FIBA U16 Women's European Championship | FIBA Basketball Events
Re-live the competition - FIBA U16 Women's European Championship. Explore all games & results, stats, highlights, participating players & teams.
ja huomenna alkaa
Räikän peluutuksessa WU16 nousi A-divariin 2018 - ei huono. Peleistä voi lukea tästä linkistäRäikkä on valmentanut WU16-majua pitkään. Rupeaman heikoin esitys osui B-kisoihin 01/02-ikäluokan kanssa. Awak peluutettiin alkupeleissä puhki, ja sitten se ratkaiseva puolivälierä hävittiin niukasti. Seuraavana vuonna tasaisemmalla joukkueella ja peluutuksella nousu A-kisoihin onnistui.
Ailuksella on taustalla yli 10 kautta peliuraa korisliigassa, ja valmentajanakin suunnilleen saman verran. Taisi aikanaan aloittaa valmentaja-uransa voittamalla TuRi:n A-tyttöjen kanssa mestaruuden.
Tämän vuoden joukkue on tosiaan suht pitkä ja urheilullinen. Sellaista puhdasta sentteriä porukassa ei tosin ole.
Pelaajista isoa vastuuta kantavat taatusti korisliigassa loistavan kauden pelannut sisäpelaaja Nicole Ogun, sekä takapelaaja Tiia Talonen. Ogun tekee pisteitä ja hakee levypalloja, ja on varmasti vastustajan papereissa se merkatuin pelaaja. Talonen taas on ihan oikea point guard, joka johtaa peliä ja tekee oikeita ratkaisuja pallon kanssa (vrt. Elina Aarnisalon minä-minä-tyyli; Talonen ~ Chris Paul, Aarnisalo ~ Kobe Bryant). Toivotaan näiden kahden kanssa, että Räikkä muistaa edelleen ne Awak-kisat, ja pääsevät tuoreella jalalla pudotuspeleihin.
Tasaisessa joukkueessa on monta muutakin potentiaalista ratkaisijaa. Ainakin Eevi Seppä ja Silja Loukola voivat ratkoa pelejä Suomen eduksi.
Lupaavien harjoituspelien perusteella paikka kahdeksan joukkoon voisi olla ihan mahdollinen.
Olen ollut Jussi Räikän kanssa tekemisissä, kun hän muistaakseni vuonna 2008 valmensi Canon Campissa Läntisen alueen aluejoukkuetta. Tietenkin me voitettiin. Hän oli opettaja ja valmensi Turun Rientoa. Hän käsittääkseni suoritti kansainvälisen valmenjatutkinnon. Tietoa ja taitoa valmennukseen löytyy. Toivottavasti tämä ryhmä saa hoitaa tämän ikäluokan valmennuksen tulevaisuudessakin. Joukkue pelaa parempaa joukkuekorista kuin 18 ja 20 vuotiaiden joukkueet. Itse valmensin Noormarkun Koitossa B-tyttöjä.Räikkä on valmentanut WU16-majua pitkään. Rupeaman heikoin esitys osui B-kisoihin 01/02-ikäluokan kanssa. Awak peluutettiin alkupeleissä puhki, ja sitten se ratkaiseva puolivälierä hävittiin niukasti. Seuraavana vuonna tasaisemmalla joukkueella ja peluutuksella nousu A-kisoihin onnistui.
Ailuksella on taustalla yli 10 kautta peliuraa korisliigassa, ja valmentajanakin suunnilleen saman verran. Taisi aikanaan aloittaa valmentaja-uransa voittamalla TuRi:n A-tyttöjen kanssa mestaruuden.
Tämän vuoden joukkue on tosiaan suht pitkä ja urheilullinen. Sellaista puhdasta sentteriä porukassa ei tosin ole.
Pelaajista isoa vastuuta kantavat taatusti korisliigassa loistavan kauden pelannut sisäpelaaja Nicole Ogun, sekä takapelaaja Tiia Talonen. Ogun tekee pisteitä ja hakee levypalloja, ja on varmasti vastustajan papereissa se merkatuin pelaaja. Talonen taas on ihan oikea point guard, joka johtaa peliä ja tekee oikeita ratkaisuja pallon kanssa (vrt. Elina Aarnisalon minä-minä-tyyli; Talonen ~ Chris Paul, Aarnisalo ~ Kobe Bryant). Toivotaan näiden kahden kanssa, että Räikkä muistaa edelleen ne Awak-kisat, ja pääsevät tuoreella jalalla pudotuspeleihin.
Tasaisessa joukkueessa on monta muutakin potentiaalista ratkaisijaa. Ainakin Eevi Seppä ja Silja Loukola voivat ratkoa pelejä Suomen eduksi.
Lupaavien harjoituspelien perusteella paikka kahdeksan joukkoon voisi olla ihan mahdollinen.
Talosesta olen kuullut, että siirtyisi ensi kaudesta eteenpäin HBA:han ja lukioon Märskyyn. Mielenkiintoista seurata muuttuuko Talosen pelityyli HBA takapelaajien kaltaiseksi.Pelaajista isoa vastuuta kantavat taatusti korisliigassa loistavan kauden pelannut sisäpelaaja Nicole Ogun, sekä takapelaaja Tiia Talonen. Ogun tekee pisteitä ja hakee levypalloja, ja on varmasti vastustajan papereissa se merkatuin pelaaja. Talonen taas on ihan oikea point guard, joka johtaa peliä ja tekee oikeita ratkaisuja pallon kanssa (vrt. Elina Aarnisalon minä-minä-tyyli; Talonen ~ Chris Paul, Aarnisalo ~ Kobe Bryant). Toivotaan näiden kahden kanssa, että Räikkä muistaa edelleen ne Awak-kisat, ja pääsevät tuoreella jalalla pudotuspeleihin.
Omissa papereissa (joita ei siis ole) HBA:lle tulossa todella vaikea ensi kausi.. vai pitäisikö sanoa hyvin erilainen, kun käsittääkseni kolme takamiestä poistuu rosterista, mukana Ollilainen ja Aarnisalo. HBA oli viime kaudella häntäpään joukkue ja jos se on myös sitä tulevat kolme vuotta, niin aika näyttää millaisen kehityspolun se Taloselle (ja muille sinne siirtyville) tarjoaa. Hyppy korisliigaan on kuitenkin melko iso ja jos menet sinne kolmeksi vuodeksi penkille ja/tai ottamaan pataan illasta toiseen, niin oma haaste siinäkin on.Talosesta olen kuullut, että siirtyisi ensi kaudesta eteenpäin HBA:han ja lukioon Märskyyn. Mielenkiintoista seurata muuttuuko Talosen pelityyli HBA takapelaajien kaltaiseksi.
Valmennus kuulostaa kyllä hyvältä! Itse pidän erityisen paljon siitä, että valmennuksella ei ole tiivistä linkkiä pelaajiin ja kentällä näkisi vain valmentajien 'omia pelaajia'. Tietämättä taustoja tuntuu siltä, että tuo joukkue on kasattu oikeasti kokoon ikäluokkansa parhaista ja valmennus on valinnut jokaiselle pelipaikalle heidän pelikirjaansa sopivimmat pelaajat. Juuri noinhan sen pitäisi olla, kun maajoukkueesta puhutaan.Olen ollut Jussi Räikän kanssa tekemisissä, kun hän muistaakseni vuonna 2008 valmensi Canon Campissa Läntisen alueen aluejoukkuetta. Tietenkin me voitettiin. Hän oli opettaja ja valmensi Turun Rientoa. Hän käsittääkseni suoritti kansainvälisen valmenjatutkinnon. Tietoa ja taitoa valmennukseen löytyy. Toivottavasti tämä ryhmä saa hoitaa tämän ikäluokan valmennuksen tulevaisuudessakin. Joukkue pelaa parempaa joukkuekorista kuin 18 ja 20 vuotiaiden joukkueet. Itse valmensin Noormarkun Koitossa B-tyttöjä.
Tarkoitin, että Räikkä tiimeinen jatkaisi U18 ikäluokkaan. Joukkue on yllättävän kypsä, hyvin toimiva ja valmentajatkin varmaan nauttivat pelaajien luottamusta. Olisi mielestäni arveluttavaa rikkoa hyvä kokonaisuus. Olen aluejoukkukoulutuksissa seurannut Räikän valmennusta ja luottamus häneen on kova. Kyseessä on nuorimmat pelaajat, jotka kaipaavat jatkuvuutta, jos valmennusryhmällä on joukkueen luottamus.Valmennus kuulostaa kyllä hyvältä! Itse pidän erityisen paljon siitä, että valmennuksella ei ole tiivistä linkkiä pelaajiin ja kentällä näkisi vain valmentajien 'omia pelaajia'. Tietämättä taustoja tuntuu siltä, että tuo joukkue on kasattu oikeasti kokoon ikäluokkansa parhaista ja valmennus on valinnut jokaiselle pelipaikalle heidän pelikirjaansa sopivimmat pelaajat. Juuri noinhan sen pitäisi olla, kun maajoukkueesta puhutaan.
Pakko kysyä vielä tuosta kommentista "Toivottavasti tämä ryhmä saa hoitaa tämän ikäluokan valmennuksen tulevaisuudessakin". Tarkoitatko, että Räikän porukka pyörittäisi WU16 ikäluokkaa vai sitä, että Räikkä jatkaisi tämän ikäluokan mukana aikanaan WU18 ja WU20 ikäluokkiin? Eihän siihen mitään oikeaa vastausta ole, lähinnä herätän keskustelua ja kokemuksia eri toimintatavoista ja niiden toimivuudesta.
Itse ajattelen niin, että saman asian toistaminen liian pitkään harvoin toimii, mutta toisaalta jos koko valmennustiimi vaihdettaisiin joka vuosi, niin ei siinäkään mitään mieltä olisi. Tässä koriksen mallissa saman valmennuksen ja pahimmillaan samojen pelaajien käyttäminen 2+2+2 vuotta tipahtaa jo tuohon 'liian pitkään' -kategoriaan.
Jep, tuossa tapauksessa ja tässä tilanteessa se olisi tosiaan toivottavaa ja kaikkien etu. Kehittävä toiminta, jossa on jatkuvuutta on sitä parasta, jota kehitysvaiheessa olevalle urheilijalle voi antaa. Tai ehkä siihen kaavaan voi lisätä vielä menestyksen, joka ei aina tarkoita kullan vuolemista, vaan ylipäätään yltämistä ylemmäksi ja onnistumisia tiukoissa paikoissa.Tarkoitin, että Räikkä tiimeinen jatkaisi U18 ikäluokkaan. Joukkue on yllättävän kypsä, hyvin toimiva ja valmentajatkin varmaan nauttivat pelaajien luottamusta. Olisi mielestäni arveluttavaa rikkoa hyvä kokonaisuus. Olen aluejoukkukoulutuksissa seurannut Räikän valmennusta ja luottamus häneen on kova. Kyseessä on nuorimmat pelaajat, jotka kaipaavat jatkuvuutta, jos valmennusryhmällä on joukkueen luottamus.
Itse ymmärsin turnauskaavion niin, että lohkot A ja B ottavat yhteen 4. pelissä (ja 5. pelissä kohtaavat lohkojen C ja D jatkoon päässeet). Tarkoittaen, että meidän vastus tulee B lohkon nelikosta FRA, HUN, TUR, SRB. Siellä kaksi viimeksi mainittua on hävinneet kaksi omaansa ja kohtaavat tänään.WU16 voittaa oman alkusarjansa, voi vaikka hävitä tuon viimeisen pelinsä, mutta Portugali on sen verran heikko, että haetaan kolmas voitto putkeen. Jatkosarjassa vastassa todennäköisesti Kreikka, jonka koriero kahden pelin jälkeen on -77. Ja jos tuon Kreikka-pelin voittaisi, pääsisi pelaamaan sijoista 1-8 niin että ensimmäisessä pelissä ei olisi vastassa lohkovoittaja.
Kyllä kaaviossa on A1 vs D4.Itse ymmärsin turnauskaavion niin, että lohkot A ja B ottavat yhteen 4. pelissä (ja 5. pelissä kohtaavat lohkojen C ja D jatkoon päässeet). Tarkoittaen, että meidän vastus tulee B lohkon nelikosta FRA, HUN, TUR, SRB. Siellä kaksi viimeksi mainittua on hävinneet kaksi omaansa ja kohtaavat tänään.
Onko Suomen lohkovoitto jo varma? Jos, niin vastaan tulee kolmen tappion TUR/SRB.