Koripallo.com

Tuomarointia? Tupelointia??

Viestejä
67
Joskus näissä toivoisi käsiteltävän sellaisia viheltämättäjättämisiä, joista seuraa 1 tai 2 tekua. Mutta eihän näihin puututa, kun tuomareita suojellaan.
 
Viestejä
626
Tuossa Kataja Basket - KTP-Basket -ottelun lopulla (noin 37 sekuntia ennen päätösvihellystä) Lillard tuuppaisee kädellä levypallotilanteessa vastustajaa (Lommi), joka katuu ja näytti, että siinä oli virhe Lillardille. Sitten mennäänkin katsomaan videolta ja todetaan epäurheilijamainen virhe Lillardille. Miksi?
Lillard kävi vielä nostamassa kaverin ylös. Jos olisi halunnut ns. ottaa EU:n, niin Lommi olisi ollut metrejä ja metrejä kauempana päätyrajalta, ja tilanne olisi varmasti hieman eskaloitunut. Eli millä tavalla oli EU-virhe?
 

CZ

Viestejä
507
Tuossa Kataja Basket - KTP-Basket -ottelun lopulla (noin 37 sekuntia ennen päätösvihellystä) Lillard tuuppaisee kädellä levypallotilanteessa vastustajaa (Lommi), joka katuu ja näytti, että ehkä siinä oli virhe Lillardille. Sitten mennäänkin katsomaan videolta ja todetaan epäurheilijamainen virhe Lillardille. Miksi?
Lillard kävi vielä nostamassa kaverin ylös. Jos olisi halunnut ns. ottaa EU:n, niin Lommi olisi ollut metrejä ja metrejä kauempana päätyrajalta, ja tilanne olisi varmasti hieman eskaloitunut. Eli millä tavalla oli EU-virhe?
Ei millään
 
Viestejä
2 415
Tuossa Kataja Basket - KTP-Basket -ottelun lopulla (noin 37 sekuntia ennen päätösvihellystä) Lillard tuuppaisee kädellä levypallotilanteessa vastustajaa (Lommi), joka katuu ja näytti, että siinä oli virhe Lillardille. Sitten mennäänkin katsomaan videolta ja todetaan epäurheilijamainen virhe Lillardille. Miksi?
Lillard kävi vielä nostamassa kaverin ylös. Jos olisi halunnut ns. ottaa EU:n, niin Lommi olisi ollut metrejä ja metrejä kauempana päätyrajalta, ja tilanne olisi varmasti hieman eskaloitunut. Eli millä tavalla oli EU-virhe?

Tuossa levypallotilanteessa Lillard työntää kahdella kädellä Lommin nurin eli ei yritä pelata palloa lainkaan. Eli EU-virheen kriteerit täyttyvät.

EU-virheen tuomitsemiseen ei pidä vaikuttaa yhtään sen, että käykö nostamassa kaverin ylös tai teon pitäisi olla jollain tavalla ns. törkeä.

1639858479961.png
 
Viestejä
410
Ei millään
Jotenkin luulen, että lukuisia koulutuksia käyneet erotuomarit osaavat videon pyörittämisen jälkeen tehdä tilanteessa oikean ratkaisun, toisin kuin televisiosta kalja kädessä ottelua seurannut, luultavasti ikinä peliäkään tuominnut henkilö.
 
Viestejä
146
Jotenkin luulen, että lukuisia koulutuksia käyneet erotuomarit osaavat videon pyörittämisen jälkeen tehdä tilanteessa oikean ratkaisun, toisin kuin televisiosta kalja kädessä ottelua seurannut, luultavasti ikinä peliäkään tuominnut henkilö.

Tämä kun on koripallofanien keskustelupalsta, niin kysymys oli erittäin asiallinen. Täällä on tarkoitus yhteisesti keskustella koripalloon liittyvistä asioista, jos palstan tarkoitus on jäänyt sinulle epäselväksi. Vaikka emme olisi ammattituomereita ja silti voimme esittää kysymyksen menikö joku tilanne oikein voi väärin, saamatta siitä henkilöönmeneviä vihjauksia päällemme.
Tuomarit, niin kuin me kaikki teemme virheitä ja se kuuluu osana tähän nopeatempoiseen lajiin.
Minä ainakin olin varma ettei tilanteesta tule videotarkastuksen jälkeen eu virhettä, vaikka tietysti vihreävalkoisten lasien läpi peliä katselenkin ilman erotuomari koulutusta;)
 
Viestejä
953
Yksi tuomareista (Sarekoski?) ilmeisesti huomasi vakavamman rikkeen kun otti heti kolmikon keskustelemaan. Sen jälkeen näytti EU-merkin ja pyöritteli videotarkistuksen merkiksi.
 

CZ

Viestejä
507
Jotenkin luulen, että lukuisia koulutuksia käyneet erotuomarit osaavat videon pyörittämisen jälkeen tehdä tilanteessa oikean ratkaisun, toisin kuin televisiosta kalja kädessä ottelua seurannut, luultavasti ikinä peliäkään tuominnut henkilö.
Hyvä Hilke!
 

42

Viestejä
3 353
Minä ainakin olin varma ettei tilanteesta tule videotarkastuksen jälkeen eu virhettä, vaikka tietysti vihreävalkoisten lasien läpi peliä katselenkin ilman erotuomari koulutusta;)

Näihin on niin eri näkökulmia. Minä taas olin varma, että tilanne päättyy EU-virheeseen.

Livenä näytti siltä, että tuomitaan tavallinen virhe, keskustelun jälkeen näytettiin epäurheilijamaista ja videolta tarkistuksen jälkeen se jätettiin voimaan. Tarkistuksen jälkeen voidaan tavallinen virhe korottaa epäurheilijamaiseksi tai päin vastoin. Nyt mentiin näin.

Kahdella kädellä tuuppaa vastustajaa selästä, ei siinä taida olla pallontavoittelusta eikä normaalista koripallon pelaamisesta kyse.
 
Viestejä
676
Illan ottelua katsoessa ei voi välttyä ajatukselta, että kylläpä Pyrintö osaa puolustaa. 35 minuuttia ja 6 virhettä. Toinen vaihtoehto on, että tuomarit ovat täysin kuutamolla. Peliä seuratessa tuo jälkimmäinen vaihtoehto vaikuttaa todennäköisemmältä. Siellä on laitettu sellaisia kavereita peliin useampi viheltämään, joiden ei pitäisi olla korisliigassa lainkaan.
 
Viestejä
2 415
Illan ottelua katsoessa ei voi välttyä ajatukselta, että kylläpä Pyrintö osaa puolustaa. 35 minuuttia ja 6 virhettä. Toinen vaihtoehto on, että tuomarit ovat täysin kuutamolla. Peliä seuratessa tuo jälkimmäinen vaihtoehto vaikuttaa todennäköisemmältä. Siellä on laitettu sellaisia kavereita peliin useampi viheltämään, joiden ei pitäisi olla korisliigassa lainkaan.

Olisiko sillä jotain merkitystä tuohon Pyrinnön virhemäärään, että Seagulls heitti 42 kolmosen yritystä. Tuo on kauden 4. suurin määrä ja käytännössä enemmän kolmosen yrityksiä on heitetty vain Pyrinnön alkukauden paikkaa vastaan.. Edelleenkin on hyvä muistaa, että virheitä ei ole tarkoitus jakaa kuten karkkeja lapsille eli tasaisesti molemmille joukkueille. Vaan niitä puhalletaan sen mukaan kun rikkomus tapahtuu.

Tuosta Seagullsin ryhmästä käytännössä ainoastaan Lawson pyrki menemään korin alle ja hänkin toteutti tuota melko laiskasti. Ja lisäksi Pyrinnön taktiikkana oli heti sumputtaa korin alusta, jos Lawson pallon sinne saa.
 
Viestejä
676
Olisiko sillä jotain merkitystä tuohon Pyrinnön virhemäärään, että Seagulls heitti 42 kolmosen yritystä. Tuo on kauden 4. suurin määrä ja käytännössä enemmän kolmosen yrityksiä on heitetty vain Pyrinnön alkukauden paikkaa vastaan.. Edelleenkin on hyvä muistaa, että virheitä ei ole tarkoitus jakaa kuten karkkeja lapsille eli tasaisesti molemmille joukkueille. Vaan niitä puhalletaan sen mukaan kun rikkomus tapahtuu.

Tuosta Seagullsin ryhmästä käytännössä ainoastaan Lawson pyrki menemään korin alle ja hänkin toteutti tuota melko laiskasti. Ja lisäksi Pyrinnön taktiikkana oli heti sumputtaa korin alusta, jos Lawson pallon sinne saa.
Emme kyllä katselleet samaa peliä sitten. Itse näin aika kovaa käsien käyttöä ja heittotilannevirheiden viheltämättä jättöä. Ja aivan kauheita tekuvihellyksiä. En liioin koskaan ole sitä mieltä, että virheiden pitäisi jakautua tasan. Mutta tässä pelissä virheitä ei kyllä puhallettu, kun ne tapahtuivat.
 

42

Viestejä
3 353
... Ja aivan kauheita tekuvihellyksiä ...

Allenin teku tuli aiemmin hänelle annetun varoituksen jälkeen ja siinä tilanteessa levitti jalkansa ja osui puolustajaan sekä levisi näyttävästi lattiaan. Oikein annettu teku.

Kilpinen lenteli kahteen otteeseen ilman varoitusta. Jälkimmäisen niin kovaa ja pitkälle, että siitä olisi voinut suoran tekun antaa. Loppupuolella Heinonen sai tekun kun melko näyttävästi meni lattiaan. Ottaen huomioon, että Lawson hiukan työnsi, olisi tuon voinut jättää tuomitsemattakin.

Ei ne nyt niin kauheita minusta olleet ...
 
Viestejä
513
Voi sanoo hitaasti, voi sanoo nopeesti, voi sanoo kuinka monta kertaa tahansa. Henri Hilke on huono erotuomari.
 
Viestejä
676
Voi sanoo hitaasti, voi sanoo nopeesti, voi sanoo kuinka monta kertaa tahansa. Henri Hilke on huono erotuomari.
Ennen kuin 42 ehtii tänne Hilkettä kehumaan, niin huomauttaisin, että hän on FIBA:n mustan lisenssin tuomari, eli siellä tosi kovassa seurassa. Itse kyllä kanssa ihmettelen, että kuinka voi olla?
 
Viestejä
2 782
Ennen kuin 42 ehtii tänne Hilkettä kehumaan, niin huomauttaisin, että hän on FIBA:n mustan lisenssin tuomari, eli siellä tosi kovassa seurassa. Itse kyllä kanssa ihmettelen, että kuinka voi olla?
Rahalla saa ja hevosella pääsee
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös