Koripallo.com

Plyometriset

Viestejä
1
Tässä treenisuunnitelmaa kesäksi olen miettimässä ja plyometriset (eng. plyometric) asiat kiinnostavat.

Kokemuksia? Mielipiteitä, vaikka kokemusta ei olisikaan?

Treenasitko ylä - vai alavartaloa? Minkä ikäinen olet? Paljonko treenasit? Mitä liikkeitä suosit? (turvallisuus, hyöty) Mitä et suosinut? (loukkaantumis riski, kehittämätön) Kauanko treenasit? (viikkoja) Mitä hyödyit? Loukkaannuitko tai tuliko joku paikka kipeäksi?

Tässä näitä kysymyksiä. Riittää minulle, jos vastaan edes yhteen kysymykseen.
 
Viestejä
16
Vs: Plyometriset

Onhan noita tullut tehtyä vaikka mitä vuosien varrella. Pääasiassa alavartalolle olen plyoja tehnyt, mutta mm. noita explosive push-uppeja on tullut väännettyä (eli punnerruksia.
Aika pitkälle pääsee kun unohtaa hienot sanat ja liikkeet ja vetää normaaleja loikkatreenijuttuja = tasaloikat, vuoroloikat, erilaiset hyppelyt, kropankierrot (carioca) ja erilaisia hyppelysarjoja. Lisäksi laittaa polvennostot, takareisijuoksun jne mukaan.

Jos haluaa enemmän tuollaiseen nykyisen vertical jump harjoittelun tapaista treeniä niin sitten ottaa mukaan kyykkyhypyt, hypyt penkiltä (depth jump), polvet rintaan hypyt (tuck jump), jännehypyt jne. Sarjojen määrät riippuvat sitten tyypistä. Itse vedin aika perussettiä, eli aloitin 3x5-10 liikkeestä riippuen ja sitten lisäsin vähitellen. En kuitenkaan missään vaiheessa ylittänyt 30 toiston määrää.

Kannattaa muistaa että treeniin kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan jonkun tason punttitreeni. Jos kroppa ei ole tottunut noin isoihin kuormiin mitä loikkatreenissä tulee, paikat hajoaa kohtuu helposti. Älä kuitenkaan rupea vetämään mitään kehonrakennustreeniä. Tarkoitus ei ole saada isoa massaa vaan hankkia voimaa. Ehdottaisin ottamaan yhteyttä paikalliseen yleisurheiluseuraan tai muuhun asiansaosaavaan valmentajaan joka osaa rakentaa punttiohjelman niin että se tukee hyppyharjoittelua. Varmasti auttavat kun selität tilanteen :) Itse parhaan kehittymisen sain kesän aikana jolloin kävimme hyppimässä korkeushyppyä kaverin kanssa harvase päivä ja pelattiin minikoreihin donkkikorista.

Tuloksista sen verran että pystyin donkkaamaan 18 vuotiaana ja oon 170cm pitkä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös