Olen iloinen Laurin puolesta.
Toivon vain yhtä asiaa; että joku päivä ymmärrän Rudy Gayn +/- tilastoja. Statmusen mukaan Markkanen on tilastossa joukkueen ykkönen lukemalla 128+. Ja ihan perässä kakkosena on RUDY GAY! 125+. Kolmas, Jordan Clarkson (+89) on sitten jo kaukana tämän joukkueen tehokaksikon takana. Mitä?
Sen verran suuri mysteeri tämä on ollut itselle, että olen Utahin matseja katsoessani alkanut oikein erikseen seurata Rudyn tekemistä. Missä piilee sen salaisuus? Ja ymmärrän nyt vielä vähemmän... Mikään tilasto ei ole koskaan yhtä pahasti riidellyt oman katsomiskokemuksen kanssa kuin juuri tämä yksi.
Let's go Rudy Gay! ... siis kai vissiin tai jotain?????
Tämä tapaus Gay on ollut kiinnostavaa seurattavaa - siis nimenomaan täällä foorumilla. Ennen kuin Gayn parjaaminen vakiintui yhdeksi k.comin lempiaiheista, mulla oli herrasta hyvin myönteinen kuva. Myönteisyys perustui siihen rauhallisuuteen ja kokemukseen, jonka jotenkin aistin hänestä, myönteisiin statseihin, ja niihin juttuihin joita mediassa näkyi, sellaisiin, joissa painotettiin sitä, kuinka Conley ja Gay ovat kokemattoman (hyvin vähän yhdessä pelanneen ja varsin nuoren) jengin kannalta hyvin olennaiset rakennuspalikat. Kiintoisaa esim. oli kuunnella mitä Gay jutteli siviilit päällä jonkun ottelun yhteydessä sivussa ollessaan. Erittäin kypsiä ja realistisia näkemyksiä pelistä ja omasta roolista Jazzissa.
Kummallakin on pitkä ura hyvillä statseilla, Gaykin, vaikkei ole All Stars -tasoa ollut Conleyn tapaan, on todella kova pelimies, joka mätti 10 vuotta sitten vielä 20 pojoa matsiin ja on ollut viimeiset 7 vuotta laskevista tehoista ja peliajasta huolimatta plusmerkkinen pelaaja.
Kun Gay oli telakalla Conleyn ohella, Jazz tuntui olevan eniten hukassa kentällä. Hänen arvonsa ei (enää) selvästikään perustu omaan scoraamiseen ja näyttäviin puolustussuorituksiin, vaan hänen yleisempään vaikutukseensa. Kun en ole kentän laidalla katsomassa, en voi tietää varmaksi, mutta olettaisin että Gay on yksi Jazzin johtavista pelaajista nimenomaan siinä, miten hän ohjaa muita ja antaa palautetta. Jazzissa on monta aika suoraviivaista ja yksisilmäistä nuorta kundia (ja Lauri on näistä yksi), ja silloin Conleyn ja Gayn kaltaiset kokeneet ketut ovat pistesarakettaan tärkeämpiä palikoita. Conley on edelleen tärkeä tai tärkein pelaaja pelintekijänä, mutta Gayn myönteinen vaikutus on myös hyvin selvä asia.
Itse en ole yllättynyt siitä, että hänen +- on niin hyvä. En nyt osaa perustella hänen hyvyyttään millään yksittäisillä pelitilanteilla, vain omalla yleisellä vaikutelmallani, jota statsit ja mediassa olleet jutut tukevat.