Koripallo.com

Huonoin Tuomari ???

Huonoin Tuomari ???


  • Äänestäjiä
    42
Status
Viestiketju on suljettu.
Viestejä
384
Vs: Huonoin Tuomari ???

se on... sanoi:
Koris on kontaktilaji koska tuomarit antaa tehdä siitä sellaisen. Jos kaikilla tasoilla olisi tiukkoja tuomareita, niin peli olisi paljon mielekkäämpi. Silloin voittaa se, jolla on taitavimmat pelaajat, eikä se joka on onnistunut hankkimaan isoimmat ja vahvimmat mörssärit joukkueeseensa. Mä ainakin henk. koht. arvostan enemmän joukkuetta joka taidolla pyrkii voittamaan, en sitä joukkuetta joka tönimisellä ja hakkaamisella pyrkii voittamaan. Usein se on naistuomari, joka ottaa tiukasti ja näin taitavat pelaajat pääsee oikeuksiinsa.
On paljon mieluisampaa treenatakki taitojuttuja, jos tietää että ottelun voitto on siitä kiinni kumpi on taitavampi joukkue.

Ei korista kukaan pelaisikaan, jos se olisi noin pirun yksipuolista. Koris on ollut fyysinen peli alusta asti, ja täysin kontaktivapaasta pelistä on turha unelmoidakaan. Koska tuomarin ainakin PITÄISI viheltää niin, että molemmilla joukkueilla on samat edellytykset voittaa, ei hakkaamisella ja potkimisella, tai edes vahvoilla mörssäreillä pärjää, jos taitoa ei löydy. Hyvä esimerkki ovat 190-senttiset c-pojat, jotka eivät osaa mitään, mutta tekevät peleissä tilastot 50 p./ 30 hyökkäyslevypalloa.

Koris ei vain ole PELKKÄ taitopeli, vaikka taidolla toki on suuri merkitys. Taidot pitää vain kehittää vastaamaan nykypäivän koriksen ja sen tuomarilinjan vaatimuksia.
 
Viestejä
1 447
Vs: Huonoin Tuomari ???

Miks mua ei oo laitettu listaan?

Väitän ihan tosissani, että olen kaikkia listalla olevia tuomareita huonompi...
 
Viestejä
319
Vs: Huonoin Tuomari ???

Jepjep, onhan se toki hyvä että opitaan pelaamaan sääntöjen mukaan, mutta sitten tarttis myös viheltää sääntöjen mukaan. Liian usein viimekaudellakin kotihallisa näki tilanteen jossa puolustaja seisoo ihan paikallaan tikku suorana, vastustaja ajaa hiljaa/kevyesti layupin puolustajaa päin tai häntä sivuuttaen ettei puolustaja kaadu tai mitään, Karolinan pilli soi ja osottaa puolustajaa mahaan ja sanoo "kontakti". Mitä paskaa
 

Kysyjä :)

Vs: Huonoin Tuomari ???

LIHA sanoi:
Ei korista kukaan pelaisikaan, jos se olisi noin pirun yksipuolista. Koris on ollut fyysinen peli alusta asti, ja täysin kontaktivapaasta pelistä on turha unelmoidakaan. Koska tuomarin ainakin PITÄISI viheltää niin, että molemmilla joukkueilla on samat edellytykset voittaa, ei hakkaamisella ja potkimisella, tai edes vahvoilla mörssäreillä pärjää, jos taitoa ei löydy. Hyvä esimerkki ovat 190-senttiset c-pojat, jotka eivät osaa mitään, mutta tekevät peleissä tilastot 50 p./ 30 hyökkäyslevypalloa.

Koris ei vain ole PELKKÄ taitopeli, vaikka taidolla toki on suuri merkitys. Taidot pitää vain kehittää vastaamaan nykypäivän koriksen ja sen tuomarilinjan vaatimuksia.

Pitääkö pelaajien kehittyä tuomarilinjan mukaiseksi vai tuomarien koripallon hienouksia kunnioittavaksi?
 
Viestejä
2 913
Vs: Huonoin Tuomari ???

LIHA sanoi:
Et ehkä hyökännyt suoraan minua vastaan, mutta tähän on hyvä vastata. Olen siis itsekin tuomarikoulutuksen saanut ja jokusen pelin viheltänytkin. Tiedän, kuinka vaikeaa tuomarin homma on. Juuri siksi tuntuu, ettei Suomen tuomarien taso aina riitä otteluihin, joita he viheltävät.

Onko siis ehdotuksesi, että jatkossa Korisliigassa käytetään ulkomaalaisia tuomareita?
 
Viestejä
2 913
Vs: Huonoin Tuomari ???

LIHA sanoi:
Koripallo on alkuperästään huolimatta kova kontaktilaji eikä muuksi muutu.

Voisitko perustella väitettäsi? Ei muuten, mutta kun FIBAn nykyiset säännöt ovat vain 100% eri mieltä.
 
Viestejä
2 913
Vs: Huonoin Tuomari ???

Kysyjä :) sanoi:
Pitääkö pelaajien kehittyä tuomarilinjan mukaiseksi vai tuomarien koripallon hienouksia kunnioittavaksi?

Vai molempien sääntöjen mukaiseksi? Näin ainakin itse olen olettanut, eli FIBAn herrat määrittelevät kabineteissa säännöt, joiden mukaan sitten sekä tuomarit että pelaajat toimintaansa kehittävät.

Valitettavan usein vain peliin haluttavat muutokset joudutaan ajamaan tuomarien toimesta yleiseen tietouteen, kun joukkueet eivät itse ota selvää siitä, mihin suuntaan peliä ollaan kehittämässä.
 

Mordorin silmä

Vs: Huonoin Tuomari ???

Olen kuullut, että siellä korkeimman tason koulutuksissa katsotaan FIBA:n lähettämiä koulutusvideoita ja käydään läpi viimeisimpiä tulkintoja ja linjauksia, jotka FIBA on antanut.

Tiedä sitten, miten se tieto/taito lähtee tuolta seurojen suuntaan? Kulkeeko se tuomarin pillin kautta vai kenties ihan liiton tiedotuksen kautta pelaajille, valmentajille ja seuroille?

Mielestäni myös yksi ongelma on se, että pelaajat eivät ole tarpeeksi fyysisiä pelatakseen fyysistä peliä. Taito ja fyysisyys korvataan kovin usein murjomisella ja läpsimisellä. On ihan eri katsoa alasarjan peliä Liettuassa, jossa kaverit pelaa kovaa ja puhtaasti, kun Suomessa vaan hakataan. Oon meinaa nähnyt :)

Mutta mikään ei voita sitä, kun tuomari mokaa, syntyy kunnon kaaos ja kentällä alkaa tapahtumaan. Se on kunnon viihdettä se! ;D
 
Viestejä
384
Vs: Huonoin Tuomari ???

Herbert, molempien pitäisi kehittyä sääntöjen mukaisiksi, olin väärässä.

Ulkomaalaisia tuomareita voisi hyvinkin kokeilla, mutta kulut tulevat esteeksi.

Koripallo on alkuperältään kontaktivapaa urheilulaji, mutta nykyään laji on jotain aivan muuta.
 
Viestejä
2 913
Vs: Huonoin Tuomari ???

LIHA sanoi:
Ulkomaalaisia tuomareita voisi hyvinkin kokeilla, mutta kulut tulevat esteeksi.

Ja joku voisi väittää, että jos ulkomaalaisten tuomarien tänne kuljettamiseen tarvittavat rahat käytettäisiin nykyisten tuomariemme kouluttamiseen, niin tulos voisi olla yhtä hyvä (tai parempi)...

Mutta kun rahaa ei ole, niin näillä mennään. Varmaan olemme kuitenkin kaikki sitä mieltä, että Korisliigassa ovat tällä hetkellä Suomen parhaat tuomarit (pl. Calle)?

Koripallo on alkuperältään kontaktivapaa urheilulaji, mutta nykyään laji on jotain aivan muuta.

Minusta sääntöjen toteamus on edelleen validi eli laji on kontaktivapaa, mutta rajoitetun tilan takia kontakteilta ei voi aina välttyä. Minusta lajista ei saa tulla mitään kuulamörssärilajia, jossa korin alla on 150 kiloisia mörssäreitä, jotka tönivät toisiaan kropalla niin paljon kuin kehtaavat. Lajin pitää perustua jatkossakin taitoon, jota sitten höystetään sopivassa määrin voimalla, jotta pallo pysyy näpeissä ja jotta pystyy säilyttämään kentällä haluamansa aseman (ei ottamaan asemaa).
 

palle

Vs: Huonoin Tuomari ???

Orava ja Miltos :mad:
Paras ylivoimaisesti Pekka Saros :-*
 

ana

Viestejä
882
Vs: Huonoin Tuomari ???

Aihaeesta ei saada mitään irti, ainoastaan vedetään lokaan tuomareita, jotka kuitenkin yrittävät parhaansa.
 
Status
Viestiketju on suljettu.
Ylös