Koripallo.com

Dokumenttiprojekti: Pelimiehet

Viestejä
2 534
Katsoin tänään tuon dokumentin. Minua kiinnostaa miten näitä asioita voisi ennaltaehkäistä? Pahat asiat toistuvat ja pahenevat jos niihin ei puututa. Dokumentissa puhuttiin jo "pahuuden kulttuurista".

Omassa joukkueessa ala-ikäinen joukkuekaverini kävi oluella ja sai siitä vuoden pelikiellon. Alhaisella puuttumiskynnyksellä voi olla ennaltaehkäisevä vaikutus urheilijan käytökseen. Dokumentissa ihmiset olivat katsoneet jo aiemmin jopa rikoksia sormien läpi.

Valvonta on tärkeää ja esimerkiksi valmentaja Pat Summit oli hyvä siinä. En ota kantaa rangaistuskäytäntöihin, mutta dokumentissa puhuttiin kaupungin eliittiurheilijoista, joilla olisi voinut olla tiukempi kuri kuin esimerkiksi ongelmanuorilla.

Dokumentissa toivottiin, että olisi ollut joku sankari, joka olisi voinut estää sinä iltana tapahtumaketjun, joka johti raiskauksiin. Miten maallikon olisi pitänyt tuossa tilanteessa toimia? Esimerkiksi rekisterinumero ylös ja soitto poliisille? Sivullinen pelkää usein joutuvansa itse vaaraan sekaantuessaan poliisiasiaan.

Esimerkiksi olin itse lukioikäisenä niin pelokas, että en olisi pystynyt kokonaista jalkapallojoukkuetta pysäyttämään. Tiedän tosin useita sankareita joita ei vaaran hetkellä ole pysäyttänyt mikään. Osalla ihmisistä on hyvin voimakas pelastamisvietti mikä voi kytkeä pois päältä itsesuojeluvaiston. Esimerkiksi palomies Orio Palmer 2001 New York, turisti Marcel Gleffe 2011 Utoyan saari jne.

Tässä voisi päteä sama peukalosääntö kuin ensiapua annettaessa eli oma turvallisuus ensin (suojavälineet) ja vasta sitten autetaan muita. Välittäminen ja huolehtiminen on tärkeää, mutta ei "hinnalla millä hyvänsä".
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1 819
Teemaan liittyen tänään MTV3 klo 22.35 Urheiludokumentti: Suurenmoiset valheet. Dokumentti kertoo Duken yliopistossa tapahtuneesta skandaalista, jossa kolmea koulun lacrossejoukkueen pelaajaa epäiltiin nuoren naisen joukkoraiskauksesta.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös