Koripallo.com

Grande Finale: Kouvot - Honka

Minne pantteri matkaa.


  • Äänestäjiä
    130
Viestejä
1 159
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Karhunpentu sanoi:
Täytyy sanoa, että itse ymmärrän Pavicevicin kommentin täysin, vaikka se ehkä hieman kärjistetty onkin. (ja kärjistettyjä kommenttejahan Pavilta on tullut ennenkin! ;D) Tottakai Honkaa/Pavia kiinnostaa voittaa mestaruus, mutta totuus on kuitenkin se, että mestaruudesta on mahdollisuus taistella joka vuosi. Mutta NBA:n ensimmäisen kierroksen varauksia ei Suomen kokoisesta maasta ja näistä kohtuullisen pienistä koripallopiireistä nouse esiin kuin sieniä sateella. En halua millään tavalla vähätellä junioreita ja uusia nousevia tähtiä, jotka tekevät kovasti töitä vastaavan unelman eteen. Jatkakaa samaan malliin! Mutta totuus on kuitenkin, että tapaus Koponen on harvinaista herkkua Suomen koripallolle, ja näin ollen se on tärkeämpi kuin juuri vuoden 2008 mestaruus. Mielestäni tämä arvojärjestys on täysin oikeutettu.

Hyvä, olemme siis kaikki samaa mieltä. Mestaruus kuuluu ehdottomasti Kouvoille ja Honka on kylläinen jos Petteri pääsee edes täyttelemään juomapulloja Ameriikan puoleen. Komppaan siis Pavia ja minunkin puolestani 10 seuraavaakin mestaruutta voisi mennä muualle kuin Espooseen.
 
Viestejä
362
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Ei voittanut Espoo lätkässä kultaa ja sama toistuu koriksessa. Luulen kyllä, että maanantaina kentällä nähdään Koposen viilettävän. Hänen poissaolo kyllä tuo loistavan mahdollisuuden puristaa Scottista mehut pois Väiskin ja Suonion prässillä. Mestaruus Kouvolaan voitoin 3-2!
 
Viestejä
39
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Karhunpentu sanoi:
Täytyy sanoa, että itse ymmärrän Pavicevicin kommentin täysin, vaikka se ehkä hieman kärjistetty onkin. (ja kärjistettyjä kommenttejahan Pavilta on tullut ennenkin! ;D) Tottakai Honkaa/Pavia kiinnostaa voittaa mestaruus, mutta totuus on kuitenkin se, että mestaruudesta on mahdollisuus taistella joka vuosi. Mutta NBA:n ensimmäisen kierroksen varauksia ei Suomen kokoisesta maasta ja näistä kohtuullisen pienistä koripallopiireistä nouse esiin kuin sieniä sateella. En halua millään tavalla vähätellä junioreita ja uusia nousevia tähtiä, jotka tekevät kovasti töitä vastaavan unelman eteen. Jatkakaa samaan malliin! Mutta totuus on kuitenkin, että tapaus Koponen on harvinaista herkkua Suomen koripallolle, ja näin ollen se on tärkeämpi kuin juuri vuoden 2008 mestaruus. Mielestäni tämä arvojärjestys on täysin oikeutettu.

Sori, että hieman off-topic. :)

Ja mina jatkaa hiemman off-topic.
Olen aikalailla samoilla linjoilla, ja korostan ehdottomasti sitä puolta, kuinka hyvää Koposen NBA-ura tekee/tekisi suomalaiselle koripalloilulle. 10 viimeisintä mestaruutta (1998-2008) eivät ole nostaneet Suomessa minkäänlaista korishuumaa tai buumia, mutta jo viime kesän Koposen draftaus antoi suomikorikselle enemmän näkyvyyttä kuin aikoihin. Koponen on tällä hetkellä nimi, jonka kaikki suomalaiset osaavat yhdistää koripalloon. Näitä ei nimiä ei suomessa ole ihan tungokseen asti. Joten Koposen NBA-uralla on todella kova mahdollisuus nostaa suomessa pieni korishuuma tai saada aikaan edes pientä nostetta. Ensin mediassa, sitten yleisössä ja lopulta harrastamäärissä. Harrastajamäärien nousu on luonnollisesti plussaa kaikille suomalaisille seuroille (myös Kouvoille ja Hongalle;) ) ja sitä kautta myös maajoukkueille ja koko koripallokulttuurille.

Pointtini on se, että jos näin kliseisesti sanottuna "katsotaan isompaa kuvaa" ja katsotaan pidemmälle suomikoriksen tulevaisuuteen, on Koposen NBA-ura ehdottomasti mestaruutta tärkeämpi. Jos taas puhutaan joukkueen tämänhetkisestä tilanteesta, on väärin keskittyä yhden (loistavan) yksilön vääntyneeseen peukkuun ja unohtaa muiden uroteot. Mielestäni ihan fiksu veto ottaa tähti pois auttamasta mestaruusjahdissa, jos riskinä on vaarantaa koko tähden tuleva ura, jolla voi olla hyvin suuri vaikutus koko maan lajikulttuurille.
Toisaalta, en yhtään ihmettelisi, jos Koponen sittenkin pelaisi finaaleissa. Pavin kommentteihin kannattaa suhtautua terveen ennakkoluuloisesti ja epäilevästi :)
 
Viestejä
1 354
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Memphis sanoi:
Miltähän muista honkalaisista tuntuu toi jos ei pelatakkaan mestaruudesta, vain jotta Petteri saa paremmat saumat antaa näyttöjä tulevaisuuttaan koskien.

Joo, kyllähän joukkue oli eilenkin todella haluttoman ja vaisun oloinen. En minä ole tällä kaudella havainnut merkkejä siitä, että Hongan pelaajista 'tuntuisi' jotenkin huonolta pelata tässä joukkueessa.
Tiedä sitten riemastuivatko eilen siitä että Petteri onkin loppukauden syrjässä?

Mutta näemmä Pavi on taas KPcom-raadin silmissä no-win-tilanteessa. Joukkueen menestyksen vuoksi Petskun pitäisi pelata vaikka sormi amputoituna. Toisaalta peukalon puuttuminen voi kyllä haitata niitä NBA-mahdollisuuksia. Vaikea valinta.

Uskon, että Pavi tuossa kommentoi lähinnä sitä, kumman hän hypoteettisessa tilanteessa valitsisi, Koposen pääsyn NBA:han vai mestaruuden. Vakavasti: en minä oikein näe, miten Koposen maksimaalinen kehittäminen ja joukkueen menestys ovat ristiriidassa. Pointin perustehtävä lienee edistää joukkueen pelin sujuvuutta. Minun käsitys on se, että Koponen on toteuttanut tätä pyrkimystä tällä kaudella Pavin ohjeiden mukaisesti.

Se, ovatko kaikki joukkueen pelisysteemiin liittyvät valinnat olleet oikeita, on tietysti oman keskustelunsa aihe. Pelaajien ja pallon liikkuminen ei ole läheskään aina ollut sellaista, mitä sen pitäisi Hongalla olla. Tuskin Pavin pelitaktiikka kuitenkaan on silloinkaan ollut: 'Petteri, leivo sinä palloa 20 sekkaa paikallasi. Samaan aikaan kukaan muu ei liiku mihinkään. Vedä sitten vaikea kolmonen. Jos saat pistekeskiarvoksi yli 20 niin Portland antaa sulle varmaan sopimuksen ilman kesäleiriä'.
 
Viestejä
91
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Paskakasa sanoi:
Ja mina jatkaa hiemman off-topic.
Olen aikalailla samoilla linjoilla, ja korostan ehdottomasti sitä puolta, kuinka hyvää Koposen NBA-ura tekee/tekisi suomalaiselle koripalloilulle.

Tätä tukee esim. Möttölän uran seuraaminen. Media tuntui uutisoivan sitä ainakin aluksi ihan mukavasti. Joskus vähän samanlaisin ylisanoin kuin Litmasen jalkapallouraa aikanaan ("Möttölä saalisti 2 pistettä" jne.)
 
Viestejä
160
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

en voi välttyä kuvittelemasta sitä tilannetta että Petteri haluaisi kivuista huolimatta pelata ja esimerkiksi toisessa finaalissa sormi/käsivamma pahenisi. Kuvitteellisena seurauksena Petteri Koposevic joutuisi hautaamaan haaveet kesäliigasta, maaotteluista ja pääsisi kentille ilman tuntumaa joskus syksyllä ja joutuisi jatkamaan uraansa Suomessa.

Täällä sitten pahat kielet kertoisivat kuinka ahne seura ja valmentaja pakottivat nuoren lupauksen finaaleissa kentälle suorastaan uhkaillen ja näin lopulta aiheuttivat riskin kansainvälisen, jopa NBA-uran tuhoutumisesta ja ainakin viivästymisestä vuodella. Näin siinä tällä foorumilla kävisi.

Rehellisesti sanoen, luulen että eräällä espoolaisseuralla on taloudellinen intressi suoraan ja välillisesti, että Petteri jatkaa uraansa Euroopan huipulla tai Ameriikan ihmemaassa. Suoraan siirtokorvausten muodossa ja välillisesti sillä että seura tuottaa pelaajia kansainväliselle huipulle ja on jatkossakin houkutteleva vaihtoehto nuorille pelaajille.

Tottakai kaikki haluavat voittaa ja uskon että Koponenkin haluaa pelata, mutta en kyllä usko että joukkuetoverit tässä tilanteessa haluaisivat itsekään uhrata ihan kaikkea jos panoksena on paikka huipulla. Luulen että pelaajille merkitsee enemmän se mitä valmentajat ja joukkuetoverit puhuvat kopissa, kuin se mitä tulee lauotuksi otteluiden jälkeen lehtiin. Me voimme sitten rauhassa ihmetellä medialle lauottuja "totuuksia". Viihdettähän tämä kaikki on.
 
Viestejä
1 354
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Airball sanoi:
Jos Kouvoille jää hopea käteen, se ei ole isokaan pettymys, koska lähtökohdat sarjaan eivät olleet Kouvoilla kovin toiverikkaat. Mutta jos se hopea jää Hongalle, puolustavalle mestarille jossa vilisee maajoukkue ja NBA miehiä, se on iso pettymys.
Silti luotan Kouvoihin 3-1.

Huomaatkos Airball, että heität tässä aika pahan (epä)loogisen kiepin. Nyt toteat, että kausi ON pettymys Hongan hävitessä, koska siinä vilisee maajoukkue- ja NBA-miehiä (Oikein useampia? Minä luulin että vain Koponen, ja sekin vasta varattu, ei signattu). Toisaalta aiemmin muistaakseni olet ollut vankkumattomasti sitä mieltä, että Honkalaisten on ihan turha 'jossitella' sillä mikä joukkueen kokoonpano on ollut kauden mittaan. Kuitenkin tilanne on se, että 'NBA-mies' ei ole finaaleissa ja 'puolustavan mestarin' vahvistukset ovat vaihtuneet huonompiin.

Nykykokoonpanollahan, kuten Kymenlaakson suunnastakin on laajalti todettu, Kouvot on finaaleissa ennakkosuosikki. Eihän nyt ennakkosuosikille häviäminen voi olla pettymys? Jos mahdollinen finaalitappio on siis Hongalle kova pettymys, eikö ole ihan perusteltua, että Hongan, ja hyvän koripalloilun, ystävät muistelevat mikä se Hongan kokoonpano parhaillaan oli. Siis se minkä perusteella hopeamitalia on syytä pitää pettymyksenä.

Antamasi virikkeen perusteella 'jossittelen' sitä nyt ihan lyhyesti. Sen jälkeen en sitten enää tähän aiheeseen palaa, vaan jatketaan keskustelua käytössä olevien kokoonpanojen perusteella. Ja tietysti sillä, tekeekö Koponen yllätyspaluun.

Se Hongan ydinkokoonpano, jolle tämä kausi oli suunniteltu, oli siis: Koponen, Kisner, Cummings, Matinen, Muurinen, Williams. Plus junnut. Tämä joukkue pelasi parhaimmillaan käsittämättömän hienoa koripalloa. Helmikuussa kaatui Kouvot Tapiolassa parillakymmenellä pisteellä, eikä näyttänyt juuri hiki tulevan. Wayne ja 'Ceepo' pysyi varsin nätisti nuhteessa. Lappee (osin vajaana) kaatui mitälie 45 pinnaa.

Tämän kauden pettymys minulle Hongan ja koripallon ystävänä on se, että tätä jengiä ei nähdä finaalissa.

Itkenkö minä? En. Selittelenkö? En. Tiedänkö että mestaruus ratkaistaan keväällä? Kyllä. Eikä mulla ole mitään ongelmaa hyväksyä sitä. Näin se menee ja niin sen pitää mennä. Mutta tuo Hongan Plan A-joukkue oli perkeleen kova ja teki hyvää jälkeä. Veikkaisin ilman muuta sitä näiden finaalien voittajaksi. Nykytilanteessa, jos omia rahoja laitettaisiin kiinni, veikkaisin Kouvoja. Eikös tämä ole ihan järjenmukainen ajatuksenkulku.

OK, tämä tästä aiheesta minun osaltani. Spekuloin tämän hetken asetelmia myöhemmin. Toivottavasti saadaan kovat finaalit. Kyllä Espoossa uskotaan, että tällä joukkueella on sanansa sanottavana näissä finaaleissa.
 
Viestejä
482
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Kouvolaan toivon minäkin patsaan matkaavan. Puoliksi sen takia että nyt mielestäni Kouvot ansaitsisi vuorostaan menestystä, puoliksi sen takia että pelkkä mielikuvakin Pavista laukomassa Pantteri-patsas sylissä sammakoita medialle, aiheuttaa kylmää hikeä.
 
Viestejä
1 258
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Aasi asian jo ansiokkaasti edellisellä sivulla esitti, mutta vieläkään ei tunnu menevän perille. Eli ei kai kukaan ole väittänytkään, että Hongan tämän kevään mestaruus olisi Suomen koripallolle isompi juttu kuin Koposen NBA:n pääsy. Pavi-kritiikki kohdistui siihen, että mies yleensä päästää suustaan moisia lausuntoja. On luonnollista asettaa tässä kohtaa Petterin ura edelle, mutta nämä "kymmenenkään mestaruutta ei merkitse mitään sen rinnalla..." -lausunnot ovat vaan typeriä ja finaalien arvoa halventavia. Luulisi Sohlberginkin pikku hiljaa puuttuvan näihin humoristisiin "80 % käyttää", "minulla on jo tarpeeksi mestaruuksia" yms. sammakoihin. Voi meinaan vaikuttaa joukkueen yhteistyökumppaneihin jollain lailla...
 
Viestejä
174
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Hyvä hyvä, finaalihehkutus alkaa jo Kouvolassa! :) Finaaleista tarinaa siis KS:ssä:

http://www.kouvolansanomat.fi/urheilu
 
Viestejä
7 517
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

hawkki kerkes pari sekkaa ennen mua ;D

sieltä lainaus:
"- Näistä neljästä mitalipelijoukkueesta olen Kouvojen puolella. Muut kolme sakkia ovat huijariporukoita, Ekström pamautti."
 
Viestejä
174
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

raappa sanoi:
hawkki kerkes pari sekkaa ennen mua ;D

sieltä lainaus:
"- Näistä neljästä mitalipelijoukkueesta olen Kouvojen puolella. Muut kolme sakkia ovat huijariporukoita, Ekström pamautti."

Olen nopeassa kunnossa ;D Ekströmiltä legendaarinen lausahdus, hyvä lasse!!!! :D
Paperilehdessä vielä Vesalan kommentti! harmi ettei sitä saa tänne kopioitua...
 
Viestejä
2 913
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Laku Pedersen sanoi:
Luulisi Sohlberginkin pikku hiljaa puuttuvan näihin humoristisiin "80 % käyttää", "minulla on jo tarpeeksi mestaruuksia" yms. sammakoihin. Voi meinaan vaikuttaa joukkueen yhteistyökumppaneihin jollain lailla...

Mietipä tarkemmin, mitä tähän mennessä on tapahtunut.

"Minulla on jo tarpeeksi mestaruuksia." Humoristinen ja positiivinen/neutraali sanoma. Lopputuloksena paljon media-aikaa ja huomiota Hongalle joukkueena ja hypeä Petteri Koposelle pelaajana.

"80% käyttää." Selvästi negatiivinen kommentti. Täsmennys seuraavana päivänä uudella tiedotteella.

Luulen, että Sohlberg (tai Hongan organisaatio ylipäänsä) on hyvinkin hereillä tilanteissa. Lähes kaikki julkisuus on kuitenkin hyvästä yhteistyökumppanien kannalta ja esim. hyvin huolellisesti tällaisia asioita hoitava Nokia on edelleen joukkueen takana. Negatiivisiin asioihin tartutaan nopeasti, mutta muuten annetaan värikkään persoonan lisätä joukkueen näkyvyyttä ja kiinnostavuutta.
 

J.D

Viestejä
49
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Lautapallo sanoi:
Itkenkö minä? En. Selittelenkö? En. Tiedänkö että mestaruus ratkaistaan keväällä? Kyllä. Eikä mulla ole mitään ongelmaa hyväksyä sitä. Näin se menee ja niin sen pitää mennä. Mutta tuo Hongan Plan A-joukkue oli perkeleen kova ja teki hyvää jälkeä. Veikkaisin ilman muuta sitä näiden finaalien voittajaksi. Nykytilanteessa, jos omia rahoja laitettaisiin kiinni, veikkaisin Kouvoja. Eikös tämä ole ihan järjenmukainen ajatuksenkulku.

OK, tämä tästä aiheesta minun osaltani. Spekuloin tämän hetken asetelmia myöhemmin. Toivottavasti saadaan kovat finaalit. Kyllä Espoossa uskotaan, että tällä joukkueella on sanansa sanottavana näissä finaaleissa.

Minusta on myös epäloogista, että kiistät selitteleväsi, mutta kirjoitat jostain plan A-joukkueesta ja muistelet helmikuisia runkosarjapelejä. Miksi? Jos kerran hyväksyt nykyisen tilanteen.
 
Viestejä
591
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Iltis tänään: Petteri Koponen saattaa sittenkin pelata
loppuotteluissa. Onkohan se käsi sittenkään murskana ?
 
Viestejä
292
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Horrow sanoi:
Onkohan se käsi sittenkään murskana ?

No ei tietenkään ole, Pavi ei vain halua ottaa sellasta riskiä että Petteri murenisi painaan alla ja pelaisi katastrofaaliset finaalit, jolloin uuden mantereen valloitus jäisi haaveeksi.. Kun se kerran on tärkeämpää kuin mestaruus. ;)
 
Viestejä
7 517
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Horrow sanoi:
Iltis tänään: Petteri Koponen saattaa sittenkin pelata
loppuotteluissa. Onkohan se käsi sittenkään murskana ?

Suoraan sanottuna en ymmärtäisi, miksi ei pelaisi. Kipu varmasti tässä viikon aikana jo hellittää ja en mä kyllä hirmusta riskiä näkisi, että se älyttömästi pahemmaksi voisi mennä. Ei se pelaamalla kyllä paranekaan, mutta aika paskaa säkää saa olla, jos teloo sitä niin paljon että menisi kokonaan poikki tai jotain. Sanokaa mun sanoneen, niin Petteri nähdään vielä kentällä ainakin jossain vaiheessa finaaleja, koska Honka on todellakin ongelmissa takamiesosastonsa kanssa jos ei pelaa. Sten vei useaan otteeseen Scottilta pallon viimeisessä pelissä, mutta nämäkin riistot tuli ilman sen isompaa miehebn painostusta. Näin helpolla ja pelkällä oikealla kädellä ei Scott tule Kouvoja vastaan pärjäämään.

Silti tämä keskustelu on nyt turhan paljon mennyt tähän Scottiin ja Koposen peukaloon ja Pavin kommentteihin. Mitä mieltä olette siis muiden pelaajien voimasuhteista? Hongan avaus on ainakin virallisten mittojen mukaan tosi pitkä (oletetaan siis nyt vielä, ettei petteri pelaa), Scottin jälkeen kaikki muut ovatkin 200cm tai yli. Tällä pituudella Honka pystyy tukkimaan peliä melko tehokkaasti. Syöttölinjoja pelataan yli ja viimeisessä lappeenranta pelissä monella tuli pupu pöksyyn kun ei uskaltanut lähteä ajamaan itseään isompaa pelaajaa vastaan.

Mut tosiaan kertokaahan nyt vähän mielipiteitä muustakin kuin Pavista ja Petterin peukalosta? Vai pitääkö täällä rueta provoomaan ;)
 
Viestejä
1 159
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

-Nisula- sanoi:
No ei tietenkään ole, Pavi ei vain halua ottaa sellasta riskiä että Petteri murenisi painaan alla ja pelaisi katastrofaaliset finaalit, jolloin uuden mantereen valloitus jäisi haaveeksi.. Kun se kerran on tärkeämpää kuin mestaruus. ;)

Olen alkanut epäillä että tämä on vain yksi keino Petterin legendan rakentamisessa. "Mies joka pelasi joukkueelleen mestaruuden murtuneella kädellä!" tms. Jenkit on hulluna tälläisiin legendoihin.
 
Viestejä
7 517
Vs: Grande Finale: Kouvot - Honka

Herkku sanoi:
Olen alkanut epäillä että tämä on vain yksi keino Petterin legendan rakentamisessa. "Mies joka pelasi joukkueelleen mestaruuden murtuneella kädellä!" tms. Jenkit on hulluna tälläisiin legendoihin.

Peukaloisen retket osa X.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös