...... Pelipäivien järjestäminen on muilla alueilla ihan arkea, ei tarvita isoa hallia mutta saliaikaa kyllä sen verran että saadaan päivän kaikki matsit pelattua....
Muistaakseni pelipäivien järjestämiselle oli asetettu ennakkoehto, että osallistuvalla seuralla on oltava käytössä sali, jossa on kolme lohkoa. Tämä vaatimus oli muistaakseni asetettu helmikuun kyselylomakkeessa, jossa seurat vastasivat työryhmän esitykseen. Onko tämä ennakkoehto nyt jätetty pois? ......
Mielenkiintoinen toteamus, että pelipäivien järjestäminen on jo arkea vaikka uuden kokeilun pitäisi alkaa vasta syyskuussa .... Näyttäisi vahvasti siltä, että kaikilla seuroilla ei ole samaa määrää tietoa käytettävissä kuin muilla ......
Ymmärsinkö oikein, että seurapäivien pelipäiviin osallistuminen edellyttää oman turnauksen järjestämistä? Oliko niin, että vaikka seuralla olisikin vuoroja salista, jonka voi jakaa peräti kolmeksi kentäksi niin se ei yksistään riitä vaan peräkkäisiä vuoroja isosta hallista tulee olla riittävän monta, jotta turnaus voitaisiin järjestää? Tämä on yksi niistä syistä minkä vuoksi väitän, että tämä uudistus on räätälöity isoja seuroja varten ja tehty mahdollisimman hankalaksi pienille seuroille. Eikö totta?
Tämän uudistuksen ehkä pahin ongelma on, että sen tarkoituksena on jättää pienemmät seurat noiden seurapäivien ulkopuolelle. TOP20 junioriseuraa rakentaa omaa eliittijärjestelmää (aluksi aloitetaan suosituksilla ja vähitellen ne muuttuvat säännöiksi). Ongelmana on kehityksen ulkopuolelle suljettavat muut 30kpl junnuseuroja (arvioni mukaan Suomessa on arviolta 50kpl junnuseuroja).
Mikäli koripallo haluaa saavuttaa 50 000 lisenssipelaajan määrän niin siihen ei riitä 20kpl yksinoikeudella junnuja kasvattavia koripalloseuroja. Tälläkin hetkellä seurat, joissa on nyt yli 1000 lisenssipelaajaa eivät panosta niiden "hävikkipelaajiin" mikä pahentaa drop out ilmiötä.
Minun mielestä lajin kasvattaminen vaatii lajin harrastamisen kynnyksen madaltamista. Tarvitsemme junnuseuroja, joiden toimintaan pääsee mukaan ilman karsintoja ja sellainen seura tarvitaan mahdollisimman lähelle pelaajan asuinaluetta. Juniorikoripallon keskittäminen pelkästään suurien seurojen joukkueille ei ole minun mielestä hyvä asia.
Uudistuksella on hyviä toiminnan laadukkuttaa parantavia vaikutuksia. Motivoituneet pelaajat saavat lisää peliminuutteja ja nämä pelaajat kehittyvät paremmiksi pelaajaksi. Käsittääkseni tätä asiaa tällä uudistuksella tavoitellaan ja uskon että se myös saavutetaan. Se on tietenkin erittäin hyvä asia.
Valmennan rajapinnassa, jossa uusia aikuisia ja nuoria pelaajia löytävät tiensä koripallon pariin. Minulla on yksittäisen valmentajan kokemus miten tuota lajin aloittamisen, harrastamisen ja jatkamisen kynnystä madalletaan riittävästi. Olen siitä syystä erityisen huolissani lajin harrastamisen supistumisesta.
Syksyllä olin koulutustilaisuudessa, jossa ilmaisin huoleni mm. HD:lle että mikro-/minipoikien harrastajamäärät olisivat laskussa. Tähän HD vastasi lyhyesti "ei pidä paikkaansa". Syksyllä ei vielä voinut kukaan varmuudella tietää minkälaiseksi lisensimäärät keväällä muodostuisivat.
Mikro-/minipojat:
Kausi 2017-18: hieman yli 2700kpl
Kausi 2018-19: hieman yli 2600kpl
Kausi 2019-20: hieman yli 2900kpl
Kasvua viime kaudesta oli yli 10%!
Toiminnan laadukkuuden kehittäminen on tietenkin hyvä asia. Minun mielestä lajin kasvattamisesta (lahjattomien pelaajien mukaan rekrytoinnista) ei pidetä riittävästi huolta.