Koripallo.com

Lauri Markkanen - mies ja legenda

Viestejä
2 497
Tälläinen on ollut Markkasen treeni kesällä Jyväskylässä:


”Jo ensimmäisen kesän jälkeen Laurilta tuli palaute, että vapariviivalta donkkaaminen tuntuu helpommalta kuin ikinä.”

Tämähän oli varsin kiinnostava juttu.
 
Viestejä
1 443
Tälläinen on ollut Markkasen treeni kesällä Jyväskylässä:

Olin myös tulossa laittamaan linkkiä juttuun.

Heti kun treenaat salassa, niin et treenaa ollenkaan. Mutta näkihän sen EM-kisoissa että jalka liikkui ihan eri tavalla. Toivon mukaan nuo treenit auttavat myös pitkän kauden rasituksiin ja nähdään Laurilta myös kestävyyden osalta paras kausi.
 
Viestejä
371
Kuinka paljo vihkoon nää on pystytty vetään aiemmin, että yhdessä kesässä saadaan tuollaiset tulosmuutokset oikeaan suuntaan..
Screenshot_20221016-152046__01.jpg
 
Viestejä
3 335
Tuntuu jotenkin uskomattomalta että Markkasen syväkyykky max olisi vuosi sitten ollut vain 100 kg. Parannusta kyllä huomattavasti mutta kyllä on ollut surkeat lähtötasot jos tiedot ovat oikeita.
 
Viestejä
217
Tuntuu jotenkin uskomattomalta että Markkasen syväkyykky max olisi vuosi sitten ollut vain 100 kg. Parannusta kyllä huomattavasti mutta kyllä on ollut surkeat lähtötasot jos tiedot ovat oikeita.
Ei syväkyykky vaan etukyykky. 100 kg etukyykyllä (taka)syväkyykystä pitäisi nousta jotain 130-140 kg luokkaa riippuen harjoittelun spesifisyydestä, kehon mittasuhteista yms.
 
Viestejä
3 018
Tälläinen on ollut Markkasen treeni kesällä Jyväskylässä:


Todella hyviä treenejä, luultavasti Sauna-Jimillä ei minkäänlaista hajua ko. treeneistä.
 
Viestejä
127
Ei syväkyykky vaan etukyykky. 100 kg etukyykyllä (taka)syväkyykystä pitäisi nousta jotain 130-140 kg luokkaa riippuen harjoittelun spesifisyydestä, kehon mittasuhteista yms.

Kyl noi silti tuntuu aika pieniltä tai ainakin ite kuvittelisin lihaksikkaiden ammattiurheilijoiden voimatasojen olevan selvästi isommat kun itellä (humble brag), mutta sit unohtuu helposti, että noilla on tosiaan vähän eri tavoitteet harjottelussa.

Hämää kyl silti usein noi sarjoista lasketut maksimiarviot, tuntuvat aina kovin pieniltä.
 
Viestejä
59
Kyykky on hidas liike. Tietynlainen perusvoima on hyvä olla jo ihan ehjänä säilymisen puolesta, mutta ei kai kyykkytuloksen ylös vieminen oikein edistä mitään, niin siihen ei keskitytä. Esim. ei hyppy- tai juoksulajien yleisurheilijoilla taida kummoiset kyykkytulokset olla, vaikka kyykkyä ihan varmasti tekevät. Eri homma sitten, kun mennään vaikka painiin tai rugbyyn.

Ja joo, ei nuo toisaan isoilta painoilta vaikuta. En tiedä, miten koripalloilijat tai Lauri salilla treenaavat, mutta olen melko varma, että jos nyt vaikka etukyykyn maksimi oli 5x90 kg, niin todella harvoin tekee yli 80 kilolla, jos edes sillä. Voisin kuvitella, että siellä tehdään enemmän pitkiä sarjoja jollain 60 kilolla ja sitten jotain yhden jalan hyppyjä tai räjähtäviä liikkeitä todella pienillä painoilla, jumppapalloilla tjmv. Veikkaan, että tuo 5x 90kg on ollut sellainen, että "Kokeillaan nyt tätäkin" ja onhan se jonkinlainen benchmark, mutta ihan satavarmasti treeneissä ei ole keskitytty siihen, että saataisiin etukyykkymaksimia tai 5 toiston sarjamaksimia ylös. Jonkin verran se tietty nousee muun treenin seurauksena.

Kyllähän meikäläinenkin on (persjalkaisena) kyykännyt isompia rautoja, mutta mun treeni olikin sitä, että koitin nostaa sarjapainoja enkä pärjätä NBA:ssa.
 
Viestejä
217
Kyykky on hidas liike. Tietynlainen perusvoima on hyvä olla jo ihan ehjänä säilymisen puolesta, mutta ei kai kyykkytuloksen ylös vieminen oikein edistä mitään, niin siihen ei keskitytä. Esim. ei hyppy- tai juoksulajien yleisurheilijoilla taida kummoiset kyykkytulokset olla, vaikka kyykkyä ihan varmasti tekevät.
Ei perusvoiman hankkimisessa oikein lienekään järkeä paitsi maksimivoiman perustaa kehitettäessä, ja maksimivoima puolestaan nostaa nopeusvoiman "sisäkattoa". Lyhyimpien matkojen pikajuoksijat treenaavat kyllä maksimivoimaa todella paljon ja kovimmilla satasen sprinttereillä kyykyt on semmosta 250 kg tasoa, Bolt taisi parhaimmillaan ottaa reilu 300 kg. NBA-ison urheilullisten ominaisuuksien sen sijaan kannattaa muistuttaa paremminkin 400 metrin juoksijaa kuin satasen, joten täytyy tehdä kompromisseja pompun ja räjähtävyyden suhteen muiden ominaisuuksien välillä.
 

3PO

Viestejä
135
Bolt ei kyllä todellakaan ole yltänyt lähellekään 300kg kyykkyjä :D:D:D ei lähellekään.
Jos jollakin on muuta todistusaineistoa, niin kehiin vain.

Saattanut olla 300lbs, eli siellä 140kg hujakoilla... voitte jokainen katsoa, että millaiset kaverit kyykkää 300kg, niin siellä ei Boltin ripakinttuja näy. ;) Greene kyykkäsi aikanaan 250kg (ykkösen), mutta sillä jalat olivatkin hiukan eri maata...
 
Viestejä
2
Huhhuh, kyllä täällä muutama kaveri puhuu nyt ohi suunsa mitä tulee, kun puhutaan perus suorituskykyharjoittelusta ja kuormitusfysiologiasta. Googleta: Dunning-Kruger.

Fysiikkavalmentajana ja liikuntatieteitä opiskelleena voin sanoa, että Jani Parkkinen on todella kova osaaja ja harjoitusohjelmasta näkyy selkeästi uusin tutkittu tieto liittyen fysiikkaharjoitteluun. Laurin parantunut liikenopeus ja räjähtävyys paistoi selkeästi EM-kisoissa.

Jos käydään muutama yksinkertainen asia liittyen kuormitusfysiologiaan ja harjoitusohjelmointiin: Kuten Parkkinen tekstissä mainitsi; maksimivoimareservi on nopeusvoimaharjoittelun pohjaominaisuus. Tämä ei tietenkään tarkoita, että pelkällä kyykkäämällä tulet nopeaksi (varsinkin geneettinen potentiaali) urheilijaksi. Suurempi maksimivoimareservi takaa teoriassa suuremmat nopeusvoimaominaisuudet ja yhdistelemällä järkevissä määrin maksimivoimaharjoittelua ja nopeusvoimaharjoittelua saadaan tutkitusti hyviä tuloksia urheilijan liikenopeuteen. Pitää tietenkin muistaa, että harjoittelu on aina nivelkulma, kuorma- ja liikenopeusspesifiä, joka tarkoittaa, että koripalloilijan on käytettävä maksimivoimaharjoittelussa ja nopeusvoimaharjoittelussa koripallossa tuttuja nivelkulmia ja liikesuuntia. Ei pelkästään etukyykkyä. HS:n tekstissä oli maininta Laurin yhden päivän harjoittelusta. Sen perusteella voidaan todeta, että Laurin harjoittelussa käytiin paljon läpi koripallossa käytettäviä nivelkulmia ja liikesuuntia.

Tämän tason urheilijoilla usein käytetään harjoituksen ohjelmoinnissa blokkiperiodisaatiota, jossa tiettyjä ominaisuuksia kehitetään, osa ominaisuuksista on sivupanostuksella ja osa ominaisuuksista on ylläpidosta. Esimerkkinä mahdollisesti Laurin tapauksessa on voinut olla, että alkukesä on käytetty voiman ja lihasmassan hankintaan ja lähempänä syksyä siirrytään suurempiin liikenopeuksiin, jolloin luonnollisesti painot tangossa tiputetaan alemmas tai tehdään omalla kehonpainolla räjähtäviä suorituksia. Se on yksilöstä kiinni mihin ominaisuuksiin halutaan panostaa tietyn ajanjakson aikana. Kaikkia ominaisuuksia huippu-urheilijan on mahdoton kehittää samanaikaisesti maksimaalisesti. Laurin kesäharjoittelussa on selkeästi panostettu nopeusominaisuuksiin ja suunnanmuutoksiin.

Mitä tulee näihin kuminauhakikkailuihin ja koordinaatioharjoitteluihin yms. niin nämä ovat ns. taitoharjottelua, jotka ovat ehdottomasti tärkeitä koripalloilijalle. Uskaltaisin väittää, että NBA:n supertähdet eivät näihin pelkästään "tyydy" vaan taustalla on paljon tätä em. "tylsää" puurtamista perusominaisuuksien kehittämisessä.
 

3PO

Viestejä
135
Juuri näin. Itse fysikkavalmentajana ja ammatinharjoittajana laajalla alalla yhdyn täysin tuohon yllä olevaan tekstiin.
Siellä taustalla tehdään todella paljon ihan sitä peruspuurtamista. Ja ei pelkästään nopeusvoiman ja maksimivoiman kasvuun, vaan tuo harjoite ehkäisee myös paljon loukkaantumisia.

Hyvänä esimerkkinä AD, joka luultavasti on jättänyt täysin perusvoiman harjoittamisen vähemmälle ja keskittynyt kuminauhajumppaan... siltä loukkaantumishistoria ainakin nopeasti osoittaa. Se, että jotkut asiat vain tulevat, vaikka fysiikka miten hyvin hoidettu. Silti jos tuon jättää pois tai vähälle, antaa lisää tilaa myös loukkaantumisille.
Tämä unohdetaan monesti myös harjoittelussa.
 
Viestejä
449
Ihan hyvä peli Laurita ja kyllähän tota nyt katsoi. Mutta noi Allstars haaveet ja puheet voi nyt jättää ihan täysin tolla passiivisuudella. Toi ei tosta nyt tule muuttumaan miksikään. Se nyt on hyväksyttävä ja ihan ok-tason NBA-pelaaja kuitenkin. Nautitaan siitä. Sen tason yksilöitä ja koko joukkue täysin hmv-sarjaa ettei joka toista yötä tarvitse valvoa.
 
Viestejä
7 496
Mielikuvista kun puhuttu... Lauri valittiin pelin jälkeiseen kentänlaitahaastatteluun. Vaikka Jokkeri tekikin 27 pistettä, niin viimeisellä jaksolla, kun peliä ratkottiin niin vain kaksi. Tätä pidettiin Laurin ansiona. Laurin pääasiallinen tehtävä oli Jokkerin difaaminen ja kuten on aikaisemminkin nähty, niin paini isoja vastaan vie kyllä Laurilta voimia. Kuitenkin 17/4/4s/2r ja vain yksi menetys hyvillä osumatarkkuuksilla on hyvä hyökkäyspään suoritus.

Nyt ei ollut kyse mistään preseason pelistä vaan eka varsinainen peli ja varmasti jokainen halusi ensimmäisessä pelissä tulla vahvasti kauteen. Voitto luo varmasti uskoa ja henkeä Jazzilaisiin ja hyvä niin.
 
Viestejä
639
Laurin pääasiallinen tehtävä oli Jokkerin difaaminen ja kuten on aikaisemminkin nähty, niin paini isoja vastaan vie kyllä Laurilta voimia.
Katsoin peliä noin puolitoista jaksoa lopusta ja kyllähän Lauri oli ihan poikki varsinkin viimeisellä neljänneksellä. Silti pakki onnistui kohtuullisen hyvin. Hyökkäykseen ei sitten enää oikein riittänyt voimia.

Tämä isojen puolustaja -rooli ei varmaan ole uudelle sähäkälle Laurille ihan optimi.
 
Viestejä
59
Taisi myös pelata joukkueen isoimmat minuutit. En katsonut peliä, mutta numeroiden valossa kelpo ilta. Toki tämän ei pitäisi sinällään olla mitenkään uutta? Suurin mielenkiinto kohdistunee siihen, että pystyykö pelaamaan kuukauden tällä tavalla? Nyt on eri tavalla lepoa alla. Itse toki uskon, että pystyy ja ihan joka matsissa ei sentään tartte läheskään Jokerin tasoista pelaajaa puolustaa.
 

3PO

Viestejä
135
Pitää myös muistaa, että koripallossa pelitempoon pääseminen vie oman aikansa.
Se, että on levännyt saattaa olla osittain "haitaksi". Parin viikon päästä nähdään, että millainen kunto Laurille on kehittynyt.
Vaikka harjoitellaan tai pelataan harjoituspelejä, niin niiden pelien tempo ei yllä oikean pelin tempoon.
Tämä pitää huomioida, joten Lauri varmasti oli puhki tuon jälkeen. Elimistö tottuu kun on pohjia tehty ja siitä myös Laurin stamina alkaa olemaan siellä, missä pitääkin.
Nyt oli jo todella kelpo esitys ja puolustuksen kautta voitetaan ottelut ja tässä Lauri oli isossa roolissa.
Go Lauri :cool:
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös