Koripallo.com

Korisliigan nykytila

Viestejä
341
Pidän NCAA-reittiä yhä hyvänä vaihtoehtona puhtaan koripalloilullisin termein niissä tapauksissa, kun suomalainen pelaaja on joukkueessaan osa joukkueen ydintä ja pääsee toteuttamaan kentällä itseään vapaahkosti. Monesti tämän roolin valtaaminen vie tietenkin ainakin kaksi vuotta eli ihan hätiköidysti en kenenkään ratkaisuja tuomitsisi. Ja siis edelleen puhun vain koripalloillullisista kriteereistä tässä päätöksenteon ja tuomitsemiseni logiikassa. Ja täten tämänkin kirjoituksen harvat lukijat voivat siunauksellani jättää jotkin päätelmistäni täysin omaan arvoonsa.

On kuitenkin päivänselvää, että aivan liian usea suomalainen pelaaja, joka on NCAA-joukkueissa pelannut isoja minuuttejakin, on miltei kuin luonnonvoiman armosta taipunut Yhdysvalloissa huvittavaan täytemiehen roolin. Tästä textbook-roolipelaajan mallista saamme sitten iloita maajoukkueessamme asti. Ja sitten ovat tietysti ne kymmenet suomalaiset pelaajat, jotka eivät ole oikein edes kentälle tuolla Yhdysvalloissa päässeet. Osittain mielipiteeseeni tässä vaikuttaa myös hiljattain kaivamani bartorvik.com -sivuston ylläpitämät pelaajatilastot suomalaisten osalta. Varsinkin suomalaisten usage-rate NCAA-maailmassa on kylmäävää luettavaa.
Tällä kaudella korisliigassa on pelannut 7 tulokasta yli 10 peliä. Nyky sarjassa näille tulokkaille ei ole vain tilaa.
Näistäkin vain Kanden ja Jokela oli vielä viime kaudella junnuikäluokkaa.
Tälä hetkellä iloitaan siitä, että meillä on Mäntysen, Palmin, Sajantilan tai Suokaan tapaisia pelaajia, jotka tekevät yli 14p per ottelu (viime kaudella vain Niemi teki yli 14p).
Näistä 4 pelaajasta vain Palmilla ja Mäntysellä näen mahdollisuuksia Euroopan kentillä.
NBA-tuokiossa oli juurikin spesiaali jakso, missä käytiin läpi eurooppalaisia pointeja NBA:ssa. Vähän samalla kaavalla voisi katsoa kotimaisia pelaajia. Minkälaisia etuja esim Sajantila ja Suokas omaavat. Näiltä pelaajilta vaaditaan ainakin toinen samanlainen kausi korisliigassa, jotta voisi vakuuttua.
No otetaampa käsittelyyn joku erittäin lahjakas koripalloilijan alku pääkaupunkiseudulta. Ikää 17v. Nuorten mj-pelejä alla esim. 20-30 ja niissä tulee onnistumisia n.10p/o. Mitäs luulette, että mikä Korisliiga joukkue kiinnostaa. Lapua, Kouvola, Lahti, Tampere. Meillä ei kovinmontaa joukkuetta ole joka olisi tunnettu siitä, että pelaajat kehittyy ja tie vie varmasti ulkomaille.
Helpoin tapa on lähteä heti yliopistoon kun mahdollisuus tulee. Nyt on jo merkkejä siitä, että ensin valitaan joku Jenkki lukio ja sieltä yliopisto. Eli menetetään ne parhaat vielä aikaisemmin.
 
Viestejä
115
Näinhän se on. Ei ole Korisliiga junioreista tulevan pelaajan paikka. Menet kentälle niin vastassa on neljä aikuista jenkkiä ja yksi kokenut suomalaispelaaja. Penkiltäkin peluutetaan lähinnä niitä 2-3 kokenutta aikamiespoikaa, jotka pystyvät myöskin sinut nollaamaan täysin. Mismatch olet kaikkia vastaan. Kion Williams esimerkkinä. Pyrinnöllä oli vakaa aikomus häntä kasvattaa peliminuuttien kautta, mutta kun ei vaan tässä sarjassa pysty.

Bisonsiakin käy sääliksi. Neljä jenkkiä on joukkueessa, mutta kun Juri kääntää katseensa penkille niin joutuu miettimään pelaajat nähdessään lähinnä pissan juomisen ja kakan syömisen välillä näin karrikoidusti. Niin on heikko taso pelaajissa ja toisaalta vaatimustaso korkealla sarjassa.

Vaikeaa on.
 
Viestejä
341
Ongelmahan tässä on se, että ainoastaan Pyrinnöllä, Lahdella ja Nokialla on omia junnuja merkittävä määrä. Seagulls kerää jo nyt osan omaan joukkueeseen, mutta moni muu joutuisi tuomaan lahjakkaat junnut jostain muualta.
Toki Joensuun etuna on yliopisto.
 
Viestejä
31
Jos aloittaa huomenna viideltä katsomaan matseja yksi kerrallaan, valmista tulee sunnuntaina aamunkoitteessa. Taidan aloittaa Nokia-KTP, jossa vähiten panosta ja jatkaa sitten jännempään suuntaan. Olisiko ehdotuksia järjestykseen?
 
Viestejä
516
Ollaan me vähän tota isoveljeä jäljessä, tässäKIN ja tuntuu tässäKIN repivän eroa lisää



Mutta onpa lännessä hienommat puitteetkin. Meilläkin paranee koko ajan ja ensi kaudella taas kahdella liigaseuralla upouusi halli käytössä.
 
Viestejä
2 326
Ollaan me vähän tota isoveljeä jäljessä, tässäKIN ja tuntuu tässäKIN repivän eroa lisää
En kyllä ole ihan varma, että ollaanko. Jos siis Korisliigasta nakattaisiin kolme jengiä ulos ja pelattaisiin yhdeksällä seuralla, taitaisi yleisökeskiarvo meillä huomattavasti pienemmässä maassa olla n. samoissa.
 
Viestejä
516
En kyllä ole ihan varma, että ollaanko. Jos siis Korisliigasta nakattaisiin kolme jengiä ulos ja pelattaisiin yhdeksällä seuralla, taitaisi yleisökeskiarvo meillä huomattavasti pienemmässä maassa olla n. samoissa.
En ymmärrä logiikkaa. Yritätkö väittää, että Suomessa käy samat katsojat monella paikkakunnalla?

No, tiedän kyllä mitä haet takaa, kunhan saivartelen. Kolme pienintä lukemaa ulos ja näyttää paremmalta, eiks niin? Mutta mistäs sen tiiät sanoo, et jospa svedulassa onkin divarissa useampi seura, joilla olisi liigatasolla nykyistä keskiarvoa kovempi lukema? Kahellatoista keskiarvo nousiski, hä?
 
Viestejä
2 326
Kolme pienintä lukemaa ulos ja näyttää paremmalta, eiks niin? Mutta mistäs sen tiiät sanoo, et jospa svedulassa onkin divarissa useampi seura, joilla olisi liigatasolla nykyistä keskiarvoa kovempi lukema? Kahellatoista keskiarvo nousiski, hä?
Niin. Ja kun vielä tässä aika lailla viime kausina sarjataulukon ja yleisökeskiarvojen peräpää ovat olleet 1:1.

En sen pidemmälle jatkanut selata, mutta kaksi viime kauden päätteeksi pudotettua seuraa ainakin pelaavat saleissa, mihin ei yli ~500 katsojaa mahdu. Joten epätodennäköistä, että ne ainakaan keskiarvoa nostaisivat. Ja vaikka Ruotsin tilannetta en sen syvällisemmin tunne, eiköhän siihen ole syynsä, että yhdeksällä seuralla liigaa pelaavat - mikä kovin epäoptimaalinen määrä muuten on.
 
Viestejä
516
Ja vaikka Ruotsin tilannetta en sen syvällisemmin tunne, eiköhän siihen ole syynsä, että yhdeksällä seuralla liigaa pelaavat - mikä kovin epäoptimaalinen määrä muuten on.
Itseasiassa Ruotsissa näyttää olva enemmän turbulenssia joukkuemäärän suhteen kuin meillä täällä Korisliigassa. Koko 2010-luku ei montaa peräkkäistä kautta ole samalla joukkuemäärällä sen vaihdellessa 8 ja 12 välillä. Jollekin kaudelle lisätty kaksi uutta joukkuetta, kun seuaavalla yksi tiputettu pois ja sitä seuraavalla kaksi kunnes taas lisätty yhdellä jne. Syyt lienee samat kuin meillä täällä. 16 joukkueen divarista uskottavia resursseja ei tunnu löytyvän?

Pelaavat muuten sikäläistä b-divaria kahdella 13 joukkueen lohkolla, pohjois-etelä.
 
Viestejä
4 073

Minä olen aina ollut Palotie-fani, mutta hieman kritisoin tämmöisiä juttuja. Purra leikkailee, Orpo hikoilee, Hitler sekoilee, aina uudestaan... (Miljoonasade: Jee) Ja mullehan on ihan sama, mitä leikkaillaan, mutta: aika moni kipuilee niiden nykyistenkin tuntiensa (ja elämänhallintansa, monin tavoin) kanssa, sitten erään suomalaisen marginaalilajin miehestä tehdään tämmöinen juttu.

Tsiikatkaa, ketkä ovat vieressänne ja arvostakaa heitä, parhaanne mukaan. Itse olen huono siinäKIN neuvomaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
4 073

Minä olen aina ollut Palotie-fani, mutta hieman kritisoin tämmöisiä juttuja. Purra leikkailee, Orpo hikoilee, Hitler sekoilee, aina uudestaan... (Miljoonasade: Jee) Ja mullehan on ihan sama, mitä leikkaillaan, mutta: aika moni kipuilee niiden nykyistenkin tuntiensa (ja elämänhallintansa, monin tavoin) kanssa, sitten erään suomalaisen marginaalilajin miehestä tehdään tämmöinen juttu.

Tsiikatkaa, ketkä ovat vieressänne ja arvostakaa heitä, parhaanne mukaan. Itse olen huono siinäKIN neuvomaan. :)

Ja ei tosiaan ihan sama ole, mitä leikkaillaan, muttei se ehkä hirveesti kiinnosta sen suhteen, että päiväni pilaisin näistä syistä.

Hakkaraisen Teuvo tuo tarpeeksi huumoria.
 
Viestejä
2 326
Minun mielestäni siinä ei mitenkään ihannoitu jotain itsensä piippuun ajamista tai 18h työpäiviä.

Päinvastoin, tuotiin esille mies, joka saa tehdä sitä mitä rakastaa ja intohimon kohdettaan. Varmaan jossain hihnalla samanlaisen päivän painaminen ilman motivaatiota olisi hiukkasen eri homma, mutta Huffin kanssa jutustelu on Palotielle varmasti pelkkää iloa.

Toki juttuun nyt oli poimittu poikkeuksellinen päivä. Ei Palotiellä joka päivä ole keskellä yötä selostusta ja samalle päivälle LaBan vieraspelireissua. Ja moni muu valkku olisi ihan samaan aikaan hallilla, mutta podcast-nauhoituksen sijaan jauhaisi huoltajien kanssa kahvikupin kanssa skeidaa sen ajan.

Ja eiköhän se Palotie, kuten itsekin sanoo, saa ihan riittävästi lepoa, vaikka se ei tule perinteisesti. Muutenkin hienoa, että nykyään yhteiskunnassa on tilaa ihmisille ominaisten ja omaksi kokemilleen rytmeille. Ei kaikkien tarvitse käydä työpaikalla 8-16. Itselläkin vuorokauden parhaat ja tehokkaimmat tunnit ovat aina olleet 22-01 välillä, mutta työelämä ei aina sitä ole tukenut, kun ennen koronaa oli paikallaolo-oletus ja ensimmäisen palaverin buukannut joku klo 8.30 ja viimeisen joku toinen klo 15.30.

ps. Menisi varmaan paremmin jossain muussa tai Lahden ketjussa. Tai "Kristian Palotie - mies ja univaje" ketjussa.

pps. Hitler? Hitler??!!?
 
Viestejä
4 073
Minun mielestäni siinä ei mitenkään ihannoitu jotain itsensä piippuun ajamista tai 18h työpäiviä.

Päinvastoin, tuotiin esille mies, joka saa tehdä sitä mitä rakastaa ja intohimon kohdettaan. Varmaan jossain hihnalla samanlaisen päivän painaminen ilman motivaatiota olisi hiukkasen eri homma, mutta Huffin kanssa jutustelu on Palotielle varmasti pelkkää iloa.

Toki juttuun nyt oli poimittu poikkeuksellinen päivä. Ei Palotiellä joka päivä ole keskellä yötä selostusta ja samalle päivälle LaBan vieraspelireissua. Ja moni muu valkku olisi ihan samaan aikaan hallilla, mutta podcast-nauhoituksen sijaan jauhaisi huoltajien kanssa kahvikupin kanssa skeidaa sen ajan.

Ja eiköhän se Palotie, kuten itsekin sanoo, saa ihan riittävästi lepoa, vaikka se ei tule perinteisesti. Muutenkin hienoa, että nykyään yhteiskunnassa on tilaa ihmisille ominaisten ja omaksi kokemilleen rytmeille. Ei kaikkien tarvitse käydä työpaikalla 8-16. Itselläkin vuorokauden parhaat ja tehokkaimmat tunnit ovat aina olleet 22-01 välillä, mutta työelämä ei aina sitä ole tukenut, kun ennen koronaa oli paikallaolo-oletus ja ensimmäisen palaverin buukannut joku klo 8.30 ja viimeisen joku toinen klo 15.30.

ps. Menisi varmaan paremmin jossain muussa tai Lahden ketjussa. Tai "Kristian Palotie - mies ja univaje" ketjussa.

pps. Hitler? Hitler??!!?

No aatu-viittaus oli Miljoonasateen biisiin. Ei mua haittaa, vaikka jotkut tekee paljon tunteja, oikeestaan ihan kiva!
 
Viestejä
4 073
Minun mielestäni siinä ei mitenkään ihannoitu jotain itsensä piippuun ajamista tai 18h työpäiviä.

Päinvastoin, tuotiin esille mies, joka saa tehdä sitä mitä rakastaa ja intohimon kohdettaan. Varmaan jossain hihnalla samanlaisen päivän painaminen ilman motivaatiota olisi hiukkasen eri homma, mutta Huffin kanssa jutustelu on Palotielle varmasti pelkkää iloa.

Toki juttuun nyt oli poimittu poikkeuksellinen päivä. Ei Palotiellä joka päivä ole keskellä yötä selostusta ja samalle päivälle LaBan vieraspelireissua. Ja moni muu valkku olisi ihan samaan aikaan hallilla, mutta podcast-nauhoituksen sijaan jauhaisi huoltajien kanssa kahvikupin kanssa skeidaa sen ajan.

Ja eiköhän se Palotie, kuten itsekin sanoo, saa ihan riittävästi lepoa, vaikka se ei tule perinteisesti. Muutenkin hienoa, että nykyään yhteiskunnassa on tilaa ihmisille ominaisten ja omaksi kokemilleen rytmeille. Ei kaikkien tarvitse käydä työpaikalla 8-16. Itselläkin vuorokauden parhaat ja tehokkaimmat tunnit ovat aina olleet 22-01 välillä, mutta työelämä ei aina sitä ole tukenut, kun ennen koronaa oli paikallaolo-oletus ja ensimmäisen palaverin buukannut joku klo 8.30 ja viimeisen joku toinen klo 15.30.

ps. Menisi varmaan paremmin jossain muussa tai Lahden ketjussa. Tai "Kristian Palotie - mies ja univaje" ketjussa.

pps. Hitler? Hitler??!

No herätys! En minä Palotietä arvostellut! Olen aina ollut fani.

Viimeksi kun katsoin, ylhäällä luki KESKUSTELUPALSTA. Tästä innostuneena halusin hieman arvostella ajatusta siitä, mitä tuossa videossa esitettiin? Mun mielestä hieman hassua menoa.

Hassua, että "kritiikkini" sai joillekin tämmöisiä ajatuksia, ku kyseessä ei edes ollut kritiikki.

Unohdetaan vaikka kaikki mitä videossa tapahtui ja koetetaan ymmärtää ihmisiä, jotka eivät elä ehkä samalla tavoin? Kaiken maailman paksukaiset ovat olevinaan jotain tärkeitä pomoja, kuolevat 50 v sydäriin ja ne siivoojat ym. normaaliduuneissa olevat elävät kasikymppiseksi, harmillisesti.

Ja Palotie ei varmasti kuole paksukaisena, mutta:

 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
2 326
Mistä ihmeen videosta nyt oikein puhut? Eihän tässä ole ollut mitään videota. Miljoonasade? Täh?

Minä olen aina ollut Palotie-fani, mutta hieman kritisoin tämmöisiä juttuja.
Hassua, että "kritiikkini" sai joillekin tämmöisiä ajatuksia, ku kyseessä ei edes ollut kritiikki.
Kovasti kritiikiltä tuntuisi :) Ja eikös tässä ole juuri sitä keskustelua. Sinun mielestäsi Ylen ei olisi pitänyt Palotiestä tällaista juttua tehdä, koska moni muu kipuilee työtuntiensa ja/tai elämänhallintansa kanssa. Minun mielestäni juttu oli taas aivan loistava, ainakaan tuosta syystä sitä ei olisi pitänyt jättää tekemättä ja siinä esitettiin mies, joka on oman työelämänsä ihannetilanteessa.

Jos joku kipuileva henkilö tuon jutun lukee, toivottavasti mieleen jää, että voisihan sitä elämässään tehdä jotain mistä tykkää, eikä että nytpä pitää painaa joka päivä tuplamäärä tunteja sisään.
 
Viestejä
4 073
No herätys! En minä Palotietä arvostellut! Olen aina ollut fani.

Viimeksi kun katsoin, ylhäällä luki KESKUSTELUPALSTA. Tästä innostuneena halusin hieman arvostella ajatusta siitä, mitä tuossa videossa esitettiin? Mun mielestä hieman hassua menoa.

Hassua, että "kritiikkini" sai joillekin tämmöisiä ajatuksia, ku kyseessä ei edes ollut kritiikki.

Unohdetaan vaikka kaikki mitä videossa tapahtui ja koetetaan ymmärtää ihmisiä, jotka eivät elä ehkä samalla tavoin? Kaiken maailman paksukaiset ovat olevinaan jotain tärkeitä pomoja, kuolevat 50 v sydäriin ja ne siivoojat ym. normaaliduuneissa olevat elävät kasikymppiseksi, harmillisesti.

Ja Palotie ei varmasti kuole paksukaisena, mutta:


Ja mullehan on aivan täysin sama se, että voitanko YP:n väittelyissä. Tämä juttu hieman kosketti, kun olen samoja ikiä!
 
Viestejä
4 073
Tässä on muuten ihana biisi:



Joku mua viisaampi sanoi, muilla on kertosäkeitä, mutta Bossilla on biisit pelkkää kertosäettä.
 
Viestejä
216
Päinvastoin, tuotiin esille mies, joka saa tehdä sitä mitä rakastaa ja intohimon kohdettaan
Tämä juuri! Satuin näkemään tuon urheiluruudun jutun silleen osittain ja kyllähän tuo Coach on pelkkää koripalloa, siis vain ja ainoastaan hyvällä tavalla. Tuntuu hänkin mielipiteitä jakavan, mutta minä en ole muuta mieltä kuin, että hyvä selostaja koripallossa.
Jos harrastuksesta tulee työ mistä vielä jopa maksetaan, niin tuohan on monen toteutumaton unelma, minunkin.
 
Viestejä
1 215
@koris.com korkki kiinni. Tai ehkä nyt maanantai-aamusta se jo on, ainakin toivottavasti. Vaikea oli noista kirjoituksista saada mitään selkoa. Mielestäni hienosti tehty juttu Yleltä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös