Koripallo.com

Junttimaisinta mitä tiedät

Status
Viestiketju on suljettu.
Viestejä
3 280
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

Nää on aina miellyttävää luettavaa, kun kp.comistilta on korkki auennut.

Onko tullut mieleen, että sama asia voi olla muissakin maissa junttia? Mielestäni en ole missään kehunut Saksan fanikylttyyria. Lähes jokaisella Saksan koripallopaikkakunnalla fanitetaan seuraa hassuhatuilla ja melko yksinkertaisilla chanteilla. Usein se valitettavasti myös näyttää juntilta. Mielestäni on outoa, että maassa, jossa dynamodresdeneitä ja unionberlineitä kannatetaan henkeen ja vereen jalkapallon alasarjoissa, kannatus on koripallossa näin alkutekijöissään.

Saksan ja Suomen ero on kuitenkin faniryhmien lähes natsimainen organisoituminen Saksassa ja tietysti populan määrä. Lisäksi Saksassa löytyy joiltakin paikkakunnilta lähes mannereurooppalaisesti kannattavia ryhmittymiä (z. B. Bonn, Brose).

Itse en tiedä mitään juntimpaa kuin taputtaa käsiä vierasjoukkueen hyökätessä. Tähän päiväänkään mennessä en ole tajunnut ideaa tämän suomalaisen aivoripuloinnin takana. En myöskään ymmärrä seuraavien asioiden funktiota: kendotorvi, sormivärit ja hassuhattu.

Olen todistanut koripalloa paikanpäällä mm. Tel Avivissa ja Ateenassa, enkä kyllä näe heidän toiminnassaan mitään samankaltaisuuksia Saksan kanssa. Porukalla on omat laulut, kasuaalit tai t-paita päällä ja ääntä lähtee vain omasta suusta. Laulut suoritetaan hepreaksi tai kreikaksi, eikä todellakaan millään englannilla. Väkivalta ei kuulu kannattamiseen, vaan se peilaa yleensä yhteiskunnan muita ongelmia.

Onko tämä nyt sitä kannattajakulttuuria:
Alba Berlin Fans

No loppujen lopuksi väittely näistä asioista on juupas, eipät-tasoista dosenttianalyysiä, joten ei tästä sen enempää. Paljon on meillä suomalaisilla vielä tehtävää, että noustaan pois tältä juntilta tasolta. Se tuskin onnistuu, ellei keppipainille näytetä ovea.
 
Viestejä
6 444
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

Donopa sanoi:
HIFK:n matseja kun on ollut pari kertaa katsomassa, niin meinannut pää räjähtää niihin kännisiin ääliöihin, jotka huutelee "Stadin kingit -chantteja" aulassa, mutta Saksassa kun jengi huutelee oikein vieraalla kielellä chantteja, yhtälailla tuiskeessa, niin se onkin hienoa?!

Tämä on muuten hyvä huomio. Lehtola kirjoitteli samasta asiasta aiemmin tänä vuonna IL:n kolumnissaan.

http://blogit.iltalehti.fi/jyrki-lehtola/2011/04/26/vaaria-suomalaisia/

Suomalainen haitaristi on tympeä ja känninen perheenisä, jolla alkoholismi sekoittuu melankoliaan. Kasa espanjalaisia haitaristeja saa veren lämpenemään, mä oon uusi nainen.

Ranskalaisessa elokuvassa ollaan innostavasti hiljaa ja kyseenalaistetaan kommunikaation mahdollisuus. Suomalaisessa elokuvassa ollaan taas mykkiä maalaisia, hävettää
 
Viestejä
395
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

rööriroope sanoi:
Itse en tiedä mitään juntimpaa kuin taputtaa käsiä vierasjoukkueen hyökätessä. Tähän päiväänkään mennessä en ole tajunnut ideaa tämän suomalaisen aivoripuloinnin takana.
Oi kiitos! Tähän asiaan olen yrittänyt puuttua tälläkin foorumilla useampaan (lue >1) kertaan eikä kukaan ole missää vastannut oikein mitään. Luulin jo, että elän jossain ihmeellisessä omassa maailmassani (voihan olla, että edelleenkin näin on), jossa olen ainoa joka ei ymmärrä tätä kannustustyyliä, jossa pyritään tekemään vierasjoukkueen hyökkääminen mahdollisimman mukavaksi. Huh! Kiitos rööris tuesta!

Minä muuten tiedän vieläkin juntimman asian: sen, että taputtaa käsiä vierasjoukkueen pelaajan heittäessä vapaaheittoja. :-[
 
Viestejä
3 675
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

peru sanoi:
Oi kiitos! Tähän asiaan olen yrittänyt puuttua tälläkin foorumilla useampaan (lue >1) kertaan eikä kukaan ole missää vastannut oikein mitään. Luulin jo, että elän jossain ihmeellisessä omassa maailmassani (voihan olla, että edelleenkin näin on), jossa olen ainoa joka ei ymmärrä tätä kannustustyyliä, jossa pyritään tekemään vierasjoukkueen hyökkääminen mahdollisimman mukavaksi. Huh! Kiitos rööris tuesta!

Minä muuten tiedän vieläkin juntimman asian: sen, että taputtaa käsiä vierasjoukkueen pelaajan heittäessä vapaaheittoja. :-[
Olisiko vaikkapa tarkoituksena kannustaa oman joukkueen puolustusta ..?
 
Viestejä
395
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

Hullued sanoi:
Olisiko vaikkapa tarkoituksena kannustaa oman joukkueen puolustusta ..?
[sarkasmi]
Ahaa! Tuotapa en tullut ajatelleeksikaan. Siellähän on tosiaan kaksi joukkuetta kentällä ja toinen hyökkää, toinen puolustaa. Kiitos!
[/sarkasmi]

Mutta miksi, oi miksi!? Osaatko Hullued kertoa myös mistä tämä tapa johtaa juurensa? Ja missä on syntynyt se tapa, että kotijoukkueen hyökätessä ollaan hiljaa. Eikös oli fiksumpaa pitää metakkaa, jotta (vierasjoukkueen) puolustajien olis vaikeampi kommunikoida screeneistä ynnä muista koripallon hienouksista? Vai tyrehtyykö tämä keskustelu taas siihen, kun kukaan ei oikeasti osaa perustella tätä suomalaista kannustusperinnettä, jota aivopieruksikin on kutsuttu.
 
Viestejä
610
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

peru sanoi:
[sarkasmi]
Ahaa! Tuotapa en tullut ajatelleeksikaan. Siellähän on tosiaan kaksi joukkuetta kentällä ja toinen hyökkää, toinen puolustaa. Kiitos!
[/sarkasmi]

Mutta miksi, oi miksi!? Osaatko Hullued kertoa myös mistä tämä tapa johtaa juurensa? Ja missä on syntynyt se tapa, että kotijoukkueen hyökätessä ollaan hiljaa. Eikös oli fiksumpaa pitää metakkaa, jotta (vierasjoukkueen) puolustajien olis vaikeampi kommunikoida screeneistä ynnä muista koripallon hienouksista? Vai tyrehtyykö tämä keskustelu taas siihen, kun kukaan ei oikeasti osaa perustella tätä suomalaista kannustusperinnettä, jota aivopieruksikin on kutsuttu.

Kentällä on paljon enemmän tarvetta kommunikoida hyökkäyksen alkaessa kuin puolustuksen alkaessa. puolustukseen on olemassa ehkä 3-4 perusvaihtoehtoa, hyökkäyksessä useilla joukkueilla on 10-15 vaihtoehtoa. Jos yksikin hyökkääjä on ulkona valitusta kuviosta, on hyökkäys sekaisin. Yleisön meteli häiritsee enemmän hyökkäyksen verbaalista organisointia - ja ehkä luo hieman tsemppiä puolustukseen.

Eikä tuo ole mikään suomalainen tapa. En muista missään kuulleeni yleisön huutaneen rytmikkäästi offense - offense, sen sijaan aika usein kuuluu de-fence, de-fence. Ihan monikansallinen tapa se on.
 
Viestejä
395
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

PekLa sanoi:
Kentällä on paljon enemmän tarvetta kommunikoida hyökkäyksen alkaessa kuin puolustuksen alkaessa. puolustukseen on olemassa ehkä 3-4 perusvaihtoehtoa, hyökkäyksessä useilla joukkueilla on 10-15 vaihtoehtoa. Jos yksikin hyökkääjä on ulkona valitusta kuviosta, on hyökkäys sekaisin. Yleisön meteli häiritsee enemmän hyökkäyksen verbaalista organisointia - ja ehkä luo hieman tsemppiä puolustukseen.
Okei, otin huonon asian argumentiksi. Mutta. Ei varmaan sellaista pelaaja löydy, joka vastustaisi koko ajan pidettävää meteliä ja kannustusta vaikka hyökkäyksen organisointi olisikin hieman haastavampaa.

Myönnän heti ettei minun(kaan) kokemukseni kata Suomen ja Liettuan lisäksi kovin laajaa otantaa koripallokannattamisesta, mutta olen vahvasti sitä mieltä ettei "puolustuksessa käsiä yhteen, hyökkäyksessä hiljaa" -tekniikka ole mikään kansainvälinen tapa. Ainakin liettualaisen kannattamisen perusperiaatteet hakkaa suomalaiset 100-0.

Ihanko oikeasti ei Suomesta löydy muita (rööriksen?) ja itseni lisäksi, jotka ovat sitä mieltä, että kotijoukkueen puolustaessa häiritään vastustajan hyökkäystä ja kotijoukkueen hyökätessä kannustetaan esimerkiksi huutaen rytmikkäästi oman joukkueen nimeä? ???

PekLa sanoi:
Eikä tuo ole mikään suomalainen tapa. En muista missään kuulleeni yleisön huutaneen rytmikkäästi offense - offense, sen sijaan aika usein kuuluu de-fence, de-fence. Ihan monikansallinen tapa se on.
Elä höpötä!

Ainakin videon alkupuolella löytyy rytmistä kannsutusta kotijoukkueen hyökätessä.
Euroleague 2011.03.03 „Lietuvos rytas" - „Caja Laboral"
 
Viestejä
4 452
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

Miksemme me voi olla niitä "edelläkävijöitä" ja kannustaa omalla tavallamme eikä apinoida muualta, aika pitkälti kulttuurisidonnaisia, kannustustapoja? Ehkä joskus meistä otetaan jossain mallia omiensa kannustamiseen?

No joo, tuskin otetaan. Mutta hei, monenlaisissa urheilutapahtumissa käyneenä voin käsi sydämmellä väittää, että Suomessa paras tunnelma löytyy koriskatsomoista. Peli on nopeaa, paljon tapahtumia, joka pitää katsojat koko ajan hereillä. Usealla paikkakunnalla kannustetaan jokainen puolustus, mikä pelin nopeudesta johtuen käytännössä takaa meteliä läpi ottelun.

Mikä onkaan hienompaa, kun puolustaja saa silmin nähden lisätsemppiä yleisön raivoisasta kannustamisesta. Samalla hyökkääjä menee hämilleen, kun ei saa käskysjä perille metelisää. Puolustaja imee yleisöstä energiaa ja hustle vaan lisääntyy johtaen riistoon.

Ehkäpä röörin ja perun kuuluttama "kansainvälisin" meininki, yksittäisessä tapahtumassa, on löytynyt Oulusta. Kärppien menestysvuosina olin paikanpäällä jonkun semifinaali tms. matsin katsomassa. Teki kyllä vaikutuksen, kun iso fanikatsomo lauloi chanttiä Carnival de Parisin rytmissä hyppien samalla tasajalkaa.

Jos puhutaan ei nyt välttämättä junteista kannustuksista, mutta ainakin omaa korvaa särki 2006 World Cupissa se White Stripesin Seven nation armyn hoilaaminen. Mikään ei tietty voita vuvuja kamaluudessa.
 
Viestejä
3 280
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

Minä en lähtisi Yhdysvalloista, etenkään NBA:sta, lainailemaan mitään kannatuskulttuuriin liittyvää. Siellä koripallokatsojan suurin saavutus on nousta portaita kokismuki ja popkornit kainalossa.

Hetkonen, olisko aivan liian ylitsepääsemätöntä viheltää, kun vierasjoukkue hyökkää? Ja silloin, kun oma joukkue hyökkää, voisi vastavuoroisesti taputtaa ja samanaikaisesti huutaa omaa joukkuetta?
 
Viestejä
395
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

rööriroope sanoi:
Hetkonen, olisko aivan liian ylitsepääsemätöntä viheltää, kun vierasjoukkue hyökkää? Ja silloin, kun oma joukkue hyökkää, voisi vastavuoroisesti taputtaa ja samanaikaisesti huutaa omaa joukkuetta?
_
| |
| |
/ |_____
___/ ____)
____)
____)
-------.______)
 
Viestejä
3 675
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

Miks Rööris ruikutat aina täällä kp.comissa , jos jotkut edes yrittävät kannustaa joukkuettaan , sinusta virhe on se että on joko torvet tai että kannustetaan kansainvälisellä kielellä. Iso mies, täällä silti pätemässä ns. "oikeista kannustusmenetelmistä" , mutta mitä itse olet tehnyt täällä Suomessa edes sen eteen ? Toisilla on torvet , ne kannustushuudot tai vaikkapa rumpuryhmä . Mutta miten itse sitten siellä katsomossa oikein toimit, mitään et ole tehnyt joukkueen kannustamisen eteen.

Kannustamiseksi ei siis lasketa vasurirunkkausta euro-pelejä katsellessa ja orkun viivyttelemistä loppuminuuteille kotisohvalta..
 
Viestejä
3 280
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

Hullued sanoi:
Miks Rööris ruikutat aina täällä kp.comissa , jos jotkut edes yrittävät kannustaa joukkuettaan , sinusta virhe on se että on joko torvet tai että kannustetaan kansainvälisellä kielellä. Iso mies, täällä silti pätemässä ns. "oikeista kannustusmenetelmistä" , mutta mitä itse olet tehnyt täällä Suomessa edes sen eteen ? Toisilla on torvet , ne kannustushuudot tai vaikkapa rumpuryhmä . Mutta miten itse sitten siellä katsomossa oikein toimit, mitään et ole tehnyt joukkueen kannustamisen eteen.

Kannustamiseksi ei siis lasketa vasurirunkkausta euro-pelejä katsellessa ja orkun viivyttelemistä loppuminuuteille kotisohvalta..
Pitääkö minun edes vastata henkilöille, joiden päivän merkittävin kontribuutio maailmalle on saada aamulla vaatteet oikeisiin raajoihin? Lähetänkö kuvia vehkeestäni?

Naperona tuli luultua, että mitä lujempaa mölöttää, niin sitä kovempi on hallin tunnelma. Tuomarille huutamisesta olin ihan onneissani. Varmaankin joku nuori ketjupolttaja Lappeenrannasta luulee näin vielä. En tajunnut edes kyseenalaistaa lammasmaista toimintaani, koska en ollut saanut maistia paremmasta. Hullued ymmärtää aikanaan, mitä tarkoitan.

Sitten tein ns. johanneswestöt ja kiersin koripalloareenoita. Tajunnanräjäyttävä kokemus oli huomata, että älämölö on eri asia kuin kannattajakulttuuri. Suomalaisella logiikalla Helsinki-Vantaa on maamme kannattajaskenen luvattu keidas, koska siellä on aivan vitun kova meteli. Nyt, kun yrittää avata keskustelua siitä, ettei juntti kansamme ehkä ole vielä täysin laskeutunut puusta kannattaja-gatessa, ihmiset lyövät ympärilleen suojamuurin.

Jos Pasi Riihelä on heittänyt vuosikymmenet samalla tekniikalla, on uuden oppiminen vaikeaa ja vastahakoista. Samaan tapaan uuden kannattajakulttuurin omaksuminen on perähikiässä vaikeaa. Yhden ihmisen yritys vaikuttaa yhden maan koripallokulttuuriin on yhtä järkevää kuin homojen kannanotto suvaitsevaisuuteen panemalla syrjäisessä mökkisaunassa. Osittain tästä syystä herättelin keskustelua koripallomaajoukkueen SMJK:sta, jolla olisi todennäköisesti moninkertainen painoarvo yhteen isokyrpäiseen ihmiseen verrattuna. Mielestäni sanoin myös selvällä suomen kielellä, että saattaisin lähteä toimintaan mukaan, jos meno ei ole yhtä junttia kuin lahtelaisilla yleensä. En tiedä millä kielellä Etelä-Karjalassa kommunikoidaan. Varmaankin rakkauden?

Argumentti "Mitä olet itse tehnyt" on ehkäpä infantiilein mahdollinen. Millä vitulla yläastelainen räkänokka tietää mitään edesottamuksistani maamme koripallon eteen? Ja mihin helvettiin verorahani valuvat? Eikö kouluissa opeteta enää kielioppia?
 
Viestejä
3 675
Vs: Junttimaisinta mitä tiedät

rööriroope sanoi:
Pitääkö minun edes vastata henkilöille, joiden päivän merkittävin kontribuutio maailmalle on saada aamulla vaatteet oikeisiin raajoihin? Lähetänkö kuvia vehkeestäni?

Naperona tuli luultua, että mitä lujempaa mölöttää, niin sitä kovempi on hallin tunnelma. Tuomarille huutamisesta olin ihan onneissani. Varmaankin joku nuori ketjupolttaja Lappeenrannasta luulee näin vielä. En tajunnut edes kyseenalaistaa lammasmaista toimintaani, koska en ollut saanut maistia paremmasta. Hullued ymmärtää aikanaan, mitä tarkoitan.

Sitten tein ns. johanneswestöt ja kiersin koripalloareenoita. Tajunnanräjäyttävä kokemus oli huomata, että älämölö on eri asia kuin kannattajakulttuuri. Suomalaisella logiikalla Helsinki-Vantaa on maamme kannattajaskenen luvattu keidas, koska siellä on aivan vitun kova meteli. Nyt, kun yrittää avata keskustelua siitä, ettei juntti kansamme ehkä ole vielä täysin laskeutunut puusta kannattaja-gatessa, ihmiset lyövät ympärilleen suojamuurin.

Jos Pasi Riihelä on heittänyt vuosikymmenet samalla tekniikalla, on uuden oppiminen vaikeaa ja vastahakoista. Samaan tapaan uuden kannattajakulttuurin omaksuminen on perähikiässä vaikeaa. Yhden ihmisen yritys vaikuttaa yhden maan koripallokulttuuriin on yhtä järkevää kuin homojen kannanotto suvaitsevaisuuteen panemalla syrjäisessä mökkisaunassa. Osittain tästä syystä herättelin keskustelua koripallomaajoukkueen SMJK:sta, jolla olisi todennäköisesti moninkertainen painoarvo yhteen isokyrpäiseen ihmiseen verrattuna. Mielestäni sanoin myös selvällä suomen kielellä, että saattaisin lähteä toimintaan mukaan, jos meno ei ole yhtä junttia kuin lahtelaisilla yleensä. En tiedä millä kielellä Etelä-Karjalassa kommunikoidaan. Varmaankin rakkauden?

Argumentti "Mitä olet itse tehnyt" on ehkäpä infantiilein mahdollinen. Millä vitulla yläastelainen räkänokka tietää mitään edesottamuksistani maamme koripallon eteen? Ja mihin helvettiin verorahani valuvat? Eikö kouluissa opeteta enää kielioppia?
Tätä odotinkin, kiitos. Viihdettä iltaan.. "Aikuisen miehen" tunteiden vuodatusta.
 
Status
Viestiketju on suljettu.
Ylös