hyvä Joe! Yllätit minut iloisesti!

Tämä on koko ajan ollut asian ydin!

Hyvää tekstiä selvästikin verbaalisesti lahjakkaalta Joelta!

Varapukki

Nyt taitaapi joillain mennä puurot ja vellit sekaisin. Huono koripalloilija joka ei osaa pelata on kyllä aika selkeä asia eikä mikään subjektiivinen näkemys. Taiteessa sama asia ei ole ihan niin yksiselitteinen asia. Mikä on hyvää taidetta? Pelkästään se joka myy? Helposti lähestyttävä, kriitikoiden ylistämä vai rajoja rikkova? Löytyy varmaan mielipiteitä vähän enemmän kuin kuin sen koripalloilijan kohdalla joka ei osaa pelata.

Varapukki sanoi:
Nyt taitaapi joillain mennä puurot ja vellit sekaisin. Huono koripalloilija joka ei osaa pelata on kyllä aika selkeä asia eikä mikään subjektiivinen näkemys. Taiteessa sama asia ei ole ihan niin yksiselitteinen asia. Mikä on hyvää taidetta? Pelkästään se joka myy? Helposti lähestyttävä, kriitikoiden ylistämä vai rajoja rikkova? Löytyy varmaan mielipiteitä vähän enemmän kuin kuin sen koripalloilijan kohdalla joka ei osaa pelata.
viherviipertäjä *köh* viherviipertäjä *köh* . Nykytaidetta voi olla se, että heittää vauvankakkaa taululle ja antaa sen nimeksi ''surrealistinen ruskea kubismi''. Tsäm ja apurahat kilahtaa postilaatikkoon. Hyvä koripalloilija treenaa vuosia vuosien perään ja valtion avustukset? - Pyöreä nolla.

P.S. Mikset rekisteröidy? Vai osuiko keskustelu liian lähelle sinua?

Itse en ole koskaan ymmärtänyt noita kateuteen perustuvia näkemyksiä "koska me ei kerran saada, niin kenenkään muunkaan ei pitäisi saada". Omasta mielestäni kyse on enemmänkin siitä että samanlainen järjestemä tulee ehdottomasti saada myös urheilun puolelle ja urheilua/liikuntaa tulee jollain välillä arvostaa samalta viivalta kuin muuta kulttuuria. Noita joen ja joidenkin heittelyjä en viitsi edes kommentoida muuta kuin sen että jos joku (=me kp.com nikit) ei ymmärrä jotain taidetta ei se riitä todistamaan sitä vielä huonoksi. Epäilen muuten että kulttuuriporukat kritisoisivat myös kitkerin sanakääntein jonkun tukea saaneen urheilijan nenästä vetämiä tai kurkusta kaatamia tukirahoja kenttätappelun tai auton ratissa käryämisen jälkeen ja epäilisivät tälläisten pallonpompottelijoiden arvoa yhteiskunnassa pyöreäksi nollaksi.

No herkku hei! Missäs minä olen sanonut kaikkea taidetta huonoksi? Vaikka onhan sitä huonoakin olemassa. Vai oletko erimieltä? Ja miten päättelet, etten muka ymmärrä taidetta? Saatan ymmärtää sitä enemmäm kuin luuletkaan? Ja saatanpa olla sitä tehnytkin enemmän kuin luuletkaan?

Minun pointtini oli se, että taiteilijoita koulutetaan Suomessa aivan liikaa. Ja myös itse monen ( huom! esim. kuvanveistäjän ) tekniset taidot ovat vähintäänkin kyseenalaiset.

Minä olen myös sitä mieltä, että taiteilija on ammatti siinä, missä joku muukin.

Ei tässä mistään kateudesta ole kysymys, vaan siitä, että joillekin ammatiharjoittajille on tehty tämä apurahajärjestelmä ja joillekin ei. Saako esim. pätkätyölainen ( hyvä rinnastus muuten taiteilijoihin ) sairaanhoitaja apurahoja hyvin tehdystä työstään? Muut sosiaaliset eduthan taiteilijat saavat niin kuin toisetkin.

Minun mielipiteeni on tämä ja siinä myös pysyn.

Ps. Sivistyneistö ja älymystö ei muuten ole yhtäkuin taiteilijat.

Tulevaisuudenuskoinen kuva taiteilijalta jostain 30-luvulta:
2e.jpg

Mihin apurahan rajat sitten laitettaisiin ?

Mitäs, kun apurahan saaja lähteekin ulkomaille ?

Varapukki

rööriroope sanoi:
viherviipertäjä *köh* viherviipertäjä *köh* . Nykytaidetta voi olla se, että heittää vauvankakkaa taululle ja antaa sen nimeksi ''surrealistinen ruskea kubismi''. Tsäm ja apurahat kilahtaa postilaatikkoon.
kommenttisi osoittaa makua joka epäilemättä nauttisi juuri yllä hekumoimastasi teoksesta :D

Taitaa muuten olla tässäkin asiassa kyse samanmoisesta 'viherpiiperryksestä' kuin tässä ilmastonmuutos asiassa. Muutama vuosi sitten se oli ainoastaan viherpiipertäjien vouhotusta (joka sinänsä perustui ilmaston tutkijoiden tuloksiin) mutta kas kummaa nyt kaikki muutkin asiaa enemmän ajateltuaan huomasivat että "piru vie, ne piiperöt onkin oikeessa" ja käänsivät takkia kuin salaman iskusta. Kerää elämänkokemusta, lue, keskustele, tutki ja sivisty. Huomaat saman efektin tämän kultturiasian kanssa. ;)

[quote author=rööriroope]
Hyvä koripalloilija treenaa vuosia vuosien perään ja valtion avustukset? - Pyöreä nolla.
[/quote]

Myöhemmin tosin selvisi ettei se ollutkaan oikeesti niin hyvä, veti vaan nappia rankasti...
(itse kyllä kannatan avustuksia koripallolle)

Vasta 3 viestiä poistettu minulta tästä aiheesta! Suvi Linden ja sensuuri kunniaan!  :D

E: nyt on jo kuvakin poistettu

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.