Harvoin näkyy juniorijoukkueiden tilastoissa tällaisia lukemia. Vapaaheitot ovat silti vielä ongelma. Tämä on tilasto joka ei kerro joukkueen vahvuuksista niitä suurimpia. Ne ovat raastava puolustus, mahtava joukkuehenki ja tahto voittaa. Kaikesta paistaa läpi että tytöt pelaavat toisilleen, itselleen ja koko teamille. Tuolla asenteella ei olla alttiita ulkopuoliselle kommentoinille. Tämä on joukkue joka rakastaa puolustamista ehkä enemmän kuin mitään. He myös tietävät että tuo asenne mahdollistaa hyökkäyspelin omilla vahvuuksilla eli nopeilla ja puolinopeilla hyökkäyksillä. Minua ihmetyttää että minä aikana eri joukkueista koottu ryhmä saadaan pelaamaa yhteen niin saumattomasti kaikilla osa-alueilla. Vielä ihmeellisempää on tekninen osaaminen 1-1, kuljetamminen, syöttäminen ja kaikista vaikein murhaava joukkuepuolustaminen sisältäen pelaajan teknisen osaamisen ja intohimon. Onko potentiaalisiin maajoukkue-ehdokkaisiin oltu yhteydessä läpi vuoden? Onko ohjeistettu ja järjestetty kokoontumisia? Itse muistan Canon campit, joista yhdelle viimeisimmistä leireistä Vierumäelle pääsi peräti neljä joukueeni tyttöä. Kävin seuraamassa kaikki leiritykset ja loppuvaiheessa niitä veti Jussi Räikkä ja kumppanit. Onko ollut vastaavanlaista toimintaa?
Loppua kohden vastus kovenee ja vasta siinä vaiheessa ratkeaa kuinka pitkälle vie tie tässä turnauksessa. Varmaa on kuitenkin se, että tämä porukka tulee tekemään takuulla parhaansa.
Susi on ryhmäeläin, joka toimii laumana saaliin kaatamiseen. Eilen johtava susi oli Nea Schreck seitsemällä riistollaan. Tuo kentän kilteimmän näköisen tytön kasvot varmasti piirtyivät vastustajan muistiin. Youtuben lähetyksessä hän sai melkoisesti kuvaajan huomiota.
Seuraavaksi vastassa Slovenia, joka onnistui tasaisen pelin viimeisellä neljänneksellä karkaamaan Montenegrolta. Odotan innolla kohtaamista ja varmaa suorittamista. En usko näiden tyttöjen syyllistyvän leijumiseen.