Koripallo.com

Korisliiga ja Ruutu

Viestejä
184
Ei lämmittänyt tämä selostaja, mutta toisaalta taso on niin alhaalla etteipä tuolla montaa miellyttävää selostajaa ole muutenkaan. Antaapi selostella vaan jatkossakin.

Voisihan tuota itsekin tuonne vaan ilmoittautua ja tehdä yhtä hyvää työtä kuin nämä nykyiset miinus Mäky ja Tapsa.
 
Viestejä
223
Ei lämmittänyt tämä selostaja, mutta toisaalta taso on niin alhaalla etteipä tuolla montaa miellyttävää selostajaa ole muutenkaan. Antaapi selostella vaan jatkossakin.

Voisihan tuota itsekin tuonne vaan ilmoittautua ja tehdä yhtä hyvää työtä kuin nämä nykyiset miinus Mäky ja Tapsa.
Näitä viestejä lukiessaan voi todeta, että harvassa on ne selostajat jotka ovat kaikkien mieleen.
Nyt tämä uusi tulokas jakaa mielipiteitä ja mainitsemasi Tapsa täällä on moneen kertaan haukuttu ja kehuttu vuorotellen.
Ainoa joka tuntuu olevan pelkästään kehuttu on mainitsemasi Mäky ja onhan hän hyvä selostaja, mutta muut sitten ovatkin hyviä ja huonoja yhtä aikaa.
 
Viestejä
1 957
Ainoa joka tuntuu olevan pelkästään kehuttu on mainitsemasi Mäky

Sitten tämä täytyy korjata. Itse en innostu Mäkystä, tulee yleensä laitettua joku muu peli pyörimään kuin Mäkysen selostama matsi. Tarkemmin ehkä, että ei valittamista mutta ei kehuttavaakaan.
 
Viestejä
186
Oli piristävää vaihtelua selostukseen. Jokainen katsoja voisi kokeilla selostaa koko ottelu + haastattelut, mikäli selostaja joutuisi tilanteeseen lyhyellä varoitusajalla kuten täällä on kerrottu. Ruudulta puuttunee myös äänitarkkailija ja urheilumuusikko jotka voisivat muokata ulostulevaa ääntä?

Selostaja kuvasi ansiokkaasti myös pelaajien onnistuneita suorituksia tyyliin; OiJoiJoiJoi!!! jota saattaa yhdistää ihan muuhun aktiviteettiin kuin onnistumiseen koripallokentällä.
 
Viestejä
223
Jokainen katsoja voisi kokeilla selostaa koko ottelu
Ei ole helppoa, vaikka ehkä siltä se kotisohvalla tuntuu. Itse olen kymmenisen ottelua toista pallolajia kuin koripalloa selostanut, joten pientä näkökulmaa on tuohon "helppouteen".

Helpottaa paljon, jos tunnistaa pelaajat muustakin kuin selässä olevasta tekstistä ja numerosta + tietysti lajitietämys (esim. säännöt) on luonnollisestikin se kaikkein tärkein.
Kyllä niitäkin selostajia välillä kuulee, kun on lajin termit aivan hukassa, se on jo noloa kuuntelijallekin.
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
4 790

Korisliigassa kuultiin ääni, kun Saara Wahlgren paikkasi sairastelevaa Saku Mäkystä ja debytoi selostajana Loimaalla Bisonsin ja Katajan välisessä ottelussa. Myös tämän viikon jaksossa Saara paikkaa Sakua ja kertoo vähän selostuskokemuksestaan sekä analysoi tämän hetken Naisten Korisliigan tilannetta.
 
Viestejä
109
Vilpas-Lapua -pelissä kameramies ei ole vielä zoom-nappulaa löytänyt. :oops:

Taitaa näiden kameramiesten vahvin osa-alue liittyä hidastuksiin, joissa ei näy hidastuksen tarkoitusta!
 
Viestejä
188
Vilpas-Lapua -pelissä kameramies ei ole vielä zoom-nappulaa löytänyt. :oops:

Taitaa näiden kameramiesten vahvin osa-alue liittyä hidastuksiin, joissa ei näy hidastuksen tarkoitusta!
Hidastus toimii näissä järjestelmissä siten, että lähetystä vedetään koko ajan tiedostoon ja sitten kun hidastus halutaan painetaan nappia ja järjestelmä toistaa ennalta määrätyn ajan mukaisesti edelliset 15 sekuntia tms.

Hidastus on oikeasti yksi vaikeimmin hallittavia asioita, jos tehdään pienellä joukolla. Eli jos siellä on kameramies ja ohjaaja, niin siten tarvitaan melkein yksi hidastusmies erikseen. Siinä pitää saada pienessä ajassa monet ajoitukset kerralla kohdilleen. Sopii tulla näyttämään miten itse tuon osaa - minä en kolmen vuoden harjoitelulla ole vielä saanut hidastusta tyydyttävästi haltuun vaan takkuilen juuri noiden tässä kuvattujen murheiden kanssa. Eli jos lähetystä tekee yksi kameramies, niin hidastus todellakin on ylivoimainen tehtävä sille kameramiehelle.

Zoomaus on sitten kiinni ihan käytetystä kamerajärjestelmästä - toisissa se on helppoa - toisisa ylivoimaisen vaikeaa. Olennaista on se, että sen pystyy jotekin optisesti käsin pyörittelemään - hiirellä ja kosketusnäytöllä zoomaus jää tekemättä live lähetyksessä. Eli parempi ettei sitä zoom nappulaa löydäkkään - siitä seuraa lisää ongelmia, jos se nappulalla pitää hoitaa.
 
Viestejä
109
Hidastus toimii näissä järjestelmissä siten, että lähetystä vedetään koko ajan tiedostoon ja sitten kun hidastus halutaan painetaan nappia ja järjestelmä toistaa ennalta määrätyn ajan mukaisesti edelliset 15 sekuntia tms.

Hidastus on oikeasti yksi vaikeimmin hallittavia asioita, jos tehdään pienellä joukolla. Eli jos siellä on kameramies ja ohjaaja, niin siten tarvitaan melkein yksi hidastusmies erikseen. Siinä pitää saada pienessä ajassa monet ajoitukset kerralla kohdilleen. Sopii tulla näyttämään miten itse tuon osaa - minä en kolmen vuoden harjoitelulla ole vielä saanut hidastusta tyydyttävästi haltuun vaan takkuilen juuri noiden tässä kuvattujen murheiden kanssa. Eli jos lähetystä tekee yksi kameramies, niin hidastus todellakin on ylivoimainen tehtävä sille kameramiehelle.

Zoomaus on sitten kiinni ihan käytetystä kamerajärjestelmästä - toisissa se on helppoa - toisisa ylivoimaisen vaikeaa. Olennaista on se, että sen pystyy jotekin optisesti käsin pyörittelemään - hiirellä ja kosketusnäytöllä zoomaus jää tekemättä live lähetyksessä. Eli parempi ettei sitä zoom nappulaa löydäkkään - siitä seuraa lisää ongelmia, jos se nappulalla pitää hoitaa.
Näinhän se on, kaikilla ei ole eväitä Jumbojetin puikkoihin, vaikka kuinka opettelisi. Jos kameramies pysyisi edes pelin mukana, se olisi jotain äärettömän hämmästyttävää. Toisaalta, kun ei pysy, siksi häneltä on turha vaatia hidastusta, kun se meni jo. Näissä tapauksissa, kun lahjaton haluaa olla jotain mitä ei ole, on epäoonnistuminen varmaa. Ruudun toteutus on totaalisen kevyttä, niin väen määrän kuin osaamisen suhteen - vähän kuin mopokorttilaiset yrittäisivät saada Antonovia taivaalle. Motto lienee Toteutetaan mahdollisimman halvalla ja myydään mahdollisimman kalliilla.

Sine pennis volare haud facile est!
 
Viestejä
188
Motto lienee Toteutetaan mahdollisimman halvalla ja myydään mahdollisimman kalliilla.
Tästä olen täsmälleen samaa mieltä. Minä olen Ruutua tehnyt....toki toisessa lajissa. Euroakaan en ole tienannut - osan laitteista olen ostanut itse. Seura on ehkä saanut jotain pientä - liitto saanut jotain ehkä isompaa...Ruutu on jokatapauksessa pitänyt pääosan rahoista.

Eli nämä Ruutu toteutukset toteutetaan isolta osin ihan olemattomin resurssein, mutta asiakkaalta osataan kyllä veloittaa ja asiakas luulee saavansa Ylen laatua. Se on tässä se päällimmäinen ongelma. Joku ehkä tuolla hommalla tienaa, mutta se lähettävä pää se ei ainakaan ole.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
223
Eli nämä Ruutu toteutukset toteutetaan isolta osin ihan olemattomin resurssein, mutta asiakkaalta osataan kyllä veloittaa ja asiakas luulee saavansa Ylen laatua
Itse olen pyörittänyt kahden eri lajin Ruutu-tuotantoa jollakin amatöörikameralla, mutta kuitenkin siis olemattomin resurssein.
Mutta kyllä esim. korisliigassa ammattimaista tuo tuotanto on. Jääkiekossa Mestis-tasollakin ammattimaista touhua.
Mutta sitten taas kesällä pesäpallossa vetävät lähes täysin seuratuotantona, jos ei ole joku superhypermaanantai, jolloin koko Ruutu-tuotanto on paikalla rekkoineen. Seuratuotanto tarkoittaa sitä, että seura toteuttaa lähetyksen, asentaa kameran, kuvaa, hidastukset, grafiikat jne.
Huvittaa useinkin tuolla "naapurissa" supervuoro-foorumissa, kun joku kesähessu vetää seuratuotannon vihkoon ja sitten siellä joku pesisforlife-henkilö haukkuu koko Ruudun.
 
Viestejä
188
Juuri näin - se ei kuluttajalle paljon näy kummat siellä vetävät - ammattilaiset vai amatöörit ja kuluttaja uskoo aina saavansa rahalleen tasalaatuisen laadukkaan vastineen. Minäkin olen noiden seuratuotantojen parissa parissa lajissa touhunnut ja itselläkin on usko, että Korisliigassa olisi jonkinlaista ammattilaisuustasoa kuvauksessa, mutta tuiskinpa sielläkään aina on vaan välillä mennään seuratuotantotasolla, kun ammattilaistuotanto ei aina onnaa.

Miesten ykkönen on sitten jo ihan varmaa seuratuotantolaatua automaattikameroin.

Minusta Ruudun saakin haukkua, koska myyvät välillä meidän amatöörien sutta ja sekundaa priimana. Siellä pitäisi olla joku eri hintaporras seuratuotannoille, että ostajat tajuaisivat kumpaa sieltä on ehkä tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös