Koripallo.com

Nuorten maajoukkueet

Viestejä
26
sanoin tätä jo ennen kisoja ja sanon sen myös nyt.. olen todella pettynyt Virtasen pelaajavalintoihin. Mun mielestä jos joihinkin kisoihin mennään niin sinne mennään voittamaan. Nyt tää reissu näyttää sille et täällä haetaan vaan kokemusta ens vuodelle mikä on mun mielestä todella väärin. 05-ikäluokka ei ole näin heikko mille tämä joukkue on sen saanut näyttämään. Nää saatto olla osalle 05 ikäsistä viiminen mahdollisuus päästä pelaamaan maajoukkueotteluita koskaan, mutta ei ”kun pitää hakea kokemusta ensi vuoden kotikisoja varten”. Ilman niitä kisoja Suomessa ei tällä rosterilla olisi edes ensi vuodeksi a divisioona paikkaa. En hauku, mutta pettynyt valmennukseen olen ja syvästi.
 
Viestejä
99
sanoin tätä jo ennen kisoja ja sanon sen myös nyt.. olen todella pettynyt Virtasen pelaajavalintoihin. Mun mielestä jos joihinkin kisoihin mennään niin sinne mennään voittamaan. Nyt tää reissu näyttää sille et täällä haetaan vaan kokemusta ens vuodelle mikä on mun mielestä todella väärin. 05-ikäluokka ei ole näin heikko mille tämä joukkue on sen saanut näyttämään. Nää saatto olla osalle 05 ikäsistä viiminen mahdollisuus päästä pelaamaan maajoukkueotteluita koskaan, mutta ei ”kun pitää hakea kokemusta ensi vuoden kotikisoja varten”. Ilman niitä kisoja Suomessa ei tällä rosterilla olisi edes ensi vuodeksi a divisioona paikkaa. En hauku, mutta pettynyt valmennukseen olen ja syvästi.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Pelaajavalinnat ovat valmennuksen vastuulla ja varsinkin kun kyse on nuorehkoista pelaajista niin myös valmennuksen toiminnalla pitkän leirityksen aikana pelaajien suoriutumiseen voidaan merkittävästi vaikuttaa.

Nyt on ainakin 05-06 ikäluokan ja 03-04 ikäluokan osalta tehty vähän samanlainen temppu. Eli nuorisomaajoukkueista on tehty ikään kuin kaksivuotisia. Samalla yksi ikäluokka jää väliinputoajaksi. Tätä tuetaan sitten toteamalla, että kyse on poikkeuksellisen heikosta ikäluokasta. Jos kyse on toimintatavan muutoksesta niin tästä olisi hyvä käydä jonkinlaista keskustelua. Tämä on kuitenkin suurelta osin yhteisesti rahoitettua toimintaa. Itse olen sitä mieltä, että tässä on kyse toimintatavan muutoksesta. Sen verran olen seurannut erityisesti ikäluokkia 02-06 että olen sitä mieltä, että laadullisesti yhtä kilpailukykyiset joukkueet olisi voitu kasata pääosin 05 (ja 03) pelaajista.

U20 joukkue olisi 03-enemmistöllä varmasti saavuttanut ainakin yhtä heikon tuloksen kun nyt 04-enemmistöllä. U18 kisat ovat vielä kesken mutta eihän tämäkään ihan nappiin ole mennyt.

Olen suhteellisen tiiviisti ja läheltä seurannut erityisesti ikäluokkia 02-06 eikä tähän ns. kaksivuotiseen malliin ole ollut minusta mitään perusteita. Tässä on toki myös kyse jossain määrin itseään toteuttavasta ennustuksesta: valitaan ne pelaajat joihin panostetaan ja jotka saavat myös maajoukkuetoiminnan taholta ympärivuotista laadukasta valmennusta niin tämä toki edesauttaa näiden pelaajien kehitystä. Näissä ikäluokissa on yksi poikkeusyksilö ja hän on jo siirtynyt hyvissä ajoin pelaamaan miesten maajoukkuepelejä.

Ikäluokkien "tuhlaamisella" ei varmastikaan ole liiton näkökulmasta isoakaan merkitystä. Miesten maajoukkueeseen riittää, että näistä ikäluokista nousee 2-3 yksilöä. Suomikoripallon kannalta tämä on kuitenkin minusta vahingollista toimintaa. Maajoukkueputken kautta pitäisi osaltaan nostaa mahdollisimman laajasti myös koripallon yleistä tasoa ja varmistaa, että myös kotimaisiin joukkueisiin on tyrkyllä mahdollisimman paljon kotimaisia pelaajia. Paremmat mahdollisuudet olisi sitten karsia siitä neljästä jenkistä vaikka yksi ilman että pelin laatu merkittävästi kärsisi.

Oma juttunsa on sitten se miten maajoukkuevalmentajien toiminta yhdistyy heidän intresseihin seurajoukkuevalmentajana (tästä Virtanen saa kyllä puhtaat paperit).
 
Viestejä
237
Viime kesän hyvistä tuloksista poikapuolella on tultu aika voimakkaasti alaspäin. 16-vuotiaat voivat vielä parantaa kesän arvosanaa, mutta he tarvitsevat kyllä ison pään loukkaantuneena olevat pelaajat mukaan, jos haluavat säilyttää paikan A-kisoissa.

Mutta pointsit tänne keskustelupalstalle: paljon hyviä pelaajien ja joukkueen esityksiin liittyviä keskustelunavauksia tullut viime aikoina. Teemat tuntuvat pyörivän tuttujen asioiden ympärillä, eli heitto- ja viimeistelytaidon puute kv-peleissä sekä valmennuksen kyvyttömyys saada joukkueesta kaikki irti.

Pidän itseäni koripallo-optimistina, mutta tämän kesän esityksen eivät voi mennä "heikkojen" ikäluokkien piikkiin. Toivottavasti keskustelu jatkuu ja pelitavallisia sekä valmennuksellisia muutoksia (edes pieniä) oikeasti tehdään.
 
Viestejä
8
sanoin tätä jo ennen kisoja ja sanon sen myös nyt.. olen todella pettynyt Virtasen pelaajavalintoihin. Mun mielestä jos joihinkin kisoihin mennään niin sinne mennään voittamaan. Nyt tää reissu näyttää sille et täällä haetaan vaan kokemusta ens vuodelle mikä on mun mielestä todella väärin. 05-ikäluokka ei ole näin heikko mille tämä joukkue on sen saanut näyttämään. Nää saatto olla osalle 05 ikäsistä viiminen mahdollisuus päästä pelaamaan maajoukkueotteluita koskaan, mutta ei ”kun pitää hakea kokemusta ensi vuoden kotikisoja varten”. Ilman niitä kisoja Suomessa ei tällä rosterilla olisi edes ensi vuodeksi a divisioona paikkaa. En hauku, mutta pettynyt valmennukseen olen ja syvästi.
Keiden 05-synteiden pelaajien olisi mielestäsi pitänyt mahtua joukkueeseen?
 
Viestejä
340
Ottamatta kantaa U18 pelaajavalintoihin, niin kovasti on HBA painotteista.
Rakennetaanko joukkue susipelitapa (ehkä HBA pelitapa) edellä vai valitaanko joukkueeseen parhaat yksilöt?
Itse lähtisin vielä tässä vaiheessa parhaat edellä (pelipaikka kohtaisesti).
En toki osaa sanoa 05/06 ikäluokasta hirveästi, mutta kyllä tuolta muutama nimi jäi ehkä pois.
Toki meillä on yksi ongelma kun joukkueita lähdetään rakentaamaan EM-kisoihin. Meillä ei ole ihan hirveästi +195cm pitkiä takapelaajia tai laitureita.
 
Viestejä
1 945
sanoin tätä jo ennen kisoja ja sanon sen myös nyt.. olen todella pettynyt Virtasen pelaajavalintoihin. Mun mielestä jos joihinkin kisoihin mennään niin sinne mennään voittamaan. Nyt tää reissu näyttää sille et täällä haetaan vaan kokemusta ens vuodelle mikä on mun mielestä todella väärin. 05-ikäluokka ei ole näin heikko mille tämä joukkue on sen saanut näyttämään. Nää saatto olla osalle 05 ikäsistä viiminen mahdollisuus päästä pelaamaan maajoukkueotteluita koskaan, mutta ei ”kun pitää hakea kokemusta ensi vuoden kotikisoja varten”. Ilman niitä kisoja Suomessa ei tällä rosterilla olisi edes ensi vuodeksi a divisioona paikkaa. En hauku, mutta pettynyt valmennukseen olen ja syvästi.
Montonen, Madzou ja Lindberg oli listauksissa mukana, mutta olikohan loukkia tms? Joka tapauksessa, en usko että heistä yksi tai kaksi olisi laivaa vielä kääntänyt, kaikki kolme ehkä himpun verran - mutta ketkä he olisivat korvanneet? Muistaakseni Montonen on aika hyvä heittäjä, että siinä mielessä toki hänet olisi tässä jengissä mielellään nähnyt.

En löydä ainakaan 19-vuotiaiden SM-sarjasta tilastoja nopeasti vilkaisemalla sellaisia dominoivia 05-ikäluokan pelaajia, joiden olisi ehdottomasti pitänyt olla jengissä mukana.
 
Viestejä
26
Montonen, Madzou ja Lindberg oli listauksissa mukana, mutta olikohan loukkia tms? Joka tapauksessa, en usko että heistä yksi tai kaksi olisi laivaa vielä kääntänyt, kaikki kolme ehkä himpun verran - mutta ketkä he olisivat korvanneet? Muistaakseni Montonen on aika hyvä heittäjä, että siinä mielessä toki hänet olisi tässä jengissä mielellään nähnyt.

En löydä ainakaan 19-vuotiaiden SM-sarjasta tilastoja nopeasti vilkaisemalla sellaisia dominoivia 05-ikäluokan pelaajia, joiden olisi ehdottomasti pitänyt olla jengissä mukana.
Kyllä sieltä löytyy kun vähän etsii.. esimerkiksi surkeisiin kolkkiprosentteihin löytyisi u19 sm sarjasta helpotusta
 
Viestejä
73
Kyllä sieltä löytyy kun vähän etsii.. esimerkiksi surkeisiin kolkkiprosentteihin löytyisi u19 sm sarjasta helpotusta

Kokeilla toki voi, mutta eihän U19 SM:än kolmostilastoja voi millään muotoa rinnastaa maajoukkuepeleihin. Taso on aivan toinen, aikaa ja tilaa heitoille on todella paljon vähemmän. Ja sitten kun pitäisi osata vielä paljon muutakin tällä korkeammalla tasolla. Tilastot ovat edes jotenkin vertailukelpoisia vain saman tason sisällä verraten ja silloinkin tarvitaan aina pidempää otantaa.
 
Viestejä
672
Kyllä sieltä löytyy kun vähän etsii.. esimerkiksi surkeisiin kolkkiprosentteihin löytyisi u19 sm sarjasta helpotusta
Se, jos onnistuu Suomen heikkotasoisessa U19 SM-sarjassa ei kyllä korreloi yhtään siihen, että onnistuisi vastaavassa tempussa Euroopan parhaita vastaan. 05-ikäluokka Suomessa on poikkeuksellisen suppea ja heikko. Jo kisoissa mukana olevat 05-syntyneet ovat osoittaneet, että tämä taso on heille valitettavasti liian kova.
 
Viestejä
73
Jäi tämän päivän peli näkemättä, mutta vain tilastoista lukien sama virsi on jatkunut. Heikko aloitus, vielä heikompi lopetus ja pelitilanneheitot 32% rapiat… Ehkä väsymys kautta sairastelu vaikuttavat, mutta nämä aika lailla samat kaikille ja miten ihmeessä huonoista otteluiden aluista ei päästä yhdessäkään ottelussa? Toki on ollut useampi tasokkaampi vastustajakin, mutta esim. nuo avausneljännekset on hävitty myös Tsekille, Ruotsille ja nyt Tanskalle. Kun annat jo avausneljänneksellä 5-15 pistettä eteen vastustajalle, niin eihän se ainakaan helpota ottelun vääntämistä voitoksi. Toivotaan että tästä ’trendistä’ pystytään poikkeamaan turnauksen päätöspelissä ja olisihan se voittoonkin mukavampi päättää muuten hieman mollivoittoinen turnaus. Sijoitus ei yllätys, mutta pelillinen esitys on ollut pettymys.
 
Viestejä
1 945
Kyllä sieltä löytyy kun vähän etsii.. esimerkiksi surkeisiin kolkkiprosentteihin löytyisi u19 sm sarjasta helpotusta
Kuten yllä muut jo kommentoivatkin, on eri asia onnistua kansallisessa junnuliigassa kuin kv-peleissä. Tarkentaisin, että pitäisi olla muutkin pelilliset ominaisuudet riittävän korkealla tasolla - alkaen fyysisestä koosta… alle 180-senttisen tulee omata tässä vaiheessa jo poikkeuksellisia muita fyysisiä ominaisuuksia, lähinnä voimaa, kimmoisuuta ja nopeutta Abbeyn tapaan, jotta pärjäisi.
 
Viestejä
1 945
Mulla on sellainen muistikuva, että aiemmin kun on pudottu A-dirrestä (kuten nyt pudottaisiin ellei ois kotikisat tulossa) on ennemminkim voitettu/hävitty väärät matsit kuin oltu turnauksen heittopusseja. Aika vakava paikka liitolla ja seuroilla musta nyt…
 
Viestejä
330
Se, jos onnistuu Suomen heikkotasoisessa U19 SM-sarjassa ei kyllä korreloi yhtään siihen, että onnistuisi vastaavassa tempussa Euroopan parhaita vastaan. 05-ikäluokka Suomessa on poikkeuksellisen suppea ja heikko. Jo kisoissa mukana olevat 05-syntyneet ovat osoittaneet, että tämä taso on heille valitettavasti liian kova.
Jos (nykyiset) pelaajat eivät osaa heittää edes U19 SM-sarjassa, niin miksi he pystyisivät siihen kansainvälisellä tasolla? Aivan samoin voi sanoa, että ajaminen voi kyllä onnistua kotimaisissa sarjoissa, mutta kaikki muuttuu kansainvälisissä peleissä. Joukkue vaan tarvitsee erilaisia vaihtoehtoja eikä pelkkää heittämistä tai ajamista.
 
Viestejä
99
En löydä ainakaan 19-vuotiaiden SM-sarjasta tilastoja nopeasti vilkaisemalla sellaisia dominoivia 05-ikäluokan pelaajia, joiden olisi ehdottomasti pitänyt olla jengissä mukana.
Eivät nyt kisoissa mukana olleet 06 ikäluokan pelaajat ole myöskään dominoineet U19-junnusarjoissa. Siinä mielessä vaatimustasona pitäisi yhtä lailla olla dominointi U19 sarjassa sekä 05 että 06 ei siis pelkästään 05-pelaajilla. Tämä on kuitenkin 05-06 maajoukkue.

Tässä ikävaiheessa pitäisi jo toki kotimaisen sarjareferenssin olla miesten sarjoissa käytännössä 1A/1B.

Tämä turnaus ei minusta osoittanut että 05-pojat eivät pärjää tässä sarjassa. Pikemminkin se osoitti, että 06-pelaajat eivät pärjää tässä sarjassa vuotta vanhempia vastaan, heitä kuitenkin joukkueessa 8/12. Joukkueen kaksi-kolme parasta pelaajaa olivat toki 06-syntyneitä.

Samoin U20 sarja osoitti, että parhaat 04-pelaajat eivät pärjänneet ko. sarjassa. Ei sitä, että meillä ei ole 03-pelaajia, jotka eivät tässä sarjassa olisi voineet pärjätä. Heidät on jo karsittu sisäisessä "kilpailussa" ulos.

Toki ikävuosierojen pitäisi tasoittua vuosien mittaan. Uskon kuitenkin, että ensi vuosi tulee olemaan näiden molempien ikäluokkien osalta kilpailullisesti merkittävästi parempi. Se kuitenkin osoittaa tuota yhden vuoden merkitystä kehityksessä.

Tsemppiä joka tapauksessa U18-finaalipeliin.
 
Viestejä
503
MU20 pelasi itsensä sijalle 25 Euroopassa. Samaan aikaan Islanti hätyytteli A-kisoissa top-8 sijoitusta ja Tanska, joka ei osallistunut A tai B-kisoihin, voitti Pohjoismaiden mestaruuden näytöstyyliin Islannin nenän edestä.

MU18 pelaa jumbofinaalissa A-divisioonan kisoissa Tsekkiä vastaan. Kumpikaan joukkueista tuskin kuuluisi tasoltaan A-kisoihin. Joukkueessa ei ole ainoatakaan hyvää kaukoheittäjää. Ruotsi ja Tanska ovat sijoituksissa ja peliesityksissä edellä.

MU16 on saanut kokea todella rajuja turpasaunoja valmistavissa otteluissaan, etenkin nyt viime päivinä Ranskan joukkueita vastaan. Joukkueen A-kisat ovat vielä käymättä, mutta kovin suurella itseluottamuksella Suomen pojat tuskin peleihinsä lähtevät.

MU15 kävi ottamassa Liettuassa takkiin "jotain nelkyt". Tämä sama uutinen/tulos/taso tuntuu olevan käytännössä sama joka ikinen vuosi.

Toisaalta, Suomen nykyiset Rakkikoirat voittivat Azerbaidzanin (vai oliko se sittenkin Armenia?) opiskelijat näytöstyyliin, ottivat sitä ennen jonkinlaisen pienen turnausvoiton Liettuan ja Puolan opiskelijoiden nenän edestä, kaatoivat MM-joukkue Filippiinit ja tasasivat voitot Viron kolmos/nelosjengiä vastaan.

Pelaamme miesten MM-kisoissa yhtenä kahdestatoista Eurooppalaisesta maasta toisin kuin vaikkapa Turkki ja Kroatia. Susijengi on myös pärjännyt samantasoisesti (sijat 7-16) EM-kisoissa vuodesta 2011 alkaen. Hyvä Suomi!

Mutta. Kuinka pitkään saamme odottaa, että Suomen poikamaajoukkueet esiintyvät edes hieman sinnepäin kuin aikuismaajoukkueemme? Suomi on pieni maa ja en odota että näin tapahtuisi joka vuosi joka ikätasolla, mutta yhden ikäluokan voisi ehkä odottaa olevan vuosittain top-12 joukossa.

Koperin ihmeestä on jo kymmenen vuotta. Lauri Markkanen loisti suurelle suomalaiselle yleisölle kuusi vuotta sitten. Suomen kehuttu valmennuskoulutusjärjestelmä on pyörinyt jo kuka ties kuinka kauan. Kuuluisa ja itsetietoinen Henrik Dettmann on ollut YLE:n ja Helsingin Sanomien kolumnisti sekä nykyisin Suomen koripallon valmennusjohtaja. Suomessa on vaikka minkänimisiä koripalloakatemioita Olympiakomitea-valmentajineen, täyspäiväisiä ammattivalmentajia juniorijoukkueissa sekä kalliit kausimaksut monessa seurassa. Korisliigan taso nousee kuulemma vuosittain.

Mikä mättää? Vai mätänkö turhaan ja syyttä?
 
Viestejä
672
MU20 pelasi itsensä sijalle 25 Euroopassa. Samaan aikaan Islanti hätyytteli A-kisoissa top-8 sijoitusta ja Tanska, joka ei osallistunut A tai B-kisoihin, voitti Pohjoismaiden mestaruuden näytöstyyliin Islannin nenän edestä.

MU18 pelaa jumbofinaalissa A-divisioonan kisoissa Tsekkiä vastaan. Kumpikaan joukkueista tuskin kuuluisi tasoltaan A-kisoihin. Joukkueessa ei ole ainoatakaan hyvää kaukoheittäjää. Ruotsi ja Tanska ovat sijoituksissa ja peliesityksissä edellä.

MU16 on saanut kokea todella rajuja turpasaunoja valmistavissa otteluissaan, etenkin nyt viime päivinä Ranskan joukkueita vastaan. Joukkueen A-kisat ovat vielä käymättä, mutta kovin suurella itseluottamuksella Suomen pojat tuskin peleihinsä lähtevät.

MU15 kävi ottamassa Liettuassa takkiin "jotain nelkyt". Tämä sama uutinen/tulos/taso tuntuu olevan käytännössä sama joka ikinen vuosi.

Toisaalta, Suomen nykyiset Rakkikoirat voittivat Azerbaidzanin (vai oliko se sittenkin Armenia?) opiskelijat näytöstyyliin, ottivat sitä ennen jonkinlaisen pienen turnausvoiton Liettuan ja Puolan opiskelijoiden nenän edestä, kaatoivat MM-joukkue Filippiinit ja tasasivat voitot Viron kolmos/nelosjengiä vastaan.

Pelaamme miesten MM-kisoissa yhtenä kahdestatoista Eurooppalaisesta maasta toisin kuin vaikkapa Turkki ja Kroatia. Susijengi on myös pärjännyt samantasoisesti (sijat 7-16) EM-kisoissa vuodesta 2011 alkaen. Hyvä Suomi!

Mutta. Kuinka pitkään saamme odottaa, että Suomen poikamaajoukkueet esiintyvät edes hieman sinnepäin kuin aikuismaajoukkueemme? Suomi on pieni maa ja en odota että näin tapahtuisi joka vuosi joka ikätasolla, mutta yhden ikäluokan voisi ehkä odottaa olevan vuosittain top-12 joukossa.

Koperin ihmeestä on jo kymmenen vuotta. Lauri Markkanen loisti suurelle suomalaiselle yleisölle kuusi vuotta sitten. Suomen kehuttu valmennuskoulutusjärjestelmä on pyörinyt jo kuka ties kuinka kauan. Kuuluisa ja itsetietoinen Henrik Dettmann on ollut YLE:n ja Helsingin Sanomien kolumnisti sekä nykyisin Suomen koripallon valmennusjohtaja. Suomessa on vaikka minkänimisiä koripalloakatemioita Olympiakomitea-valmentajineen, täyspäiväisiä ammattivalmentajia juniorijoukkueissa sekä kalliit kausimaksut monessa seurassa. Korisliigan taso nousee kuulemma vuosittain.

Mikä mättää? Vai mätänkö turhaan ja syyttä?
Erinomaista pohdintaa ja ainakin itseä ärsyttää se, että kun kisoissa ei pärjätä niin sitten vain kohautellaan olkapäitä ja todetaan, että "jäätiin fysiikassa jälkeen". Vuodesta toiseen samat selitykset, mutta asian eteen ei kuitenkaan tehdä mitään. Tai ehkä tehdään, mutta missään se ei ainakaan näy. Kaipaisin avoimempaa ja kriittistä keskustelua liiton toimesta, mutta sitä on turha odottaa. Kuten Rubin totesi, meillä on eri akatemioita, on juniorivalmennusverkostoa ja mitä vielä, mutta tulosta ei tule. Suomen nuorisomaajoukkueet leireilevät hirveitä määriä (ja liitto kerää näistä hyvät rahat) ja silti tulos ei ole yhtään sen parempi kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Pelaajia Euroopan huippusarjoihin meillä on noussut vähemmän ja joukkueiden menestys ei ole ainakaan yhtään sen parempaa. Ja itse pyrin näissä myös katsomaan aina tulosten taakse, eli se on totta kuten Lev Rubin totesi, että joka vuosi ei voi tulla menestyviä ikäluokkia, mutta joka vuosi PITÄISI pystyä kilpailemaan A-tasolla. Nyt esimerkiksi U18 oli useassa pelissä liian kovassa seurassa, samaa voi sanoa näistä U16 Ranskan harkkapeleistä sekä U15 Liettuan.

Sitten meillä on näitä Universiadeja, joissa pelataan Azerbaidzhanin, Etelä-Korean, Mongolian ja Taiwanin kaltaisten huippumaiden yliopisto-opiskelijoita vastaan. Joukkueet reissaavat liiton (lue lisenssimaksajien) piikkiin kuukauden päivät ja pitävät hauskaa. Koripalloilullisesti en usko, että nämä pelit hirveästi vievät pelaajia eteenpäin. Kunhan pidetään kaikki tyytyväisenä, se on tärkeintä. Turnausten jälkeen voidaan taas hehkuttaa kuinka "voitettiin Liettua" (menemättä yhtään siihen, minkä tason Liettua siellä oli vastassa. Kunhan Liettua-niminen vastustaja voitettiin, niin se on iso juttu) ja sitä kautta pitää kulisseja yllä. Voidaan jälleen todeta "kuinka ollaan oikealla tiellä" ja "tulevaisuus on valoisa".
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös