Koripallo.com

Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Onko Korisliigan brändäyksessä onnistuttu?


  • Äänestäjiä
    15
Viestejä
3 280
Tuli tällainen aihe mieleen tuosta Donopan aloittamasta Talousdoping-ketjusta.

Eli nostetaan kissa pöydälle: Korisliigan markkinoinnissa ja brändäämisessä on epäonnistuttu pahemman kerran. Korisliiga ei herätä normaalissa tuularissa minkäänlaista kiihottumista tai vaahtoamista. Jos kadunmieheltä kysyy lempijoukkuetta ja tämä vastaa Korikobrat, niin kysyjä alkaa varmasti mitata vastaajan kuumetta rektaalimuodossa.

Omaan päähäni ei mahdu, miksei Korisliigan nimioikeuksia ole myyty jollekin yritykselle, kuten monessa muussa (lue= lähes jokaisessa) maassa on tapana. Sivuutin aihetta jo jossain topikissa ja nostin esille Sparliigan, joka oli yhden kauden surkuhupaisa kokeilu. Mikä meni tällöin pieleen ja mitä opittiin?

Ikuiset pessimistit (lue = Gheorge) lyttäisivät koko liiton ripuloinnin ja muistuttaisivat mainonnan ja brändäyksen kalliudesta. Kuitenkin esimerkiksi Saksan Bundesliiga on kohonnut Euroopan huippusarjojen joukkoon viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Ennen tätä sarja ei ollut mitään. Miten Saksassa päästiin tähän? Seuroille tehtiin tiukat ehdot, joita ilman sarjaan ei ollut asiaa: katsojakapasiteetit, tiukka talous ja taustaorganisaatioiden ammattimaisuus. Miksi Suomessa tällainen on mahdotonta? Aina ei voi piiloutua saatanallisen raha-kortin taakse.

Miten on mahdollista, että Korisliigalla ei ole omia nettisivujaan? Palvelevatko nämä HK-vitun-VT -uutisoinninit normaalia tuularia? Miksi Korisliigasta kertovat sivut halutaan pitää pienen piirin runkkausrinkinä, josta tavallinen tuulari ei ymmärrä edes uutisotsikoita?

EM-kisojen nostattamaa "buumia" (ehkäpä suomen kielen perseenhajuisin sana) ei ole pystytty hyödyntämään yhtään. Vai kertovatko laskeneet katsojamäärät onnistuneesta markkinoinnista? Syypäät löytyvat varmasti sekä liitosta että liigaseuroista, joten en kohdista paskamyrskyä pelkästään liiton suuntaan.

Tässä vielä lyhyt lista omista parannusehdotuksistani:
[list type=decimal]
[*]Korisliigalle omat nettisivut. Nyt vittu, eletään 2010-lukua, eikä tässä urheilun kehitysmaassa saada yksiä nettisivuja pystyyn?

[*]Korisliigan nimi on kaupattava jollekin yritykselle. Jos en väärin muista, niin Valavuorikin on sivunnut aihetta jossain tiukassa analyysissään. Olen varma, että Valavuori pystyy yhdelle puhelinsoitolla operoimaan tällaisen hankkeen. Allu, make it happen!

[*]Seurojen talousseuranta. Honka- ja Topo-gatet eivät voi olla mahdollista urheilussa. Voisiko kyseinen skenaario olla SM-liigassa tai Veikkausliigassa mahdollista? Miksi Korisliigassa tällainen on jo arkipäivää?

[*]Kivet. Kendoliiga oli pienempi kuin jalkapallon Mestaruussarja vielä 1970-luvulla, mutta Kummolan kaltaiset öykkäröijät ovat onnistuneet operoimaan jokaiseen taajamaan kendohallin. Vaadin Korisliiton päättäjille vähintään puolitoista kivesparia per säkki, jotta osataan lobata korishalleja kunnille.
[/list]
 
Viestejä
19 549
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Jos valavuori pyörtyilee yhden korisliigamatsin takia, niin tuskinpa hänelle voi mitään roolia asettaa noissa rööriksen ehdotuksissa......

Eiköhän noita järjestelujä tekemään löydy ihan päteviäkin henkilöitä?

No okei. Eihän niitä löydy. Taitaa kaikilta niiltä, jotka voisivat asioita auttaa ja hoitaa, mennä aika niissä helevetin vittereissä.....
 
Viestejä
7 519
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Oonko nähnyt unta vai nähnyt huhuilua Korisliigan kotisivujen valmistelusta?
 
Viestejä
1 111
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

mikä se tuulari on?
 

Pip

Viestejä
250
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Miksi tuo nimenmyynti on muka niin iso asia ::) Tuskin siitä saa muutamaa kolikkoa enempää per seura. Vai olisiko se vaan hienoa siksi että Euroopan sarjoissakin nimet on myyty ja olisi kivaa että meillä olisi asiat niin kuin siellä?

Ja kohta 3: AC Oulu anyone? Allianssi? FC Honka? Ihan hyvin on mahdollista veikkausliigassa.
 
Viestejä
7 519
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Ei kai tarkoitus olisikaan, että seurat saisivat siitä pennin latia, vaan Korisliiga tai millä nimellä se sitten kulkisikaan ja sitä kautta varaa toimijoihin/nettisivuihin/markkinointiin jne. Tätä kautta kenties seuratkin siitä sitten hyötyisi.

Kysymys: Jos perustettaisiin oma organisaatio Korisliigalle, niin miten erotuomaritoiminta järjestyisi? Olisiko Korisliigalla omat erotuomarinsa vai ostettaisiinko ne koripalloliitolta?
 
Viestejä
680
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

raappa sanoi:
Oonko nähnyt unta vai nähnyt huhuilua Korisliigan kotisivujen valmistelusta?

Korisliigan johtohenkilöt sanoivat keskustelussa, että omat sivut on tulossa. Ilmeisesti siirtynyt ensikauden alkuun.

Haasteenahan heillä on kuka tuottaa sisältöä "ilmaiseksi" ja se saadaan syötettyä liigalisenssiin seuroille tehtäväksi ensikaudelle. Tämä on oma mielipide.

Sivusto ei taida olla www.korisliiga.fi
https://domain.fi/s/FI/DomainNameSearch/Search

Verkkotunnus korisliiga.fi on jo varattu.

Verkkotunnuksen tiedot

Verkkotunnus korisliiga

Tila Myönnetty

Voimassaoloaika (kk) 12

Verkkotunnus on myönnetty 16.5.2012 12:39

Voimassaoloaika päättyy 16.5.2013 12:39

Vapautuu haettavaksi 16.6.2013 12:39

DNSSEC käytössä Ei

Haltija

Yhteisömuoto Yritys

Y-tunnus tai yhdistysrekisterinumero 24328334

Nimi All Os Finland Oy

Osasto/yhteyshenkilö

Yhteystiedot

Postiosoite Kauppakatu 6 A

Postinumero 15140

Postitoimipaikka Lahti

Puhelinnumero 0468500822

Nimipalvelintiedot

Nimipalvelin

Tila

IP4-osoite

IP6-osoite


ns1.sunuphosting.com Toimiva
ns2.sunuphosting.com Toimiva
 
Viestejä
680
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

raappa sanoi:
Ei kai tarkoitus olisikaan, että seurat saisivat siitä pennin latia, vaan Korisliiga tai millä nimellä se sitten kulkisikaan ja sitä kautta varaa toimijoihin/nettisivuihin/markkinointiin jne. Tätä kautta kenties seuratkin siitä sitten hyötyisi.

Kysymys: Jos perustettaisiin oma organisaatio Korisliigalle, niin miten erotuomaritoiminta järjestyisi? Olisiko Korisliigalla omat erotuomarinsa vai ostettaisiinko ne koripalloliitolta?

Nythän jo kurasarjoissakin siirrytään ammattimaiseenmaksujärjestelyyn, jonka hallinnoinipalkkioilla koripalloliitto rahoittaa Korisliigan tuomaritoimintaa?

Tiedote:

Hyvät koripalloseurat, -joukkueet sekä erotuomarit,

Suomen Koripalloliiton kaikissa virallisissa sarjoissa siirrytään syksystä 2013 alkaen keskitettyyn erotuomarimaksujärjestelmään.

Keskitetyllä järjestelmällä Koripalloliitto haluaa helpottaa sekä seurojen että erotuomareiden arkea sekä vapauttaa seurojen voimavaroja taloushallinnosta koripallotoimintaan. Lisäksi Koripalloliitto haluaa varmistua, että yhteisömme toimii eettisesti kestävin ja lainmukaisin toimintatavoin.

Järjestelmän perusidea on esitelty syksyn aikana erilaisissa seuratapaamisissa, joissa saatu vastaanotto on ollut kannustavan positiivista. Lopullisen sysäyksen prosessille antoi marraskuun 2012 liittovaltuusto, joka velvoitti liiton jatkamaan hanketta siten, että se käynnistyy syksystä 2013.

Järjestelmän yleiskuvaus

Erotuomarimaksujärjestelmässä erotuomaripalkkioiden maksamisesta tuomareille vastaa liitto. Erotuomari kuittaa ottelunsa tuomituksi BasketHotellin kautta 24h ottelun jälkeen merkiten samalla myös syntyneet matkakustannukset järjestelmään. Tämän jälkeen maksusuoritus siirtyy järjestelmässä eteenpäin tarkastettavaksi, hyväksyttäväksi ja kerran kuukaudessa maksettavaksi. Liitto hoitaa siis kaikki maksuun liittyvät hallinnolliset ja lainmukaiset ilmoitukset sekä tilitykset verottajalle.

Sarjailmoittautumisen jälkeen liitto laskuttaa seuralta jokaisen joukkueen sarjamaksun sekä kahden (2) kuukauden erotuomaripalkkion suuruisen ennakkomaksun. Ennakkomaksu perustuu arvioon joukkueen todellisista erotuomarikustannuksista kahden kuukauden ajalta ja se on sarja- sekä aluekohtainen.

Kauden aikana liitto laskuttaa kerran kuukaudessa seuroja toteutuneista erotuomarikustannuksista ja kauden lopussa toteutuneista kustannuksista vähennetään ennakkolaskun summa. Näin ollen jokainen seura maksaa erotuomareista vain toteutuneiden kustannusten mukaan.

Koska järjestelmä tuottaa jonkin verran kustannuksia liitolle ja vastaavasti vähentää seuroilta panostusta taloushallintoon, tulee jokaiselle ottelulle pieni hallinnollinen maksu. Tämä maksu laskutetaan seuroilta pelattujen otteluiden perusteella kuukausittain erotuomarilaskun yhteydessä.

Korisliigassa, naisten SM-sarjassa ja miesten I divisioonassa toimitaan erotuomarimaksujen kanssa myös ensi kaudella nykyisen toimintatavan mukaisesti.
 
Viestejä
1 111
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

syöttöonriski sanoi:
Korisliigan johtohenkilöt sanoivat keskustelussa, että omat sivut on tulossa. Ilmeisesti siirtynyt ensikauden alkuun.

Haasteenahan heillä on kuka tuottaa sisältöä "ilmaiseksi" ja se saadaan syötettyä liigalisenssiin seuroille tehtäväksi ensikaudelle. Tämä on oma mielipide.

Sivusto ei taida olla www.korisliiga.fi
https://domain.fi/s/FI/DomainNameSearch/Search

Verkkotunnus korisliiga.fi on jo varattu.

Verkkotunnuksen tiedot

Verkkotunnus korisliiga

Tila Myönnetty

Voimassaoloaika (kk) 12

Verkkotunnus on myönnetty 16.5.2012 12:39

Voimassaoloaika päättyy 16.5.2013 12:39

Vapautuu haettavaksi 16.6.2013 12:39

DNSSEC käytössä Ei

Haltija

Yhteisömuoto Yritys

Y-tunnus tai yhdistysrekisterinumero 24328334

Nimi All Os Finland Oy

Osasto/yhteyshenkilö

Yhteystiedot

Postiosoite Kauppakatu 6 A

Postinumero 15140

Postitoimipaikka Lahti

Puhelinnumero 0468500822

Nimipalvelintiedot

Nimipalvelin

Tila

IP4-osoite

IP6-osoite


ns1.sunuphosting.com Toimiva
ns2.sunuphosting.com Toimiva

Varmaan muutamalla tonnilla korisliigan ostettavissa tuo domain ja jos ei kauppa kiinnosta niin sivustolle saattaa ilmestyä jotain homopornoa tai muuta korisliigan arvolle sopivaa :D
 
Viestejä
975
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Miksi Korisliigan pitäisi kiinnostaa tavallista suomalaista? Miksi meistä useimpaa ei kiinnosta ooppera tai nykytaide? Ratkeaako lajin suosio vain markkinoinnilla vai onko taustalla jotain muutakin, mahdollisesti syvällisempää?

Näen itse koripallon, ja muut joukkuelajit, urheiluviihteenä. Ja paino sanalla: viihde. Yleisö tulee viihtymään koripallon ääreen. Yksi saa viihteensä tasokkaasta pelistä, toinen tavatessaan naapurin matsissa, kolmas tuomareille huutelusta, neljäs joukkueen kannattamisesta, viides... You name it.

Mielestäni ei pidä puhua tuulareista (=tuulipukukansa), jos yleisöä halutaan lajin pariin lisää. Sehän on kuin haluttaisiin hölmöiltä rahat pois. Ja itsehän me olisimme sitten sitä parempaa koripallotietäjää, parempaa kansaa.

Jokainen katsoja on yhtä tärkeä ja arvokas. Ja kaikille pitää pystyä tarjoamaan elämyksiä.
 
Viestejä
3 280
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Pip sanoi:
Miksi tuo nimenmyynti on muka niin iso asia ::) Tuskin siitä saa muutamaa kolikkoa enempää per seura. Vai olisiko se vaan hienoa siksi että Euroopan sarjoissakin nimet on myyty ja olisi kivaa että meillä olisi asiat niin kuin siellä?
Minun mielestäni olisi ainakin kiva saada 100 000 euroa per vuosi sarjan mainostamiseen tai organisaatioihin. Mielestäni sponsorinimeä voisi olla jopa helpompi markkinoida.

Stone sanoi:
Miksi Korisliigan pitäisi kiinnostaa tavallista suomalaista? Miksi meistä useimpaa ei kiinnosta ooppera tai nykytaide? Ratkeaako lajin suosio vain markkinoinnilla vai onko taustalla jotain muutakin, mahdollisesti syvällisempää?

Näen itse koripallon, ja muut joukkuelajit, urheiluviihteenä. Ja paino sanalla: viihde. Yleisö tulee viihtymään koripallon ääreen. Yksi saa viihteensä tasokkaasta pelistä, toinen tavatessaan naapurin matsissa, kolmas tuomareille huutelusta, neljäs joukkueen kannattamisesta, viides... You name it.
Halutaanko Korisliiga pitää pienen piirin herkkuna, jota ei ulkopuolisille haluta markkinoida? Eikö Korisliiga, suomalaisesta koripalloilusta puhumattakaan, halua kasvaa ja kehittyä?

Stone sanoi:
Mielestäni ei pidä puhua tuulareista (=tuulipukukansa), jos yleisöä halutaan lajin pariin lisää. Sehän on kuin haluttaisiin hölmöiltä rahat pois. Ja itsehän me olisimme sitten sitä parempaa koripallotietäjää, parempaa kansaa.
Tottakai lajiniilot ja koripallon parissa touhuavat ovat ns. parempaa koripallotietäjää. Tottakai astronomi tietää tähdistä enemmän kuin äkäslompolainen Hannu.
 

.C.

Viestejä
324
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Tuossa kun tutkiskelin USB-tallennusta ja harkitsin mahdollisuutta tehdä erilaisia videokoosteita, jos siitä saisi materiaalia, niin onko kellään mitään käsitystä mikä on Korisliigan ja Urhon välisen TV-sopimuksen tilanne tämän asian suhteen. Siis onko Urhon kuvaama materiaali vapaasti seurojen käytettävissä(esimerkiksi koosteiden tms. tekemiseen?)?
 
Viestejä
2 913
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

rööriroope sanoi:
Minun mielestäni olisi ainakin kiva saada 100 000 euroa per vuosi sarjan mainostamiseen tai organisaatioihin.

Niin varmaan meidän kaikkien. Mutta sitten koitti aamu ja uni oli muisto vain...

Korisliigan markkinointia ei missään nimessä tehdä ammattimaisesti. Mutta katsetta ei saa suunnata vain sarjan nimeen, sillä minusta se ei ole mitenkään mittari markkinoinnin onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Mitkä sarjat tunnetaan oikeasti sponsorinimellä? Siis meidän kotimaisen Veikkausliigan lisäksi? Kuka osaa kertoa, ketkä ovat esim. jalkapallon Valioliigan ja koripallon Euroliigan nimisponsorit? Tai kuka käyttää noita sponsorinimiä?

Minusta Korisliiga on hyvä nimi. Se kertoo, mistä on kyse. Visuaalinen ilmekin on ok, kun kerran lähtökohtana ei ole vanhan SM-koriksen tapaan tuoda sarjan logoa erityisesti esille, vaan antaa seuroille tilaa hoitaa oma markkinointinsa haluamallaan tavalla.

Sen sijaan kaikki muu onkin aika heikolla tolalla. Monessa asiassa syyttävä sormi osoittaa liittoon, mutta toisaalta aika monessa myös seurojen suuntaan. On aika vaikea myydä Korisliigaa yhtenä tuotteena kenellekään, jos tapahtumat Lahdessa ja Lapualla eivät mitenkään muistuta toisiaan. Liitto voisi tehdä nykyisillä resursseilla hieman enemmän, mutta oikeasti tulosta saadaan vasta sitten, kun seurat antavat liitolle lisää resursseja (rahaa tai valtaa).
 
Viestejä
7 519
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Herbert sanoi:
Siis meidän kotimaisen Veikkausliigan lisäksi? Kuka osaa kertoa, ketkä ovat esim. jalkapallon Valioliigan ja koripallon Euroliigan nimisponsorit? Tai kuka käyttää noita sponsorinimiä?

No kyllä mä luulen, että Euroliigan pääsponsori on kaikilla tiedossa, ketkä on kattonut yhtään kansainvälistä lähetystä, vilkaissut Euroliigan kotisivuja tai katsoneet vaikka liigan tuottamaa viikkokatsausta. Sen verran tehokkaasti nimi tulee esiin ja tuodaan esiin niin selostajien, kuin alkuintrojenkin toimesta. Tietyllä tapaa jälleen syyttävä sormi osoittaa mediaan. Suomalainen media YLE:n johdolla kieltäytyy järjestäen mainitsemasta sponsorinimiä paitsi tietty sponsorin ollessa Veikkaus. YLE tässä on varmaan etunenässä, mutta kyllä muukin lehdistö mielellään ne jättää pois tilanviejinä. Luulisin, että tästä johtuu myös nimen myynnin vaikeus. Vientiyritys tuskin hyötyy hirmuisesti Korisliigan tukemisesta, jolloin sponssin pitäisi olla pääosin kotimarkkinoille keskittyvä pulju ja kun toisaalta tiedetään, että sponssinimen käyttö todennäköisesti rajoittuisi lähinnä Urhon lähetyksiin, niin kuka haluaa vaikkapa sen 100 000 panostuksen ottaa? Suurimmat yhtiöt kun Suomessa kuitenkin on vientiin pohjautuvia yhtiöitä.
 
Viestejä
2 215
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Valitettavasti olen kuullut useilta mainostoimiston ammattilaisilta, että urheilumainonta/sponsorointi on panos/tuotos-suhteeltaan kaikkein kannattamattominta markkinointia.

Yllä mainitun tosiasian (mainonnan vaikutuksia kun mitataan) leviäminen yhä suuremman päättäjäjoukon tietoon, yhdistettynä yritysten kulukuriin ja koviin tuottovaatimuksiin, on johtanut siihen, että urheilumainonta ja -sponsorointi on suurissa vaikeuksissa, ja siksi esim. pääkaupunkiseudun korisliigajoukkueet ovat olleet taloudellisessa ahdingossa, kun kukaan ei halua hukata rahaa urheiluun.

Jokainen osaava liikemies haluaa uskottavat laskelmat siitä, mitä esim. korisliigan nimisponsorointi tuo yrityksen kassaan. Ja valitettavasti laskelmien luvut ovat aivan liian pienet. Urheilumainonta ei yksinkertaisesti kannata.

Ihan sama vaikka korisliiga olisi "Valintatalo-liiga". En silti asioisi siellä, sillä lähikauppa sattuu olemaan Alepa. Ihan sama, vaikka korisliiga olisi "Lada-liiga." En silti ajaisi venäläisellä autolla. Jne.

Eli jos ihmettelette, miksi korisliigan nimeä ei ole myyty millekään yritykselle, se johtuu siitä, että suomalaisessa yrityselämässä toimii ammattilaisia, toisin kuin suomalaisessa urheiluelämässä, joka toimii pitkälti harrastuspohjalta.
 
Viestejä
1 607
Vs: Korisliiga-brändi: 1900-luvulta preesensiin

Yhteisömarkkinointi netissä puree nykyään aika hyvin. Mukana on aimo annos yhteiskuntavastuuta, filantropiaa ja hyvää mieltä, kun hyviä asioita edistetään.

Yhdistystoiminnan aatteellinen pohja ei kuitenkaan pelkästään riitä. Korisliigan ja sen joukkueiden on kyettävä rakentamaan sponsoreilleen arvonmuodostus ketjuja. Eli selvää taloudellisen edun syy-yhteyttä panostuksen ja tuoton välille.

Brändin rakentaminen ei ole äkkinäisen hommaa. Korisliigan traditio tahtoo olla rakentunut yhden kauden mittaiseen ajatteluun. Brändejä tehdään vuosikymmenien sihdillä. Korisliigan kaupallisten ominaisuuksien hiomista tarvitaan silti joka päivä. Brändin taso testataan Korisliigan ottelutapahtumien vierailukokemuksissa. Tullaanko uudestaan? Suositellaanko kaverille?

Urheilullisen kilpailukyvyn ratkaisee ehkä liiaksi taito varainhankintaan sekä hintalaatu ominaisuuksiltaan parhaiden amerikkalaispelaajien rekrytointiin. Toki hyvä valmennus on edelleen oleellista. Korisliigaa voidaan kuitenkin parhaiten myydä sponsoreille suomalaisten pelaajien kehitysalustana maailmalle ja maajoukkueeseen sekä esikuviksi junioreille. Kyky kaupallistaa näitä tarinoita on oleellista. 8]
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös