Koripallo.com

Tuomarointia? Tupelointia??

Viestejä
689
Siirretäänpä tämä pois tuolta Katajatopicista..

Ihan mielenkiinnosta, mistä säännöistä tuossa sun linkissä puhutaan. Tuollaista mainintaa en löydä FIBAn 2018 säännöistä tai 2019 tulkinnoista. On vain tuo allaoleva, jonka perusteella minusta se riittää kunhan mikään osa ei kosketa kenttää rajojen ulkopuolella. Ja tietenkin jonkun osan on kosketettava kenttää ennen pallon haltuun saamista. Mutta jääköön tämä tähän, pitää kysyä viisaammilta lopullinen totuus. :)

Säännöt 23.1.1
Pelaaja on ulkona, kun hänen jokin ruumiinosansa koskettaa kentän rajoja tai mitä tahansa muuta kentän rajojen ulkopuolella, yläpuolella tai rajalla olevaa, paitsi toista pelaajaa.

PS. Näihin referensseihinkö tuo artikkeli viittaa? Kuulostaa vähän vanhalta.
NBA.com: Official Rules of the National Basketball Association 2013-2014
NCAAPublications.com: NCAA Basketball 2011-2012 and 2012-2013 Men’s and Women’s Rules

Myönnän että paras mahdollinen linkki tuo ei ole, mutta parempaakaan en löytänyt tähän hätään jossa tuo tulkinta olisi avattu. Ja olin kyllä yllättynyt että tuota tulkintaa ei löydy "avattuna" kunnolla tulkinnoista, jossa joitain todella harvoin esiintyviä asioita kyllä sitten hierotaan useiden esimerkkien voimin. Mutta näin se on minulle aikoinaan opetettu ja vielä jälkikäteenkin on tulkinta tullut käytyä läpi viisaampien kanssa. Ja mitä tulee noiden referenssien ikään, tämä tulkinta ei tietääkseni ainakaan ole aikoihin muuttunut.

Ja kyllä tuo sääntökirjan kohta tämän kattaa, enää on vain kyse siitä että kuinka se kuuluu tulkita, riittääkö että joku osa koskettaa kenttää vai täytyykö molempien jalkojen koskettaa kenttää. Takakentältä etukentälle siirtymisessähän puhutaan samasta asiasta, ja siinä tulkinnassa on paremmin ilmaistu se että molemmat jalat pitää olla koskettanut lattiaa etukentän puolella ettei palautusta tapahtuisi.
 

42

Viestejä
3 353
Takakentältä etukentälle siirtymisessähän puhutaan samasta asiasta, ja siinä tulkinnassa on paremmin ilmaistu se että molemmat jalat pitää olla koskettanut lattiaa etukentän puolella ettei palautusta tapahtuisi.

Tämä on parempi paikka, oikeassa olet. Tuossa lainauksessa tarkoitetaan kuljettavaa pelaajaa. Käsittääkseni keskiviivan molemmin puolin jalkojaan pitävä paikallaan oleva pelaaja saadessaan pallon on jo etukentällä. Katsotaan jos jostain löytyisi varmuutta asiaan.
 
Viestejä
689
Tämä on parempi paikka, oikeassa olet. Tuossa lainauksessa tarkoitetaan kuljettavaa pelaajaa. Käsittääkseni keskiviivan molemmin puolin jalkojaan pitävä paikallaan oleva pelaaja saadessaan pallon on jo etukentällä. Katsotaan jos jostain löytyisi varmuutta asiaan.

Ja minun tulkintani mukaan ei ole etukentällä, koska jokin osa koskettaa takakenttää, tämä sääntökohta on aika yksiselitteinen ja siinä vielä mainitaan nimenomaan molemmat jalat. Taitaa askelsääntö olla ainoa jossa on merkitystä saako pallon haltuun liikkeessä vai paikoillaan. Ja oletus siis että hän saa pallon takakentältä, koska jos hän saisi sen etukentältä niin kyseessähän olisi palautus. ;)

1577487838895.png
 
Viestejä
766
Mikäs se miesten korisliigatuomarin ikäraja on, että on liian vanha sarjan tuomarihommiin? Siitä vaan se tuli mieleen, kun olen seurannut noita Matti Eskolan vihellyksiä. Niissä kun ei ole mitään linjaa. Ei mitään! Eikä koskaan ole ollutkaan.
 

42

Viestejä
3 353
Ja minun tulkintani mukaan ei ole etukentällä, koska jokin osa koskettaa takakenttää, tämä sääntökohta on aika yksiselitteinen ja siinä vielä mainitaan nimenomaan molemmat jalat.

28.1.2 Joukkue on aiheuttanut pallon tulon etukentälleen, kun:
• pallo koskettaa etukenttää, kun se ei ole kenenkään pelaajan hallussa
• hyökkäävä pelaajaa, jonka molemmat jalat ovat kokonaan kosketuksessa hänen
etukenttäänsä, koskettaa palloa sääntöjen mukaisesti
• puolustava pelaaja, jonka jokin ruumiinosa koskettaa hänen takakenttäänsä,
koskettaa palloa sääntöjen mukaisesti
• pallo koskettaa erotuomaria, jonka jokin ruumiinosa koskettaa palloa hallussaan
pitävän joukkueen etukenttää
• palloa takakentältä etukentälle kuljettavan pelaajan molemmat jalat sekä pallo
koskettavat kokonaan etukenttää.

Oikeassa olit. En muistanut tuota tokaa ranskalaista palloa, muistelin vain tuota viimeistä.
 
Viestejä
365
Joona Haaja, Topias Antinmaa, Niko Mättö

Saivat pelin ihan sekaisin ukissa, mites muualla ovat toimineet. Oliko tämä nyt vain työtapaturma mitä tapahtui meillä vai onko pokkoiltu muuallakin kiinostaisi tietää. Sekavinta oli työskentely tällä kaudella mitä olen nähnyt. Valitettavasti.
 
Viestejä
1 503
En ainakaan itse ole huomannut, että herrat Sarekoski ja Mäntylä olisivat Korisliigapelejä tällä kaudella viheltäneet. Ovatkohan lopettaneet liigassa viheltämisen vai mikä mahtaa olla tilanne.
 

vmp

Viestejä
296
Tekuja tulee milloin mistäkin mutta kun se sääntöjen mukaan pitäisi viheltää niin jäädytään pahasti

katso liitettä 1397
Kuvan tilanteessa tosiaan olisi pitänyt viheltää ja Joensuussa ei vihelletylle tekulle liene mitään muuta syytä kuin kotimaisen koripalloyhteisön, tuomareita myöden, halu siihen, että Helsingin joukkue menestyy. Tilanteessa pelaaja tekee virheen, ymmärtää sen ja lähtee omaa pahaa oloaan purkaen pois tilanteesta, ettei tulkita protestiksi. Erehtymätön Selkee pukkaa tilanteesta tekun ja Gulls voittaa juuri tuolla yhdellä pisteellä. Asian voi pelin lopusta tarkistaa, eikä se muuksi muutu. Lapualla samainen Selkee jätti Heinosen askeleet viheltämättä aika ratkaisevalla hetkellä ja Heinonen kuittasi siitä tiukassa tilanteessa kolme pistettä. Siihen nähden, että kaveri pitää itse itseään hyvänä tuomarina ja näyttää sen myös käytöksellään, on käsittämätöntä, että hän sortuu tällaiseen puolueellisuuteen ja saa kuitenkin jatkaa viheltämistä kuin mitään ei olisi tapahtunut. Parhaimmillaan on Selkee myös minun mielestäni aivan hyvä tuomari, mutta näitä heikkoja suorituksia mahtuu myös mukaan. Antakaa Seagullssin pärjätä joukkueen rakenteella, eivät he tarvitse tuomarien apuja.
 
Viestejä
689
En ainakaan itse ole huomannut, että herrat Sarekoski ja Mäntylä olisivat Korisliigapelejä tällä kaudella viheltäneet. Ovatkohan lopettaneet liigassa viheltämisen vai mikä mahtaa olla tilanne.

Sarekoski ei vihellä enää.
 
Viestejä
409
Kotkassakin nähtiin eilen kaksi niin älytöntä vihellystä, että oksat helvettiin. Kun pelaaja protestoi vihellystä palkittiin oma osaamattomuus tekulla.. Jos jotain positiivista älyttömimmät vihellykset taisivat mennä aika lailla tasan.
 
Viestejä
2 184
Tekuja tulee milloin mistäkin mutta kun se sääntöjen mukaan pitäisi viheltää niin jäädytään pahasti
Onneksi kukaan muu koriskentällä ei koskaan tee virheitä.

Kuvan tilanteessa tosiaan olisi pitänyt viheltää ja Joensuussa ei vihelletylle tekulle liene mitään muuta syytä kuin kotimaisen koripalloyhteisön, tuomareita myöden, halu siihen, että Helsingin joukkue menestyy.
No nyt. Varmasti juuri näin on. Koko korisyhteisö ja kaikki tuomarit ovat vannoneet verivalan salaisessa seremoniassa Lokkien suosimisesta.

Kotkassakin nähtiin eilen kaksi niin älytöntä vihellystä, että oksat helvettiin. Kun pelaaja protestoi vihellystä palkittiin oma osaamattomuus tekulla.. Jos jotain positiivista älyttömimmät vihellykset taisivat mennä aika lailla tasan.
Siitä "olen sokea ja minulla on keppi" temppuilusta saa kerran kerrasta tekun, jokaisessa sarjassa, jokaiselta tuomarilta - kuten kuuluukin.

Mikäli tuomari tiedostaisi tehneensä virheen ja alkaisi sen jälkeen kohdella toista joukkuetta täysin normaalista poiketen tätä paikatakseen, se on aika lailla top5-moka, mitä tuomari voi missään tilanteessa tehdä.
 
Viestejä
306
Omistajan äänen: " Onneksi kukaan muu ei koskaan tee koriskentällä virheitä" -ajatus on tuomaritoiminnan kehityksen este ja aivopieru.
Kyllä, muutkin tekevät. Tuomarikin tekee - ja siksi kolmen tuomarin järjestelmässä luulisi olevan edes hiukan apua.

Ylipäänsä en ole huolestunut vihelletyistä asioista. Viheltämättömistä olen.

Ja onko Timo Nieminen liitossa kehittämässä entisen johtajan ( Selkeen äidin) kanssa tuomaritoimintaa? Jos on, tiedotusta ja tuloksia odotellessa...Resurssit on tuplattu.
 
Viestejä
409
Onneksi kukaan muu koriskentällä ei koskaan tee virheitä.

No nyt. Varmasti juuri näin on. Koko korisyhteisö ja kaikki tuomarit ovat vannoneet verivalan salaisessa seremoniassa Lokkien suosimisesta.

Siitä "olen sokea ja minulla on keppi" temppuilusta saa kerran kerrasta tekun, jokaisessa sarjassa, jokaiselta tuomarilta - kuten kuuluukin.

Mikäli tuomari tiedostaisi tehneensä virheen ja alkaisi sen jälkeen kohdella toista joukkuetta täysin normaalista poiketen tätä paikatakseen, se on aika lailla top5-moka, mitä tuomari voi missään tilanteessa tehdä.
Totta helve***sä ammati pelaajalla menee vati nurin jos tuomari tumpeloi noin totaalisesti.. Olisiko vain pitänyt niellä tuomarin surkeus ja odotella seuraavaa hölmöilyä? Jota ei muuten kauaa tarvinnut odotella:D löytyisikö kellään pätkää lahden hyökkääjän virheestä 1vs0 vastaan lay up tilanteesta??
 
Viestejä
1 105
Mihinkään yksittäiseen tapaukseen, joukkueeseen tai tuomariin kantaa ottamatta, pitäisin kyllä ihan selvänä että saman tuomarin ei pitäisi viheltää jatkuvasti samojen joukkueiden pelejä ainakaan pääsarjatasolla. On parempi, että tuomari nollaa aina jokaisen pelin omalta osaltaan viheltämällä seuraavat kerrat kokonaan toisten joukkueiden pelejä. En tiedä onko tällä oikeaa merkitystä todellisuudessa, mutta pidän silti itsestään selvänä että näin olisi kuitenkin paras.
 
Viestejä
409
Montako kertaa tästä on ollut apua omalle asialle? Yleensä tulee vaan lisäseurauksia. Tosiammattilainen pitää vaan pään kylmänä.
Todella monta kertaa.. Muistan taka vuosiltakin muuan Damonin joka teki ties mitä temppuja mulkoili tuomareita imitoi ja sanoi sanottavansa. Sai tekun, ja sen jälkeen tuomarit miettivät tekosiaan ja alettiin pelatata Damonin peliä. Katsojat kiroilivat ja huusivat Damon , Damon kun muu ei enää auttanut.

Tunteet kuuluvat urheiluun ja niitä kuuluu näyttää. Etenkin jos on kokenut vääryyttä. On mielestäni täysin käsittämätöntä että ammatti pelaajat treenaavat ties kuinka monta kertaa viikossa ja tulevat pelaamaan voitosta päivästä toiseen. Sitten meillä on 3 pillipiiparia jotka raahautuvat pari kertaa viikossa peleihin ja viheltelevät toisten duunit päin persettä.

Pahinta tässä on se että Suomessa ei näytä helpottavan vaikka tuomareiden määrä nostettaisiin kymmeneen. Pelaaja per tuomari. Olisikohan vika koulutuksessa tai siinä ettei ole monellakaan juuri minkäänlaista pelaaja taustaa itsellään, ei osata lukea tilanteita pätkän vertaa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös