Koripallo.com

Tuomarointia? Tupelointia??

Viestejä
270
No just näin jatketaan vääntämistä, kun mikään ei riitä...helppo lässyttää kun jotkut sentään toimii
Isosti miinusmerkkistä toimintaahan tässä lähdettiin Fan Clubin johtajan toimesta korjaamaan. Ja se tapahtui erittäin suoraselkäisesti. Siitä pojot ja homma Fan Clubin osalta kuntoon.

Baskeripää ei kuitenkaan itse hölmöilyjään ymmärtänyt tai osannut anteeksipyytää, mikä on aika tökeröä. Eli ei tästä mitään meriittejä kukaan kerää.
 
Viestejä
1 657
Isosti miinusmerkkistä toimintaahan tässä lähdettiin Fan Clubin johtajan toimesta korjaamaan. Ja se tapahtui erittäin suoraselkäisesti. Siitä pojot ja homma Fan Clubin osalta kuntoon.

Baskeripää ei kuitenkaan itse hölmöilyjään ymmärtänyt tai osannut anteeksipyytää, mikä on aika tökeröä. Eli ei tästä mitään meriittejä kukaan kerää.
Eli olis pitänyt erikseen vielä olla maininta kuten valm kommentoinnissa
Baskerpää: olen pahoillani....
Sitähän tuossa juuri pertsa teki, mutta jäi ym kohta kirjoittamatta. Tulipalo sammutettu mutta väärin. Eikä tuossa nyt mitään pisteitä kerätty vaan pyydettiin julkisesti anteeksi. Eikö oikein mene jakeluun vieläkään...
 
Viestejä
270
Eli olis pitänyt erikseen vielä olla maininta kuten valm kommentoinnissa
Baskerpää: olen pahoillani....
Sitähän tuossa juuri pertsa teki, mutta jäi ym kohta kirjoittamatta. Tulipalo sammutettu mutta väärin. Eikä tuossa nyt mitään pisteitä kerätty vaan pyydettiin julkisesti anteeksi. Eikö oikein mene jakeluun vieläkään...
Niin jos et näe eroa siinä että minä itse pyysin anteeksi tai että kaveri pyysi minun puolesani anteeksi niin sille ei mitään voi. Minä näen siinä eron ja arvostaisin enemmän sitä että baskeripää ottaa puhelimen käteen ja hoitaa homman eikä jätä sitä muiden tehtäväksi.
 
Viestejä
1 657
Niin jos et näe eroa siinä että minä itse pyysin anteeksi tai että kaveri pyysi minun puolesani anteeksi niin sille ei mitään voi. Minä näen siinä eron ja arvostaisin enemmän sitä että baskeripää ottaa puhelimen käteen ja hoitaa homman eikä jätä sitä muiden tehtäväksi.

No kun tunnut olevan ainoa joka ei pääse asiasta yli niin laitahan nyt se puhnrosi tänne niin kuin pertsa teki ja baskerimies soittaa sulle anteeksipyynnön henk koht.
Tää baskerikaveri on viimeisen päälle herrasmies niin saatte varmaan hyvän keskustelun aikaiseksi.
 
Viestejä
2 332
En keksi oikein syytä miksi ikinä mistään asiasta anteeksipyynnön esittämiseen pitäisi sisällyttää kuittailua traumoista ja yöunien menettämisestä. Jää aina se fiilis (ja tämä on ihan yleistä näissä jollain tapaa "pakotetuissa" anteeksipyytelyissä), että se vika olikin jossain ihan muualla.

Joka tapauksessa nyt hyvin marginaalinen homma, minkä kohdalla juttu ei varmaan kenenkään mieltä ole painanut neljää sekuntia pidempään.
 
Viestejä
34
Juuri näin, tilanne oli käsitelty heti tilanteen jälkeen. Eli homma ok. Mut olis voinu tuomari uloskin heittää...game over.
Eipä ole katsojien poistaminen tässä tilanteessa tuomarin hommia sitten alkuunkaan.

Järjestyksenvalvojien hommaa vahtia, että pelaajien koskemattomuutta ei rikota ja heidän hommaa myös huolehtia jatkotoimenpiteistä, jos niitä vaaditaan.

Asia erikseen niissä otteluissa, jossa ei ole järjestyksenvalvontaa järjestettynä.
 
Viestejä
1 041
Eipä ole katsojien poistaminen tässä tilanteessa tuomarin hommia sitten alkuunkaan.

Järjestyksenvalvojien hommaa vahtia, että pelaajien koskemattomuutta ei rikota ja heidän hommaa myös huolehtia jatkotoimenpiteistä, jos niitä vaaditaan.

Asia erikseen niissä otteluissa, jossa ei ole järjestyksenvalvontaa järjestettynä.

Eikös myös tuomarilla ole oikeus määrätä katsoja poistettavaksi?
 
Viestejä
65
Mikäs se sellainen yleisötapahtuma missä ei ole järjestyksenvalvontaa määrätty? Ymmärtääkseni tuomari ei pysty poistaa katsojaa salista, mutta voi määrätä että peli ei jatku niin kauan kuin "uhka" on läsnä???

Eiköhän tämä aihe oo käsitelty ja kohti seuraavaa...
 
Viestejä
183
Joku viisas voisi kertoa miten sääntöjen mukaan kuuluu toimia, kun kobrat - korihait pelissä tuomala pelaa viidellä virheellä? Pöytä kuuluttaa viidettä virhettä ja summerin ääni kuuluu, mutta kaunisto antaa pallon peliin ja yksi posession pelataan. Peli katkeaa ja tilanteeseen puututaan. Lopputuloksena torikokous, tuomala vaihtoon ja peli jatkuu normaalisti siitä mihin se jäi. MITÄ VITTUA?
 
Viestejä
3 157
Joku viisas voisi kertoa miten sääntöjen mukaan kuuluu toimia, kun kobrat - korihait pelissä tuomala pelaa viidellä virheellä? Pöytä kuuluttaa viidettä virhettä ja summerin ääni kuuluu, mutta kaunisto antaa pallon peliin ja yksi posession pelataan. Peli katkeaa ja tilanteeseen puututaan. Lopputuloksena torikokous, tuomala vaihtoon ja peli jatkuu normaalisti siitä mihin se jäi. MITÄ VITTUA?
Joo. Ei sitä kelloa lähdetä taaksepäin rullaamaan. Tuomaristo teki virheen. Tosin pöydän olisi pitänyt jatkaa summerin soittoa eikä laittaa kelloa päälle. Mutta virhehän se oli official osastolle
 
Viestejä
183
Korjaan. Kuuluttaja kuuluttaa, mutta pöytä ei paina summeria. Pöytä painaa summeria vasta, kun korihait on tehnyt epäonnistuneen heiton ja kobrat on saanut puolustuslevypallon. Pöydän moka siis ja sehän ei yllätä lapualla. Korihait hävisi pelin omaan huonouteensa, mutta naurettavaa suhmurointia taas
 
Viestejä
3 157
Korjaan. Kuuluttaja kuuluttaa, mutta pöytä ei paina summeria. Pöytä painaa summeria vasta, kun korihait on tehnyt epäonnistuneen heiton ja kobrat on saanut puolustuslevypallon. Pöydän moka siis ja sehän ei yllätä lapualla. Korihait hävisi pelin omaan huonouteensa, mutta naurettavaa suhmurointia taas
Katsoin nyt tilanteen uudestaan. Pöytä toimi aivan oikein, kelloa ei käynnistetty ja summeriakin lopulta soitettiin lopulta ja tuomarit pysäyttivät pelin. Mun mielestä peliä olisi pitänyt jatkaa Haiden päätyrajalla. Toivottavasti olisi jossain tough calls esimerkkinä tämä. Aika kriittinen päätös pelin ratkaisuhetkillä.
 
Viestejä
183
Katsoin nyt tilanteen uudestaan. Pöytä toimi aivan oikein, kelloa ei käynnistetty ja summeriakin lopulta soitettiin lopulta ja tuomarit pysäyttivät pelin. Mun mielestä peliä olisi pitänyt jatkaa Haiden päätyrajalla. Toivottavasti olisi jossain tough calls esimerkkinä tämä. Aika kriittinen päätös pelin ratkaisuhetkillä.
Katsoin myös tilanteen uudestaan ja olet aivan oikeassa. Odotan liitolta jonkinnäköistä selvitystä tilanteesta ja sen ratkaisusta
 
Viestejä
2 332
Itselläkään ei mitään hajua, miten tässä tilanteessa - nyt siis sitten virheen tapahduttua - pitäisi toimia. Mutta se miten Selkee & co todellisuudessa toimi, tuntuu vaan täysin väärältä.

Kelloa ei siis käynnistetty ja se oli ajassa 59,3 jäljellä. Haiden päätyraja.

Ja Kobrien rikkeen ja viiden virheen pelaajan peluuttamisen seurauksena kellosta otettiin viisi sekuntia pois tuomariston päätöksellä ja pallo annettiin Kobrille. Tämä voi olla "oikein", mutta oikein se ei kyllä ole.
 
Viestejä
181
Mitenkäs noin yleensä kuka on vastuussa mistäkin. Toimitsija on tuomarin apulainen, joka tekee tiettyjä asioita. Tuomari on pelissä ylin päättävä elin, joka tekee päätöksiä suuntaan tai toiseen pelin aikana. Mikä on pelaajan vastuu? Eli jos pelaaja menee jatkamaan peliä viidellä virheellä, niin kaipa pelaajankin pitää olla vastuussa siitä, että toimii oikein pelioikeutensa päättyessä.

Toisen lajin parista esimerkki. Minä toimitsijana sekoilin jäähyboksissa ja päästin ulos pelaajan joka ei olisi sieltä vielä saanut päästä pois. Kentälle tuli väärä määrä pelaajia. Tuomari sanoi jälkikäteen, että olisi katsonut läpi sormien, jos pelaaja olisi luistellut suoraan vaihtoon vaikuttamatta peliin, mutta koska pelaaja kääntyi kohti peliä ja meni sorkkimaan jotain hänelle annettiin kaksi minuuttia - liikaa pelaajia kentällä.

Moka alunperin oli minun, mutta sääntöjen mukaan pelaajan olisi pitänyt kieltäytyä jäähyboksin ovella menemästä jäälle ja sitäkautta vastuu sääntöjen mukaan pelaamisesta on pelaajalla - ei toimitsijalla. Pelaajaa rangaistiin, mutta jos minä toimitsijana olisin tuon mokan toistanut useamman kerran tuomarilla olisi ollut oikeus vaatia minun poistamista jäähyaitiosta ja tilalle olisi hallista etsitty joku pätevämpi. Eli vastuu loppupeleissä sääntöjen noudattamisesta oli siinä tapauksessa pelaajalla. Tietysti koriksessa tilanne on vähän toinen, koska k.o. pelissä viiden virheen kautta pelioikeutensa menettänyttä pelaajaa ei voi kuudennella virheellä rankaista. Ehkä siinä tilanteessa oikea rankaisu olisi joukkuevirhe tms. jossa rankaistaisiin joukkuetta, joka peluuttaa pelioikeuden menettänyttä pelaajaa.

Koriksen toimitsemiseen sama vanha tarina kuin ennenkin. Niin kauan kuin liitto ei järjestä virallista toimitsijakoulutusta, josta saadaan virallinen toimitsijalisenssi voitte te muut olla ihan vaan kiitollisia, että joku etäisesti sääntöjä ja toimintatapoja tunteva painelee kelloa parhaan kykynsä mukaan. Sitäpaitsi tässä vissiin pöytä toimi oikein ja ainoa virhe oli tuomarin omintakeinen päätös virheen tapahduttua. Jos kello ei käynyt mitään ei tapahtunut.

Mutta mikä on pelaajan vastuu - ei kai pelaaja voi ilman vastuuta töllistellä kentällä ja odottaa, että tuomari ja toimitsijat kertovat hänelle miten hänen tulee tässä tilanteessa toimia?
 
Viestejä
2 449
Itselläkään ei mitään hajua, miten tässä tilanteessa - nyt siis sitten virheen tapahduttua - pitäisi toimia. Mutta se miten Selkee & co todellisuudessa toimi, tuntuu vaan täysin väärältä.

Kelloa ei siis käynnistetty ja se oli ajassa 59,3 jäljellä. Haiden päätyraja.

Ja Kobrien rikkeen ja viiden virheen pelaajan peluuttamisen seurauksena kellosta otettiin viisi sekuntia pois tuomariston päätöksellä ja pallo annettiin Kobrille. Tämä voi olla "oikein", mutta oikein se ei kyllä ole.

En ole katsonut tilannetta, mutta tässä Fiban tulkintoja.

1698474493421.png


Fiban sääntötulkintojen mukaan viidennen virheen saanut pelaaja voi tehdä hyväksytyn korinkin tai "kuudennen virheen". :)

1698474700033.png
 
Viestejä
516
Eli teku Turjalle, korihaille yksi vapari, päätyrajan Lapualle. Ainoastaan viimeinen kohta meni pelissä oikein.
 
Viestejä
2 332
Tuossa vaan on se "pelikellon käydessä" ja kelloa ei käynnistetty. Onko peli siis ollut käynnissä? Selkeen tulkinnan mukaan kyllä ja pöydän virhe mukamas olla sitä käynnistämättä, kun erikseen se viisi sekuntia otettiin pois kellosta.

On kyllä yhä vaikea uskoa, että tuo olisi mennyt ihan oikein. Liitossa toki protesti saatetaan silti hylätä ihan mistä vain syystä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös